Dato: 10. april 2011
Lejr / dag:  Lejr 6 / Dag 6
Pos (google):  70 51 25.5 / 29 05 58.2 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet: 30,8 km (i alt 216,3 km)
Rotid: 7t (08.11 til 15.11)
Vejr: Alt en blandet landhandle ikke til min side. 6/8 til 8/8 lave skyer, regn byger. Vindstille til 6-8 m/s med stød på meget mere så jeg lå stille. 3 til 6 grader.
Bølger, i start ingen, så 40 cm, rundt Kjølnes Fyr 1 til 1,5 meter dønninger.

Fik en god nat på perlestenene. Op kl. 6 gøre klare stille og roligt, tog min todelte super dragt fra Sandiline på nu skulle den prøves, i går havde været perfekt.  I dag skulle også blive stille en 3 m/s. Min pakning gik super alt var nede i kajakken, med god plads, sådan Erik!

Perlestenene gjorder det til en perfekt start. Fordi kunne lægge kajakken klar i vandkanten, sætte mig op og da den næste store bølge kom ind, kunne jeg sætte af og perlestenene rulle mig i vandet, vupti så var jeg i gang.

Var godt nok regnvejr, men kunne se sol længere ud, ingen vind, perfekt. Roede lidt syd på mod de små øren i bunden af Kongsfjord, der skulle være en seværdighed vist på kortet plejer at have ret. 30 min efter start kom en ordentlig regn byge, men skidt det er fantastik smukt, jeg her lidt musik i venstre øre, kan høre havet og mine tro følge svende, en stak måger der skriger over mig. De forskellige hav fugle kommer lavt forbi mig, de har det med at flyve en æresrunde omkring mig, som om de lige skal se hvad jeg er.

Så kommer bagkanten af regnbygen, men kraftig vind, havet piskes op til små krambølger, men ikke noget problem går bare lidt langsomt i vinden. Tænker vinden må holde op når bygen er forbi, men det gjorder den ikke. Blev en laaaaang tur over Kongsfjorden, ikke jeg var i problemer, men vinden og de små bølger der var meget tætte tog farten totalt af, selv om jeg knoklede af sted, var kommet af sted med min wing-pagaj men sådan måtte det være.

Tog kurs lidt skråt på bølgerne for bedre at ride dem af, da søen ikke voksede mere tog jeg kurs direkte mod Nålneset, skulle bare over endelig efter 3 timer kom jeg forbi, håbede på bedre forhold på den anden siden, evt. med strøm, men nej, endnu mere vind, gik helt i stå i stødende. Efter 4,5 time kunne jeg gå i land ved Styret, var træt og skulle tisse helt vildt, kunne ikke gøre det i kajakken i dag, så skulle jeg tisse i dragten men det gad jeg ikke. Godt med en lille pause men bliver hurtigt koldt, fik skiftet til min Grønlands pagaj og tog af sted. Hjalp at få tisse og lidt at spise, så var der 6 km igen fik jeg på en sms, super. Gik rigtig fint om til Kjølnes Fyr, her rejse dønningerne sig, men var fint at ro i, var helt tryk, kan virke mærke jeg er blevet meget bedre i kajak, er helt rolig, ting tager bare tid i disse forhold.

Havde i løbet af dagen set 5 fiskerbåde, rimelig store, den ene helt tæt. Lige siden jeg så den, lå der en  anden båd en 2 km længer ud skråt bag mig i mine ”blinde vinkel” var grålig, den fulgte mig lige ind til jeg roede ind i Berlevåg havn, er overbevist om det var flåden der holdt øje med mig, fordi alle fiskerne og mig har måger omkring os, det havde den ikke, så fiskede ikke. Ville ikke kalde dem på VHF’en for at undgå misforståelser. Meget sødt af dem, når de nu lå derude.

I dag var der en del Skav på første del af ruten, Måger over alt, især da jeg var nær den ene fiskebåd, der fløj de helt tæt forbi mig og så mig i øjnene, fantastisk tog ikke billeder da det blæste af h… til. Men der er mange slags måger i blandt.

Der er en del luder men ikke mange. Der imod Lomvie er der kæmpe flokke af over alt, de ligger bare mens jeg roer forbi.

Jeg tror det er havlit som der kommer flere og flere i mindre flokke, men de er meget sky.

Edderfugle er der lidt af min ikke mange.

Har set et par sæler også i dag, men det er sjovt nok altid inden under land.

Når men ekskort af måger og ”flåden” hvem ved, kom jeg ind til Berlevåg og vandet blev stille, jeg roede ind i haven, Dag havde anbefalet mig Berlevåg Camping, jeg ringede og hørt om der var plads mens jeg lå i haven, det var der og fik forklaret hvor jeg skulle ro i land.

Fik slæbt alt mit grej op, fik værelse, samt lov til at bruge grilstuen / obevarings rummet til at hænge ting til tørre. Fik en kort sludder, så var det tid til vand, har så meget salt over alt, selv om jeg vasker mig med to fugtservietter hver aften. Dejligt selv om det ikke er så længe siden.

Gik en tur ned i byen for at se den, der er ikke så meget, desværre er det kun kiosken der har åbent, købte en cola, lidt boller og en burger, godt nok den mindste burger jeg har fået længe, kunne ikke få andet.

Tilbage igen, nu er jeg i gang med at gå mine ting igennem. Bliver til en hviledag i morgen, da der vil komme en del vind, passer mig fint, kroppen kan få lidt hvile og jeg kan gå alle min ting igennem er nok at se på.

Berlevåg Camping er godt nok et fint sted, tingene er bare i orden, der er en del værelser til, perfekt til mig.