Jeg har i mange år brugt Nordisk Oppland 3 LW, lige siden min tur “Alaska på tværs” i 2014, har jeg brugt mit Oppland til solo ture og især til ture med min datter eller kæreste. Anmeldelse her: Telt anmeldelse, Nordisk Oppland 3 LW.

Hen over sommeren, fik jeg mulighed for at teste et Oppland 2 LW. Det startede lidt af nød, da jeg kom til at ødelægge mit Oppland 3 LW.

Her er historien fra det lille uheld:

Vi slog lejr på toppen af en af skrænterne på en lille teltplads. Her holdt vi Sankthansaften, dog uden vi gjorde noget særligt ud af det, andet end de vanlige rigelige mængder af mad og dessert. Der var dog andre i skoven, der ikke havde planer om at afslutte Sankthans ved solnedgang. Jeg blev vækket ved 3 tiden af et dyr, der holdt fest i nærheden af mit hoved. Jeg prøvede at mane til ro og klappe lidt på teltbunden – der blev stille…men kun et øjeblik. Vi fortsatte denne leg nogle gange ind til min tålmodighed ikke rakte længere. Jeg gik ud ad teltet, løftede op ved mit hovedgærde, og dér sad en lille spidsmus og kiggede undskyldende på mig. Vi kiggede hinanden i øjnene og jeg gav tydeligt udtryk for, at nu stoppede festen – det hjalp. Jeg fik dog startet en anden slags ”fest” – i mørket og i min iver for at forevige vores Sankthans gæst med mit kamera, mistede jeg balancen på vej ud af apsis og tiltede tilbage på teltdugen, ups! På et spiltsekund og med et næsten lydløst ”riitch” havde jeg sikret direkte stjerne kig til Tine, og lavet os et telt uden apsis. SUK! Men det var varmt og ingen nedbør, og teltet kunne fint stå uden den stort set afrevne apsis. Jeg var ikke helt tilfreds med situationen, og det gav et par snakke med Nordisk (leverandøren af teltet) om morgenen.”
Uddrag fra: Femte etape, Bikepacking, Danmark rundt

Da Oppland 3 LW var i restordre i Danmark, så fik jeg et Oppland 2 LW som nødtelt og en kærkommen mulighed for at teste Oppland 2 LW i forhold til Oppland 3 LW.

Tilbage i 2014, fandtes Oppland 2 LW ikke. De to letvægt teltet Nordisk havde den gang var Oppland 3 LW og Telemark 2 LW. Men jeg havde brug for plads og teltet kunne blive udsat for en del ekstremt vejr, så jeg valgt Oppland 3 LW i samarbejde med Nordisk.

Det var skønt at have plads på en så lang tur som “Alaska på tværs” var, i alt 72 døgn.

Men hvad ville valget så være i dag?

Vi fik testet Oppland 2 LW på resten af vores ture, Bikepacking, Danmark rundt, den sidste 1,5 uge af vores tur. Samt jeg tog også Oppland 2 LW med til Norge, på vandretur med min datter i 6 dage, hvor vi fik en god gang blandet vejr, kan du læse og se en film om her: Femundsmarka, Norge, 6 dags Far og datter eventyr [Vandretur].

Normalt ville jeg testet et telt meget længere før en anmeldelse, men da stof, stænger og alt er det samme som i Oppland 3 LW, så er det mere komforten, størrelse og hvilke brug jeg ser Oppland 2 LW jeg skal testet og det synes jeg allerede jeg har et klart billede af.

Oppland 2 LW er teste fra 4 grader til 30 grader fra vindstille til en storm med 11-15 m/s en hel nat, mens vi lå på det åbne fjeld i Norge. Det er også blevet testet i massiv regn. Så jeg har nået godt omkring. Da det ikke er et vintertelt, der må jeg i andre telte.

Min mening om Oppland 2 LW, Nordisk

Jeg skal nok først sige jeg knus elsker mine to andre Nordisk telte:

• Oppland 3 LW
  • Telemark 2 LW

Så det er ikke let at være tredje-hjulet der prøver at masse sig ind i mellem os.

Jeg synes at Oppland 2 LW, er den samme gode kvalitet som alle de andre teltet fra Nordisk. Jeg kender deltaljerne da de er det samme i 3’eren. Den eneste forskel er størrelse og at stængerne er lidt tyndere

Det er et letvægttelt, det vil sige at materialet er tyndt, men det er solidt, men man skal passe lidt mere på det. Samt når jeg virkelig bruger mine teltet, så bliver de slidt over årene. Det er prisen for den lave vægt.

Teltet er meget mindre end Oppland 3, det er 45 cm smallere og 10 cm lavere. Det betyder en del mere end jeg umildbart troede.

Når alt kommer til alt, så er jeg igen meget imponeret af Nordisk. Oppland 2 LW er et super dejligt telt. Det er ikke et 2 personers telt, for ret mange mennesker. For os er det ikke muligt at sidde to ved siden af hinanden og ordne ting i apsis. Det kræver vi sidder forskudt.

