Finland på langs turberetninger dag 61-71 af eventyrer Erik B. Jørgensen

Efter 71 fantastiske dage og 1.864 km op igennem Finland fra Virojoki i Finland, op igennem hele Finland til jeg gik ind i Norge og endt ved Jakobselv, Norge. Nu kan jeg se tilbage på en stor naturoplevelse, mange fine dyremøde, men også mange kilometer i skov og mose, til tider med følgeskab af myg.

Herunder kan du se alle min dagsberetninger og dagbøger fra YouTube, dag 61-71.

Finland på lang, til fods, endlige dag 61-71 med Erik B. Jørgensen

Lørdag 1. juli
Dag 61/lejr 56

Sikke en dag🤗 Jeg har vandret i, op og ned i noget af det smukkeste på turen⛰️🥾👍😊

Turen startede i højskov, mose og det jeg har gået i flere dage. Skønt med velkendt.

Efter 1,5 time kom jeg til en større elv jeg skulle vade over. Her mødte en elg og mig hinanden, blev dog til et meget kort møde, selv om jeg opfordre den til at blive lidt😬

Derfra havde jeg en lang tur langs den flotte elv, der minde mig om flere steder i Alaska.

Derfra gik der op og op, til et kæmpe fjeld område, jeg kom over trægrænsen ved ca. 400 meter og besøgte en lang række bjergtoppe i området. Som toppene Vongoivanräystäs, Vongoiva og Siliäselkä, alle over 550 meter med fantastik udsigt til alle sider. Her gik jeg i over fire timer og nød dette landskab. Mødte endda en anden vandre, godt nok længe siden jeg har mødt nogen.

Jeg endte med at gå længere tid i dag, først skulle jeg til vand. Men jeg forsatte en 40 minutterne mere for at komme ned i højde, da det blæste rigtig meget og de siger til mulig regn i morgen og flere skyer. Så der er mere skønt at gå ned i tørrevejr og uden glatte klipper.

Hele dagen har det været overskyet, og da jeg kom op var det køligt og meget blæsende. Nok ikke over 8 grader, så det med jakke og handsker igen.

Igen en dag uden myg og fluer🪰🦟🤗

En virkelig fed og god dag🤗

Dag: 61

Km: 30,62

Km i alt: 1.561

Tid afsted: 9t40min

#erikbjørgensen #komud #eventyr #ekspedition #tur #vandretur #friluftsliv #outdoor #finland #finlandpålangs

Søndag 2 juli
Dag 62/lejr 57

Sne, regn, vandpassager, skov, højfjeld og shelter!  Kan vist godt sige dagen bød på alt hvad vandretur kan byde på🤗

Da jeg stod op, havde det regnet i flere timer, og det gik over i sne/slud🌨️ Så det var en af de dage, hvor jeg skulle trække mig selv ud af soveposen😬 Heldigvis holdt det op med at regne og sne, men jeg fjorde klar. Dog måtte jeg i gaiters, regntøj, handsker, hue og poser over handskerne. Da alt er vådt og jeg skulle gå igennem buske og skove, ned til en hytte og dagens første vandpassage.🌲🌳 Her kunne jeg krydse elven ved at spænde elastikker hårdt om støvlerne og fødderne, så regnbukser blev til vaders👍

Derfra havde jeg tre kilometer transport ad et ATV spor, før jeg igen forlod stierne og gik ind i skovene, for at gå op til et nyt fjeldområde. Denne gang uden regntøj⛅️

Sikke en udsigt der ventede mig, et skønt område, med stor skysystemmer der kom ind over. Selv om det tager tid og kræfter at gå der op og gå uden for sti.

Efter en del kilometer deroppe, gik det ned i skoven igen, til en ny vandpassage. Herfra hold jeg lidt ekstra på af en lille sti, ned til et shelter og fin bålplads. Skønt sted og dejligt at kunne tørre støvler og tøj, efter en våd dag.

