Tredje etape, Bikepacking, Danmark rundt

– Vestkysten med afstikkere til Rømø, Fanø og Ringkøbing fjord

Vores tredje etape på bikepacking, Danmark rundt, startede ved Grænsen mod Tyskland. Starten gik i den lille grænseby Rudbøl. Det er her Danmarks Nationalcykelrute nr. 1 starter, bedre kendt som Vestkystruten, 560 km fantastisk rute mellem Rudbøl i syd og Skagen i Nord. Vi har begge kørt store dele/hele Vestkystruten, men den har så mange virkelig fine strækninger, så vi var helt enige om, at den var et genbesøg værd med tilføjelser, små justeringer og d-tours, så vi kunne se nogle andre ting også.

Kendetegn for tredje etape var marsk, hede, sand, tidevand, Vadehavet, Vesterhavet, imponerende plantager, dyreliv, en smule historie og turisme…eller kritisk mangel på turisme i denne periode.

Du kan læse om vores tidligere ture på Vestkystruten her:

Den første del, fulgte vi dog Vestkystruten, fordi Tine ikke havde kørt stykket fra Rudbøl til Esbjerg tidligere.

Det er imponerende at cykle i det store marsklandskab og se hvor store områder, der er blevet inddæmmet og ligger beskyttet bag digerne, delt op i aflange markere, delt af de mange afvandingskanaler.

Der er også et rigt fugleliv, når vi cykler på grusstierne langs digerne, og som altid masser af får og køer på markerne.

Strækningen kan opleves ensformig, men vi er enige om, at det er med til at vise billedet af diversiteten i vores natur, hvilket gør den samlede rute til en naturmæssig rig oplevelse.

Den første afstikker var ud til Rømø. Det kræver lige 9 km godt tråd på dæmningen ud til Rømø, en strækning der er ret udsat for vejr og vind. På Rømø cyklede vi øen rundt med uret. Det gav god mening i starten, men ikke da vi cyklede op langs vestkysten af Rømø, ude på den brede hvide sandstrand, i stiv modvind og sandfygning. De ca. 7 km på stranden tog os cirka 75 minutter at forcere, plus fornøjelsen af fint sand alle steder i de efterfølgende dage. Måske det havde været klogere at cykle den anden vej rundt?

Det var en flot ø, især med den imponerende store strand. Når du bevæger dig rundt på Rømø, er du ikke i tvivl om, hvad hovederhvervet er – turisme. Vi følte os næsten suget ind i Morten Kirkhoffs og Jan Elhøjs ekspeditioner til “Forladte Steder”. Det var næsten skræmmende at cykle ind i de store spøgelsesagtige ferieområder, hvor der er virkelig mange ferielejligheder, og der ikke var skyggen af mennesker. De fleste butikker havde (forståeligt nok) valgt at holde lukket, selv bageren og en af de lokale købmænd var lukket. Enkelte var åbne og enkelte stativer med varer stod ensomt på gaden og blafrede lidt i vinden og drømte om tidligere tiders opmærksomhed.

Det var kun solskin og forårslune temperaturer, der desperat forsøgte at holde den gode ø-stemning oppe.

Enkelte artsfæller, smil, en åben butik og op til flere åbne spisesteder var der heldigvis i Lakolk, da vi valgte at slå lejr på øens enorme camping plads, “First Camp Lakolk Strand”, med over 1.000 pladser. Det kan jo lyde som et overrendt menneskehelvede og corona-smittecenter, men…også her var der sørgeligt meget plads. Vi vurderede, at vi ikke kunne råbe nærmeste camping nabo op, hvis vi ville. Et enkelt toilet område var åbent, og rengøring var i top – Tine havde det vist for sig selv.

Her var det også oplagt at hente lækker mad fra en af de nærliggende restauranter.

Det kæmpe camping område med få besøgende, gav andre gæster frit lejde. Tine blev noget overrasket over, at en fuldvoksen ræv på et tidspunkt luskede langsomt forbi teltåbningen på bare en halv meters afstand. Med den oplevelse havde vi taget alt mad/duft helt ind i teltet. Kun 1 liter uåbnet yoghurt, lå i apsis med for at holde den så kølig som muligt. Vi nåede akkurat kun at lægge os i soveposerne og falde lidt hen, før det ruskede i teltet og vi fornemmede aktivitet i apsis. Vi fór op og kiggede ud i apsis, og yoghurten + tyv var væk. Jeg stormede ud af teltet, og der ude i skumringen kæmpede den frække ræv med at få tænderne godt ned i Cheasy yoghurten, så den kunne bære den væk. Men ved synet af mig opgav den sin mission.

