Anden etape, Bikepacking, Danmark rundt

– Langeland, Ærø , Als og grænseområdet

Vores lille bikepackingtur i Danmark førte os videre på et rigtigt lille ø-hop eventyr, til det kuperede Langeland, til søfarts øen Ærø, videre til Als og langs grænsen til Rudbøl, der emmer af historie, med 1864 og de forskellige grænser.

Vi forlod Lolland, med en forsat god vesten vind, som forsatte den første dag på Langeland, med 10 m/s fra nordvest, dog med sol og godt vejr ellers.

Du kan læse om vores første etape her: Første etape, Bikepacking, Danmark rundt

Langeland viste sig fra sine bedste sider. Jeg har været en del på Langeland, med kajak og til fods. Men vores tur rundt øen, førte os ud på de helt små stier og grusveje. Mit planlægningsværktøj Komoot, havde dog også både strand og skydebane, som cykelrute, så vi fik nogle hårde delstrækninger og lidt omveje.
Langeland er indbegrebet af landidyl, lige som de gamle Morten Koch film.

Da vi ankom til Spodsbjerg, fik vi provianteret og cyklede syd på langs østkysten. Det var sidst på dagen, så vores mål var en lille lejrplads nær Skovgaard Gods.
Turen videre mod syd, førte os forbi flere gamle møller, der står og fortæller en historie om et rigt landbrugsliv i tidligere tider.
Vi kom også tilbage i historien med et andet perspektiv, da vi cyklede omkring Langelands Fortet. Selv om det var corona-lukket, kunne vi forsat se en del ting, og læse om den kolde krig og Langelands Fortets betydning. Et spændende og skræmmende kapitel for Danmark, hvis historien havde udviklet sig anderledes.

Det var naturen der satte sine minder her fra. Den sydlige del af Langeland, er utrolig smukke, med store skrænter ned til vandet, med masser af digesvaler, der danser i luften. Hele området er beskyttet natur, og man har et ønske om at holde åbent landskab, for alle de dyr der trivsels i det. Derfor har man udsat vildheste under hegn, for at holde området åbent.
Vi var heldige at møde vildheste, da vi begav os godt rundt i området af de små stier. Et flot syn med hestene på marker dækket af margueritter.
Rundt på Langeland er der også en række oldtidsminder, gravehøje, stendyser og jættedyser. Vi stoppede ved flere af dem, og en del er forsat er meget fine.

Det var også sjovt at runde Bagenkop. Her har jeg brugt en del timer på at surfe i min havkajak, da jeg boede på Fyn og trænede op til Danmark rundt i kajak og Skandinavien rundt i kajak.

Videre op ad vestkysten af Langeland, fik vi ud over det flotte landskab mange oplevelser. Vi fik rigtig mange fine små dyreoplevelser. Der er kørerne rundt på markerne, der gang på gang kan se søde ud på den ene eller anden måde. Men der var også mange rådyr og fasaner rundt på øen, da landskabet er godt til dem, og der er mange store gårde og godser, der prioriterer jagten. Du kan på cykel køre langs vandet op gennem det beskyttede naturområde Tryggelev Nor.
Vi så også flere harer slåes om den samme hun, hvor en hare lykkedes at parre sig med hende. Og vi var heldige at se en stor flot havørn.

Tine trådte også en tur tilbage på “Memory Lane”, da vi ved Hesselbjerg Strand passerede hendes barndoms feriested, gennem mange år. Et lille hyggeligt sommerhus på en stor naturgrund, hvor vi brugte lidt tid på at gå på opdagelse i minderne.
Efter en tur omkring det naturskønne område ved Ristinge klint, mange flere indtryk, kom vi igennem flotte Rudkøbing, hvor vi hentede lidt proviant, før det gik nordøen rundt. Undervejs overnattede vi i fint og anderledes shelter ved Pæregård Strand. Her ligger to forskellige shelters i forskelligt design. Det shelter, vi sov i, havde hems, var ruminddelt og kunne lukkes godt af. Imponerende hvordan knap 6 m2 grundarial kan udnyttes. I det andet shelter kom et kæreste par fra USA og Argentina. De havde arbejdet i Danmark i nogle år, og skulle fra 1. april cykle Europa rundt i et år, men var indtil videre strandet i Danmark, så det betød også forsat eventyr i Danmark for dem.

Nordenden af Langeland, skuffede ikke, der var forsat flot og masser af dyr, bl.a. en buk, der lå og slappede af i græsset og kløede sig, uden at bemærke os.
Der var flotte helt små stier langs kysten, hvor de fleste strækninger må cykles. Der var dog lige et stykke på stranden, der ikke kunne køres, en skydebane og små strækninger, der bød på lidt omveje.

