Første etape, Bikepacking, Danmark rundt

-Sydøst Sjælland, Møn, Falster og Lolland

Vores lille eventyr her i Danmark er godt i gang. Vi har nu cyklet de første kilometer, set masser af skøn natur, mødt og hørt mange dyr, set små fine byer, haft lidt små reparationer på cykler og udstyr og haft små delstrækninger der var røvsyge. Kort sagt alt er som det skal være, når man drager på tur/eventyr ? (billeder fra første etape nederst i indlægget)

Vi drog afsted på vores bikepacking-cykler, og startede ud hjemme fra Lyngby. Først via Vestvolden og fulgte kysten til Greve. Så cyklede vi lidt ind i landet og retur til Køge.

Jeg er altid imponeret af turen langs Vestvolden, tænk der kan være så meget natur og små stier, så tæt på byen.

Ved Greve var det første lille uheld, min forskrifter gik løs. Fik den strammet efter ved “Greve cykler”, dog var der desværre ikke tid til justering af gear. Videre det gik.

Fra Køge kørt vi ud til Strøby og lå på shelterpladsen ved kirkestien.

Tine: Dejligt lille sted, med udsigt over grønne enge og bare få minutters gang til indkøb. Vi lagde ud med en kølig dag og aften med både slagregn, hagl og temperaturer tæt på frysepunktet. Så var vi lig`som i gang. Vi havde et par dage forinden i P1 morgen hørt om sangfuglenes højlydte aktivitet i denne periode. P1 gæsten anbefalede at man stod op før solopgang, da der skulle være mest livlig “sang” og aktivitet. Og hun havde ret. Vi blev første morgen vækket med det første lys af en overdådig sangfugle koncert…og den har været i gang i døgnets lyse timer lige siden – med højere eller endnu højere volumen. Meget imponerende. Vi har prøvet at finde frem til nogle af de meget markante ikke-vanlige “stemmer” i koncerten, men vi er ikke helt lykkedes endnu. Med i koret er også jævnligt spætten, gøgen, fasanen, gåsen, duen og frøen. Og når de lægger sig til ro kan rådyrene finde på at gø.

På med det varme tøj, og vi cyklede via cykelruter og små markveje rundt i området ved Stevns, med besøg ved bl.a. Stevns Kridtbrud, Stevns fyr og Højerup Gamle Kirke den står ikonisk på skrænten. Hele området er så fint med masser af små hyggelige ejendomme, markhegn og gårde blandet med naturen omkring Stevns.

I området går også den flotte Trampesti på 22 km. Trampestien er kun for gående, og der er cykling forbudt. Men den skulle være super flot.

Rødvig var perfekt til pause og til at nyde den lille havn, hvor fiskerne der kom ind med morgenens fangst. De var dog noget knotne over hvor meget sælerne havde spist.

Turen videre ned over Faxeladeplads og Præstø er også flot og dejligt varieret landskab, med landbrugsområder, små landsbyer og skove.
Ved Kalvehave krydsede vi broen til Møn, hvor vi blev budt velkommen af gule rapsmarker og en stor sten med teksten “Velkommen til Møn”. Både dame- og herreben var på det tidspunkt ved at være godt stegte. Vi kørte op nord for Stege, og slog teltet op i Udby skov. Udby skov har fri teltning, og godt forsynet med proviant fra Stege, var vi klar til en overnatning midt i skoven.

Tine: Møn er virkelig fin. Vi havde været der med cyklerne før, og glædede os til at komme tilbage. Denne gang have vi valgt en rute med lidt flere små og kystnære stier. Landskabet ændrer sig og det bliver noget mere kuperet. Vejen og markvejen bugter sig og bølger op og ned med landskabet. Vi nyder de lange kig over agerlandet og fine ruter helt ude ved vandet.

At være på tur med Erik, at som at have et omvandrende leksikon med ved siden – specielt når vi cykler igennem agerland og krigshistoriske steder. Eriks opvækst på landet og uddannelse i militæret fornægter sig ikke ?.

På Møn kan og må vi cykle på de fleste vandreruter. Du kan bl.a. vandre “Camønoen”, en vandrerute hele Møn rundt, den må man også cykle på, de fleste steder. Det er altid fantastik at komme til Møns Klint. I skovene bag Møns Klint kommer lårene virkelig på arbejde, når vi cykler op og ned af bakkerne. Vi må også trække op og ned ad de stejle stier og trapper, når vi nu gerne vil ud og se en masse. Området var stort set mennesketomt (Geocenteret var stadig corona-lukket), og vi kunne nyde det hele for os selv.

