Et eventyr der ændrer sig

Dagbog fra min vandretur omkring Aasivissuit, Kangerlussuaq, Grønland

Optakt dag 1-7, 13-18. aug.

Når jeg sider og skrive det her, er jeg lidt mere rolig og afklaret, end jeg har været de sidste 7 døgn. Min gode kammerat og rejsemakker Jesper og jeg mødes i København, før vi tog i lufthavnen og fløj til Grønland for at starte på vores “4. Thule til Thule ekspedition”. Vi kom fint til Kangerlussuaq og videre til Ilulissat, hvor vi skulle overnatte før vi skulle videre til Qaanaaq. Herfra gik alt galt.

Næste dag blev flyet aflyst på grund af dårligt vejr, men i to dage? Næste gang var der mangle på besætning til flyet. Tredje gang blev vi og 8 andre taget af flyet lige op til afgang, hvor efter de kørte fragtgods på flyet i stedet?  I fjerde forsøg var det dårligt vejr, nu med aflysning i tre dage, før de ville “forsøge” igen. Tiden bare gik og gik, det værste var at Airgreenland igen igen fortalt nogle historie om aflysninger, som de så trak tilbage når vi spurgt ind til dem. Så vi tog den tunge beslut at opgive vores tur for denne gang. Gav ikke mening af vente tre dag mere og forsat være usikker på afgang. Især fordi der var mange der har vente meget længere i denne sæson. Vi tog slukøret retur til Kangerlussuaq og blev taget godt imod af Jesper familie her.

4. Thule til Thule ekspedition” var hermed lagt ned, udsat eller hvad du nu end sker.

Jesper tog hjem. Jeg valgt at blive her i Kangerlussuaq og udnytte jeg var heroppe, jeg havde sat tiden af og jeg skulle da på tur.

Så den nye plan blev at vandre 16-17 dage i området nord for Kangerlussuaq, i et 8 tal med depot i midten. Jeg vil ud at opleve den herlige Grønlandske natur, dyreliv og historie. Langt væk fra afhængigheder af folk, flyselskab og beslutninger man ingen indflydelse har på.

Så velkommen til en beretning om min vandretur nord for Kangerlussuaq herunder.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 1. mandag den 19. aug.

Det var en stille start på dagen og turen. Da jeg lige skulle sende Jesper hjem over middag. Samt jeg skulle have hjælp med fuel til min brænder og et lift ud af Kangerlussuaq af Jespers familie.

Så lidt over klokken 14 blev jeg læsset af i den sydvestlige kant af Hundesøen, ca. 15 km vest for Kangerlussuaq i luftlinje. Da vi var kørt ud af den nye grusvej/ATV-spor der er ved at blive lavet til Sisimiut.

Her tog jeg min stor rygsæk på nakken, med mit depot oven på, så alt mit grej og 17 dage mad. Et ordentlig læs og pænt tungt. Men hader at gå to gange. Så gik jeg op i den nordvestlig ende af Hundesøen, godt to km uden for sti.

Her satte jeg teltet op, pakkede lidt ud, spiste lidt, før jeg gik afsted med mit depot med 9 dages mad og fuel, i en lille dagstursrygsæk, samt lidt tøj, mad og fotogrej. Så gik jeg syv kilometer mod nord, i et pænt kuperet terræn, hvor jeg kunne lægge depotet under en stor flad sten, hvor jeg lukkede hullerne med mindre sten. Så kunne jeg vandre retur igen.

En lidt hårdere tur end forventet. Tog alligevel 4,5 time. Men det var så flot, så en del rener, en enkelt snehare og mange småfugle. Ravnen var der også, men de holdt sig på lang afstand.

Så skønt at være i gang. Selv om jeg først var tilbage lidt efter klokken 20. Så skulle der laves the og vand til tørmaden.

Så skønt at være på tur igen, væk fra all ting i denne skønne natur!

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 2. tirsdag den 20. aug.

Det var herligt at komme rigtigt i gang i dag. På trods af jeg var sløv til at komme op og får ordnet alt. Efter små to timer vandrede jeg af sted, først nord om Hundesøerne og så generelt mod øst.

Det lå et højt tæt skydække, så det var dæmpet lys og lidt trist. Dog meget bedre end i nat, da det små regnede i nat.

Jeg gik afsted. Det handlede meget om rytme i dag, med at gå omkring 50 minutter og så holde en pause.

Hele området er uden for sti, det nærmeste der er stier, er når jeg rammer nogle af dyrevekslerne primært fra ren. Store del af ruten jeg gik i dag var blødt, da jeg får i mos, græs og mindre birkebuske. Samt det går op og ned. Så det går ikke så stærkt. Der var heldigvis også strækninger på “bjergryggene” hvor jeg gik på klippe og fast grus, så der kom hastigheden op.

Heldigvis kom der også lidt at se på, mødt igen enkelt rener igennem hele dagen. Mødt også to snehare, der bare lagde øerne ned og blev siddende, mens jeg passerede 10 meter fra dem, så hyggeligt. Så endda en mariehøne der kravlede rundt på nogle planter i en pause. Der er heldigvis ingen myg. Der var lige lidt knot i meget kort tid, maks. 5 minutter. Det gør livet så meget skønnere.

Dagen handlede mest om at gå, fremdrift og terrænet. Det giver god tid til alle mulige tanker og høre lidt podcast. Fik rystet skuffelsen over jeg ikke er i Nordgrønland godt af mig, og kan nyde jeg er på tur her.

Dog skal jeg lige slippe tanken om jeg er lidt “unødvendig” tung, da jeg har et telt med til to, mit Oppland 3 LW. Samt jeg har min store Kajka 100 rygsæk, fordi jeg skulle bære en del, her i blandt min riffel, i Nordgrønland. Men på denne tur, har jeg ikke våben med, da risikoen for isbjørn er lille og den tager jeg gerne. Samt mit grej kunne være mere simpelt da jeg forholdsvis let kan gå ud og afslutte turen, hvis der skulle ske noget. Så de tanker om vægt skal også parkeres.

Efter 17,5 km og små 8 timer kunne jeg slå lejr, efter en god dag. Nu ligger jeg med udsigt til et par søer og kærulden der stå flot i vådområderne omkring søerne. Der kom også lige en ren gående forbi derude stille og roligt.

Timingen var god fordi lidt over 18 kom regnen, med en byge der trommer på teltdugen, det er meget hyggeligt. Før aften sluttede flot med solen bag skyerne.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 3. onsdag den 21. aug.

