Dato: 21. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 106 / Dag 139
Sverige Lejr 43 / Dag 54
Pos (google):  65 01 55.0 / 21 28 49.2 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  55,5 km (i alt 4782,0 km)
Distance roet i Sverige: 1994,0 km (i alt)
Rotid: 10t40m (06.40 til 17.20)
Vejr: 8/8 lave og regn til 4/8 mellem og sol. Vindstille til 6 m/s sydøst. 9-15 grader
Bølger, 10-100 cm fra sydøst. Dønninger 100-150 cm fra øst.

Ha, ha lykkes at komme i seng kl. 21.10. Jeg har en underlig mani med at vågne mange gang om natten og vende mig, men den er helt sikker omkring midnat, er jeg vågen og fra kl. 4 en 3-4 gange frem til jeg skal op.

Jeg må indrømme, at fortiden kæmper jeg en mental kamp, det er blevet lidt koldere så mine ting tørre ikke af sig selv mere, så alt er lidt fugtigt og det er stadig for varmt, til brænderen rigtig kan køre uden jeg har sauna i telt på grund af fugtigheden, men den skal køre lidt. Men min mentale kamp, er mere at når vække uret ringer kl. 5, er alt ens, jeg kunne vågne til hvilke som helst dag på turen. Jeg har ingen ide om hvad dag det er før jeg lige er kommet til mig selv og har været ude og se på vejr og tisse. Gang i brænder, mad, gøre klar. Det samme igen og igen og igen. Det altid under den her gøre klar, at kroppen er øm, jeg vil gerne sove lidt mere, vejret ser heller ikke helt godt ud, og hvad hjerne nu prøver at sende af signaler. Det værst tidspunkt er når jeg har pakket alt i teltet og skal til at ud. Det er her jeg tænker, ak endnu en dag (for tiden). Men så snart jeg kommer ud til kajakken og begynder at pakke, plejer humøret at komme igen. Nu glæder jeg mig bare til at komme i kajakken og komme i gang komme videre. Så når jeg roer af sted. Så kommer lysten igen, naturen gør sit, rytmen kommer og livet bliver bedre. Så har jeg det lidt for tiden sat lidt på spidsen. Det sidste lange stykke tid, har landskabet været meget ens, og jeg kan mærke det er mange dage jeg har været på tur nu. Men over ordnet er jeg godt tilfreds. Snart Sverige er slut og Finland venter, ser nok helt anderledes ud eller ikke.

Men i dag lykkes det at komme på vandet 06.40, igen, det er ikke noget jeg bare skriver, det er underligt nok +/- 1 min de sidste mange gange. Uanset om jeg er færdig i god tid, så er der lige et eller andet der skal ordnes, osv. Utroligt det er så ens.

Igen lå der tunge mørke skyer i forskellige højde og dækkede himlen totalt, der var ikke meget vind, og hurtigt kom der store bløde dønninger ind der hurtigt lå mellem 1 og 1,5 meter over mod Skelleftehamn, vinden kom også i det der kom tunge lave skyer ind, så havde i den sidste del af krydset 6 m/s fra sydøst og bølger der fra samt dønningerne fra øst, så lidt krapsø. Tænkte det kan godt blive en hård dag, men underligt nok var hastigheden rigtig god. Dog var jeg ved at gå amok de første 1,5 time, da mit musik ikke ville spille, før jeg tog mine høretelefon direkte i iPod uden om mit vandtætte hylster der åbenbart er et eller andet galt med. Så var der musik og lykke. Jeg passerede Rönneskär, en af verdens største koppersmelteværker, har jeg læst. Her lå også en del små øer, med fyr og en masse hytter. Her kom jeg også lidt i læg og fik tisset af før næste åben stykke, dem var der mange af igen i dag, gik fra ø til ø, fra kap til kap. Det længste kryds på 14 km, men før det var der et på 6 km og hvor jeg igen ligge kunne lige i læg af en lille ø. Så meget af tiden forgik i bølger på 1 meter og dønninger på 1,5 meter i dag. Gik selvfølgelig op og ned, men især i de åbne stykker kom de store bløde dønninger, så ikke svær sø og når hastigheden var god, skulle jeg ikke klage. Men det gjorder også at der ikke var meget dyreliv, kun omkring øerne hvor der var læg, så heller ikke mange både.

Roede inden om øen, Romesön, flotte sted med hytter over alt igen, her var næsten havblik, en kort overgang, roede inden om en campingplads, men var ikke gode landgangsmuligheder og kunne heller ikke se nogen butik, klar den nok en dag mere uden sodavand.

Så det var bare tilbage i åbenvand, hørte igen podcasts Mads og monopolet er altid et hit, samt i dag har jeg hørt 5 ud af 6 foredrag med Uffe Ellemann-Jensen om hans minister tid, spændende.

Pludselig så jeg en båd ved en lille ø, kastet ind mellem stenene, lå og vugede, valgte faktisk at ro en lille omvej for at tjekke at det ikke var sket nu her, så ikke sådan ud, en fin træbåd, men med et kæmpe hul i bunden, efter en brutal landing, gad vide om den har revet sig løs, eller der var folk ombord da det skete. Så ikke ud til det var sket for nylig, så roede trykt videre til øen Buskön /Brysk. Tiden var gået og her i stille vand, begyndte jeg at kikke efter en lejrplads, ville gerne have strøm. Fandt til slut en fin strand, og der var højspændingsmaster, måske en kontakt? Jeg kunne hoppe i land kl. 17.20 efter 55,5 km fint. Op med teltet, gik på jagt efter strøm, var ingen kontakt ved den transformastion jeg havde håbet, gik hen til en 3 hytter, men kunne ikke finde nogle mennesker, så igen tillod jeg mig at sætte min computer til.

Tilbage igen fik jeg biksemad, så begyndte det at regne, blev helt i tvivl om min computer stod nok, så måtte ud og løbe og sikre mig den ikke blev våde. Blev faktisk godt våd af det. Senere var jeg oppe efter computeren for at skrive det her og sætte mine batteri til, var stadig ingen at spørge om lov. Nu skal der gøres klar til i morgen og op med computeren igen og fylde vand op.

Regner men og håber på at nå Piteå i morgen selv om det er en omvej, men skal have proviant, så kan jeg undgå at ro ind til Luleå og ro direkte mod Haparanda. Der er ikke mange andre muligheder for at få mad ikke nær kysten. I Piteå har jeg lige fået en mail om at Peter er, en der også roer den Svenskekyst, vi de to sidste der er i gang. Så måske vi kan mødes før eller ved Haparanda. Kunne være meget hyggeligt.