Da jeg næste morgen igen stod hos købmanden, der ikke havde haft kunder siden jeg forlod ham aftenen før, kunne han fortælle at det ikke var første gang, at den snu ræv havde lavet ballade og forsøgt at stjæle mad.

Efter en gang morgenmad, rundede vi den nordlige del af Rømø på græs- og grusstier, hvor Flyvevåbnet har skydebane og øvelsesområde til deres fly. Vi havde også hørt og set F16erne øve dagen før, på lang afstand.

Vores tur rundt langs digerne bød også på lidt fåre-jagt. Vi mødte et får, der var kommer på den anden og forkerte side af hegnet, og dens lam, stod forsat på den rigtige side og kaldte hjerteskærende på sin mor. Men efter en jagt og en løbetur, lykkedes det mig at få den tilbage på den rigtige side, igennem en af lågerne. Så var det bare at køre tilbage over dæmningen til fastlandet igen og forsætte nord på.

Vi forlod marsken og kom til Esbjerg. Her fik vi handlet lidt og kunne hoppe på færgen til Fanø.

Efter vi ankom til Fanø var det vest ud af Nordby, til Kikkebjerg Plantage, hvor der er fri teltning. Næste dag kunne den så stå på rund tur på Fanø. Klog af skade kørte vi mod uret rundt, da de sagde til 8-10 m/s fra nord til nordvest. Vi tog turen tilbage til Nordby og kørte op på nordøen, her ligger en række gamle bunker anlæg, der skulle beskytte indsejling til Esbjerg under Anden Verdenskrig. Området er også med meget få huse, men skov og græsmarker, så der er virkelig skønt. På vestsiden af Fanø, kunne vi cykle ned ad de store brede strande, og nyde medvinden. Efter en gang frokost i læ af klitterne, cyklede vi ind i den gamle og meget smukke by, Sønderho.

Det er en rigtig gammel og meget flot by med ca. 295 indbyggere. De fleste huse er fredet og kirken er meget specielt indrettet og har rigtig mange kirkeskibe hængende i loftet.

Det blev også til et herligt besøg i det gamle Galionshus. En af mine kammerater, forfatteren og globetrotteren Palle Petersen fra “Eventyrernes Klub” bor her. Et herligt lille møde med ham og hans kone.

Herfra kunne vi forsætte i modvinden op langs østkysten af Fanø, dog med lidt læ af land, der går nogle små fine stier ude ved vandet. Vi kunne også besøge den store fuglekøje, et gammelt fangst anlæg til at fange ænder i net. Et fint lille sted at besøge.

Vi måtte også ind midt på øen og se den store naturlegeplads med dens mange flotte træfigurer, fra diverse eventyr.

Vi endte dagen i et sommerhus, i Nordby, hvor min rigtig gode (rejse)kammerats mor (Birthe) var. Det blev til den helt store forkælelse med mad, bad, tøjvask og en dejlig seng at sove i. Birthe er tæt på at være en del af min familie, med alle de besøg jeg haft ved hende og hendes mand i Grønland gennem årene.

Næste dag kunne vi nærmest trille fra Fanø, fyldt med indtryk og stop foderet med mad.

Tilbage i Esbjerg havde vi stop ved en cykelhandler, til et større eftersyn og ny krankboks, kæde og  kassette. Vi fordrev ventetiden i solen og fik hver især lavet lidt arbjede. Vi cyklede glade videre med en velfungerende cykel. Dog var fornøjelsen kort, da krakboksen efter 10 km larmede som en stenknuser og slog i pedalen.

Vi kunne hurtigt konstatere at den var helt skæv og så ud til at være slået skævt i, ak og øv. Efter en rådslagning valgte vi at forsætte og så besøge de cykelhandlere, vi kom forbi de næste dage. Flere var noget målløse over det det dårlige arbejde, men kunne ikke hjælpe, da de ikke havde en ny krankboks, og ikke turde tage krankboksen ud og rette den, da den allerede så ødelagt ud. Vi måtte smøre den godt og forsætte. Vi fik fat i Kristian “Feriecenter Slettestrand”, lagde en plan med ham…hvis cyklen kunne holde distancen der til.

Videre fra Esbjerg fulgte vi igen Vestkystruten, mod Oksby. Vi tog en afstikker til Blåvandshuk, det er et hyggeligt sted, og vi ville gerne besøge det vestligste punkt i Danmark. En smuk tur, på nær musikken fra min krankboks.