Jeg kunne lægge ud i tørre vejr, dog med høje tætte skyer, efter en stille morgen med morgenmad og hygge. Jeg fulgte dalen/vådområdet mod nordøst, var dog lidt blødt at gå i men ok. Jeg kunne længere fremme gå på en lang række små bakker, men noget bedre vandreunderlag.

I min først pause begyndte det at se, med helt ødelagt sne, som hagl, mens solen skinne kort fra mig. Det holdt heldigvis op kort efter. Ofte når jeg holder pause, kom der en lille flok gråspurve flyvende for lige at se hvad jeg laver. Det samme når jeg er i teltet kan jeg høre dem flyve rundt helt tæt på teltet.

Det blev en fin dag, hvor jeg fandt en del gode dyreveksler og gode områder at gå i. Der var igen masser af enlige rener spredt ud og hele dagen. En enkelt ren kunne slet ikke finde ud af hvad den ville. Den løb hen til mig tre gange, og gik og løb rundt om mig i mellem. Jeg var også heldig at se havørn, som ravnen prøvede at irretere så den ville forsvinde. Så igen en del ravnen i løbet af dagen, der flyver og følger med i hvad jeg laver i par. Var også heldig at have fire islom, som selskab mens jeg gik langs en sø.

Kom også forbi en forladte jagt og fiske lejrer. Så ud til det var længe siden nogen havde været her. Var også et eller andet forsøg, hvor de sat en masse net ud. Må være et eller andet med væksten af planterne at gøre. Længere hen så jeg en aktiv jagtlejr, men jeg holdt mig på god afstand.

Sådan gik dagen stille og roligt. Vejret var stille og der var vindstille til en svag brise og 2-6 grader. Der var også et område hvor græsse og busken var pænt våde, så jeg blev våd. Her måtte det havde regnet tidligere, ellers var det tørrevejr på nær da det sneede.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Efter små 8 timer og godt 18 km slog jeg lejr på en slette men en dejlig udsigt til Indlandsisen, mens jeg sad og spise og hyggede mig i teltet.

Endnu en dejlig dag.

Dag 4. torsdag den 22. aug.

Jeg kunne stå op til en pænt kølig morgen, hvor det også var ekstra svært at skulle ud af soveposen, i tøjet og i gang. Teltet var dækket af islag, da det havde regnet flere gange i nat, mens det var blevet frost. Nu glimtede telt helt i den flotte solopgang. Jeg var i dag virkelig glad for min skalluffer, jeg har med til regnvejr og morgner som denne, når teltet skal pakkes ned!

Det var en virkelig fin start i den flotte morgen og især islaget på alle planterne. Jeg lagde ud med at gå på en slette med en masse mindre søer og mose. Jeg trak hurtigt lidt op i bakkerne for at få mere fast underlag under fødderne. Igen var det en dag med larmende stilhed, på nær når banderne af gråspurve suser fordi.

Oppe på bakkerne mødt jeg en del rener. Først så jeg en der lå og sov i en lille slugt. Andre rener så mig på lang afstand og løb af sted. Da jeg kikkede ned i den fugtig slette, så jeg en jæger på jagt. Der er renjagt nu. Tænker ikke jeg var så populær. Han gik den vej jeg kom fra. Kort efter kom endnu en ren, en stor kalv løbene mod mig. Den tog også flere turen rundt om mig og frem og tilbage før den løb sin vej. De skal nok bare være glad for jeg ikke er på andet end fotojagt.

Da jeg kom frem til en ny række søer, jeg var på vej ned til, var det en moskusokse folk på 12 stk. der gik og nød solen og det frie liv. De samles lidt da de så mig. Men jeg kunne gå ganske tæt på, samt lægge rygsækken og få lidt billeder tætter på. Alt sammen uden panik eller de samlede sig. Jeg bukkede og sagde tak og gik min vej igen.

Kort tid efter kom jeg til turens flotteste passage indtil videre. Jeg skulle gå højt på en samle landtange mellem to søer, og ude i horisonten stod Indlandsisen flot og blinkede i solen. Da jeg nærmere mig Indlandsisen blev det hele noget mere kuperet. Jeg måtte også helt ned til en sø og gå rundt en klippe på små trædesten. Dagen sluttede med en god bakke op og ned igen. Så stod jeg foran Indlandsisen. Jeg fandt en god lejrplads men en perfekt udsigt. Det blev en kort dag på 5 timer og godt 12 kilometer. Jeg har hele turen gået efter det her område, men drømmen om en lejrplads her. Har ikke været lige her før, men ud fra kortet så det godt ud og det levede det helt op til. Fik teltet op og solcellen ud, for at få lidt ud af solen.

Nede i søen mellem mig og Indlandsisen svømmer omkring 30 sky bramgæs rundt og hygger sig. Selv rener går forbi helt tæt på Indlandsisen i noget der ligner en grusgrav med en ismur bag ved.

En skøn dig, men en endnu vildere lejrplads.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 5. fredag den 23. aug.

Det blev en nat med en del regn og blæsevejr på for- og bagsiden af regnbygerne. Mens jeg fik spist morgenmad og pakkede min dagtursrygsæk til en dagstur i området, var jeg noget spændt på vejret. Fordi vejrudsigten sagde til regnbyger helt frem til først på eftermiddagen. Men nu var det tørvejr. Jeg begav mig afsted, selvfølgelig med regntøjet klar i rygsækken.

Jeg glæde mig til en dag med let rygsæk, men allermest til en dag i et område, jeg gerne ville have set længe. På en måde kender jeg området, da det er langs Indlandsisen kant, og lignede områder jeg har besøgt mange steder i Grønland igennem årene. Men her i området har det altid været Russells Gletsher, hvis det skulle være pænt og punkt 660, hvis man vil gå på Indlandsisen. Så her har jeg været mange gange igennem årerne på de 6 Indlandsis krydsninger jeg har lavet lidt i forskellige retninger. Nu skulle jeg opleve noget mere af området. Igennem dagen gik jeg langs Indlandsiskant, krydsede lidt mellem at gå ned i dalen, oppe på bjergene, langs søerne, eller på morænevoldene helt inden ved Indlandsisen, hvor det var muligt. Som altid er det både flot og mærkeligt. Det minder lidt om en grusgrav og noget man aldrig har set magen til. Jeg sad og holdt pause ved den flot Islands sø og nøde det hele i fuldedrag!

Igen blev dagen krydret med møderne med dyrene, mødte en flok moskusokser på ni styk, der trygt fulgt min tur, fra den modsatte side af en sø. Løb nærmest ind i et rypepar, vi så hinanden an på meget kort afstand og vi fandt ud af det sammen. Mødt igen snehare og flere grupper rener, vane tro tog to rener et par ture rundt om mig. Er ved at blive en hel tradition.

