Nu når det er tid til at tage på “Skieventyr i Nordnorge, med ski og pulk, fra Kirkenes til Alta“, ligger der også en del forberedelser bag, som jeg vil komme ind på i dette indlæg.
Det er svært at gøre op hvad der 100% er forberedelser til denne tur, eller hvad der er min daglige træning, og ture-rytmer. Da jeg altid er på vej på nye eventyr i form af mikroeventyr til ekspeditioner.
Ideen til “Skieventyr i Nordnorge”, var kort og godt at jeg gerne ville på en vinter-solotur. De steder jeg virkelig elsker i Nordøstgrønland, kræver man er to, for at få tilladelse, men jeg synes også det kunne være skønt at lave noget ”nær” på.
Da jeg afsluttede “Finland på langs – til fods” nævnte en tidligere Siriusmand, der bor nær Kirkenes og som hjalp mig til slut, muligheden for at gå fra Kirkens til Alta om vinteren, som en fin tur. Den satte sig i mit baghovedet.
Så da jeg skulle se på mit 2024, kunne jeg se, at en solotur faktisk passede super godt ind, af flere grunde. Min fast rejsemakker i Grønland, skulle jeg på sommertur med. Og jeg kunne se det pludselig passe med et “Nordens år 2024“, da der er også er ture til Island, Færøerne, Sverige og nu også Finland. Samt det kom hurtigt en sæson 7 af Korpset i kalenderen. Faktisk var jeg pludselig ved at få en for fyldt kalender, men foredragene oven i, men når det meste er ture og eventyr, gør det intet.
Derfor besluttet jeg allerede kort efter sommer at jeg ville til Nordnorge, så var det bare i gang med forberedelserne.
Træning til skituren
Træningen til min ture er en stor del af mit liv. Det er en livsstil for mig, og jeg ser min træning som en del af mit arbejde. Så når jeg er hjemme prøver jeg at træne 6 gange om uge, mellem 1,5-2,5 time per gang, uanset hvad tur der er i vente.
Det er styrketræning og konditræning. Min grundtræning er styrketræning, både vægte og kropsvægttræning, 4 gange om uge. Suppleret med løb, mest korte ture. Samt kajakergometer som mængde træning. Jeg har også fået et skiergometer her i det nye år, som kommer ind sammen med kajakergometeret.
Ud over det har jeg udholdningstræning og har siden “Finland på langs – til fods” og sommerens mange andre vandreture, holdt min rygsækstræning vedlige. Så alle uger hjemme, har jeg gået en ugentlig tur med rygsæk, på 9 km og med 30 kilo. Samt jeg startede op med dæktræktræning, en gang ugentligt også omkring 1,5 time per gang.
Mere om dæktræk her:
- Kom godt i gang med dæktræk
- Pulk træning, dæktræks mangfoldige sider
- [Videosvar 29.] Stænger eller tovtræk på pulke
Dog gik rygsæk- og dæktrækstræning lidt i vaske sidst i december og januar, da der lå så meget is, at det var for let, på is glider dækkene for let og risikabelt, hvis jeg faldt, de steder jeg normalt træner. Så rykkede jeg bare inden for og lagde lidt mere vægt der.
Oven i det laver jeg en del smidighedstræning, hvor jeg prøver at strække ud de fleste aftner, mens jeg ser et eller andet, samt laver lidt let yoga selv.
Men min træning bliver konstant afbrudt af mine ture rundt i landet med foredrag, så jeg har pauser ind i mellem, samt jeg så er på mikroeventyr, der både er fedt men er også træning.
Min kone og jeg har også været en masse på ski. Så over Nytåret var vi 10 dage på langrend i Norge. Samt vi var afsted i uge 6 og uge 7 i Norge igen. Uge 6 var både langrend op på pisterne på telemarkski. Uge 7 var ren langrendski. Det er super hyggeligt og en anderledes dejlig træning.
Håber det giver et indblik i mine træningen. Jeg er sjældent i topform, men bare i jævn god form, til det langsomme. Det virker for mig, og er sikker på det holder mig godt i gang og forholdsvis skade fri.
