Gram å - Fladså, Packraft og cykel (kano) [Mikroeventyr] ,ed Erik B. Jørgensen

Denne gang stod mikroeventyret på en tur ned af Gram å – Flads å. Det er den samme å, den skifter bare navn undervejs. Det er rigtig kano å, men jeg skal også have noget logistik til at gå op, så denne gang valgt jeg at tag min folde-cykel og packraft, da jeg selv kunne transporter mig fra bilen, til start og retur til bilen.

Gram å – Faldså er der ”kun” godt 23 km, man kan padle. Men kan dog udvide turen, med Ribe å, der kan man udvide med 10 km til Ribe by, eller i alt 17 km, hvis man padler forbi Ribe by og ude til slusen og havet.

Det havde jeg ikke tid til denne gang, da jeg kun havde 26 timer til dette mikroeventyr. Samt Gram å – Fladså ender i Gels å, før den går over i Ribe å. Men jeg vil super gerne tag min kano og padle hele Gels å, på et tidspunkt, da det er en noget længere å. Så kan jeg også tage Ribe å med, men det kræver en del flere dage.

Jeg satte bilen ved Stavnager Bro, som er et start sted til Ribe å, men også først mulige slutsted når jeg var færdig med Gram å – Fladså. Her er en fin lille rasteplads.

Jeg pakkede mine ting på mine folde-cykel. Så kunne jeg cykle af sted, og nyde at jeg havde god tid. Jeg valgt også at slå et lille slag ned forbi Gram Slot og Gram kro, da det stort set lå på ruten. Så kunne jeg se det let, uden jeg behøvede at stoppe og kravle op når jeg kom på Gram å.

Efter godt 24 km, var jeg fremme ved start stedet på Gram å, ved Vråvej v/ Øster Lindet. Selve Gram å, start helt oppe ved Christiansfeld. Der står den samlede længde er 55 km, men regner med det også er Fladså delen. Men man må kun padle de sidste godt 23 km. Derfor starter jeg her.

Jeg tog en overnatning i en lokal skov, hvor jeg havde fået tilladelse af ejeren til at sove. Det er det skønne ved at kende nogle folk rundt omkring.

Næste morgen var jeg klar til at padle af sted i min packraft/gummibåde. Cyklen var foldet sammen og pakket på packraften, sammen med mit andet udstyr. Så kunne jeg padle af sted i det først lys, så jeg havde god tid, før jeg skulle videre til et andet foredrag.

Det blev til skønne 23,4 km og godt 6,5 time, i en å der svinger sig godt. Jeg kom fint forbi Gram Slot, stod der var et stryg (faldene vand) med sten, men jeg så eller mærkede ikke noget, men vandstanden er også høj.

Jeg havde to små broer der drillede lidt, den ene kunne jeg lige kante mig under. Den anden måtte jeg oppe og kæmpe med at få packrafet forbi, uden at punktere. Da der ikke var nogle ramper før eller efter. Tænker at vandstanden må være lavere normalt, så kanoerne kan gå under.

Jeg så rådyr, fasan, fiskehejre, vandstær, ænder og tre store laks der hoppede i vandet.

Vejret var overraskede godt, i forhold til jeg havde en 10-14 m/s fra sydvest, men jeg lå fint i læ nede i åen, det meste af tiden. Vejrudsigten havde også sagt til regn, men jeg slap stort set. Det var først da jeg var færdig og kørte væk, at vandet væltede ned. Heldigt!

En skøn tur, på endnu en af vores skønne åer.

Se min film fra turen her:

Data fra turen ad Gram å – Fladså

Gram å - Fladså, Packraft og cykel (kano) [Mikroeventyr] Kort af Erik B. Jørgensen

• Dag 1, cykeltur til start, 24,7 km og godt 2 timer
  • Dag 2, packraft (kano) ned ad Gram å – Fladså: 23,4 km og 6,5 time

Der står at man ikke kan padle forbi Gram Slot, da vandet falder og der er sten, opleve ikke selv noget. Være dog opmærksom på det selv, alt efter vandstand!

Der er ingen overbæring (på nær hvis lavt vand ved Gram Slot), dog en enkelt meget lav træbro, man ikke kan passere. Desværre er der meget dårlige forhold til at få kanoen op og i igen.

GPX spor med rastepladser over Gram å – Fladså

Her kan du downloade GPX spor over Gram å – Fladså, med de forskellige rastepladser indsat.

Lær at planlægge dine egne ruter her: Planlæg din rute til friluftsture (vandre-, cykle-, vinterture) [Fif og råd]

(Normalt deler jeg ikke mit spor. Men da det er en Å og ikke en rute som så, har jeg gjort det denne gang, ellers er det en del af det at tage på tur/eventyr!

Kort over Gram å - Faldså, start, slut, overnatning, fare, obs punkter af Erik B. Jørgensen

Link til området, Gram å – Fladså, overnatning, kort, m.v.

Desværre er ingen af pladserne på udinaturen.dk! PS: Shelter jeg talte om ved start, er privat!

Link til noget af det udstyr jeg har med og nævner

Håber turen kan inspirere til en tur, husk også at se på de andre fine åer i Sønderjylland.

God tur!

Relateret indlæg

Facebook Indlæg fra turen

Indlægget er opdateret: 24. januar 2024

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.