Et spørgsmål jeg får igen og igen, er hvad jeg gør for min sikkerhed på mine ture / ekspeditioner. Der er mange der tænker på deres kære når de er på tur, hvad hvis der sker dem noget, kan vi finde dem igen og kan de kalde efter hjælpe.
Det at have styr på sin sikkerheder kan give ro, for ens pårørende. For mig betyder det også ro for mig selv. En af mine kæphest er ”Det du har tænkt på og trænet, sker ikke”. Derfor tænker jeg alle mulig senarier igennem, for at vide hvad jeg vil gøre i de forskellige situation og så er det bare med at træne.
Jeg prøver altid at tænke fremad og have en Plan B, når det ikke er muligt, skal Plan A være meget god og tryk ellers gør jeg det ikke. Her mener jeg tryk for mig, måske ikke for alle.
Men for at få den ro på turen, kræver det også jeg kan kalde efter hjælp, har jeg desværre prøvet på ”Thule til Thule” hvor min makker blev meget syg.
Derfor har jeg altid en telefon med, ofte er det satellit, så har jeg en tracker så mine nærmeste og folk på min blog kan følge med LIVE. Det er også en sikkerhed.
Dog stoler jeg ikke på at de virke som en nødsender af flere årsager:
- Skal et privat firma som SPOT, InReach, osv. kalder efter hjælp, ringer de først til den du har opført som kontaktperson og høre om du kunne være i fare.
- Hvis de så vurdere du er i fare, ringer de til en lokal redningstjeneste. Det stoller jeg ikke på selv og mener tager forlang tid.
- Ud over det kræver de abonnement, så surt hvis jeg har glemt at betale det, de koster ca. 1500 kr. om året og cirka det samme at anskaffe.
Derfor har jeg ALTID en nødsender med, der er uafhængig af selskaber, abonnement og vurderinger.
Her har jeg brugt McMurdo fastfind 220 plb i mange år. Den er let og lille og sender direkte ud på de officielle nødkanaler, med et GPS position hvor jeg er.
Det betyder kort og godt, hvis jeg må trække den, kan jeg derfra koncentrer mig om at overleve og holde antenne opad. Fordi redningen vil gå i gang med det samme, ikke noget ringen rundt. De nærmeste skib, helikopter, osv. vil få besked om redningsaktionen.
En telefon stoler jeg ikke på at jeg kan snakke og overleve på samme tid, hvis jeg skulle ligge i vandet eller i en snestorm og fortælle jeg er i nød, hvor jeg er, osv. Glem det!
Jeg har haft en SPOT med på tur, den virker godt, har dog nogle små irriterende ting, den min telefon skal tændes hver gang jeg skal tænde og slukke den. Samt den dækker ikke højt mod nord, hvor jeg er meget.
Du kan læse mit tidligere indlæg om SPOT her.
Dog kræver en Fast Finder at du har et VHF bevis, fordi den skal kodes med et MMSI nr. fordi den i teorien høre til et fartøj og ikke en person. Den virker også på land.
Jeg tog VHF bevis på VHF Skolens brevskole, super godt og let kursus. Læse mit indlæg om det her.
En Fast finder koster ca. 3.000 kr. inkl. programmering med dit MMSI nr. og først efter 6 år skal der nyt batteri i, ikke noget abonnement og andre ting, altid klar til at lægge i lommen.
Data på McMurdo fastfind 220 plb
- 6 års batteri tid
- Virker over alt i verden
- Vandtæt til 10 meter
- Kræver IKKE abonnement
- Sender også din GPS position
- Sender i 24 timer efter aktivering
- Vægt 155 gram
- Mål ca. 10,5 x 4,5 x 3,5cm
Her er en video fra producenten hvordan den aktiveres
Håber det kan være inspiration
Erik
Relateret link
- Tracker/inReach vs Nødsender/PLB og satellit telefon
- [Videosvar 16.] Erfaringer med satellit telefoner
- Ældre indlæg
Indlægget er opdateret: 28. december 2023
Velbekomme, dejligt det kan bruges.
Jeg har ingen ide, om du kan gå uden om systemmet, når du har registeret din kajak. Men du kan prøve.
Jeg skulle oplyse mit kaldesignal, fra VHF bevis, som blev kodet ind i PLB’en, så hvis du vil prøve så kontakt en forhandler og høre om dit “kaldenavne” er nok.
Held og lykke med det😊
Hej Erik
Tak for megen spændende læsning. Jeg har for ikke så lang tid siden været i kontakt med Søfartsstyrelsen og fået min kajak registreret uden at have et VHF certifikat. Så nu kan jeg få et PLB uden så meget bøvl (indtil jeg også finder ud af at jeg også vil have en VHF radio :-)
Hej Anders
Tak for din kommentar.
En PLB er tilknyttet et VHF bevis og et “fartøj”, så du kan købe en i Danmark og tage med ud i verden. Derfor ville jeg købe den her hjemme, kan du bruge den hvor som helst.
Udgifter til en redningsaktion, kan gå alle retninger. Bliver du reddet uden grund, på grund af dårlige forberedelse, kan man komme til at betale. Det samme hvis områder kræver en forsikring.
Men det er det mindst, for det mindst bliver du reddet.
Rigtig god tur.
Hej Erik
Tak for denne artikel – det er svært at finde gode artikler om PLBs på dansk. Jeg er på vej på en 6 ugers tur i New Zealand, og vil gerne have noget sikkerhed med mig. Jeg vil gerne undgå SPOT og lignende, og vil have en rigtig PLB. Man kan købe PLBs i New Zealand uden videre, men er det mon lovligt for mig som dansker at købe en PLB i et andet land? Her tænker jeg også på udgifter til en evt redningsaktion. På forhånd tak :)
Ved du om det er ulovligt at købe en PLB i et andet land? I New Zealand er de
Tusind tak Rasmus
Hvis man har en båd, kan man faktisk godt få et MMSI-nummer uden at have VHF certifikat. Reglerne for brug af VHF er selvfølgelig gældende alligevel, men for et gebyr på ca 700kr kan man få MMSI nummer uden VHF certifikat.
