Test af havkajakken Empower fra ArrowKayaks over 175 dage og 6.443,2 km i alle slags forhold. Erik B. Jørgensen i Empower på ekspeditionen.

Jeg fik den ære at lave en ”test”/ jomfru sejllas i den helt nye model fra ArrowKayaks, Empower en kajak til langtur / ekspeditioner. Nummer 1, fra produktion. Kom flyvende til Danmark for at være min tro følge svend under Skandinavien rundt. Så det fra direkte fra tegnebrættet og produktionen, direkte ud på 6.443 km over 175 dage.

Her er lidt artikler fra før jeg tog af sted:

Jeg har været super glad for min kajak, som jeg ofte siger var det ”os” der klarede turen og ikke ”mig” fordi uden den ingen tur, samt i store kryds og dårligt vejr, er det min livline, hvis jeg mistede den, ville jeg nok ikke overleve. Så der for er jeg også bundet til min kajak med en line (Det har jeg beskrevet tidligere her).

Empower er en hurtigt kajak, da den er lang 5,61 og ikke så bred 53 cm. Jeg synes den har en god march hastighed i forhold til alle de kajakker jeg har været ude i, også dem folk siger er super hurtige.

Noget at det der også gør jeg er glad for den er det gode sæde, det at side godt er alt afgørende. Hertil er knæ/lår støtterne også virkelig behagelige, så jeg har god kontakt til kajakken.

Cockpit hullet er lavet i niveau med bagdækket, så det er let at komme ind, samt det er blevet en tomme længer, så jeg kan sætte mig i sædet og så tag benene ind. Det gør den meget mere stabil når jeg skulle i kajakken i stor sø.

Til langtur har den mange gode detaljer:

  • Rigtig gode og stærke håndtag i hver ende.
  • To store ovale luger, en dagsluge både foran og bagved cockpit. Alle lavet i god kvalitet og fra Kajaksport, så det er let at få evt. reservedel rundt i verden.
  • Kompas holder og kompas foran, vil jeg aldrig undvære. At det så oven i købet var mit kompas fra Danmark rundt, gjorder det bare endnu bedre.
  • De vandtætte skotte ind til cockpittet er begge buet så det følger sædet bag til og buer ind mellem benene fortil, så man får mere tør pakplads, en fin lille detalje.

Der er mange super detaljer, jeg lavede en lille video under min tur i Genialt grej serien, som jeg stadig synes følger op det meste.

Min kajak havde lidt speciel ting, en ekstra bred kølforstærkning på 15 cm brede i gennem helle kajakken i kevlar, da den var lagt på fra fabrikken, var den blevet farvet mørkerød. Cockpit kanten var ekstra forstærket. Samt jeg havde lavet forskellige forbedringer som vist på videoen. Samt jeg havde lavet lidt små ting som:
Fodpumpe, kan du se og læse om her i erfaringer med fodpumpe.
Samt holder til min pagajer

https://www.youtube.com/watch?v=Wq5DYKm9CIw&feature=youtu.be

Jeg har test kajakken i alle forhold, synes det præstere ekstra godt i bølger, har en god hastighed. Dog har den somme alle kajakken, sin værste siden med bølger skråt ind bagfra. Men sådan er det altid.

Dens vende radius på kant her helt utrolig kort, jeg er virkelig overrasket over en kajak der er 5,61 kan vende så let, på kant. Samt den er super retningsstabil med fine ned. Hver gang jeg på turen bande over jeg ikke kunne holde retning, var det min egen fejl, jeg skulle blot justere en lille smule på finen, så rettede kajak ind, herligt.

Kajak er lavet til max last på 178 kg, med alt (kajak, last, person, osv.) min start vægt var 210 kg. Samt jeg tror jeg har ligge mest mellem 190 og 200 kg. Jeg er en tung person og har meget last med. Selv med den ekstra belastning hold den sine egenskaber. Selvfølgelig lå jeg så lavt. Den eneste ulempe ved det, er der letter kom vand i cockpittet når jeg stiger op eller skal tisse.

Igen har ArrowKayaks lavet en kajak der dækker et helt bestemt behov til længere ture og ekspeditioner. I en rigtig god kvalitet og finish.

Til undervisning, leg i bølger, korter ture, osv. holder jeg forsat meget af Play også fra ArrowKayaks, der her endnu letter ved at dreje, surfe, osv. Min anmeldelse af den fra Danmark rundt kan du læse her.
Min ord om hurtighed må jeg tage i mig igen, fordi Play kan jeg se nu har en høj march hastighed selv med oppakning.

Erik

 

Relateret indlæg

Indlægget er opdateret: 4. februar 2022

Skandinavien rundt i kajak, bog, køb her!