Jeg kommer ikke til at give gode råd til træningsprogrammer og måder at træne på, for det er så forskellige hvad der passer os. Træning det er lige som at tage på tur, start nu bare med træning, og så find ud af hvad der passer dig og få gode vaner, en ny ting ad gangen! Der er så mange holdninger til hvad god træning er, og jeg er ikke klogere end andre. Jeg er nok ikke de fleste, da jeg har trænet og arbejde på den her måde i mange år nu, så jeg har fundet et system der passer mig, og det kunne sikkert også være bedre og klogere, men det passer mig.
Så ud og find dit egen må og træn på til det du skal bruge det til, og bliv klogere på træning ved at prøve dig frem.
Mad og depoter til turen
Det at pakke mad og gøre klar, er ren rutine for mig. Jeg finder mine gamle pakkelister over mad frem, hvor jeg har et excelark, hvor jeg kan ændre dage og personer der er afsted, så regner den automatisk ud, hvad jeg skal købe af havregryn, kiks, mv. På hver tur ændrer jeg lidt til på mængderne af mad og indhold, alt efter hvor koldt det er og hvad jeg laver. Samt jeg ser på om der er noget jeg har spist for meget af og har brug for noget andet at spise på denne ture.
Groft sagt ser min mad sådan her ud på denne tur.
Morgenmad
- Havregrød (havregryn, mælkepulver, rosiner og sukker)
- Knækbrød med smør
- The
Snacks både til dagen og aften
- Kiks, Chokolade og vingummier
Middagsmad
- Havregrød (havregryn, mælkepulver, rosiner og sukker)
Det kan jeg lave og spise på meget kort tid, da jeg har kogende vand i en termokande, med i løbet af dagen.
Aftensmad
Til aftensmad her jeg tørmad, jeg har to normale tørmad med per dag, for at blive mæt.Samt jeg har lidt knækbrød med smør, som ekstra.
Drikke
Drikke er the morgen og aften, og jeg har saft/sportsdrik pulver med, til at lave to liter saft/sportsdrik per dag.
Mængderne af mad, har jeg tilpasse igen og igen, gennem årene og fundet frem til det mad og mængder, der fungerer for mig. Det kan du selv lære, ved at tage på mikroeventyr og prøve ting af. Derfra kan du prøve det på lidt længere tur, og se hvad behov der ændrer sig ved det. Så finder du let dit egent system.
Jeg har brug for en del mad, og bliver pænt sulten så snart jeg er ude på tur. Samt jeg er ikke særlig kulonarisk, gider ikke og små sulte, og har ikke brug for den store variation eller lave mad selv.
Depoter
Fordi jeg skal flyve derop, kunne jeg se at det ikke var muligt at tag maden og brændstof med op. Maden var for tung og brændstof er ikke tilladt. Samt når jeg går i et område, med byer og beboelse, ser jeg ingen grund til at slæbe det hele, med på hele turen, når jeg går igennem befolket steder.
Så da jeg alligevel var i Norge i uge 6 og 7. Havde jeg pakket maden og lidt småting, i tre papkasser. En til start og to depoter. Jeg havde fundet folk og steder der ville tag imod mine depoter, så jeg kunne bare sende dem afsted til de steder. Det samme gjorder jeg med brændstof, rensebenzin, det må man ikke sende som privatperson. Så det købte jeg på en webshop i Norge, med levering ved min depotsteder. Så alt det står klar når jeg kommer op.
Grej og udstyr til turen
Mit grej og udstyr er i et særskilt indlæg, du kan se her:
Her kan du se min tanker, noget af det udstyr jeg har med, og selv lære at lave dine egene pakkelister.
Jeg håber det her giver et lille indlæg i hvad jeg laver op til en tur som denne.
Erik
Relateret indlæg
- Sådan kommer du i gang med friluftsliv og overnatning i det fri [Fif og råd]
- Pakkelister til friluftsture, sådan laver du din egen [Fif og råd]
- Planlæg din rute til friluftsture (vandre-, cykle-, vinterture) [Fif og råd]
- Kameraer på mine ture/ekspeditioner
Indlægget er opdateret: 10. marts 2024
Læg en kommentar