Jeg gik info er nord for fjeldområdet Peuranampumapää⛰️🗺️

Dag: 62

Km: 29,48

Km i alt: 1.590

Tid afsted: 9t45min

Mandag 3 juli
Dag 63/lejr 58

En dag med mange indtryk og forskelligt terræn🤗👍

Dagen i går sluttede med den flotteste solnedgang☀️

Dagen første del var at komme ud af Urho Kekkosen Kansallispuisto, National Park. Jeg troede jeg skulle vande endnu en elv for at komme ud, men der var en stor hængebro over, endda også til ATV og snescooter.

Derfra havde jeg et kortere stykke på en større grusvej. Derfra var det mindre grusveje og ATV spor, der gik over i små stier renerne har lavet langs de lange ren-hegn.

Det først mig igennem alt slags terræn, meget alsidigt.

På de først grusveje, blev jeg stoppet/indhentet af grænsepolitiet der lige skulle høre hvad jeg lavede og se lidt ID. Men det var en hyggelig snak igen🚔😊

Var også heldig at møde tre meget små og meget søde ællinger🐤

Ellers er jeg virkelig kommet i ren land. Har mødt mange, samt er gået igennem flere steder, hvor de foder rener med hø osv. om vinteren.

Jeg valgt igen at gå lidt længere, for at prøve at ramme næste depot perfekt. Min krop køre virkelig for tiden. Er i rigtig god vandreform🤔😂

Jeg slog lejr i sydkanten af Tsarmitunturin Erämaa-Alue (National Park)🗺️ Se dagbog for jeg fik uventet besøg mens jeg optog😊😂

Dato: 3. juli

Dag: 63

Km: 33,04

Km i alt: 1.623

Tid afsted: 9t25min

Tirsdag 4. juli
Dag 64/lejr 59

En flot transportsag til Nellim⛰️📦😊

Dagen har budt på lange strækninger uden for sti eller på små stier. Turen første mig over to højdedrag (bjerge) over trægrænsen. Så jeg har arbejdet for sagen de første mange timer.

Det var som altid så flot at komme i højden og kunne betragte det storslået landskab⛰️👍

Jeg har ikke mødt ret mange dyr i dag, lidt rener, få fugle, dog flere lavskriger der flyver med mig. Så der var ingen billeder i dag.

Jeg sluttede på ATV spor (snescooterspor) på vejen mod landsbyen Nellim. Her var også en stor ren indsamlings område.

I Nellim ventede mit sidste depot. En rar mand havde taget i mod min kasse📦 Dog boede han 1,7 km uden for byen i den forkerte retning. Så det gav lige 3,4 km bonus tur.

Nu ligger jeg i kanten af byen og kan lade alle powerbanken op. Før det går løs på sidste etape. Kan godt mærke de sidste meget lange dage. Så tager den lidt med ro her fra😊

Karen og jeg besøgt Nellim under “Far og datter 45 dage i Vildmarken, kano i Finland” tilbage i juni 2012, da hun var 3,5 år. Havde lovet Karen is, men butikken var nedlagt😬

Dagbog fra den gang her: Snydt

Dagbog på min YouTube kanal, når nettet vil samarbejde📖

Dato: 4. juli

Dag: 64

Km: 34,25

Km i alt: 1.658

Tid afsted: 10t20min

Onsdag 5 juli
Dag 65/lejr 60

Sidste etape⏰ Videre ad dyrens grusvej👍

NET IGEN, opdatering fra 5. juli🤗 Jeg kom sent i seng og overvejede kort om jeg så skulle sove længere🤔 Nej fremad. Så op kl 5 igen igen.

Pakke alt, rydde op og efterlade ingen spor. Nu var alle elektronik fuldt opladt og ni dages mad i rygsækken, så jeg har god tid.

Turen i og ud ad Nellim var på asfalt, derfra var det grus. Først gik jeg ad en stor grusvej. Passere igen den gamle frontlinje fra Anden Verdenskrig, hvor Russerne stod over for Finerne og Tyskerne.