Hele dagen var jeg overvåget af ravnen, der altid har styr på hvad der sker i deres områder. Så også snespurve i dag og flere flokke af bramgæs der holder til i søerne tæt på Indlandsisen. Virker som om de har været her længe, da der er meget lort og fjer fra gæs. Så tænker bramgæssene har skifte svingfjer her, hvor de ikke kan flyve i en måneds tid. Dog kan de. Jeg møder let flyve igen.

Efter 2,5 time blev min fremdrift frem mod punkt 660 stoppet af en stor smeltevandselv. Samt jeg havde ikke behov for at skulle derud igen, hvis det krævede en lang omvej. Så jeg vendte næsen hjemad. Det var åbenbart klogt, for 20 minutter fra teltet begyndte det at dryppe. Skyerne trak sig sammen og sagde pænt, var det ikke pænt af os og vente. Det belønnede jeg ved at sætte tempoet godt op, så vandrestavene farede frem på min sidder. Det llykkes mig næste at nå hjem, før dryppede blev til regn. Det blev til 5 timer og 14,5 km.

Resten af eftermiddagen faldt regnen tæt på teltet, og flere gange var jeg taknemmelig for oplevelserne, men også jeg kan nyde regnen fra teltet og ikke mens jeg var derude.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 6. lørdag den 24. aug.

I dag var det tid til at vandre mod vest igen. Jeg forlod min dejlig lejr ved Indlandsisen kant og vandrede af sted. Planen var at vandre langs Indlandsisen og den gletsjer der går ud i en stor dal, hvor vandet og silden så løber ud i. Det medførte at jeg gik i et pænt kuperet terræn, hvor jeg fulgte skrænterne derude ad. Nogle gange gik jeg på ydersiden ud mod dalen, andre gange på modsatte side ind mod “land” hvor der er søer, moser og masser af græs. Igen var der mange gode dyreveksler at følge, og det var ofte dem der også valgt eller afgjorde hvilke vej jeg tog om den en og anden høj.

Landskabet var så smuk og storslået som altid, at vandre her er så storslået, smuk og imponerende at jeg kunne gå hvile som helst retning Der var ikke en vind der rørte sig, vejret var skønt, på trods af det var et tæt højt skydække, samt mellem 4-10 grader. De eneste minusser der var, er et når der skrænter går det også godt og ned. To for første gang på turen var der knot over længere tid. Men ikke meget, dog nok til tre af min pauser var lidt kortere.

Jeg kunne også hygge mig med at se på rener. I dag var der virkelig mange. Så flere flokke af rener på 6-10 styk. Ud over de der går 1-3 sammen. Samlet set så jeg over 100 rener i dag. Så også to flokke moskusokse, enkelte snehare og snespurve der holdt øje med mig. Det mest mærkelig i dag var jeg mødte en andre vandrer, vi skulle lige se hinanden an mest vi mødtes. Det mest mærkelig var at det var en jeg har skrevet lidt med det sidste stykke tid, vi har aldrig mødes og vi er begge her uventet. Så er verden lidt sjov. Han har været en flere gang i mange år og aldrig mødt nogen herinde. Vi fik lige en god snak før vi gik hver sin vej igen.

Kort efter slog jeg lejr på en større slette. Faktisk lidt før tid, 15 minutter. Men jeg var dygtig at sige stop, fordi det var en skøn lejrplads med jævnt underlag og den finest lille bæk der løber med fin vand lige ved siden af. Var helt stolt af mig selv, at jeg ikke skulle videre.

Så var det igen tid til lejrliv, med luftning af tøj, mad og the, skrive, læse og se lidt film eller Tv-serie. Det er altid hyggeligt og også en stor del af det at være på tur.

Blev til godt 7 km i dag på lige under 7,5 time inkl. alt i løbet af dagen.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 7. søndag den 25. aug.

Blev en transport dag i dag. Men en meget flot og dyrerige transport dag, så jeg klager ikke. Regnen faldt tungt hele natten og morgen med. Jeg sad klar og fulgte med i skyernes drift ind over mig. Da opklaring kom lidt i klokken 9, fik jeg pakket sammen og vandrede afsted.

Dagen i dag er stort set gået lige ud mod vest, med lidt skiften siden af bakker og et enkelt sted jeg vente om, men groft sagt skulle jeg bare gå mod vest, og derfor det var en transport dag. Heldigvis er det så smukt og storslået her, og bakkerne gør jeg ikke kan se så langt igen.

Dagen igennem blev krydret med alle mulige oplevelser, ud over sneglefarten når det gik op over bakkerne. Jeg fandt en gammel kødgrav, hvor nogen har dækket deres kød, mens de bar noget af kødet ud. Så igen en del rener, men noget færre end i går.

Nogle af renerne er ved at feje basten af deres gevir, kan jeg se. Både fordi “huden” hænger i laser på geviret. Samt nogle steder på bakkerne er der nærmest gravet et stort hul ind i siderne, når de fejrer deres gevir der nok klør lidt nu. Måtte vende om et sted, da dyrevekslen gik ud på meget stejle skrænter, hvor der også var jordskred. Det var dumt. Så vendt om og fandt en anden vej.

Dages vandretur tog mig åbenbart igennem moskusoksernes område. Jeg så mange små og store flok, og i alt en 60-80 stykker i dag. Ellers var jeg heldig at se havørn igen, den var enda sød og flyve forbi mig. Det samme var et ravnepar der fulgte mig halvdelen af dagen, er stort sikker på det var de sammen. Så også en islom igen.

Farten var også god i dag, der var ovenikøbet hulle i skyerne få gang og sol i 20 minutter. Sidst på dagen kunne jeg se regnen komme fra øst og stille og roligt indhente mig. Jeg nåede lige at slå telt op igen og hent vand, før det igen dryppede på teltet, der kort efter gik over i trommen.

Endnu en flot og skøn dag, på trods det også er lidt transport.  Blev til godt 29 km på små 7 timer.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 8. mandag den 26. aug.

Dagen i dag forsat mod vest. Det var råkoldt til morgen og alt var vådt fra aftens regn. Igen måtte gaiters på for at tag vandet i vegetationen. Skyerne hang imellem højde og ramte nogle af bjergene. Det havde ellers været en dejlig nat i total stilhed. Men det bliver altid skønt og flot når jeg kommer i gang og varmen breder sig i kroppen.

Jeg gik først langs en sø, i birkebuske på 20-80 cm højde. Så kunne jeg gå op på en række mindre bakker, hvor det var lidt mere fast. Dagens mål var den gamle inuit jagtplads Aasivissuit, som er på Unescos verdensarvsliste, eller ret sagt det er området her fra havet ind til Indlandsisen der er på listen.

