Jeg fik igen mulighed for at gribe chancen for et lille mikroeventyr. Da jeg skulle til Esbjerg og holde foredrag, tog jeg muligheden for at få endnu et mikroeventyr i kalender. Søndag aften, den 21. nov., kunne jeg tag færgen fra Esbjerg til Fanø, Nordby. Jeg var fremme 19.25 og kunne start min vandretur rundt om Fanø. Jeg gik først igennem Nordby, der lå i mørke, men lys op af den tidlige julebelysning. En hyggelig tur igennem den lille by. Jeg forsatte ud på landet via små markveje, til jeg ankom til Fanø Klitplantage. Det tog en god time at gå de 6,5 kilometer, til Fanø Klitplantage, hvor der er friteltning. Jeg fandt en fin lille teltplads mellem de lave træer. Jeg nåede at få en hyggelig aften, før jeg kravlede i soveposen.

Efter en kølig nat, med nattefrost, kunne jeg stå op i mørke. Jeg fik mad og pakket sammen, så jeg kunne komme afsted i det første lys, lidt i klokken 8. Det var en flot solopgang, og en dejlig tur ad små skov- og markveje. Dog pænt kølig og med lidt oversvømmelser enkelte steder.

Dagens først mål var Albuen Fuglekøje og Sønderho gamle Fuglekøje, jeg har været her før med min kæreste under Bikepacking, Danmark rundt, i 2020. Men de er absolut endnu et besøg værd.

Derfra gik det videre af de små veje til Sønderho, her gik jeg en lille tur rundt i den gamle hyggelige by, så de gamle bygninger, som ”Galionsgården” og kirken med de mange kirkeskibe.

Det var et kort besøg før jeg gik ud i klitterne igen og op langs vestkysten af Fanø. Jeg kom forbi Fanø’s højstepunkt, Pælebjerg på hele 21 meter, samt jeg gik 6 km på den store brede strand, mellem gående, kørende, og kites. Ved Fanø Bad, gik jeg lidt ind i landet igen og videre nord på, til Kikkebjerg Plantage, hvor der også er friteltning. Her kunne jeg slå lejr i mørke efter 36,5 km på godt ni timer. En flot dag med efterårsfarver, godt vejr og mange indtryk.

Selv om det var en lang dag, var der god tid til hygge og the i telt, før soveposen kaldt igen. Det blev en noget varmer nat, da der kom skyer og det blev en 6-8 grader.

Tirsdag den 23. nov. stod jeg op til en kort dag. Jeg besøgt lidt flere bunker, i form af den store kanostilling på nordende af Fanø, fra Anden Verdenskrig. Kommer du derover er det et besøg vær og du kan få meget mere info og rundvisning her: Fanø i Atlantvolden, Anden Verdenskrig, historisk side. Derfra gik jeg de små 2 kilometer tilbage til Nordby og tog færgen retur til Esbjerg og min bil. Så skulle der holdes foredrag.

Her kan du se min film fra turen:

Data fra Fanø rundt

• Søndag den 21. nov. 2021: 6,5 km, 1t15 min
  • Mandag den 22. nov. 2021: 36,5 km, 9t20min
  • Tirsdag den 23. nov. 2021: 2,98 km, 48 min

Link til området

Skulle du selv havde lyst til at tage til Fanø, er der mange muligheder der over, du kan se min link her over. Husk det er en meget besøgt ø, i højsæsonen.

God fornøjelse.

Relateret indlæg

Facebook Indlæg fra turen

Indlægget er opdateret: 10. februar 2023

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.