Efter en rigtig fin men lidt sen Vesterhavstur ved Blåvandshuk, endte vi på “Hvidbjerg Camping”, i Blåvand. I området er alt kommercielt, og der var ikke skyggen af primitive pladser i nærheden. Vi kunne fejre dagen med en super god pizza, fra det italienske pizzaria ved campingpladsen. Pizzabageren kunne afslutte sin ellers alt for stille dag (ingen turister) med et kæmpe smil, da han var noget overrasket over, at der kom en lille smilende dansk Tine ind, der talte italiensk. Jeg havde i mellemtiden gjort klar til det store kulinariske måltid i teltet på den flotte og gennemførte 6-stjernede campingplads. Så er livet skønt.

Fra Blåvandshuk og nord på starter det rigtige Vesterhav, noget jeg fik at mærke, da jeg padlede Danmark rundt i isvinteren 2010.

Vi kørte først op igennem Oksbøl øvelsesterræn, da det var åbnet. En lang lige vej, dog med en træls oplevelse, da en “Danske Fragtmænd” lastbil, drønede forbi os på grusvejen, så sten og støv stod ind over os. Havde ikke lige frem forstillede mig en chauffør ville gasse op, når han passerede to cykelister, der stod inde i siden og tog billeder, men der tog vi fejl. Så efter en del banden og svovlen, var resten af turen fin.

Fra Vejers Strand til Nymindegab, var turen super flot og varieret. Turen går igennem skov og klitter, på veje, grusveje og fine cykelstier. Her er forsat masser af fugle, små insekter og masser af små oplevelser. Ruten tog os også forbi den kæmpe store genetablerede sø, Filsø, der er enorm at stå og skue ud over. Man kommer dog ikke ud til Vesterhavet på denne strækning, men det gør man efter Nymindegab, hvis man forsætter på Vestkystruten. Det gjorde vi ikke.

Vi nød udsigten ud mod vandet og klitterne fra den vestlige del af Nymindegab, vi var forbi den gamle vindmølle og hvalskelet, der var synligt, selv om museet var lukket.

Her fra tog vi en ny rute, vi ville køre inden om Ringkøbing Fjord. Vi cyklede først mod Skjern. Her passerede vi først Bork Havn, med den store Bork Vikingehavn, museet med de mange vikingehuse og skibe. Også det museum var lukket, så vi nød det vi kunne ude fra.

Ruten mod Skjern, fulgte vi cykelruten “Drivevejen”, som er en del af cykelruten “Fjorden rundt 760”. En rigtig fin sti der ligger tæt på fjorden og kommer igennem de små havne på vejen og de store naturområder omkring Skjern Å.

En sjov lille detalje er, at der er to trækfærger på vejen. Her skal man selv hente færgen til land, ved at rulle et stort hjul, som med en wire trækker færgen over, hvis den er på den anden siden. Så kan man trille sin cykel ombord og trække sig selv over. Supper hyggeligt og en smart måde at undgå broer der stikker op i terrænet.

I Skjern handlede vi lidt og var endnu en gang til cykelhandler, der som tidligere beskrevet ikke turde pille ved min krankboks.

Fra Skjern går ruten af nogle større veje mod Ringkøbing, forsat med god udsigt.

Vi gjorde holdt for natten på den virkelig fine shelterplads, “Camp Åvang”. Fine shelters og god placering, med både toilet, vand og strøm på pladsen. Tusind tak for den gode funktionelle plads!

På vores videre færden rundende vi den virkelig fine købstad Ringkøbing. Var overrasket over for fin byen var, med et hyggeligt torv og en del specialbutikker. Vi var der ikke for at handle, dog købte Tine lidt lækker the, og vi nød byen kort på vores vej videre nord på.

Den videre færden mod nord, var en rute, vi selv havde lavet. Vi ville gerne igennem de to fantastiske områder Ulfborg Plantage og Klosterheden Plantage, områder jeg selv har besøgt en del gange, men som Tine skulle opleve for første gang.

Det var dejligt at cykle igennem det meget varierede terræn i Ulfborg Plantage. Især når Tine også var overrasket over hvor dejligt det var. Det var sjovt at se stedet, hvor jeg med min datter i 2018 både så ulv og en grævling med unge. At se disse dyr kræver masser af tålmodighed, tid og en god portion held. Tine og jeg måtte denne gang nøjes med at se dyrenes hjemmebane uden at se dem live.

Vi cyklede op i Klosterheden Plantage, med en omvej til den lille by Vemb for at handle. “Wiley X”, der laver lækre sol- og beskyttelsesbriller, har også hovedkontor i Vemb. Desværre var det helligdag, så de måtte nøjes en venlig tanke og et selfie fra os, da vi cyklede forbi med deres solbriller på ?

