Nu blev det også tid for mig at få et bevis på jeg må bruge VHF radio. Al min militær tjeneste med radio, giver ingen beviser der kan bruges. Så jeg havde længe udskudt at få et VHF bevis. Men under ”Danmark rundt i kajak – vinter” havde jeg en VHF radio med som sikkerhed, men manglede beviset. Det ønsker jeg ikke igen, når jeg skal på min næste tur til foråret. Så jeg ville finde et sted at tage et VHF kursus. Jeg havde hørt flere snakke om kurser på aftenskoler, så jeg søgte, man det kræve 6 aftner i løbet af efteråret. Det viste jeg at det ville jeg ikke kunne overholde, med mine foredrag, osv. samt det er ikke mig.

Jeg søgte lidt rundt på net og fandt et internetkursus, dejligt. Det lød lidt mere som mig.

VHF Skolen

VHF skolen havde både fysiske og internet kurser, så jeg ringede til ejeren Mogens Larsen for at høre. Jeg fik en god snak og vejledning i hvad jeg havde brug for. Så jeg købte internetkurset kaldt ”SRC Fjernkursus inkl. alle materialer” til  1.495 kr. Kort tid efter fik jeg et login til en hjemmeside, med undervisnings materiale og spørgsmål. Få dage efter fik jeg en hel mappe med undervisningsmateriale:

  • Undervisningsbog VHF/SRC & ROC – KURSUS, en bog skrevet af Mogens Larsen selv, som er det gennemgående undervisningsmateriale i kruset.
  • Tillæg, Lærebog i GMDSS, må brugs til prøven, så den skal man lære at kende.
  • CD-rom med en masse øve prøver, så man kan lære formuleringer og blive bedre op til prøven.
  • Tillægges papir, velkomst, prøvedatoer, osv.
  • Husk lister til sin båd, osv.
  • Samt salgsmateriale på en masse VHF radioer

Så man var godt forberedt.

VHF Kurset

Så var det bare at start op, kurset er delt op i 3 del kurser med prøver til. Så man skal læse i lærebogen, samt der er opfølgning for hver del på internetsiden, hvor man også tager prøven. Den første del følte jeg mig meget forvirret, virkede meget uoverskueligt hvad man præcist skulle lære og kunne. Men bare slap af resten af kurset kommer klar alle spørgsmål

Det gjorder også at min første prøve, føles meget forvirret og jeg synes stoffet var meget upræcist samt man skulle kunne en masse forkortelser. Når man er færdig med prøven, sender man det. Så retter Mogens dem og sender den retur med kommentar. Jeg var noget overrasket og hvor hurtigt svarende kom retur.

Sådan kunne jeg gå de 3 dele af kurset igennem. Det gjorder at brikkerne stile og roligt faldt på plads og det blev lettere og lettere. Jeg fik mig meldt til en prøve en måned efter start, i samråd med Mogens.

Efter de 3 dele, er der en 4 del som er to endelig prøver, så man kan se hvor man står. Samt jeg tog en del øve prøverne, super at gå igennem, så var jeg klar.

Fik oven i købet en mail dagen før prøven, hvor Mogens huskede på de vigtige ting.

VHF prøve

Jeg tog til prøve i Ballerup, lidt langt væk, men jeg ville gerne havde det i orden inden jul.

Så kunne jeg tage til Gyldendal samme dag. Prøve afholdes af Søfartsstyrelsen (læs mere om prøven HER), den koster 525 kr. for prøven og certifikat. Jeg var i meget god tid, grundet vejret. Mogens var der og vi fik en kort snak. Igen var servicen helt i top, så jeg kom til en prøve tidligere, så jeg kunne kom hjem. Jeg bestod nemt prøve. Nu venter jeg bare på mit certifikat. Så er jeg en lovlig VHF bruger.

Hvis du har et fartøj, gælder også for en kajak, skal du have et kaldesignal og MMSI nummer, der er ansøgningsskema med i Mogens materiale, det koster 760 kr. (betales ved modtagelse af kaldesignal). Kaldesignalet følger fartøjet, selv om det er helt tosset i kajakverden, men kaldesignal høre til et fartøj og ikke en person.

Hvis du ønsker at bruge VHF i din kajak, kan jeg kun opfordre til det, det er en super sikkerhed. Jeg personligt skal ikke på lange ekspedition eller lange kryds uden. VHF Skolens kursus kan jeg kun anbefale, jeg fik en masse ud af det, samt jeg har noget godt materiale til repetition senere hen.

Kan man tage det uden kursus? Ja det tror jeg, men her fik jeg alt materiale og vejledning, så jeg gad ikke bruge tid på at skaffe alt og være usikker på om man får alt med.

Erik

Relateret link