Vi var også forbi det gamle og flotte Tranekær Slot, før slutspurten gik mod Rudkøbing igen. Tine havde fra morgenstunden sagt, at hun gerne ville nå en is i Vaffelhuset i Rudkøbing før lukketid. Dagen før var vi kommet 25 min efter lukketid, og Tine var noget skuffet. I dag skulle det være, men…med dagens strandpassager og min lidt for kreative ruteplanlægning, begyndte den plan at skride lidt. Så jeg skyldte at trække lidt ekstra energi frem, og trak os til Rudkøbing i en gevaldig fart. Vi nåede det lige og isen skuffede på ingen måder.
Efter en overdådig is og ny proviant, kørte vi til Tåsinge, hvor vi sov på den lille private telt- og shelterplads,”Hegnet”.
Her var en del personer i kajak, og sørme om jeg ikke kendte flere af dem. Dejligt at se så mange gode friluftsfolk, der er ude og bruge vores natur.

Fra Tåsinge skulle vi videre til Svendborg og til Ærø. Men når man glemmer at det torsdag er Kristi Himmelfart, så var der underligt nok ikke nogle mulighed for færgebilletter før sent om eftermiddagen – heller ikke som cyklist. Så den plan blev lynhurtigt ændret.

Torsdag morgen trillede vi tilbage til Rudkøbing, da der var en færge klokken 11.20 til Marstal. Men før det var vi så heldige at få besøg af min datter, Karen og hendes mor. Dejligt at se dem, og det måtte selvfølgelig føre til endnu et besøg i Vaffelhuset, anden gang var mindst lige så godt som dagen før.

Vi forlod Langeland og min datter, og sejlede til Ærø, Marstal. Vi trillede nysgerrigt rundt og så på byen, der emmer af søfartshistorie. Det samme gjorde vi også i Ærøskøbing.
Selv om jeg var været her flere gange, synes jeg det er sjovt at fornemme, hvor meget søfarten har præget Ærø. Det kan tydelig ses der har været godt med penge, og der står forsat ting fra hele verden i vinduerne rundt omkring.
Jeg har bl.a. læst Carsten Jensen, “Vi, de druknede”, som fortæller historien virkelig godt.

Ellers kørte vi Ærø rundt på kryds og tværs. Vi nød de fine cykelstier langs vandet og krydsede ind over det bakkede center af Ærø. Det er imponerende hvor god udsigten er, når man er kommet hel op. Og også imponerende hvor kuperet den lille ø kan være.
Ærø har også masser af gamle husmandssteder, der har præget landskabet med læhegn og mindre marker. Selv om det moderne landbrug, har lagt en del marker sammen, er der forsat mange læhegn og fine små marker. Vi var også nede ved det flotte Voderup Klint, der består af en række naturlige terrasser i terrænet mellem hav og toppen af klinten. Vi kunne se, at det også er et meget yndet kaffested for folk.

Vi overnattede på den lille private teltplads midt i Søby, og kunne udnytte at de lavede pizza i det lokale bageri.

Jeg har tidligere vandret Ærø rundt, kan du læse om her: Ærø rundt, beretning fra en vandretur øen rundt i 2009

Før vi forlod Ærø, via Søby til Fynshav på Als, nåede vi også en tur ud til fyret, “Skjoldnæs Fyr”, på nordenden af Ærø. Vi nåede at få turen i sol og fint vej, men så gik den ikke længere. Det varslede dårlige vejr kunne ses i horisonten, og da vi var på færgen mod Fynshav, kom de store og tunge regnvejrsskyer ind over. Resten af dagen sagde vejrudsigten masser af regn og modvind.
Så vi tog hurtig en beslutning om en halv hviledag. Vi købte godt ind i Fynshav og kørte ud på en noget ældre campingplads. Her havde vi lejet en lille simpel hytte. Det fungerede fint til formålet – vi og alt vores udstyr forblev tørt – selv om pladsen var noget spøgelsesagtig og misligeholdt.
Her nød vi eftermiddagen og aftenen, mens regnen væltede ned uden for. En god prioritering, at få hvile og lad det dårlige vejr passere.
Herfra kørt vi lidt ned langs østkysten af Als, gennem skovene, forbi de store Dysser i Blommeskobbel og videre mod Sønderborg. Vi fulgte noget af Østkystruten, cykelrute 8 og lidt omveje. Da “Gendarmstien” dukkede op, kørte vi også en del strækninger på den. Gendarmstien er en 84 km lang vandresti der går mellem Hørup Hav/Skovby og Padborg, hvor store dele er tilladt at cykle. Grænsegendarmeriet blev etableret i 1839 og havde til opgave at patruljere langs grænsen og være på udkig efter smuglere, der forsøgte at bringe varer ind i landet uden at betale told. Det er godt nok en fin strækning, de har haft at patruljere.

Området omkring Sønderborg, vækker også en masse minder. Her har jeg gået på både sergent- og oversergentskole. Det har ført mig godt rundt i området.

Vi cyklede bogstaveligt talt ind i historien igen, med besøg ved Dybbøl og alle skanserne i området, både de tyske og danske. Så kunne jeg igen fortælle løs om krig og ødelæggelse. Det er et meget voldsomt og blodigt kapitel i Danmarkshistorien. Kommer du på de her kanter, er musset på Dybbøl fantastiske, var desværre lukket denne gang.
Naturen er også flot her, med det kuperede terræn og fine kystområder.