Jeg dreje ind på en lidt mindre grusvej og gik over en større elv og med udsigt til de store søer her i området. Det giver forsat minder til “Far og datter 45 dage i Vildmarken, kano Finland”. Vildt der er 11 år siden jeg var her med min den gang lille datter🤔😬

Jeg viste at hele dagen ville byde på grusvej. Det gav et godt tempo. Dog var der mange positive afbrydelser, fordi der var rigtige mange dyr på og langs vejen i dag. På nær fra 1030-1230 da regnen stod ned og jeg gik pakket godt ind i regntøj.

Som altid mødte jeg flere rener. På jagt efter småfugle. Lykkes det endelig at få billeder af nogle af de mange ravne heroppe, de snyder mig normalt.

Mødte også en sød hare, der ikke så mig. Samt jeg fik lige et halv dårligt billede af en Toppet Skalleslugere med virkelig mange ællinger,  jeg overraskede ved en elv jeg passerede.

Mødt også en tjur på vejen, der viste sig at have kyllinger da jeg kom frem, men de fløj igen igen😬

Blev en meget bedre dag end forventet. Men jeg var søvnig og stoppede i god tid, som jeg havde lovet mig selv. Så gik kun lige syv timer i dag, men nåede alligevel godt derud ad🥾

Dato: 5. juli

Dag: 65

Km: 27,92

Km i alt: 1.685

Tid afsted: 7t10min

Torsdag 6 juli
Dag 66/lejr 61

Farvel til Finland👋🇫🇮Goddag Norge🤗🇳🇴

NET IGEN, opdatering fra 6. juli🤗

Natten og morgen startede vådt. Det regnede og regnede helt frem til klokken 8🌧️ Så da jeg havde spist og pakket klokken 6, lagde jeg mig og ventede på opklaring😴 Klokken 0830 kunne jeg gå i støvregn, så den først time var i regntøj og gaiters🌧️ Støvregnen holdt op og jeg kunne endelig få lidt luft, da jeg kunne lægge regntøjet👍 Dog var alt vådt og glat, så jeg har virkelig skulle koncentrere mig når jeg gik fordi rødder og sten var så glatte.

Efter 1,5 km på grusvej gik jeg ind på en fin lille sti, der fulgte grænsezonen. Undervejs kom jeg forbi en gammel grænsepost, virkede det som, med radiomast, skydebane og bunkers.

Jeg måtte dog lige lave en ordentlig bue for at komme ned til varden ved grænsen mellem Finland, Norge og Rusland, for at komme uden om den Finske grænsezonen. Ikke alt ved den zone virkede logisk.

Men jeg kom ned til varden via en samle stribe på 20 meter i Finland. Ved varden som er i Norge var der snak og glade dage. Der var 8 turister og to soldater. De kikker noget når en kommer fra den Finskezone. Vi fik alle en god snak, samt jeg hyggede og fortalte historier til de to soldater. De fortalte de er ved varden fast i juni og juli måned. De manglede kun 14 dage af deres værnepligt. Hyggeligt møde og jeg kunne snakke dansk/norsk igen🤗

Derfra gik jeg ind i Norge og Pasvik som området hedder. Her går jeg uden for sti, var dog meget mose og tæt våd bevoksning.

Jeg stoppede til normal tid, selv om jeg startede senere for at holde rytmen. Jeg skiftede også tidszone til DK tid da jeg gik ind i Norge. Fandt to store elg kastestænger hvor jeg slog lejr ved en stor sø. Jeg er godt våd og vandet kunne vrides ud af min sokker😬

Skulle desværre være overskyet i morgen også☁️

Fed dag, selv om vejret var trist. Men fedt at nå til Norge😊

Dato: 6. juli

Dag: 66

Km: 20,35

Km i alt: 1.706

Tid afsted: 6t50min

Fredag 7 juli
Dag 67/lejr 62

Pasvik, Norge🇳🇴 Drømmen, naturen og måske en bjørn😊 Men mere en god gammeldags røvfuld🤔😬

Jeg vågnede til støvregn og det havde regnet en del i nat. Så jeg kunne igen gå ud i et vådt område med buske, mose og krat, i fuldt regntøj. Jeg kunne/måtte smide regntøjet efter en time.