Jeg gik også og mindedes, da jeg padlede forbi i kajak under “Danmark rundt i kajak, isvinteren 2009-10”, her var Møns Klint meget spetakulært og med masser af is på bundgarnspælene i vandet.

Syd for Møns Klint besøgte vi Møn Fyr. Her kunne vi sidde i læ og nyde vores middagsmad i solen.

På sydsiden af Møn var vi igen godt ude på landet, og ved vandet. Desværre var Møn Is lukket, det er ellers et dejligt sted, vi har besøgt før. Kan absolut anbefales. Resten af turen mod Bogø var på vej, grus, strand og mark. Så flot men i en strid modvind, der gav os ekstra tid til at se på landskabet, vi sneglede os forbi.
I Bogø by fik vi købt lidt mad, før vi slog telt op på den lille shelterplads ved Bogø Havn. Her forsødede vi aftenen med et par lækre pizzaer fra “Bogø Brød”.

I et af shelterne lå 3 damer på venindetur, dejligt at se folk kommer ud og hygger sig sammen i naturen.

På havnen kan man i en lille automat for kr. 30,- købe adgang til rigtig fine bad/toilet faciliteter. Næste morgen tog vi den lille færge fra Bogø til Stubbekøbing, sommer sejlplanen startede den dag, så vi kunne komme med over tidligt. Det er den helt lille, og flotte gamle færge “Ida” der sejler ruten. Flere internationale cykelruter har færgeoverfaren med som en del af cykelruten. Alternativet til færgen er en 64 km lang omvej over Vordingborg og den gamle Storstrømsbro – du må nemlig ikke cykle over Farø broen. Skulle man strande et af stederne, er der mulighed for at bestille en taxa til at transportere dig og din cykel over Farø broen.

Fra Stubbekøbing gik turen ned langs Falsters østkyst, er der et flot landskab med masser af gammel skov. Først på turen passerede vi også Næsgård Efterskole. For mig er minderne dog Næsgård Landbrugsskole, jeg gik på for 23 år siden, før den blev til efterskole. Lidt som at være på hjemmebane.

Tine: Ja, Erik var på hjemme bane. Der kom gode røverhistorier, og det gav også anledning til gode snakke og refleksioner om Landbrugsskoler før og nu.

Vi nød turen ned igennem de flotte skove, ejet af Det Classenske Fideicommis, Corselitze Skovdistrikt. Det er gamle store højskove, der ligger smukt helt ud til Østersøen, en fornøjelse at cykle i. Som jæger og naturgæst ærgrer det mig dog at se, at man sætter skilte med “Riffeljagt i skoven, færdsel frabedes”, over 20 timer før jagten overhovedet gik ind. Skiltene er samtidig lavet så dårligt ingen kan læse dem, når man cykler forbi. Man skal stoppe helt op og være meget nysgerrig på det lille vand-udviskede A4 laminat – vi missede begge første skilt. I min optik er det dårlig stil at stoppe færdsel uden for jagttid, og ikke oplyse folk i jagttiden med skilte der kan læses. Det ødelægger så meget for os andre, der går på jagt og det mindsker forståelse for jagt fra andre skovgæster.

Efter skovene kørte vi igennem Marielysts store sommerhuskvarterer og centrum med masser af spisesteder, der sender ens tanker mod syden. Tiltrods for tiltagende sommerlige vejrtendenser, var der stadig meget corona-stille.

Tilbage i skoven, nu Bøtøskoven, var vi igen heldige at finde vildheste (under hegn). Vi så dem også for et par år siden. Altid sjovt at se på hestene, denne gang en større flok, der hyggede sig med stort vandhul.

Vi skulle selvfølgelig forbi Danmarks sydligste punkt ved Gedser Odde, selv om det var råkoldt og meget blæsende. Bygningerne og tiltagene i området ved Gedser Odde fremmer godt nok ikke lysten til at anbefale stedet. Men sjovt at besøge det sydligste sted igen. Vi skulle hanke op i os selv og forsætte, fordi vi havde en 8-10 m/s fra vest/nordvest, så der skulle trædes til.

Tine og jeg har tidligere kørt Falster rundt og hjem langs kysten, den tur kan du se/læse mere om her: Cykeltur Falster til Lyngby, via Møn og Stevns [Mikroeventyr] [Cykeltur].