I Klosterheden Plantage tog vi en god rund tur i plantagen, for at nyde området og for at se efter kronhjorte, dåhjorte og især bæver. Tine skulle også lige have en masse røverhistorier og se flere af stederne, hvor vi har lavet “Korpset” til TV2.

Vi overnattede i den del af Klosterheden, hvor der er fri teltning. På vores Klosterheden-tur, var vi heldige at se bæver og kronhjorte. Samt masser af bæver dæmninger og fældede træer, altid sjovt at se. Jeg skulle selvfølgelig også vise Tine de gamle bunkers og rester af skyttegrave og kanostillinger fra Rom flyplads, fra Anden Verdenskrig. Jeg elsker området omkring Klosterheden, der er så forskelligt natur, et rigt dyreliv og spændende historie!

Vil du se meget mere om bæveren og historien, så kan du se det program, jeg har lavet om området her: “Kom ud i vildmarken” (41 minutter).

Primitiv overnatning i friteltning-skov er lykken – næsten altid. Det er så fedt, at der her i foråret er åbnet op i mange flere skove, så der endnu flere steder er fri teltning. Jeg stor nyder at slå lejr ude i skoven, tæt på naturen, langt væk fra alfavej. Man skal være opmærksom på, at der kan være flere insekter, særligt hvis der er fugtigt eller højt græs. Det kan eksempelvis være myg, de små knot agtige fluer og flåter. Vi vælger så vidt muligt undgå myggespray og vælger i stedet at klæde os på til lejligheden. Det vil sige, at vi har lange bukser og ærmer, så insekterne har et minimum af adgang til din bare hud. Husk at vælge tøj, myggene ikke stikker igennem. Og så bruger vi (mest Tine) myggenet til hovedet. Vi har en myggespray med, men har ikke fundet den perfekte spray endnu, som kan holde myggene væk fra Tine. Det er fedt med de primitive overnatninger, og de gode oplevelser ligger og venter på dig. Men husk, at du nok ikke er alene derude – mange insekter vil elske at gøre dig selskab ?

I stedet for at cykle til Thyborøn kørte vi til Lemvig og tog turen langs Limfjorden og rundt Nissum Bredning til Thy Nationalpark. Vi var heldige at få en god middag i Toftum Bjerge, hos gode venner. Det var en flot tur, men alt var på vej og mange større veje, men vi cyklede højt i landskabet, så der var storslået udsigt over Limfjorden og det bakkede landskab.

Turen videre op igennem Thy Nationalpark er altid en fornøjelse. Det er en sjov blanding af flot natur, havets kræfter og turistområder. Vi var igen tilbage på Vestkystenruten, og fulgte den frem til Skagen.

Vi kunne handle i Nørre Vorupør, før vi nød aftenen i Tvorup Plantage, hvor der er fri teltning i noget af området. Vi havde en fantastisk lejr i kanten af skoven, ude i det åbne klitområde. Så flot ?

I Nørre Vorupør var der lidt aktivitet i byen og turisme, men det var også weekend. Det virkede som om, der kom lidt mere gang i den rundt omkring, men kun i weekenderne og helligedagene.

Vi skulle selvfølgelig lige forbi Klitmøller, der er altid sjovt at komme der og se det herlige sted med en blanding af fiskere og surfere. Med en traktor der kommer med fisk og is bag på, mens en mand godt oppe i 40`erne kommer på skateboard iført cap og surfershorts, ned igennem byen.

Kort efter knækker kysten af mod øst, ved Hanstholm, der ikke er en by der er meget surfer stemning over. Den er en rigtig industri fiskerby. Vi besøgte ikke det store bunkermuseum denne gang, men det er altid et besøg værd. Jeg tænker altid på Olsen Banden, når jeg er der.

Selv om det var tidligst formiddag, måtte vi gøre stop ved “Det Gamle Røgeri”. De er kendte for deres store stjerneskud. De var lige åbnet for dagen, og vi kunne stadig smage Colgate fra morgenens tandbørstning, så vi var ikke helt klar til det store fiskemåltid endnu. Men vi kunne ikke gå tomhændet der fra, så vi fik stjerneskud med som take away. Selv om det hoppede rundt i kasserne på ryggen af Tine i en god portion kilometer, var det stadig en fornøjelse at nyde dem til middag på en solbeskinnet træstammestak ude i skoven.

Vi slog også et smut forbi Bulbjerg, der har en fantastisk udsigt langs Vestkysten. Vi blev oppe på toppen, men går man en tur ned på stranden, kan man nyde det store fuglefjeld.