Ca. 4 kilometer fra Aasivissuit, gik jeg op på bjergene nord for dalen der føre ned til Aasivissuit, her har inuiterne i gamle dage, lavet en masse stensætninger der skulle ligne mennesker og nogle varder til at holde en lange snor. Alt sammen for at holde renerne nede i dalen, så de løb frem til deres jagtplads og de kunne dræbe en større antal rener på en gang. Alle de sten-sætninger gik jeg rundt og prøve at finde så mange af som muligt. De fleste er væltet, men jeg kan forsat se det er menneske skabt. Sådan noget synes jeg er sjovt.

Dagen bliv igen krydset med møder mellem mig renerne og moskusokserne. Men der var færre i dag, end de sidste mange dage. Så også snehare, islom, havørn og ravne igen.

Efter godt 12 km og lidt under 5 timer var jeg ved Aasivissuit. Jeg kikkede lidt på de gamle telt-ruiner og kødgrave. Dog var det ikke nu jeg skulle se på det. Jeg forsatte lidt frem, her slog jeg teltet op, spiste lidt og pakkede min dagtursrygsæk. Så var det af sted igen, nu gik turen syd over, efter mit depot. Det tog lidt over 4 timer og små 15 km vandring at hente det. Så endnu en havørn og en kæmpe folk ravne 20-30 styk der fløj rundt på toppen af en af de små bjerge. Tænker det må være de unge ravne der mødes?

Så flere jæger i området. Talte også med nogle af dem, der var ankommet og ved at slå telt op, da jeg gik retur. Så i alt 11 personer. Vildt når jeg ellers ikke ser nogen. Vel retur ved teltet var det ved at være udsolgt. Så skyndte mig at pakke ud og få lave varm mad og drikke. Samt få valset mig og komme i noget tørt og varmere tøj.

Igen en fin dag. Dog lidt trist vejr. Nu glæder jeg mig til at se nærmere på Aasivissuit i morgen.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 9. tirsdag den 27. aug.

I dag sov jeg midt længere og gav mig god tid her til morgen, da det i dag stod på hviledag. Jeg talte også min mad og fuel op, og så min ting igennem. Det kan jeg godt lide at gøre undervejs, for at sikre mig at alt er som jeg har planlagt, tror og planlægger fremtiden til.

Efter en stille morgen. Pakkede jeg min dagtursrygsæk, tog mit kamera og så gik jeg en tur rundt her ved Aasivissuit og nærområde, i nogle timer. Jeg gik stille og roligt rundt og så på teltruiner, sten ringe, kødgrave, de gamle knogler fra ren der ligger rundt omkring og kommer ud af jorden. Jeg var også oppe på skrænterne og se efter gamle depoter. Ofte gemte man ting, som ikke behøvede at komme med frem og tilbage år efter år.

Fandt et enkelt sted, med mere moderne ting, som syltetøjsglas med snor og stanniol, samt en gammel gryde og en savklinge. Jeg gik også op på bjerget/bakken tættes på, den vej jeg kom af i går og gik det sidste stykke ned til teltet.

Er rimelig sikker på jeg fandt en gammel grav på toppen, med udsigt over området. Det ville være meget højt for en kødgrav, samt den var aflang og ikke rund som de fleste kødgrave.

Retur ved telt, var det ud med alt i solen. Sovepose og tøj skulle tørres igennem. Støvlerne skulle pudses igen.

De jæger/hold jeg mødte i går kom på besøg. Vi stod og talte om steder, inuit jagt og mange andre ting en halvtimes tid. Imens svævede to flotte havørne rundt på himlen over os.

Resten af eftermiddag gik med at slappe af, skrive, læse og se film. Endda også vaske sokker. Mens jeg nød det gode vejr.

Aasivissuit

Aasivissuit er en gammel sommer jagtplads for inuit siden 200 BC op til slut 1800-tallet med få besøg i starten af 1900-taler. Generelt levede Inuit af havet, især jagt på hvaler, også af sæljagt og fiskeri, især om vinteren. Så her i området boede man ude ved kysten, om vinteren. Især her i den nedre del af Vestgrønland, da havet er isfrit om vinter. Så man kunne sejle ud hele året. De inderste fjorde var frosne så her kunne man også gå på sæljagt og isfiskeri på isen.

Men om sommer åbnede andre muligheder sig op. Ren og moskusokse jagt, senere hen, da moskusokser var uddød her i mange år. Om sommeren roede hele familien og grupper af Inuit ind i bunden af fjorden, i konebåde og kajakker. Så trak, roede eller slæbe de både og kajakker op ad floder, over søer og over land ind i indlandet. Især til det område her. Fordi længere ind ved Indlandsisen kant, er der et stort område hvor rener kommer hvert får for at kævle, føde deres unger. Så jagten er ekstra god her.

Når Inuit kom til jagt området. Så slog de lejr de samme steder, fordi så kunne man genbruge teltringen, hvor der er gravet ud til sovepladser, køkken, indgang og opbevaring. Det skulle blot vedligeholdes og så rejse et tag af skind eller teltdug senere hen. Her fra sommerpladsen kunne man så gå på jagt og fiske ørre og laks.

Den bedst jagt var hvis man kunne drive mange rener ned til lejeren. Det gjorde man ved at lave de her stensætninger der ligheder mennesker, hænge snor og skind op der ville skræmme renerne. Så sendt man folk dybt ind i områder der begyndt at skræmme rener mod dalen og afskærmningerne. Så man efterhånden fik rener presse tæt sammen ned igennem dalen. Så alle var i gang børn og gamle var i fjeldet. De eneste der var tilbage var de bedste jæger, de lå klar her ved Aasivissuit.

Når rener kom ned til søen, kunne de løbe nord om, her mødt de en sten-mur på 60-80 cm. Bag muren lå de bedste bueskytter. De rejser sig og skød det bedste de kunne, når rener var tæt på. Renerne kunne ikke flygt op på siderne her var folk, det samme op i dalen. Så rener ville løb ud på den halv ø der er her, eller hoppe i vandet ved stenmurene. Når de så var i vandet, lå der jæger i kajakker klar bag en lille ø. De padlede ud med spyd og dræbte så mange rener de kunne, når de var i vandet. Når drabene var over, startede den store arbejde.

Rener skulle pateres. Kødet blev lagt til luft og sol-tørring. Andet kød blev pakket godt ind og lagt ned i kejleformet huler med sten, og så lagde man en masse sten oven på, for at holde kødet køligt og beskytte. Var det ikke mulig at få rener presset ned, måtte man går langt ind i terrænet på jagt og bære kødet hele veje ud, her kunne man også lavet små teltlejr længere ind. Den måde man sætter sit telt op på der, minder lidt om et shelter.