Men de først to timer var pænt hårde, da terrænet var hårdt, blødt og vådt, men også flot. Derfra havde jeg 8 kilometer på en mindre grusvej, så var der bedre tid og mulighed til at se mig omkring.

Dagen sluttede med tre timer i terræn igen. En lille smule bedre. Men forsat skift mellem mose og skov, men jeg fandt flere dyreveksler der er bedre at gå på. Her er ingen vandreruter!

Fandt igen et sæt kastestænger fra elg og en enkelt stang fra ren.

Sol kom også frem efter tre dage☀️ Dog kom der også pænt mange myg frem🦟😬

Valgt at kalde det en dag efter godt 8 timer og 24 km, der kun kan veksles til 19 km på ruten.

I lejren kunne jeg endelig hænge alt til tørre👖👕 Flot dag, men der skal arbejdes for det.

Dag: 67

Km: 24,00

Km i alt: 1.730

Tid afsted: 8t20min

Lørdag 8. juli
Dag 68/lejr 63

Tid til at vælge endelig rute mod Jakobselv🗺️🧭

Jeg startede dagen med 5 kilometer uden for sti, i blokmarker, mose og skov. Blev bedre end de foregående dage, dog kommer myggene med solen☀️🦟🦟🦟

Derfra gik det videre på en hyggelig lille grusvej. Det var tid til at vælge om jeg skulle forsætte 40 kilometer uden for sti, men så få lidt mere asfalt i slut. Eller følge mere grusvej og sti, men få 11 km asfalt nu.

Da valgt skulle stå var det mose og tæt skov, så det blev let at forsætte på grusvej. De 11 km på asfalt gik fint, da det var en lille vej og der var kun 10 biler. Fik også en snak med to forskellig ældre mænd, der sagde jeg havde valgt rigtigt. Samt den ene sagde jeg skulle glæde mig til midnats sol, ved Jakobselv hvis vejret er til det☀️🤞

Asfalt går hurtigt men kan mærkes. Sluttet igen på grusvej bag nye ren-hegn. Mødt også en stor ren-tyr👍

Efter en dagen med slot natur, ok temperatur og sol igen, kun jeg slå teltet opnå skygge og kalde det endnu en god dag🏕️🤗

Er syd for området Malbekk høges, Pasvik, Norge🗺️

Dag: 68

Km: 30,88

Km i alt: 1.761

Tid afsted: 8t35min

Søndag 9. juli
Dag 69/lejr 64

En dag der startede overskyet og med mange kilometer af grusvej med tæt skov, til sol og en af de vildeste teltpladser i mit liv☁️☀️

Så er livet ikke værst🤗

De mange kilometer ad grusvej i tæt skov, gav godt med kilometer og enkelt flotte steder. Samt jeg mødte ekstrem mange rener.

Men over middag gik min retur videre af små stier, hvor der var virkelig flot mose og igen masser af rener og to fjeldvåger der fulgt mig på vej med skrig.

Jeg besluttede mig for at få forbi en række huse ved en stor sø, for ikke at skulle gå forbi tidligt i morgen og vække folk, hvis der er hunde. Det førte mig op til det vildeste udsigtspunkt og lidt senere en vanvittig lejrplads.

Sikke en dag. Masser af kilometer, oplevelser og så den afslutning🤗👍🏕️☀️

Er ved Langfjordvatnet, Pasvik, Norge🗺️

Dag: 69

Km: 35,68

Km i alt: 1.796 km

Tid afsted: 9t10min

Find overnatningssteder og regler for overnatning her:

Mandag 10. juli
Dag 70/lejr 65

Igen en meget flot dag, lidt hårdere end forventet🤔😂

I nat valgte jeg at stå op til midnat for at se midnatssolen, fra min fantastisk lejr☀️ Her til morgen kunne jeg forsætte af den sti der føre en rundt til forskellige museumer og gamle forladte gårder. Derfra gik jeg igennem terræn til det gamle og nuværende stenbrud. Det gik pænt meget op og ned dertil.

