Multibrænder, Råd, fif og klassiske fejl [Fif og råd] Collage af Erik B. Jørgensen

I denne omgang “fif og råd” har jeg samlet gode råd til brug af multibrændere og løsninger på nogle af de klassiske fejl, jeg har oplevet på mine mange ture og ekspeditioner.

Med lad os lige start med lidt fakta.

 


Indholdsfortegnelse

  • Hvad er en multibrænder?
  • Hvordan vedligeholder man en multibrænder?
  • Valg af brændstof
    • Hvad er brændværdi?
  • Fejl og løsninger ved brug af multibrænder
  • Typiske fejl på en multibrænder og deres løsninger
  • Sikkerhedstips
  • Praktiske råd til brug af multibrænder
  • Støj og komfort
  • Andre gode kilder
    • Primus Multibrænder
    • MSR multibrænder
  • Relateret indlæg
  • Støt det jeg laver!

 


Hvad er en multibrænder?

En multibrænder er en alsidig brænder, der kan bruge flere forskellige typer brændstof som benzin, petroleum, gas og endda diesel. Den er en favorit blandt mange friluftsentusiaster og ekspeditionsdeltagere, da den fungerer pålideligt i ekstreme temperaturer og højder, hvor andre brændere ofte fejler. Multibrændere giver dig mulighed for at lave mad eller koge vand i stort set alle miljøer.

Du kan se mere om mine valg af brænder her:

Multibrænder, Råd, fif og klassiske fejl [Fif og råd] af Erik B. Jørgensen


Hvordan vedligeholder man en multibrænder?

Helt overordnet oplever jeg stort set ikke det er nødvendigst at gøre noget ret ofte.

Jeg søger blot for min multibrænder og tilbehør, tørre godt op, før jeg pakker det helt ned, når jeg kommer hjem.

Hvis du ønsker at vedligeholde din multibrænder, kan du følge disse tips, eller til fejlfinding:

  1. Rens dysen: Dysen kan blive tilstoppet af sod eller brændstofrester. Brug en rensenål til at holde den ren.
  2. Skift dyse: Hvis din brænder bliver ved med at stoppe, eller har en skæv flamme, så skift dyse, du kommer til at spare så meget tid og besvær på turen. Dyser brænder op over tid.
  3. Kontrollér O-ringe og pakninger: Disse små dele forhindrer lækager og skal være intakte, både i pumpe og brænder. Udskift dem, hvis de viser tegn på slid. Kan også smøres med silikone hvis de er helt tørre.
  4. Smør pumpelæderet: Pumpelæderet kan tørre ud eller fryse. Smør det med silikone eller olie for at opretholde funktionaliteten.
  5. Hold brænderen ren: Fjern sod og snavs for at forlænge brænderens levetid. Gør jeg generelt aldrig, dog har jeg haft andre der har brugt den hvor den er blevet sodet til.
  6. Træn hjemme: Hvis du er ny til multibrændere, så øv dig i at samle, skille ad og rens den hjemme, så du er forberedt på at håndtere problemer på turen.

Multibrænder, Råd, fif og klassiske fejl [Fif og råd] Silikone til pakninger af Erik B. Jørgensen


Valg af brændstof

Valget af brændstof afhænger af turens omgivelser og tilgængelighed:

  • Rensebenzin: Har en høj brændværdi (ca. 44 MJ/kg) og brænder rent, hvilket gør det ideelt til kolde temperaturer og effektiv madlavning. Det kan købes mange steder og er ofte billigere end tilsvarende produkter. Eksempler på lignende produkter inkluderer:
    • Heptan: Har en endnu højere brændværdi (ca. 48 MJ/kg) end rensebenzin og er endnu renere, hvilket giver minimal sod og en mere effektiv forbrænding.
    • Coleman Fuel/Primus PowerFuel: Disse er blot andre navne for rensebenzin.
  • Oktanbenzin: Benzin fra tankstationer kan bruges i nødsituationer, men det soder mere og indeholder tilsætningsstoffer, der kan give dårligere forbrænding og en stærkere lugt. Det er bedst at undgå, hvis andre muligheder er tilgængelige.
  • Petroleum: Har en lidt lavere brændværdi (ca. 43 MJ/kg) og kræver mere forvarmning. Det soder ofte mere, men er nemt at finde globalt og billigere end mange andre brændstoffer.
  • Diesel: Har en brændværdi på ca. 42 MJ/kg. Diesel soder meget og lugter mere, men kan være en praktisk løsning i områder, hvor andet brændstof ikke er tilgængeligt.
  • Gas: Brændværdien afhænger af gasblandingen:
    • Propan: Har en høj brændværdi (ca. 50 MJ/kg)
    • Butan: Har en lidt lavere brændværdi (ca. 49 MJ/kg) end propan og er mindre effektiv i ekstrem kulde.
    • Dog er gas generelt mindre effektivitet i ekstrem kulde, men generelt nemmere at bruge og brænder rent i moderate temperaturer.

 Regional tilgængelighed: Hvis du rejser internationalt, så vær opmærksom på, hvad der er lettest at finde lokalt. Gasflasker er fx ikke standardiserede globalt, og rensebenzin kan være sjældent uden for vestlige lande.

 


Hvad er brændværdi?

Brændværdi er en måling af, hvor meget energi der frigives, når en given mængde brændstof forbrændes fuldstændigt. Den angives typisk som MJ/kg (megajoule per kilogram) eller kWh/kg (kilowatt-timer per kilogram). Jo højere brændværdi, desto mere energi kan du få ud af en given mængde brændstof.

 


Fejl og løsninger ved brug af multibrænder

Jeg har oplevet rigtig mange fejl igennem tiderne, med min multibrænder. Men når du læser det, kan det fremstå som om, det er svært og der hele tiden er fejl. Der er sjældent fejl, så længe du behandler dit grej godt og korrekt. Så have det i tankerne når du læser videre.

Her kan du se min video med de typiske fejl jeg har oplevet, du kan læse mere om dem, herunder videoen:

 

Typiske fejl på en multibrænder og deres løsninger

Dysen er stoppet

  • Symptom: Flammen er svag eller ujævn.
  • Løsning:
    • Ryst brænderen, mens den er tændt, for at løsne snavs. En del multibrænder har en nål inden under dysen, som slår evt. snavs ud.
    • Brug en rensenål til at rense dysen.
    • Skift dysen og skyld systemet igennem med brændstof, hvis problemet fortsætter, før du sætter den nye dyse i, så evt. sod der er faldet ned i system, når du løsner den gamle dyse, bliver skyllet ud.

Multibrænder, Råd, fif og klassiske fejl [Fif og råd] Rensenål af Erik B. Jørgensen

Rensenåle

Multibrænder, Råd, fif og klassiske fejl [Fif og råd] Dyser af Erik B. Jørgensen

Tre forskellige dyser, til forskellige mærker og typer af multibrænder.

Pumpen driller, helt løs eller hård

  • Symptom: Pumpen bygger ikke tryk op i flasken, eller den er meget stram.
  • Løsning:
    • Hård pumpe, du kan næste ikke pumpe
      • Kontrollér ventilen i bunden af pumpen. Kraftige tryk kan ofte løse problemet. Tag pumpen op og tryk virkelige igennem, ofte er det ventilen i bunden af pumpen der har sat sig. Kraftige tryk gør ofte at ventilen går fri. Du kan let høre når luften kommer igennem, når du har pumpen oppe.
      • Bliver problemet ved. Så skiller jeg ventilen ad. Men pas på det er små dele og er fjeder påvirket (det er også en god ide at øve, før afgang).
    • Løs pumpe stang
      • Justér pumpelæderet, hvis det er bøjet eller frossent. Så føles pumpe ofte meget løs, hvis pumpelæderet er bunket. Pumpelæderet kan også være frossent eller på anden måde være for lille, så det ikke holder luften tilbage. Tag pumpestangen ud og ”motioner” pumpelæderet med fingrene så det ikke er frossent mere eller buk det lidt ud af så det bliver stort nok. Sæt det på plads igen, du kan med det samme mærke hvis det er ok, så er der modstand igen.
      • Du kan også smøre pumpelæderet med lidt silikone, men kun lidt.
        • De forskellige mærker har pumpelæder af gummi eller læder.
      • I værst tilfælde skal pumpelæderet skiftes, men det er ikke særlig ofte.