Når sommeren var gået. Samlede man alt jagtudbyttet sammen og tog hele vejen retur til sine vinterbopladser, måske efterlod man lidt udstyr i et depot til næste sommer. Nu stod telt-ringen tilbage uden tag, så alt utøj, som lus og lopper kunne død.

Var nogle døde i løbet af sommer, blev de altid begravet i nærheden af deres lejrer.

Grunden til en lejr som denne blev mindre og mindre besøgt, var primært at der kom geværer og det gav mere mening at gå på fjeldet selv, skyde en ren og bære den ud.

Vil du læse mere om området og historien, kan du læse og hente en bog/pdf her:

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 10. onsdag den 28. aug.

Min skønhedssøvn blev lidt afbrudt i nat, af en eller islom der blev ved med at flyve rundt og skrige, ved ikke om dens mage var taget af havørnen eller hvad der var galt. Men jeg faldt hen igen efter er godt stykke tid. Efter en helt rutine morgen, skulle rygsækken pakkes igen. Rygsækken var godt fyldt, men mad til de sidste 8 dage og affaldet for de første 9 dage. Desværre følger vægten også med op.

Jeg vandrede mod nord i en fin dal. Mødte med det samme rener og en flok moskusokser igen. Jeg blev også fulgt på vej af de to havørne jeg har set de sidst dage. De fulgt med ud igennem dalen, mens ravnen kom for at drille eller jagte havørnene væk. Jeg drejede mere ind i terræner og ramt de først stejle bakker. Så det kom sved på banden og tempoet kom ned, selv om vinden var råkold. Kort efter begyndt regnen at dryppe, fra en himmel hvor skyerne blev mørkere og mørkere.

Jeg endte i regntøj og med regnovertræk på rygsækken, for første gang på turen. Efter et par timers gang og en del bakker, var jeg kommet så højt jeg kunne se langt. Jeg havde to planer i tankerne. En plan var at gå mod nord/nordvest, op i område jeg gerne vil se. Den anden plan var at gå vest, og besøge bjerget Pingu på en dagstur. Da jeg stod her med overblik og kortene fremme var der kun en plan, mod vest. Fordi ville jeg nord over, ville det være op og ned ad alle højderyggene da de primært løber øst-vest.

Området her så pænt stejlt ud også mere end se på kort. Så jeg holdt på mod vest og tog en del bakker og sled lidt, sådan er det altid når rygsækken pludseligt er fyldt igen. Heldigvis holdt det op med at regne og det er så smukt på en helt ny måde, fordi når jeg er oppe i højden, kan jeg hele tiden kan se 3-5 højderygge frem, og i dalene ligger søerne, med deres spejlblanke vand.

Hele dage mødt jeg rener der gik alene eller 2-3 styk sammen. Så igen snehare og måske skyggen af en polarræv, men det fik så hurtigt at det ikke tæller.

Efter 7 timer og 17 km, slog jeg lejr, men en fed udsigt igen. Det passede perfekt da regn kom igen.

Så kun jeg nyder regnen inde fra telt, med den gode udsigt, en kop the og godt med tøj på. Så er det, det hel værd igen.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 11. torsdag den 29. aug.

Natten startede med jeg åbenbart skulle lege Prinsessen på Ærten, fordi jeg måtte rette mine underlag tre gange, vende retning og stable pakposer med tøj ind under, før jeg fandt et sted, hvor jeg lå bare nogenlunde ok, uden en sten eller jordklump lige ind i ryggen. Det regnede igen det meste af natten, men var holdt op da jeg pakkede ned og gik af sted.

Det var råkoldt, omkring 4 grader, og himlen var dækket af mørke lave skyer. Jeg skulle stort set mod vest hele dagen, først skulle jeg dog lidt retur for at komme op på næste bjergryg. Jeg kom fint derud ad, i anden time så jeg flere stensætninger og kødgrave. Da det var pause tid gik jeg op på en lille bakke, så jeg kunne se frem, da det er lettere at sidde og se kort der. Lige der på toppen lå en gammel grav, hvor man har bygget en stenkiste over på jorden og dynget sten op omkring. Det var jeg set mange gange rundt om i Grønland. Jeg sagde pænt goddag, lagde min rygsæk og udstyr, og gik derhen. Stenene i den en ende var skredet lidt ned, i den ene ende af graven, så der var et hul på 30x15 cm, men med et halvtag af en sten over. Jeg kiggede ind og der lå et meget gammelt lig, der var få knogler, og selv kraniet med lidt hår tilbage. Jeg fik lukket hullet godt til igen, og lukket et par andre små huler.  Efter pausen sagde jeg farvel og tak og gik videre igen. Det lidt pudsige var faktisk at jeg skulle gå 30 meter tilbage, for at komme på den rigtige side af den sø der lå på den anden side af bakken. Så havde jeg set på kort, før jeg gik op til pause, var jeg aldrig gået denne vej.

Kort tid efter kom jeg til en fin lille teltplads ned til søen, og her var gamle teltringe, fra inuit. Så giver så fin mening i forhold til graven. Der var igen moskusokser i et par flokke, men dagen igennem så jeg flere rener i flokke af 3-6 styk. Også flere tyre, kom ganske tæt på. Kan se flere er ved at få vinterpels, da de bliver lyser og nærmest hvide for til. Så også en falk, for første gang på turen.

Desværre kom der også regn ind over, så jeg måtte i regntøj. Det gik over i noget der nærmest var slud, så i dag måtte jeg også have skallufferne på en times tid. Dagen gik stille og roligt. Men de daglige opture, den skønne natur, men også nedturene og ondt i skuldre slap jeg ikke for.  Lige som jeg krydsede en større elv, ved at hoppe fra sten til sten, begyndt det at dryppe igen. En ny mørk front var på vej ind over. Så da jeg havde gået godt 16,5 km, på ca. 6,5 time, var der ikke det store behov for at gå en 30-60 minutter mere i regn.

Så jeg skyndt mig at få teltet op, på en fin plads, og løbe retur til elven og hente vand i min vandblære. Regn var kommet ind over og jeg kunne gemme mig i teltet, mens bygerne kom ind over resten af eftermiddagen.

Fin dag, men må godt snart komme nogle dage med sol, i stedet for alle de her bygger.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 12. fredag den 30. aug.

Igen viste den Grønlandsk natur, hvor hurtigt vejret kan skifte.