Jeg har tidligere vandret en del af “Gendarmstien” kan du læse om her: [Mikroeventyr] Gendarmstien, fra Sønderborg til Gråsten, 2018

Lige før Kruså kørte vi ned til Flensborg Fjord og besøgte grænsesten nr. 1, med den lille cykelbroe og lukkede grænse bag.
Vildt at stå her igen og mindes afslutningen, af “Danmark rundt i kajak, isvinteren 2009-10”. Hvor alt her ned var frossen, på nær de sidste små 100 meter jeg kunne padle. Her stod der 57 personer og tog vel i mod mig. Det var min nærmeste famile, men også en masse mennesker jeg ikke kendte, men havde fulgt min strabadserende tur, og som var kommet for at fejre gennemførelsen af bedriften med mig. Det vil jeg aldrig glemme.

Denne gang var vi alene, Tine og jeg. “Fejringen” var at opdage, at jeg var punkteret, og et besøg af politiet der lige skulle tjekke grænseovergangen, der var spærret af med en vejarbejds træpind.

Herfra fulgte vi grænsen mod vest. Mange af de cykelruter der er i området, krydser grænsen flere gange. Men nu var alle grænser spærret med store sandsække, politiets strimmelbånd og store skilte. Så vi tog de veje og grusveje der var muligt. Lidt underligt at se landet lukket af på den måde, men forståeligt nok. Vi stod også et af stederne og talte med et tysk par, på hver sin siden af de store afspærringer. Oplevelsen af adskillelse blev i den grad forstærket af det store vildsvine hegn, der nu også er sat op.

En grænse-tur kræver også et besøg i både Tønder og Møgeltønder, det er for mig indbegrebet af Sønderjylland. Et Sønderjylland i fineste forårsblomstring, men så stille og mennesketomt som vi nok (forhåbentlig) ikke kommer til at opleve igen. De få mennesker vi mødte undervejs var smilende og imødekommende. Og servicen var i top, da Tine havde udset sig et besøg hos “Fylla Chokolade” i Møgeltønder for at få flødeboller, men vi (endnu en gang) var ude i en dagsmarathon, der trak ud. Da vi kom frem længe efter lukketid, stod der en fin kasse klar til os med lækkerier til aftenen.

Efter en overnatning ved Møgeltønder, kunne vi trille de sidste kilometer på vores anden etape – ned til Rudbøl grænsen.
I Rudbøl kunne vi gøre klar til vores tredje etape, op langs Vestkysten med besøg på Rømø og Fanø. Mere om det i næste indlæg.

Anden etape bød ud over at være virkelig flot og varieret, også på rigtig meget spændende historie. Dejligt at se hvor forskelligt Danmark kan være.

Og så har vi haft lidt for store mængder vestenvind, der kunne mærkes i benene. Vind, vejr og underlag er en joker på sådanne ture, og kan gøre det vanskeligt at planlægge dagene i detaljen. Med vores ruteplanlægning kender vi ikke altid underlaget på forhånd. Der er stor forskel på fremdrift, når vi så vidt muligt bevæger os væk fra asfalt. Fremdrift varierer alt efter om det er plan grussti, skovsti med/uden rødder, en marksti med huller og græshumpler eller…når det så ud til at stien gik ved vandet, men er på sandet, og der skal trækkes. Og den kraftige vestenvind sætter også sit præg på dagens fremdrift – eller mangel på samme. Men det er en del af eventyret, og vi har dagligt tanker om, hvor langt vi forventer at nå, men…virkeligheden vinder, og vi er begge indstillet på, at vi tager en dag ad gangen, og justerer i løbet af dagen, når det er nødvendigt. Det giver sjældent mening at planlægge ud fra et antal km, men vi er typisk på farten i tidsrummet 9-18.
Ønsket er at se Danmark sammen fra cyklen, se den smukke natur, vi har omkring os – og det får vi masser af ?

 

Data på turen dag 7-14 Dag Km (18. maj til 25. maj)

7. 16,8 km. 18. maj. Videre på Langeland, efter 50 km på Lolland. Lejr Skovgaard, Hennetved, Langeland, telt.
8. 84,5 km. 19. maj. Lejr Pæregård Strand, Langeland, shelter
9. 88,0 km. 20. maj. Lejr Hegnet, Tåsinge, telt
10. 61,1 km (50,5 km på Ærø) 21. maj. . Lejr, Søby teltplads, telt
11. 13,9 km (10,6 km på Ærø) 22. maj. . Lejr, Camping på Als, hytte
12. 80,8 km. 23. maj. Lejr Roden Skov, friteltning, Gråsten, telt
13. 81,3 km. 24. maj. Lejr Møgeltønder Camping, telt
14. 8,0 km. 25. maj. Forsat vores dag, videre fra Rudbøl.

Tine & Erik

 

Relateret indlæg

 

 

Indlægget er opdateret: 7. marts 2021

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.