Min kæreste Tine og jeg havde lyst til et lille mikroeventyr sammen. En lille uge før kunne vi se, at alt så ud til at gå op, både vores arbejde og vejret. Vejret gik fra gråvejr til lidt sol i vejrudsigten, det ville være køligt, men det kan tøj klare.

Jeg havde længe haft Susåen på listen over små mikroeventyr, jeg gerne ville. Da Susåen er meget populær, skulle det være uden for sæson. Med start i marts og med den kulde vi havde, så prøvede jeg at undersøge om Tystrup Sø var isfri (en sø man skal padle igennem, på vej ned ad Susåen). Den var is fri hørte jeg, perfekt. Jeg havde også set at Sorø Sø var gået fra tilfrossen for 14 dage siden, til is fri for en uge siden. Dog var vores egne søer Bagsværd og Lyngby Sø, forsat delvis tiliset. Den der intet vover…, tænkte vi, vi ville af sted.

Jeg fik arrangeret køb og afhentning af en gæstenummerplade til kanoen, da vi besluttede at tage af sted.

Vi kørte mod Susåen, var forbi Benth og hente gæstenummerplade og fik en lille sludder. Vi fik også den rigtig fine folder over Susåen (dog uden kilometer optegnelser, det forstår jeg ikke). Derfra kørte vi til Vrangstrup, hvor der er en offentlig og gratis parkering og isættelse sted til kanoer (se folder). Selv om vi startede ved Vrangstrup, så padlede vi modstrøms til Vetterslev. Det er fra Vetterslev, man må padle på Susåen og ned til Næsteved. Så selvfølgelig skulle vi havde det stykke med. Det var lige 3,9 km op modstrøms og retur igen, men virkelig en flot tur, især i medstrøm.

Vi nød Susåen videre medstrøms, forbi Egholm lejrplads, videre til Broby Vesterskov, hvor jeg vandrede forbi for kort tid siden under min vandretur/mikroeventyr ved Sorø: Vandretur, Sorø og skovene syd for [Mikroeventyr] (film). Her fra padlede vi sidst på eftermiddagen ud i Tystrup Sø. Der var det flottes gullige sollys og helt vindstille, sikke en udsigt og livet var herligt.

Midt på Tystrup Sø ville vi sove på den offentlige og gratis teltplads, Hørhavnen Strand. Der er mange andre lejrpladser på ruten og ved Tystrup Sø, man kan betale for at sove på. Vi fik bare en lille overraskelse, kun den østlige del af søen var is fri, og den vestlige del af søen var frossen til, så vi måtte igennem 700 meter is mod Hørhavnen. Isen var ca. 1 cm tyk og med lidt ekstra energi og kraft gik det fint, selv om det larmede lidt. Vi nåede lige nøjagtig frem til lejren kl. 18.00, hvor solen gik ned 18.02. Efter solnedgang er kanosejlads ikke længere tilladt.

Vi slog telt og havde en virkelig hyggelig aften på pladsen, mens temperaturen faldt til et godt stykke under frysepunktet.

Næste morgen kunne vi stå op til en kold frost klar morgen, med masser af is på telt og kano. Vores spor i isen fra i går var frossen til. Men vi drog af sted igen, vi skulle bare lige over til det åbne vand på østsiden af søen fra i går, troede vi. Isen i vores fine sejlrende fra i går var nu 1-2 cm tyk. Da vi efter næsten en times ganske krævende arbejde (og 700 meters padlen) kom over, hvor der var åbent vand i går, var der nu ny is på 1-3 cm tykkelse. Der var kun få områder med åbent vand. Så den stækning vi havde forventet at tage på 1-1,5 time tog 3,5 time, da vi både skulle lege isbryder, på land og trække kano, padle lidt og i land igen, før vi endelig kunne padle ind i den nedre del af Susåen, der var helt isfrit igen. Derfra havde vi en god og flot tur til Næstved. Susåen var lidt bredere og vi fik lov til at arbejde for sagen, da vi havde fået en frisk modvind og skyerne var trukket ind, og det hele var lidt gråt det meste af dagen. Vi kom forbi en masse af lejrpladserne Sølinien, Stridsmølle, Fuglebjergbroen, Skelby, Gunderslevholm, Fjællebrohus, Holløs Mølle og slusen her, Rævebakke, Holløse Enge, Ganges Bro (alle pladser, isætnings steder, info, priser, mv. står i folderen her). Til slut kom vi forbi Herlufsholm Skole og Kostskole.