Multibrænder, Råd, fif og klassiske fejl [Fif og råd] pumpe og pumpelæder af Erik B. Jørgensen

To forskellige pumpelæder, en af gummi og en af læder.

Brændstoffet flyder ikke korrekt

  • Symptom: Der kommer næsten ikke brændstof ud.
  • Løsning:
    • Dysen er stoppet, rens den
    • Tjek filtproppen i brændstofrøret, på brænderen og lav små huller med en nål for at fjerne blokeringer. Kan være frossen.
      • Tø filtproppen op, hvis den er frossen. Har i flere tilfælde også taget den ud.
      • Obs nogle pumper har også filter i selve pumpen
    • Reguleringsstangen i selve multibrænderen kan være sodet til. Skru reguleringsstangen ud, og rens den grundigt. Der er nogle riller, hvor brændstoffet løber langs, og i meget sjældne tilfælde kan disse være sodet til.

Multibrænder, Råd, fif og klassiske fejl [Fif og råd] Reguleringsstang, justeringesskrue af Erik B. Jørgensen

Reguleringsstang/justeringsskrue med riller til brændstof.

Flammen er uren og soder

  • Symptom: Flammen er gul, og der dannes sod på gryder og pander.
  • Løsning:
    • Sørg for tilstrækkelig forvarmning.
    • Tjek du har pumpet nok
    • Dyse kan være stoppet
    • Manglede luft hvor du er, luft ud. Hjælper det, så være opmærksom på evt. Kulilteforgiftning
    • Dårligt brændstof, soder mere
      • Brug rent brændstof som hvid benzin eller petroleum.

 

Lækager ved forbindelser

  • Symptom: Brændstof siver ud ved pumpen eller slangen.
  • Løsning:
    • Kontrollér og stram alle forbindelser, som pumpen ned i flasken, op pumpens tilkobling til brænderen.
    • Udskift beskadigede O-ringe eller pakninger. De kan også være tabt har jeg oplevet.

 


Sikkerhedstips

  1. Ventilation: Sørg altid for god ventilation, når du bruger brænderen i teltet for at undgå kulilteforgiftning. Du vil opleve en brænder, der brænder dårligere og dårligere.
  2. Brandslukningsudstyr: Hav en gryde klar til at holde over flammen ved utilsigtede flammer. Bliver det for meget, så tag heller brænder ud af evt. telt eller shelter, en gang for tidligt end for sent.
  3. Placering: Brug brænderen på en stabil, ikke-brændbar overflade. Evt. et trangia låg.
  4. Håndtéring af uheld: Hvis pumpen eller dysen svigter, så hav en reservepumpe og ekstra dyser med.