Så til ture med min kæreste er det for småt og for lidt plads i teltet, til længere ture. Det giver for mange gener af hinanden i forhold til Oppland 3 LW, og de 250 gram forskel i vægten, vil jeg gerne bære.

Oppland 2 LW var ok til tur med min datter, fordi jeg er far og jeg laver alt mad og arbejde, så det er mere naturligt at min datter lynhurtigt fortrækker til bagende af teltet og det giver mere plads til mig. Men igen det er lidt småt, og min datter bliver større, så jeg vil også her fortrække Oppland 3 LW.

Men skulle jeg igen gå “Alaska på tværs“, eller på en længere tur eller ekspedition alene, hvor jeg ønsker god plads og et telt der kan klare nogle trabasser. Så ville jeg vælge 100% vælge Oppland 2 LW, det er lettere, det har forsat meget apsisplads til rygsæk og grej. I inderteltet vil jeg have god plads til at opholde mig, strække ud og slappe af, også i dårligt vejr, eller jeg skal flygte fra myg og knot.

Til mindre solo ture har jeg mit Telemark 2, det vejr kun 950 gram mod Oppland 2 LW på 1730 gram, her ville jeg forsat vælge mit lille Telemark 2 telt, da det er næsten 800 gram lettere. Men mit Telemark får en del kondens og jeg kan lige sidde i det. Så skal jeg afsted bare lidt længere, vil jeg hurtigt fortrække Oppland 2 LW, især hvis det er lidt dårligere vejr, fordi jeg har det mere plads, bedre ventilation og en stor apsis, hvor jeg kan have min ting, ordne cykle og få de bedre forhold.

Jeg har 2 små minusser ved Oppland 2 LW Åbningen i inderteltet åbner den forkerte vej, skulle være i modsatte side. Det er de opmærksom på til næste versioner. Jeg kunne godt bruge endnu et pløk-fæstne i vindende af telt, i kraftig storm bliver teltdugen presse ind, så den rammer inderteltet, det gør fugt og kondens kan blive presse igennem inderteltet. Var kun en lille irritation da det virkelig blæste og regnede. Ikke noget man vil opleve mange gange.

Hvem er Oppland 2 LW så til?

For mig er det et Solo telt, til de krævende forhold, eller for den der vil have lidt mere plads og forsat havde et let telt.

Det kan godt bruges til 2 personer, så længe man er indstillet på at være lidt mere tæt og man skal side lidt forskudt.

Så er du primært på solo ture, men også har brug for at lufte kæreste eller en ven ind i mellem. Så vil du få rigtig meget ud af et Oppland 2 LW. Så vil du ”kun” have et telt, så kommer du godt omkring med et Oppland 2 LW.

Tager du kun alene afsted og ikke i ekstreme forhold, ville jeg se på Telemark 2 LW. . Telt anmeldelse, Nordisk Telemark 2 LW.

Er du stort set altid 2 afsted, så ville jeg klart gå efter et Oppland 3 LW. Telt anmeldelse, Nordisk Oppland 3 LW

Skal du på “rigtig” vintertur, med pulk, ski, vinterstorme og det hele, så er det ikke disse telte du skal have med, da det er 3 sæsons teltet. Her bruger jeg et ”Svalbard 6” telt fra Helsport, hvis vi er 2 eller 3 personer. Anmeldelse af teltet Svalbard 6 Camp, Helsport.

Data på Oppland 2 LW

• Opslået størrelse, største mål, ydertelt: 430 x 165 (105) x 110 (95) cm
  • Sidehøjde mellem 100 og 85 cm, super dejligt
  • Indertelt længde og brede: 220 x 145 cm
  • Vandsøjletryk, oversejl: 2.000 mm (Det er 100% vandtæt)
  • Vandsøjletryk, bund: 8.000 mm
  • Indgang i siden, 1 stk.
    • Men smart lomme, indgangen kan gemmes væk i når indgangen står åben
    • Magnet nederst i indgang, så beskyttelse flap, kikker fast. SMART!
  • Udluftning i hver ende, med myggenet.
    • Samt du kan lufte ud ved at hæve ydertelt, på siderne. Og åben indgangen.
  • Indertelt, med myggenet
  • Sidelommer i indertelt til små ting, 4 stk.
  • Sidelommer i ydre telt, 1 stk.
  • Barduner 8 stk.
    • 3 på hver side
    • 1 i hver ende
    • Super smart detalje, er bardun opstrammerne, som gør snor ikke snor og det er let at stramme op og lægge sten eller gren ind som pløk
    • Refleks i bardunsnoren
  • Pløkker med 11 stk. (Hvilke ikke er til alle barduner og øjer. Men let at supplere med sten og grene)
  • Stænger 3 stk. i to længder
  • Vind, testet til 20 m/s
  • Du kan købe dem her hos:

Her er et par produkt videoer fra Nordisk om Oppland 2 LW og opsætning:

Igen et rigtig godt telt, du skal bare gøre op hvad dine behov er, og hvor mange telte du vil have.

Du kan læse mere om hvilke tanker jeg gør mig når jeg vælger telt her: Valg af telt [Fif og råd].

P.S: Produktet er stillet til rådighed af “Nordisk”.