I Næstved trak vi kajakken op og trak vores ting op, til Frode, (sviger)far til nogle af vores meget gode venners. Frode hjalp os, så kunne vi få hentet vores egen bil igen, sikke en luksus.

Selv om søen frys til is og vi fik en masse ekstra arbejde, så er det lige nøjagtig det et eventyr handler om. Det er at få oplevelser, som du ikke forventer, oplevelser som udfordrer dig på en tilpas måde. Det er de hårde og flotte ting, jeg husker.

Vi var også heldige at se virkelig mange ænder, blishøns og gæs, en del fiskehejrer og musvåger. Det blev dog ikke til havørn eller isfugl, som lever netop i det område. Men vi også harer, og ca. 50 rådyr.

Vi havde virkelig timet turen, da det var pis regnvejr dagen efter.

Sikket et eventyr

Data på vores tur af Susåen

Kort over vores rute ned ad Susåen, til Susåen i kano, et lille iseventyr [Mikroeventyr]

• Tirsdag den 9. marts 2021: 26,4 km | 5:50:51
    • Vrangstrup til Vetterslev, retur, videre til Tystrup Sø, overnatning Hørhaven.
  • Onsdag den 10. marts 2021: 24,3 km | 6:41:58

Link til information om Susåen

Eventyrer Erik B. Jørgensen padler ned ad Susåen og Tystrup Sø, i kano flot af solen.

Hvis du selv vil på kanotur på Susåen, så kan du leje en kano på timebasis til en kort tur eller en kano til hele turen, med udkørsel- og afhentninger. Der findes en masse overnatningspladser med toiletter og fine forhold, de fleste koster penge og kan fås med i pakke med kano. Du kan også komme med din egen kano, med du SKAL købe en gæstenummerplade, gælder i 4 dage og koster 100 kr. Der udstedes 35 gæstenummerplader om dagen, så i højsæsonen fra midt juni til om med august, skal du bestille i god tid. Der er lige under 200 udlejningskanoer der må bruges til hele turen, de er også optaget hurtigt højsæsonen.

Du kan finde link til det hele herunder:

Information om Susåen

Kano udlejer, Susåen

HUSK hvis du vil på kanotur, så er kano et vindfølsomt fartøj, så er du ikke vant til at padle, kan det være hårdt i modvind, selv på en å. Er der meget vind på de store søer, er det svært og kan være farligt at padle på dem. Der kan komme store bølger, og det er svært at styre. Så planlæg din tur efter vejret, gør plads i kalenderen til en hvile/overligger dag eller afbryd turen, hvis vejret bliver for vildt.

Husk sikkeheden

• Bind/sikre dit udstyr fast i kanoen, så hvis I vælter det hænger fast. Spænder I udstyr fast, flyder det ikke rundt omkring jer hvis I vælter, og I ved hvor alt er og kan koncentrere jer om at komme sikkert ind til land. Er det spændt fast i kanoen, så kan der være mindre vand i kanoen og den flyder bedre, hvis I vælter.
  • Brug nu flydevest eller redningsvest! Det giver dig mere tid, hvis uheldet er ude, og andre kan lettere rede dig op af vandet, fordi der er noget at tage fat i.

Igen fik vi os en god kærestetur og et dejligt mikroeventyr. Jeg håber du fandt en masse inspiration her.

Relateret indlæg

Facebook Indlæg fra turen

Indlægget er opdateret: 4. marts 2024

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.