I Nykøbing Falster fik vi handlet mad, og jeg fik finjusteret mine gear, efter min forskifter drillede først på turen. Vi overnattede på Guldborgsund teltplads ved det flotte Middelalder Center. Centeret måtte vi desværre nøjes med at nyde ude fra. På pladsen hilste vi også på et par i kajakker, hvor jeg havde mødt manden før. Den kære vestenvind var kun taget til, så vores vej videre blev langsom og der skulle arbejdes. Heldigvis var der mange flotte strækninger, og vi lagde turen forbi det vildt flotte og eventyrlige Krenkerup Gods.

Vi kunne også nyde de gamle byer Sakskøbing og Maribo, efter en tur syd om Maribo søerne og det flotte Engestofte Gods og Søholt Gods.

I Maribo fik vi nok af vinden og stoppede lidt før og tog en hviledag oven i. Det var dejligt med lidt hvile, men hviledag kom fordi vestenvinden forsatte med 10-13 m/s fra vest. Hellere hvile når vejret er til det = dårligt for cykling, end når vejret er mere stille om nogle dage, hvor vi så ville være for trætte. “Maribo Sø Camping” bød hyggelige værter, et tiltrængt bad, hvile og små gå ture op i den gamle by, for at se byen, Domkirken og handle. Man kan alt for nemt blive afhængig af deres fine bager i Maribo “Cafe Vin & Brød”, vild flot butik og lækkert brød, hvor forholdet mellem størrelsen på brød/kager og prisen er noget helt andet, end vi er vant til hjemme i Lyngby og omegn. 5 stjerner til dem ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Efter en fin hviledag gik det videre igen. Vinden var aftaget lidt, dog ikke helt. Så vi havde fornøjelsen af 7-9 m/s fra vest. Men følelsen var bedre end dagene før. Vi havde dog også en del finregn, så vi kørte i regnjakker og regnshorts.

Når du er cyklende at det en løbende (og svær) balance, hvornår du skal cykle i mere eller mindre fuldt regntøj, når temperaturerne er relativt lave. Det gælder om at finde den påklædning, hvor du kan holde varmen, men samtidig får nok luft til kroppen. Du vil stort set altid svede og blive våd indefra også. Det var en flot rute op forbi Knuthenborg Safaripark. Herfra gik det videre vest over mod Tårs og færgen. Det var en fin og let kørt rute ind over land, dog tog regnen lige toppen af oplevelsen.

Jeg havde i hverttilfælde en cykelmakker, der skulle bruge en del energi på at holde varmen, og hun fandt nærmest lykke for en stund under “Dan Dryer’en” (håndtørren) i Tårs færgehavn.

I Tårs tog vi færgen til Langeland, Spodsbjerg. Hvor vi forsatte vores eventyr på Langeland. Mere om det senere.

Lolland har rigtig mange fine steder vi ikke besøgte denne gang. Der er mange oldtidsminder og flot landskab. Ved nordkysten kan du bl.a. se de store stenfigurer, Dodekalitten. På sydkysten kan du gå eller cykle på de lange diger. Jeg har tidligere cyklet Lolland rundt med min datter og besøgt mange af stederne, det kan du se/læse mere om her: [Cykeltur] Lolland rundt, Far og datter tur (Film).

Turen har også ført til samtaler med en del mennesker, vi har mødt på vores vej. Lokale der fortæller om området, folk der har eller har haft ondt i livet og gerne fortæller om det, og folk der selv er på tur eller bare er nysgerrige på hvad vi har gang i. Mødet med menneskene er også en stor del af turen og noget, der giver viden og sjove historier, selv om jeg rejser mest for at opleve naturen og historien, og trives i mit/vores eget selskab. Men her er Tine god. Hun er imødekommende, god til at møde mennesket på en naturlig og nysgerrig måde. Jeg oplever også at flere snakker til hende som kvinde, end når jeg er alene afsted.

Data på turen dag 1-7 Dag Km

1. 72,5 km.      12. maj. Lejr syd for Køge, shelter
  2. 105,5 km.    13. maj. Lejr UDBY skov, friteltning.
  3. 77,5 km.       14. maj.  Lejr Bogø havn, telt.
  4. 88,0 km.      15. maj. Lejr Guldborgsund teltplads
  5. 42,0 km.      16. maj. Lejr Maribo, kort dag. Gad ikke den kraftige vind. Telt Maribo Sø Camping.
  6. 0,0 km.         17. maj. Hviledag
  7. 50,0 km.       18. maj. Tårs, forsatte dagen på Langeland.

Vi nyder turen. Vi er ved at være inde i rutinerne og komme i tur-mode. Vi glæder os til det videre eventyr.

Billeder fra første etape nederst i indlægget?

Relateret indlæg

Indlægget er opdateret: 7. marts 2021

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.