Pas feber, Tine på vej i bjergene

Siden vores første dag på trekket, er rygterne løbet op og ned ad bjerget. Noget af det, der har fyldt meget på rygtebørsen er passage af turens højeste pas.
Manaslu Circuit trekket siges at være ca. 180 km, og går igennem 6 klima zoner startende med den tropiske i 600 moh., op til den arktiske zone over 4.500 moh. På omkring dag 10, NNV for Manaslu toppen skal trekkets højeste pas ”Larkya La” passeres i 5.110 moh.

Højden i sig selv kan og vil være en udfordring for langt de fleste af os lavlændinge. Det kræver god planlægning af vandredagene, så vi ikke stiger alt for meget i sovehøjde per dag.

En anden og ikke helt ventet udfordring er tilgængeligheden i passet, og det er her at info og rygter har fyldt meget. Det dårlige vejr og de store mængder nedbør i form af sne, har gjort passet umuligt at passere i flere dage. Der var flaskehalse ved de to sidste overnatningsmuligheder før passet, nogle prøvede at give det et par dage (hvis de havde tiden), og en del andre måtte vende om og gå samme vej retur – dem mødte vi flere af, på vores vej opad.

Vi har selv mærket det dårlige vejr i form af tung regn – dog timet så perfekt, at vi var i hytte, når det kom. Vi har derfor hele vejen her til været bevidst om muligheden for, at vi var nød til at tage den lidt ærgerlige beslutning at vende om og gå samme vej tilbage. Det vil helt sikkert også være en god tur med endnu flere spændende nuancer. Dog har vores guide også sagt, at beslutningen først tages den dag, vi ikke kan komme videre.

De seneste par dage har der været et skift i vejret, og der har fortrinsvist været godt vejr over Manaslu og os. Vi har haft nogle fantastisk flotte dage med høj sol det meste af dagen og lidt høje skyer om aftenen med en lille smule nedbør i luften. Det har de sidste par dage også vejret muligt at gå over passet, dog har det vist været hårdt arbejde for turister, der ikke havde købt sig ind på en høj alpin vandre tur.

Nu sidder vi her – sidste stop før passet. Vi sidder i vores mikro-værelse, døren er åben for at få lidt dagslys ind i stenhuset med blik tag, og det sner let uden for. Er det så ikke koldt på vores værelse? Jo! Det er samme temperatur ude som inde – og det har det været på alle vores te-hus overnatning. Vi sidder på vores senge pakket ind i uld, dun og vores soveposer. Måske vi kunne undgå den lette friske brise, hvis vi lukkede døren, men så er her mørkt. Vi nyder lige lidt egen tid, inden vi går i fælles rum for at spise tidlig aftensmad.

Vi skulle slet ikke havde været her i dag. Da vi skrev i går, var vi overbeviste om, at vi skulle have den planlagte og tilrådede hvile dag i Samdo i 3.875 moh. Efter aftensmaden havde vi den vanlige plan-for-i-morgen-snak med vores guide, og han overraskede os ved at sige, at han synes, at vi skulle gå videre mod passet. Baggrunden er det uforudsigelige vejr og den store ”sårbarhed” ved mere nedbør. Af de fire små grupper, der var på te-huset i går, var vi de eneste, der havde planlagt at blive. Guiderne havde talt sammen om, at vi kunne følges, således at vi kan hjælpe hinanden som en større gruppe, hvis der skulle blive brug for det.

Så efter endnu en flot om end noget snefyldt og mudret morgen vandring landede vi i Dharamsala 4.460 mph. kl. 11 i formiddags. Det er ikke en by, men bare et sted med en værelses bygning og bygning med opholdsrum og køkken. De har også en række mindre telte, der tages i brug, når der er overbelægning – man ved aldrig helt, hvor mange der dukker op.

Vi fik en super god tidlig frokost og trak i overtøjet igen. Her er en enkelt lille bjergryg/bjergkam, hvor den ene side og toppen ligger godt eksponeret ift.i sol – der er snefrit. Det var begyndt at trække sammen med lidt skyer og lidt blæst, men vi stak af sted for at få en lille rolig akklimatiserings tur – der var gode højdemeter at hente på kort tid. Efter 1,5 time kunne vi nyde en snack på toppen i 4.990 moh, og se lidt af det, vi skal op over i morgen. Det er mange højdemeter, vi har leget med i dag og ift. planlagt. Jeg (Tine) er meget opmærksom på alt, hvad der er af små symptomer og er normalt meget konservativ med stigningerne, da jeg på mange tidligere ture, har været sensitiv, dog heldigvis intet alvorligt. Det var en anstrengende eftermiddags tur, specielt for mig – Erik var tæt på flyvende, men tempoet var også tøse-tempo. Her i lejren har vi det begge godt, og er venter en god gang ris om et øjeblik.

Vi krydser fingre for opklaring, godt føre og helbred.

Erik & Tine

Dag 9
Lørdag 11. April
Vandretid: 0745-1045, små hvil
Start: Samdo, 3875 meter
Slut: Dharamsala (Larke Phedi) 4460 meter
Rute: Samdo, Larkya Bazar, Dharamsala
Vejr: minus 4 til plus 10 grader. Forsat varmt i læ og med sol. Få højde skyer, let vind. Eftermiddag overskyet og sne

Pas feber, Erik på vej i bjergene

Pas feber, store snefaner skal passeres

Pas feber, lokal bærer

Pas feber, duer

Pas feber, Erik og Tine

Pas feber, hygge pause

Pas feber, gæstehuset før passet