Kort efter ligger fiskerlejet Thorup Strand, med de berømte fiskekuttere på stranden. Her er det virkelig en blanding af fiskere og turister. Folk i store vanders og turister i shorts og med en stor is. Jeg elsker disse kontraster.

Vores ben og kroppe var ved at være godt ømme og slidte. Det var på høje tid med en hviledag. Det sted vi havde udset os var “Feriecenter Slettestrand”. Tine har været der før, og jeg kender flere i området.

Vi var lige en tur forbi det genopbyggede “Svinkløv Badehotel”, det hører lige som til. Men det var skønt at køre ind på “Feriecenter Slettestrand” og vide at vi nu skulle slappe lidt af.

Vores hviledag blev brugt på mange ting. Morgen dukkert i Vesterhavet, god mad, cykelvask, en god tur på cykelværkstedet, hvor de fik skiftet min krank og klinger. Dejligt at min cykel endelig var lavet ordentligt. Jeg fik også et indblik, hvordan jeg kan skifte krank – det lader til at være en af de sliddele, jeg mestrer at slide/ødelægge nemmere end gennemsnittet.

Om aften var vi på besøg på “Nordisk Brænderi” til eventyr hygge. Det er min kammerat Anders Bilgram fra “Eventyrernes Klub”, der ejer og driver brænderiet. Vi fik også besøg af Jens også fra “Eventyrernes Klub”, der bor tæt på, samt Kristian fra “Feriecenter Slettestrand”. Så der var dømt hygge og røverhistorier. Men hvad gør en brænderiejer, når han får besøg af to afholdsfolk som Tine og jeg!?

Han havde selvfølglig en alkoholfri gin (Herbie Virgen, lavet på Nordisk Brænderi), så vi fik gin/tonic, med gin lavet som rigtig gin, bare med alkoholen trukket ud (det er den simple forklaring på en større proces). Jeg har aldrig smagt gin/tonic, men det her var virkelig friskt og lækkert. Vi kunne nyde de gode drinks ved bålfadet i haven med den smukkeste udsigt og solnedgang over Hjortdal. Sikke en hyggelig aften.

Vi kunne udhvilede cykle fra “Feriecenter Slettestrand”, med en cykel der spillede og med gode oplevelser og møder i bagagen. Vi kørte igennem den flotte natur, videre nord på. Vi tog igennem de store turistområder Blokhus og Løkken, med pitstop ved “Pandekagehuset” i Løkken, mums. Et besøg for igen at se på det flyttede fyr ved Rubjerg Knude, et imponerende sted. En sjov lille oplevelse der var, at vi havde været der med cyklerne i 2018 og vidste at vi kunne trække cyklerne et lille stykke med op i sandet, hvor der var flere hegnspæle, vi kunne læne cyklerne op ad. Men…der var kun toppen af de pæle tilbage over sandet – sjovt at se, hvor meget det ændrer sig. Derfra cyklede vi et smut forbi Hirtshals, og så det smukke fyr og lille bunkermuseum, ved fyret. Før vi cyklede ud og sov på lejrpladsen i Uggerby Plantage.

Vores sidste dag langs Vestkysten stod på de store klassikere med besøg ved Råbjerg Mille, og se vandreklitten, videre til den tilsande kirke for at ende på Grenen. Vi cyklede helt ud til Danmarks nordligste punkt og så Skagerak og Kattegat slå sammen i det flotteste solskin. Der var ca. 20 personer derude. På vores rejse har det været helt underligt at alle med meget få undtagelser snakker dansk, når der ikke er turister. Men hyggeligt på sin egen måde.

Vi fik taget et billede helt ude på Skagens Odde og blev også belønnet med et besøg af en nysgerrig sæl, der legede i vandkanten og rullede ind tæt på os. En dejlig afslutning på denne etape.

Vi fejrede tredje etapes afslutning med en sen frokost i Skagen by, før vi forsatte ud på fjerde etape, der ikke så overraskende havde retning syd over.

Data på turen dag 14-24, Dag/Km (25 maj til 4. juni)

1. 70,0 km. 25. maj. First Camp Lakolk Strand-Rømø. Telt
  8. 95,0 km. 1. juni. Feriecenter Slettestrand. Ferielejlighed
  9. 0,0 km. 2. juni. Feriecenter Slettestrand. Ferielejlighed
  10. 99,3 km. 3. juni. Uggerby Klitplantage. Shelter
  11. 57,3 km. 4. juni. Frem til Skagen Odde, Grenen. Forsatte dagen videre syd på.

Videre det går syd over.

Tine og Erik

Relateret indlæg

Indlægget er opdateret: 23. november 2023

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.