I løbet af natten regnede det, hen på morgen gik det i slud. Valgt at se vejret an, så jeg sov længere, med alarmer sat til at se på vejret.

Sluden gik i sne og landskabet blev hvidt. Vinden tog også til.

Jeg tog det stille og roligt hele formiddagen, fik sovet, læst og set et afsnit. Vinden begyndt at dreje i retning og tog yderlig til. Måtte ud og finde sten, til at sikre telt. Nu var sneen næsten holdt op.

Jeg synes mit telt lå for udsat på den slette jeg var på, i forhold til vinden tog til og drejede. Derfor pakkede jeg sammen og gik klokken 1430. Det var faktisk helt hyggeligt at gå i sneen og blæsten, fordi jeg var godt pakket ind, med bl.a. regnbukser og luffer. Sneen kom igen og vinden piskede til tider lige ind i øjnene.

Jeg holdt på i små tre timer og 8 km. Så var jeg der som faktisk var dagens mål. Hvis jeg skal/kan komme på toppen af bjerget Pingu i morgen. Jeg havde gået lidt ekstra, fordi det sted og den sø, jeg havde udset mig, var for vind udsat. Så jeg havde trukket lidt rundt om en top, til et bedre lejrsted. Nu lå der omkring 5 cm sne og store snedriver mange steder. Samt solen kom lidt frem, så det var så smukt. Fik teltet op, og jeg fandt sten med det samme, bare for at være helt sikker. Måtte også rydde for sne i apsis. Så kunne jeg indrette mig igen og nyde aften. Dog godt pakket ind, da det er omkring frysepunktet nu.

Jeg elsker dage og situationer som denne, hvor naturen viser en af sine mange sider. Elsker kontraster. Så virkelig mange rener i dag, de gik rundt og spiste i læ områderne, det er altid hyggeligt.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 13. lørdag den 31. aug.

Det blev en pænt kold nat, med sneen, frosten og vinden. Heldigvis lå jeg lunt gemt væk i min sovepose og indersovepose, med en drikkedunk med varmt vand ved fødderne, samt i netundertøj på, en trøje imellem knæene, hue på hoveder suppleret med dunjakke over hovedet til tider. Samt mit vandretrøjer i bunden af soveposen. Men lysten til at skulle ud af poserne til et bundfrossent telt, var ikke stor.

Det er altid tanken på at kroppen begynder at rystet helt vildt, mens jeg kommer i tøjet, samt alt arbejde gør fingrene kolde. Men når the og havregrøden er klar, kommer der ro på igen. Da jeg var bespist og så verdenssituationen lidt lyser, pakkede jeg dagtursrygsækken, satte solcellen ud og begav mig afsted mens solen stod op over bjergene mod øst. Det var så storslået og smukket, dog koldt så gik i dunjakke og med luffer.

Dagens mål var bjergtoppen Pingu ca. 9 km væk, i 1306 meters højde. Så der ventede 600 højdemeter dertil.

Den første plan var at gå på højderyggen derop, forbi et par andre toppe. Ved første udsigtspunkt kunne jeg se det overhovedet ikke gav mening, fordi der var nogle store slugter på vejen og det ville give en masse ekstra højdemeter. Men den største grund var det blev meget stenet med store sten i højden. Alle mellemrummene og mange af stenen var dækket af sne, så var bange for mine ben. Så jeg lagde ruten ned på den store vandfyldte slette nord for Pingu, her kunne jeg lettere gå.

På sletten var der virkelig mange rener, heldigvis kunne vi igen finde ud af at være der alle sammen. Havde en ren der kiggede lidt på mig og så spiste den videre mens jeg holdt pause fra den på 70 meters afstand. Jeg kunne rigtig se renernes spor, lejrer og spisesteder i sneen, så det var meget hyggeligt. Så også spor fra snehare.

Sletten var vandfyldt med en masse små vandløb og græsture. Vandet løb mange steder under sneen. Min støvler blev våde og meget iset på oversiden, men ikke noget der gjorde det store. På små fire timer kom jeg på toppen. Der var lidt tynde skyer, men meget vind. Så det blev et kort besøg. Men meget af udsigten var også at se på vej op og ned igen.

Havde en god tur retur til teltet. Hele turen var i masser sf sol og helt forårs agtig stemning, så det ekstra varme tøj kom hurtigt i rygsækken.

Retur ved teltet var det nu en lejr i en helt anden stemning. Nu var det meste af sneen smeltet og sol var så varm, jeg kunne tørre meget af mit tøj ude. Så hyggeligt.

Så var det igen tid til at få lavet noget varmt at drikke og spise. Samt slappe af, så jeg er klar til nye oplevelser i morgen.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 14. søndag den 1. sep.

Det var en virkelig råkold morgen at stå op til.

Jeg vandrede afsted ved halv ni-tiden. Det gik ned over nogle stor slettere, men masser af tuer/store græsklumper, med vand nede i mellem. Frosten gjorder det noget nemmere at gå, da alt var frossent så jeg ikke sank så meget ned. Jeg gik ned forbi et par mindre søer, op over et nyt højdedrag og ned i en ny dal. Det var vildt at se dalen, fordi der var ingen sne, som ingen. Ikke en gang nede i huler er i skygge af sten. Dette lille område måtte have undgået sneen de sidste dage. Sådan bevægede jeg med igennem området, ved at få op og ned, fra dal til dal, rundt om sø, over en elv og videre og videre.

Igen var der rigtig mange rener, især på de store sletter. Flere gang kom der ren op ad ingen ting. Fordi de ligger og slapper af eller sover ned i fordybninger eller mellem tuerne.

Jeg gik syd over ned til den stor sø, Tasersuaq og stedet Umiivii. Umiivii var nævnte som endnu et historisk sted for området med gamle inuit jagtplads eller stop på vej ind mod f.eks. Aasivissuit, hvor jeg var tidligere. Umiivii ligger på ruten til Aasivissuit.

Det var er rigtig fint besøg. Fandt igen en grav, midten af graven var styrte samme, og der var et stort hul ned til skelettet. Det måtte jeg lige få lukket af og gjort fint igen. Selve teltpladsen, var også fin men der var ikke gamle teltringe eller teltruiner at se, fordi pladsen forsat bliver brugt. Så der var net til at tørre kød, og nogle telt-tin pakket godt ned og efterladt. Desværre lå der også toiletpapir over hele området da toilet ikke har været sikret/dækket. Jeg kunne dog fornemme området. Fandt også et gammelt køddepot. Samt et depot med to meget fine gamle sten-rævefælder, jeg fandt yderligere to sten-rævefælder lidt længere væk.

