Vandretur, Norge, Bismo til Grotli, Breheimen-Nasjonalpark [Far og datter i Vildmarken] med eventyr og foredragsholder Erik B. Jørgensen

Som altid når det bliver sommer, er det tid til tur med min datter. Vores fælles sommerferie i år, skulle vi selvfølgelig på tur. Min datter, Karen havde ønsket at skulle på vandretur, gerne en tur op over trægrænse og i højfjeldet. Der er så mange skønne muligheder rundt i Sverige og Norge. Men en god kammerat, snakkede rigtig godt om området lige nord for Jotunheim, i området lige syd for den lille by Grotli.

Det lød spændende og fedt. Så hvorfor ikke tag derop.

Jeg begyndte planlægning, ved at se på ut.no, med Norske rute (og hytter, hvis man er til det) og på Komoot.com, hvor jeg planlagde vores rute. Se mere om og få inspiration til at planlægge dine egne ture her: Planlæg din rute til friluftsture (vandre-, cykle-, vinterture) [Fif og råd]

Ruten skulle gå op, på den måde, at vi havde 8-9 dage, samt vi skulle kunne kom der op og hjem, rimelig let. Jeg endte med en rute på omkring de 100 kilometer, som jeg planlagde til 7,5 dage, samt en reservedag. Det er altid klogt at have en reservedag, når man er i fjeldet, fordi man skal kunne tag kloge beslutninger i forhold til vejr og ens fysik. Det er aldrig klogt at blive presset til dumme ting, fordi man ikke har sat tid af!

Transport løsningen, blev vi kørte op i bil, godt 11 timer. Vi ville så starte i Bismo (Skjåk), her ville vi slå lejr i skoven. Sent på aften kørte jeg så til Grotli og satte bilen på en grus-plads til autocamper, da jeg havde mulighed for at tage en natbus klokken halv et om natten retur til Bismo. Den fandt jeg ved at søge på Google efter ”bus Grotli til Bismo”. Det kostede 125 Nkr, ved VY buss.

Helt perfekt, fordi så kunne vi start vores tur ved Bismo, med bilen var klar ved Grotli når vi kom ned. Så vi ikke der skulle til at finde et lift 45 kilometer ned til Bismo.

Efter en lang med flot tur til Bismo, og en tur til Grotli, og retur med Natbussen. Så kunne vi endelig starte vores lille vandreeventyr, onsdag den 13. juli.

Vi gik ind i Breheimen-Nasjonalpar, via Lundadalen, vi gik fra skov via grusvej, til mindre stier og træerne blev mindre, for at forsvinde. Hele dagen gik vi langs den store og flotte elv der løb ned mod Bismo.

De næste dage gik vi opad og opad via Trulsbu, over toppen i godt 1800 meters højde og ned forbi den store Illvatnet Sø, hvor der forsat var isflager på. Hårdt terræn med masse af sne. Derfra gik det opad igen for den store Harbardsbreen og Holätidan, en rute der er noget mere populær og en del af Norge på langs. Ruten gik stejlt ned til den store fjeldstation Sota Sæter, det var dag vi mødte folk, ellers mødte vi kun nogle et par dage efter, ellers ingen.

Fra Sota Sæter, gik det igen op ad, men vi var igen ned i skoven, i et smukt og fortryllet landskab, hvor vi gik på små stier, til vi igen kom op over trægrænsen, via Mysubyttdalen og gik mod hytte ved Sælom, ikke for at bo der, men for at gå over elven og gå lidt retur for at gå op over fjeldet. Vores anden optur, gik mellem Tverbyttnbreen og Sekkenbreen. En tur op i godt 1800 metershøjde, råt og flot. Så gik den ned igen, til den flotte dal ved Rauddalsvatnet, ved Den Norske Turistforenings hytte, Skridulaupbu og frem ad stien, mødt vi en del frivillige der vedligeholdte stien og markeringerne. Det gav lidt snak. Efter 6 kilometer langs Rauddalsvatnet, bevægede vi os over den tredje og sidste stigning, 650 højdemeter på ca. 3 kilometer, her runde vi toppe i omkring 1650 meters højde over Raudbergs og videre ned til Grotli. Her kunne vi glæde os over endnu en herlig med hård tur, efter 7,5 dag.

Turen var virkelig flot og området er meget kuperet og virkelig råt i højden. Jeg havde selvfølgelig set i planlægningen at der var mange højdemeter. Men skal jeg være helt ærlig, var det hårdere og voldsommere end jeg havde forventet. Især fordi de såkaldte flade strækninger, var meget kuperet, så der var ikke mange lette strækninger. Det var nok lige den hårde side, til min datter. Men hun klarede det overraskende godt, og hun fik rykket lidt grænser. Havde måske mest hørt min kammerat sagde flot område og ikke så meget i det var et hårdt terræn.

Det er et område der absolut er et besøg værd, men husk jeg nu har nævnt det går godt op og ned. Vi endte med at gå 4.600 højdemeter!

Vi sov i telt hele vejen og havde alt mad med, det giver en del kilo på ryggen.

Hvis du er mere til hytte og købe lidt mad undervejs, så kan du melde dig ind i Den Norske Turistforening, DNT, og få en nøgle og adgang til de ubemandet hytter i området og købe mad i hytterne, selvfølge til en god pris, da det er fløjet derud. Her kan du også få tørret tøj.

Så du kan komme ud i området på mange forskellige måder, alt efter temperament, fysik og lyster.

Du kan se vores film fra turen her:

Data fra vores tur

Vandretur, Norge, Bismo til Grotli, Breheimen-Nasjonalpark [Far og datter i Vildmarken] ruten

• Onsdag 13. juli: 15.22 km | 5:33:55 | 21:56 /km | 753 meter op | 140 meter ned
  • Torsdag 14. juli: 13.95 km | 5:06:03 | 21:56 /km | 245 meter op | 204 meter ned
  • Fredag 15. juli: 16.38 km | 7:48:12 | 28:35 /km | 795 meter op | 535 meter ned
  • Lørdag 16. juli: 17.39 km | 7:18:55 | 25:15 /km | 530 højdemeter op | 1153 højdemeter ned
  • Søndag 17. juli: 15.88 km | 6:44:40 | 25:29 /km | 795 højdemeter op | 231 højdemeter ned
  • Mandag 18. juli: 16.79 km | 7:18:38 | 26:07 /km | 535 højdemeter op | 963 højdemeter ned
  • Tirsdag 19. juli: 17.53 km | 7:58:07 | 27:17 /km | 960 højdemeter op | 665 højdemeter ned
  • Onsdag 20. juli: 5.47 km | 1:31:36 | 16:45 /km | 52 højdemeter op | 437 højdemeter ned

Samlet data

• Samlet stigning                            4,665 m
  • Gennemsnitlig opstigning         583 m
  • Maks opstig.                                 960 m

Alt tid er fra start til slut på en dag, med pauser.

Uddrag af udstyr på turen

Husk der er mange flere guider og gode råd her på hjemmeside, som hvordan du justere din rygsæk, vælger vandrestøvler, og meget mere!

Jeg håber du kan finde en masse inspiration her og på mine side.