Dato: 17. juli 2011
Lejr / dag: Lejr 79 / Dag 104
Sverige Lejr 16  / Dag 19
Pos (google):  56 30 59.5 / 16 11 07.0 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  52,4 km (i alt 3594,9 km)
Distance roet i Sverige: 815,9  km (i alt)
Rotid: 10t10m (06.00 til 16.10)
Vejr: 4/8 mellem til 8/8 lave og støv regn. 6-10 m/s sø (120 grader). 14-18 grader
Bølger, ydre kyste 50-70 cm, enkelt steder 100-150 cm. I læg havblik til 10 cm.

Aften gik kun med at gøre klar, mens der kørte Podcasts i baggrunden. Skulle så tidligt i seng som muligt, men det lykkes først 21.10. Måtte faktisk op i nat og lade vandet, ellers sov jeg godt, dog kunne jeg høre alle de svaner der var rundt om teltet der snakkede og baskede med vingerne. Op kl. 04.30 det er tidligt, svanerne var heller ikke tilfreds og svømmede lidt ud i havet.

Fik sneglet mig klar og kunne ro ud kl. 6, står allerede en god vind ind direkte fra siden mellem 6 og 8 m/s, det gav som sædvanlig små tætte bølger på 50 til 70 cm, så var en drøj start. Ikke fordi det påvirker kajak så meget, men det er bare tungt og drøjt at ro. Der var ingen øer at søge læg ved, så de første 4 timer, var rigtig hårdere og jeg tvivle også på om jeg ville holde hele dagen. En anden sjov ting, eller mere spøjs. Er at i Norge skulle man 4 meter ud så var der 4 meter dybt, her skal jeg 400 meter ud og så er der 400 mm dybt (40 cm) helt utroligt så lavvandet det er rundt omkring, samt der ligger et hav af store sten lige under overfalde, så noget spændende.

Efter jeg havde fået mig slæbt til Kristianopel, kom der endelig en masse små og mellem store øer, jeg kunne søge ind bag, men her var der meget  lavvandet og ekstra mange sten, men virkelig en kær kommen pause og puste rum, det gik også hurtigere, selv om det nok har ført til 15-20 let træf på sten, heldigvis ikke nogen hårdere, har bare snittet, så ingen skader. Her var også et hav af fugle, har set 100 vis af svaner og skav i dag. I 1000 vis af gæs, i store flokke, samt på næsten alle øer, men små og mellem store gæslinger. Så også en svane med små svaneunger, synes også det er sent. Var en del ænder, fiskehejre, havterner og måger. Mødte også en masse sæler, i store flokke i vandet og der tog sol. Fik helt dårlig samvittighed over alle de dyr jeg har jagte rundt med i dag. Sådan gik det ind i læg og nyde det lidt, ud i bølger og vind, ind i læg igen. Mødte en kajak, med en mand med minus roteknik lå nærmest helt bag over og uden sprayskert, det gjorder mig faktisk rigtig glad, tænk der en der gider tage en kajak her mellem øer hvor der er meget lavvandet og sikkert og bare ro stille og roligt rundt og se på det hele, et helt lille eventyr. Mødt også en noget uventet gæst, en ko under kryds mellem to øer.

Dagen gik holdt en del pauser, fordi der blev godt slidt af slæbet mellem øerne. Så da dagen var ved at være gået, var jeg inde på en strand, for at gå op til et nærliggende hus og få lidt vand, før jeg roede kort videre til en lejr plads. Godt tilfreds med de 52,9 km på lige over 10 timer, under de her forudsætninger, men var godt nok træt.

Så skulle der slås telt i læg af nogle små træer. Kom til at tænke en tanke jeg ikke skulle, nu må der ikke knække et samleled, det orker jeg ikke, KNÆK NEJ! Så gik der 20 min med det nogle pløkker og tape. Så gik der en line p på kajakken, så må der ikke sker flere ting. Lykkes at komme i telt uden flere uheld, så fik jeg lavet mad og kom i gang med forberedelserne til i morgen. Ser ud til vinden forsætter i morgen, skulle dreje lidt mere mod vest, så kan være får lidt læg. Skal have handlet i morgen samt jeg får besøg af en journalist fra Dansk kano kajak forbundet blad.