Alle sten-rævefælderne var så fine. Har set dem mange gange i Nordøstgrønland. Det ligner en bukke sten. Men der er lavet et lille aflangt kammer af sten i bunden af bunke. Så det ligner en carport med helt lige flader. Så er der yderligere to støtte sten i forlængelse af carporten som to træer som en ale. Forende af sten-kammeret (indgang til carporten) står den en flad sten og lukker for hullet, det holdes på plads af de to støtte sten. Når de skal bruges sætte en snor om den flade sten, så den kan hæves eller stå skråt. Snore føres til sten-kammeret bagvæg, her er der en løkke på snoren, hvor der sættes en pind igennem ind i stenvæggen. På pinden sættes et stykke kød på, der sidder rigtig godt fast.

Når der så kommer en polarræv, skal den kravle ind i sten-kammeret og tag fat i kødet, men når den trækker i kødet, trækker den pinde med ud. Snoren går løs og stenlågen falder i. Så er ræven fanget levende. På den måde kunne mange fange polarræv, for skindene skyld, til især undertøj. Dog skal de sætte vinterpels før skindet kan bruges. Så det er en lejr der har været brugt til sent på sæsonen. Det var sådan en fin oplevelse.

Jeg forsatte på min videre tur, før jeg slog lejr oppe ved en sø, efter godt 20 km og 7,5 time.

Dejlig dag, elsker de her historisk ting. Samt naturen var igen så flot, på trods af den råkold vind. Det kan heldigvis klares med ekstra tøj og handsker.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 15. mandag den 2. sep.

Da jeg stod op, lå hele landskabet dækket i rimfrost, tågen lå over søen og de første solstriber ramt fjeldet på den anden side. Sikke en flot morgen at stå op til, dog var det selvfølgeligt koldt. Da jeg vandrede afsted, var det igen med luffer og godt pakket ind, selv om det gik op ad bakke fra en start.

Jeg krydsede ind over et lille bjergpas og på den anden side gik jeg kraftigt ned mod den store sø, Tasersuaq, som jeg også var ned ved i går. Denne gang skulle jeg ned til den østlige ende af søen, dog skulle jeg lige ned af bjerget. Det tog lige et par forsøg at komme de sidste 40 højdemeter ned, da flere gange ramt nogle skrænter/bjergsider, der var lige spændende nok til jeg skulle det sidste stykke ned over. Vel ned gik jeg de sidste hundred meter mod enden af søen. Her er også registeret en gammel inuit jagtlejr.

Det første jeg igen opdagede, var en fin sten-rævefælder, med en fin makker 70 meter derfra. Så var jagten i gang. Kort derfra efterlod jeg rygsækken og fandt hurtigt tre andre sten-rævefælder i en halv bue over lejrpladsen. Helt standard i forhold til hvad jeg har set før. Fandt også små depoter til kød, nok mere kød der skulle lugte og lokke ræve til rævefælderne. Lidt lavere og tættere på lejrpladsen fandt jeg et gammelt stort køddepot der var efterladt åbent.  10 meter derfra var der igen sten der tog min opmærksomhed. Var overbevis om det var endnu et køddepot. Da det var tæt på og ikke så langt. Men det var en dobbelt grav, da der lå to kranier derinde, det var let at se, fordi en stor sten i enden var faldet ned i graven og der var et hul i midten også. Virkede også som om der lå renknogler der, men er ikke klog nok på det. Jeg kunne ikke efterlade en åben grav, så fik fisket stenene op der var faldet ned, og fik det hele lukket igen.

Længere nede lå der sten fra teltringe, men de var genbrugt i nutiden. Der havde også været en lejr her for nylig kunne jeg se, da græsset lå ned, der var et bål sted og der lå brænde, træ fra pilebuske. Igen en fin oplevelse.

Jeg forsatte ind i dalen og op langs den elv der går op i de næste søer, ind mod Aasivissuit. Jeg passerede også ATV sporet til Sisimiut kort, før jeg gik op langs et stort og flot vandfald.

Lige før den næste sø, var der et kæmpe område hvor der har været nogle stor jordskred, er så voldsomt at se hvilke kræfter der i sådant jordskred. Efter en lille sø, stod jeg nu i vestenden af søen der går op til Aasivissuit, hvor jeg holdt hviledag. Grunden til jeg gik den vej her i dag, var for at se den vej inuit er kommet ind den gang og lidt i dag, fandt ikke flere ting, selv om jeg var lidt på jagt.

Jeg sluttede dagen med en god bakke op i bjergene igen, før jeg slog lejr på et dejligt fladt område ved en fin sø.

En skøn dag i sol og flot vejr, dog forsat med en råkold vind, så jeg har handsker på, det meste af dagen.

Så igen en del rener, så også havørn igen, samt både islom og ravnene råbte ad mig, når jeg kom igennem deres områder.

Nu sidder jeg igen med en kop the og har fået noget mad, nu skal jeg huske at nyde det, da det hele snart er slut.

Blev til små 20 km på 7,5 time.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 16. tirsdag den 3. sep.

Efter en helt standard morgen, var det på med støvlerne og rygsækken på nakken, og videre ud i den Grønlandske natur. Selv om jeg lige havde tager telt ned og gået rundt og pakket, var der igen rener tæt på min lejr, der overhovedet ikke havde set mig.

Jeg bevægende mig stille og roligt ind i det område, hvor jeg havde mit depot, som jeg lagde ud første dage, og hentede på min hviledag. Det var åbenbart forsat et hårdt område at gå i. Fordi området har en del bløde områder, områder med birkebuske og en masse mindre bakker, som jeg ikke kan se på mit kort, da de er mindre end højdekurverne på mit kort.

Det gik godt op og ned og er derfor et terræn der er langsomt at gå i. Heldigvis var det flot igen igen. Der var renerne at se på, dog lidt mindre end de sidste dage. Der var mange ravne, da der er jagtlejrer i nærheden, der lokker dem til. Så havørn og ryper igen. Samt jeg så en polarræv, der holdt øje med mig fra en bjergryg. Dejligt endelig at se den ordentligt på denne tur.

Dagen i dag bød groft sagt også på alt slags vejr. Da jeg gik i morges, var det med mørke tæt mellem høje skyer og en kølig vind. Det gik over i regn, så jeg måtte have regntøj på og regnovertræk på rygsækken. Regne gik over i noget slud/isagtig regn, så jeg måtte have handsker på med vandtætte skal-luffer ud over, for at holde varmen. Efter 1,5 time var det tørrevejr igen og kort efter kom solen. Resten af eftermiddag var der sol og helt sommerligt. Så sommerligt der lige frem kom fluer igen.