Se mange flere fif og råd hvis du vil have din brænder ind i teltet her:

 


Praktiske råd til brug af multibrænder

  • Forvarm grundigt: En varm brænder soder mindre og er lettere at tænde. I starten så give heller for meget opvarmnings brændstof end for lidt, fordi en for kold brænder, soder mere. Du vil høre at den suger luft ind, når brænder er varm nok til at tænde. Men er der mere opvarmnings-fuel tilbage, så lad det næsten brænde ud før du tænker. Så undgår du at sode dyse mere til.
  • Sluk korrekt: Sluk først på flasken og derefter på brænderen for at minimere sod og spild (Er ikke muligt på alle brænder-typer). Lad ikke flammen brænde helt ud. Når den aftager, så pust flammen ud, så den ikke soder. Rammer man brænder om natten, så er den lukket to steder og man kommer ikke til at lukke op og alt ens brændstof løber ud.
  • Brug en spildbakke: Hvis du bruger brænderen i teltet, kan et Trangia-låg fungere som en sikkerhedsforanstaltning. Mine telt der kun bruges til vinterture, har jeg et hul i bunden af teltet, så brænderne kan stå på sneen/isen, samt det er let at hælde spild vand ud. På vinterture har jeg mine brænder på træplader eller tilsvarende i stedet, hvor de er fastgjort med strips eller ståltråd. Mere her Brænder i teltet – varme og sikkerhed på vinterturen
  • Fyld brændstofflasken hver morgen: Gælder kun på langture, hvor du har meget brændstof med. Fordi du kan gøre det i restvarmen i teltet. Du har nok fuel til hele næste aften, samt i tilfælde af en nødsituation er brænder mest mulig klar.
  • Pump luft i flasken efter påfyldning: Dette forhindrer lækage under transport. Da pumpen ikke rasler så let løs. Husk den skal spændes godt fast. Jeg rejser altid med pumpen eller pumperne i flaskerne (jeg har aldrig oplevet skader på pumperne ved det).

 


Støj og komfort

Multibrændere kan være støjende, hvilket kan være forstyrrende under rolige ture. For at reducere støj:

  • Vælg modeller kendt for lavere lydniveauer, som MSR WhisperLite. Jeg synes dog selv den bruger for meget brændstof og mangler en bedre regulerings skrue.
  • Du kan også få støjdæmper til mange modeller, min oplevelse er det giver sod og problemer, jeg vil høre på brænder, det er også en del af ture.

 


Konklusion

Multibrændere er essentielle for friluftsliv og ekspeditioner. Med korrekt vedligeholdelse, de rette sikkerhedstiltag og en god forståelse af deres funktioner kan du undgå de fleste problemer og sikre, at din brænder fungerer optimalt – selv under udfordrende forhold. Uanset om du er til afslappede hyggeture eller ekstreme ekspeditioner, så er det vigtigt at finde den rigtige balance mellem pålidelighed, komfort, brugervenlighed, ja og pris.

For de flest vil en gasbrænder være det bedst valg. Men så snart du tænker på vinterture, så kommer du ikke uden om multibrænder.

 


Andre gode kilder

Herunder er der nogle videoer fra Primus og MSR der viser hvordan de anbefaler adskilles og vedligeholdelse.

Har du en anden type brænder, er jeg sikker på du kan finde en video der kan hjælpe dig.


Primus Multibrænder

Her kan du se en video, på svensk, hvor Primus laver gennem gang af deres type af brænder

How to troubleshoot your multifuel stove, Primus

 


MSR multibrænder

Pumpe problemer/vedligeholdelse

MSR Stoves: Stove Pump Maintenance

 

MSR Stoves: Dragonfly Maintenance

 

MSR Stoves: WhisperLite Maintenance

 


Jeg håber du kan bruge mine fif og råd. Mangler du noget, så skriv til mig, så kan det være indlægget kan udvides.

Erik

 

 

Relateret indlæg

 


Støt det jeg laver!

Hvis du vil støtte det jeg laver og ønsker at købe grej online, så støtter følgende butikker mit arbejde (for at støtte skal du gå igennem de her link):

Tilbage til Indholdsfortegnelse

 

Multibrænder, Råd, fif og klassiske fejl [Fif og råd] Erik i sit telt, med multibrænder, på tur i Norge, under Skieventyr i Nordnorge, med ski og pulk, fra Kirkenes til Alta

Indlægget er opdateret: 22. januar 2025