Rejse omkostninger and selve Rejsen:

I starten kunne jeg slet ikke finde ud af hvordan jeg kom der over, men heldigvis kender jeg flere der kunne hjælpe.

Man skal flyve fra DK til Manchester. Jeg fandt den billigste afgang ved Easy Jet. Men man skal jo have en del grej med og gerne ens egne pagajer. Så jeg undersøgt lidt med ekstra kg. Hvis man bestiller en ekstra taske, så må man havde 2 tasker med, men stadig kun 20 kg? ikke særligt logisk. Men fandt ud af hvis man bestilte en ekstra speciel taske (sports udstyr), jeg valgte en skitaske, måtte den veje 30 kg, så jeg havde nu 2 tasker og 50 kg, super. (Troede jeg gik perfekt derover. MEN viste sig man skal betale ekstra for samlet vægt over 32 kg, kostede 1.030 kr. i overvægt hjem, igen ting på vejen ud. ØV Man skal virkelig læse alt med småt og ekstra småt, synes jeg var perfekt forberedt). Skitasken Passe perfekt til min Verner pagaj og min Grønlands træpind. Og alt mit kajak tøj pakket rundt om.

Pris for København til Manchester og retur, med div. afgifter og mærkelig ting, ved Easy Jet, i alt    1.237,13 kr.

+ overvægt hjem, selv om man virkelig havde læst alt hvad man kunne 1.030 kr.

Fra Manchester til Holyhead og retur med tog.

Igen er internet dejligt. Her bestilte jeg plads billet helle vejen. Billet skulle hente ved første station med det kreditkort man betalte. www.raileasy.co.uk, noget billigere end DSB, dette er retur. I alt 33,51£ =  306,00 kr.

Så var der lige DSB fra Nyborg til Lufthavnen, retur I alt 484,00 kr.

Bus til Nyborg og retur, i alt  60,00 kr.

Så kom den store rejse dag, den 19. oktober 2010. Jeg skulle tidligt af sted, klokken 06.20 kunne jeg hoppe bussen, efter 1 km gå tur med en 23 kg rygsæk, en 23 kg tung skipose oven på og en lille rygsæk på maven af en 8-10 kg.

Kom fint til toget, der så kun var 25 min forsinket, godt jeg altid sætter god tid af. Herefter gik det til lufthavn, indtjekning gik fint. Dog skulle jeg lige mindes om at vi har tabt krigen til terror, når man står og tager sit bælte og alt af i Security, især når man ved alt det lort man kan få med igennem alligevel. Utroligt man ikke finder på bedre måder.

Jeg skulle med fra den nye terminal F, den er langt væk, det er en pæn gå tur der ud, når man så er der ud, er der ingen steder at sidde, folk sad over alt på gulvet, så lukkede de folk ind i et lille afluk, uden stol, så mange folk de ikke kun side ned. Jeg blev ude til sidste øjeblik.

Ellers skal det siges, at Easy Jet godt nok er effektive, til at få folk af og på og af sted igen. Der er fri pladser i flyet, de flest forstår det, andre gør ikke. Tur gik som smurt.

I Manchester lufthavn fik vi bagage stort set lige med det samme, var på båndet da vi var fremme. Så skulle jeg til toget, der var fine skilte hele vejen. Jeg viste ikke det var ca. 20 min gang, så jeg havde pænt lange arme, efter at holde min skipose i skifte vise venstre og højre side. For blot at opdage, at det faktisk er muligt at tage en lufthavn vogn hele vejen, så ved du det. Der er to elevator undervejs.

Jeg havde bestil tog, små 2 timer efter landing, fordi man ved aldrig, hvornår man er der og har sin bagage. Men jeg måtte vente 1½ time på mit tog, kunne havde nået det en time før. Det gjorder ikke det store, der er en kaffestue og kiosk, nede ved sporende. Man kan umildbart ikke hoppe på et tog før, som her hjemme. Så den chance gad jeg ikke tag med 3 skift undervejes.

Jeg var noget spændt på tog rejse, med 3 skift og ned til 7 min til skift, men alt mit bagage, men der var ingen problemer, konduktørerne var flinke og det viste sig at alle min skift var i samme spor så bare stå af og vent på næste tog.

Der var faktisk bagage opbevaring i togvognene, så det gik. Jeg skiftet tog som følgende:

Manchester Airport 13.29  – Manchester  Oxford Road 13.48

Mancherster Oxford Road 13.53  – Llandudno Junction 15.48

Llandudno Junction 16.15  – Holyhead 17.11

Alt lige efter minuttet.

Så stod jeg i Holyhead, kunne ikke se nogen taxier, var 2 km ud til Anglesey Outdoors. Men da jeg stod og så fortabt ud med alt mit grej. Stoppede der en stor Land Rover, og spurgt om jeg havde brug for et lift. Så vupti jeg var ved Anglesey Outdoors. Her fik jeg mit værelse, et dobbelt værelse med bad.

Det er et rigtig vandrehjem, lidt gammelt, men fin stand, dog med engelsk sengetøj, de kan da umuligt holde varmen unde de tynde vattæpper, godt jeg har en tynd sovepose med.

Jeg gik en tur i supermarkede, Tesco, fik vist en bagvej og fik købt stort ind, fordi de næste dag ville jeg få travlt, så man skulle der til og jeg ville ikke bruge tid på det de næste dage.

Her opdagede jeg i alt min gode planlægning, at mig og Nick aldrig havde talt om hvor vi startede og hvad tid. Jeg viste kun det var næste dag den 20. oktober og jeg kunne køre med ham. Skrev en mail til ham og fordi jeg have aldrig tænkt på at få hans telefon nummer.

Jeg kunne ikke gøre mere og gik i seng, efter alt kajak grej var gjort klar til næsten dags kursus.