Hej Troels Fedt at høre. Tak for det????
jeg snakkede med en salgskonsulent hos http://www.maritim-elektronik.dk og han oplyste mig at de leverer tit PLB-ere til folk som vil vandre i Grønland eller Norge. Der behøver man ikke et MMSI nummer. I øvrigt er priserne på deres PLB-ere ret konkurencedygtige. De sælger både McMurdo og verdens mindste PLB
Hej Anders
Det er både korrekt og forkert. Morgens har kodet en til mig, da jeg har en kajak. For at du kan have den, så skal du have et VHF bevis, når du så køber Fastfinderen, bliver den kodet med et skibsnavn. Mit forslag er du for den kodet til din kajak, kano eller legetøjsbåd, den får så et skibsnavn.
Her efter er der ikke nogen regler for du ikke må tage den med på vandre tur.
Grund til den ikke er personlig, er at den skal hænges op på et skibsnavn, hvilket er noget gammeldags. Men her efter kan du bruge den til vandring og det hele.
Jeg synes forsat det er den bedst løsning, når du er uden for mobildæk eller på vandt, hvor saltvandet og forholden gør en nødsender nødvendig. Hvis du vandre i Danmark, vil jeg altid ringe fra min telefon, så er der ingen grund til at have en nødsender.
Mvh
Erik
Hej Erik
Tak for en rigtig fin hjemmeside. Jeg kan forstå på Mogens hos VRF skolen, at han ikke kan sælge/kode disse uden man har en båd (?). Jeg ville rigtigt gerne have noget sikkerhed med, når jeg er ude og vandre. Hvad synes du er den bedste løsning til det? Ved du mon i øvrigt hvorfor man ikke må bruge dem til vandring i Danmark?
Velbekomme Simon
Skriv endelig hvad I endte med.
VHF skolen har også et super effektivt brevkursus, til VHF bevis, det har jeg skrevet om her.
God dag
Erik
Hej Erik
Tak for det fyldestgørende svar, fedt du gider bruge lidt tid på sådan nogle weekendseventyrer som os.
Jeg har kigget lidt omkring, og du har jo nok ret i vi også burde anskaffe os en VHF, har dermed haft kig på denne fætter med indbygget GPS den virker ret fix.
https://vhfshoppen.dk/404/?page=%2Fproduct.asp%3Fproduct%3D1669&from=https%3A%2F%2Fkomud.dk
Jeg vil prøve at ringe til shoppen og forhører mig om den også kan sende nødsignal via GPS’en så kunne to fluer tages med et smæk.. Ellers er PLB’en et godt bud.
det med faste månedlige udgifter er vi ikke så meget til.
Skal have taget det certifikat uanset hvad, er bare ikke det mest spændene at gå igang med :)
Tak for vejledning!
God vind
Mvh.
Simon
Hej Simon
Tak for de pæne ord.
Der er mange ting i det her i skal gøre op. Prøv også at snak med VHF Shoppen da han er yderst viden også.
Jeg mener ikke i snakker om to nødsender her, jeg mener umildbart ikke de to produkter kan sammenlignes.
Jeg personligt ville til enhver tid have en Mcmurdo plb, fordi vælter eller synker I og ligger i vandet, så virker satellit telefon ikke. Men jeg ville tag en snak med VHF Skolen om en af de nødsender der kan monteres ombord, som selv går i gang hvis båden synker. Fordi ellers skal MCmurdo plb side et sted I kan tag den. Jeg har den altid på mig, men det virker ikke når I er flere, fordi så er det sikkert at det er ham der har den der falder over bord.
Den kræver VHF bevis, det er ulempen.
Med satellit telefonen skal I lige undersøge hvad taletidskort koster. Jeg plejer at betaler 300 kr om måneden for at have et SIM kort til Iridium. Så jeg er næsten sikker på I får fast udgifter hver månede, eller en pæn udgift til taletid.
Når vi nu snakker sikkerhed så ville jeg altså skaffe en gammel VHF radio oven i, fordi så kan I kalde andre både eller redningshelikopteren hvis den hænger over jer en dag. Det kan godt være I ikke kan nå land, men når I overvejer satellit telefonen, så er der også råd til både en nødsender og en lille VHF radio.
Skal I på et tidspunkt på en lang tur, kan I altid leje en satellit telefon.
Håber det er lidt hjælp
MVh
Erik
Hej Erik
Tak for alt det gode læsning på din side, det er meget nyttigt!
Jeg håber du måske kan hjælpe mig med et dilemma og at det er ok at jeg stiller et spørgsmål denne vej:
Nogle kammerater og jeg har en lille sejlbåd som vi tager på eventyr i når chancen byder sig, vi vil nu gerne prøve at rykke grænserne og sejle længere væk og skal derfor bruge en nødsender, og eftersom vi er på SU allesammen er pengene meget små og jeg vil derfor hører dig om din mening til “mest sikkerhed for pengene”. Vi har ikke VHF ombord da den er dyr og ikke rækker overalt!
Valget står mellem en Isatphone som multipurpose nødsender. Link :http://www.vhfshoppen.dk/product.asp?product=1589
Eller
Mcmurdo plb som du omtaler
Vil gerne give det ekstra for også at kunne tale i sat telefon, men ikke vis det er en usikker nødsender.
Vil sætte stor pris på din mening, da du virker yderst kompetent. :)
Mvh.
Simon og Frida crewet