Det var en mærkelig følelse at gå i det kæmpe gamle stenbrud og der var ingen der, ud og den ren-tyr jeg mødte. Derfra var det retur i skoven ude for sti, for igen at gå op og ned.

Det første mig til en lille vandresti der gik langs grænsen til Rusland. Den var meget kuperet med over trægrænsen og virkelig flot.

Dagen end med små fem kilometer på asfalt, da der ikke er andre muligheder i 25 kilometer mod Jakobselv, hvis det skal give mening.

Nu ligger jeg i en lille tæt skov og lader op til endnu en dag🤗🏕️

Er på strækningen ud mod Jakobselv. Ca. 35 km igen🗺️

Dag: 70

Km: 29,05

Km i alt: 1.825

Tid afsted: 9t15min

Tirsdag 11 juli
Dag 71/lejr 66

THE END!🤗

Så kom jeg i mål ved Jakobselv.

Opdatering følger senere.

Dag: 71

Km: 38,46

Km i alt: 1.864 km

Tid afsted: 12t40min

Sidste dag på Finland på langs🇫🇮🇳🇴🥾🤗🏕️ Tak for at se med🤗 Det var med fokus på at prøve at nå i mål i dag, fordi der er størst chance for midnatssol i dag. Men vejrudsigten sagde også op til 26 grader i dag og rute sagde du kan prøve men…….

Jeg varmede op med 21 kilometer på asfalt. Fødderne var forberedt med Tensoplast og rene sokker👍 Efter 12 km mødte jeg Pia og Ulrik der lige hilste på, da de selv er på ferie på disse kanter. Hyggeligt møde😊

Mødte også en sød Høgeugle på vejen og en blåhals🦉📷

Efter små 5 timer kunne jeg begive mig ind på de sidste 10 kilometer uden for sti, direkte ind over fjeldet til Jakobselv. Jeg tænke det tager nok 5 timer🤔 Men Norge vil så gerne have jeg bliver lidt længere. Hold da op et drille terræn, der var så mange drop, jeg måtte gå uden om fordi jeg ikke kunne komme ned. Højdekurverne snød helt vildt. Men jeg mødt flot landskab, masser af ryper med kyllinger, hjejler, fjeldvåger, mv. Samt varmen🥵

Sikke en tur. Hård, flot, smukt, vildt, kort sagt den perfekte slutning🤗

Efter små 13 timer kom jeg til Grensen Jakobselv, hvor omkring 10 autocamper holdt og der var feriestemning. Fik tager nogle billeder hvor jeg startede Skandinavien rundt i kajak, tilbage i april 2011😊 Så kunne jeg slå lejr og hente 1,5 liter cola og chips som Pia og Ulrik havde gemt til mig. Det er luksus. Tak👍😊

Tak for du ville følge med. Jeg vender retur med nye eventyr.

Nu skal jeg nyde midnatssolen med cola og tanker på det eventyr. I morgen starter jeg hjemrejsen😊

Dag: 71

Km: 38,46

Km i alt: 1.864 km

Tid afsted: 12t40min

Onsdag den 12. juli til torsdag den 13. juli

Efter en skøn nat ved Jakobselv, med midnatssol, pakkede jeg sammen og gjorde klar til hjemrejse.

Jeg blev hentet ved Jakobselv af en anden tidligere Siriusmand, der bor heroppe. Her boede jeg natten over og fik et tiltrængt bad og vasket tøj.

Fra morgenstunden torsdag den 13. juli, fløj jeg hjem fra Kirkenes med mellem stop til København.

Endnu et vidunderligt eventyr var over, og jeg kunne gå ud til min kone der ventede mig.

Har du ikke læst de først indlæg kan du se link til dem herunder.

Tak for at læse og se med.

Relateret link

"Finland på langs – til fods" endelig rute, 1.864 km over 71 dage, af eventyrer Erik B. Jørgensen