Jeg endte dagen ved en dejlig sø, med sneklædt bjerg i baggrunden. Blev til godt 19 km, på små 8 timer.

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Dag 17. onsdag den 4. sep.

Det var både trist og lidt med glæde at jeg viste at i dag var sidste dag på dette lille eventyr. Rimfrosten lå igen over det hele da jeg stod op. Jeg pakkede sammen endnu en gang, nu fylder affladet en del mere end maden, altid et bevis for tiden er gået.

Det var heldigvis godt vejr, mens jeg gik over de sidste små bjerge, før jeg lige skulle finde et stede at få ned fra fjeldet og krydse vejen fra Kangerlussuaq ud mod havnen, og videre ned på den store Fossilslette, hvor jeg gik ind til Old Town ad den lille grusvej ud til alle de gamle tankanlæg. Dyr var der ikke mange af, efterhånden som jeg nærmer mig “byen” igen.

Pludselig var jeg frem, ved gode venner (nærmeste familie) og turen var slut. Nu følelse det som om de 17 dage gik så hurtigt. Sådan er tiden altid når man ser tilbage. I dag blev til lidt under tre timer og godt 9 km.

Nu venter der alt det praktiske med at få styr på alle tingene og rejsen hjem over de næste dage. Samt der er tid til at tænke tilbage på alle de oplevelser jeg fik fra den her herlige reserve tur.

Hvor er jeg taknemmelig for endnu en stor oplevelse i bogen med eventyr og oplevelser i livet.

Vandretur omkring Aasivissuit, Kangerlussuaq, Grønland, på vej hjem

Kort til området omkring Kangerlussuaq

Der findes rigtige gode kort over ruten i 100.000, det kræver 3 kort. hvor ruten er tegnet ind. Kortene kan du se her! Koster ca. 145 kr. per styk:

Der er skrevet en rigtig fin guidebog ”Trekking in Greenland, The Arctic Circle Trail” af Paddy Dillon udgivet af Cicerone, over turen med kort, højdeprofil, hytte og rutebeskrivelser. Her er ruten sat til 9 etaper, hvilke passer fint hvis man vil have lidt hygge tid.

Den kan købes ved ScanMaps her:

Elektroniske kort og app

De fine fysiske kort fra Kangerlussuaq til Sisimiut, kan også købes til download i appen:

• Avenza Maps
    • Her købt kortene (til 89 kr. per styk:
      • Saga Arctic Trail kort 1, Kangerlussuaq
      • Saga Arctic Trail kort 2, Pingu
      • Saga Arctic Trail kort 3, Sisimiut

Afhandling om Aasivissuit – Nipisat

I 2018 blev Aasivissuit – Nipisat området, optaget på Unescos verdensarvsliste. Området er ca. 235 km langt og 20 km bredt. Det strækker sig fra Grønlands indlandsis mod øst over indlandets sletter, dybe dale og den 60 km lange Ikertooq fjord til øgrupper ud mod Davis Strædet i vest.

Under optagelse forløbet blev der lavet en stor afhandling om rådet, som er interessant at læse og lære af.

PDF kan downloades her:

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Udstyr jeg vil anbefale til området

Hvad angår udstyr, skal du selvfølgelig have det med du plejer til en god lang vandretur. Der gælder det om at du får en masse erfaringer fra mikroeventyr, og derved kan lave din egen pakkeliste.

Her kan du se mine bedst råd til at få lavet en god pakkeliste:

Men du skal være opmærksom på at i Grønland kan vejret skifte hurtigt, og du kan komme igennem alle årstider på din tur. Så husk varmt tøj, til frost, samt godt regntøj, til kraftig regn.

Husk også at der kan være rigtig mange myg i sommermåneder, jeg slap for myg, fordi jeg var der efter den første frost.

Der er dog nogle ting jeg ikke ville tag afsted uden, især i Grønland og uden for sti og vej, dem lister jeg op her:

• Gaiters, da der ikke er sti og jeg vandrer meget i lave vegetation, der ofte kan være vådt, så er det rart med lidt ekstra beskyttelse på underbenene.
  • Nødsender og/eller satellit telefon, så snart man er bare lidt væk fra en bygd/by så er der ingen telefon dækning i Grønland. Du kan heller ikke forvente at møde en masse andre mennesker, så tag nu en nødsender med, for dine egen skyld, men også for dine pårørende og ikke mindst evt. redningsmandskab der skal ud at redde dig eller lede efter dig. Se mere om her:
  • Våben til selvforsvar, er meget op til en selv. Jeg gik uden.

Data fra turen

Vandretur omkring Aasivissuit, Kangerlussuaq, Grønland, kort over dag 1-17 af Erik B. Jørgensen

Her kan du se hvor langt jeg har gået hver dag, og hvor lang tid. Husk jeg går uden for sti og vej, igennem terræn og via dyreveksler. Tiden er fra jeg tager rygsækken på ryggen om morgen, til jeg stopper om eftermiddagen, inkl. alle pauser.

• Dag 01, aug. 19, 02.05 km, 0:56:45
        • 13.87 km, 4:05:15 Depot tur
  • Dag 02, aug. 20, 17.45 km, 7:48:38
  • Dag 03, aug. 21, 18.36 km, 7:43:37
  • Dag 04, aug. 22, 12.18 km, 5:03:15
  • Dag 05, aug. 23, 14.53 km, 5:06:19
  • Dag 06, aug. 24, 17.15 km, 7:25:30
  • Dag 07, aug. 25, 19.35 km, 6:47:52
  • Dag 08, aug. 26, 12.27 km, 4:40:12
        • 14.93 km, 4:23:11 Hent depot
  • Dag 09, aug. 27, 03.04 km, 2:30:14 Hviledag
  • Dag 10, aug. 28, 16.99 km, 7:07:26
  • Dag 11, aug. 29, 16.55 km, 6:28:28
  • Dag 12, aug. 30, 08.00 km, 2:51:24
  • Dag 13, aug. 31, 17.89 km, 7:04:56 Toptur
  • Dag 14, sep. 01, 20.11 km, 7:33:30
  • Dag 15, sep. 02, 19.84 km, 7:35:04
  • Dag 16, sep. 03, 19.32 km, 7:53:42 timer/min./sek.
  • Dag 17, sep. 04, 09.35 km, 2:51:22 timer/min./sek.

I alt 273.21 km

Tilbage til Indholdsfortegnelse

Tak for du ville læse med. Jeg håber du kunne finde en masse inspiration

Relateret indlæg

Støt det jeg laver!

Hvis du vil støtte det jeg laver og ønsker at købe grej online, så støtter følgende butikker mit arbejde (for at støtte skal du gå igennem de her link):