Dato: 9. juli 2011
Lejr / dag: Lejr 73 / Dag 96
Sverige Lejr 10 / Dag 11
Pos (google): 55 23 06.2 / 13 01 12.2 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  59,8 km (i alt 3270,1 km)
Distance roet i Sverige: 492,1 km (i alt)
Rotid: 12t (05.30 til 17.30)
Vejr: 2/8 lave over land, 2/8 høje vindskyer. Sol. Vindstille til 8 m/s fra sø. 16-20 grader
Bølger, start havblik senere 30 til 150 cm

Aften gik som altid hurtigt og jeg ville også tage det stille og roligt, så var først i seng kl. 21.30. Men jeg skulle tilbage i rytmen så op kl. 4, gør klar. Sol kom først op kl. 5 så kan være jeg skal til at sove lidt længere fordi der er meget dug på teltet, men også dejligt at ro om morgen, jeg må se. Da jeg tog kajakken ned og begyndt at pakke var kajakken fyldt med ørentvister, de var over alt, prøvede at børste så mange som muligt af for ikke at få dem pakket ned.  Kunne ro ud kl. 05.30 den vig jeg ligger i er åben bart stedet for svaner, gæs, ænder, osv. fordi har været en del forbi. Gik direkte mod Øresundsbroen, vejret var super, vindstille, havblik. Kunne ro i kun i langærmet trøje. Blev endda så ivrig at jeg efter en lille time skiftede til wing-pagaj, uha det gik den næste 1,5 time med 8-9 km/t men også noget der kan mærkes. Men jeg kunne se lidt på Malmø i disen for at tænke på noget andet. Men så kom der vind og det var lige så nemt at ro Grønlands pagaj. Kom under Øresundsbroen, virkelig flot at se den slange sig mod DK. Nyt kryds lå forude, jeg har besluttet ikke at bruge kanalerne selv om det er tilladt, men når jeg nu er her, kan jeg lige så godt ro uden om. Så krydsede mod Flasterbo. Kort efter kom vinden 4- m/s fra sø og det gav en 20 til 40 cm bølger, så tempoet faldt noget.  Før Falsterbo øges vinden til 6-8 m/s forsat fra sø. Gik ind ved Falsterbo havn og lå i læg, tid til at tage kortærmet jakke på, på grund af vinden og vandet der sprøjeter. Det rusker godt nu. Prøvede at ligge på lavt vand men der er ingen læg, samt syd ende tangen Måkläppen er reservat så roede et stykke ude, fordi der vrimlede med sæler i vandet samt der lå en stor flok på spidsen, men jeg kom rundt uden at forstyrre dem. Har aldrig set så mange sæler på land der var over 100 vil jeg skyde på. Men turen rundt kappet var meget lavvandet og vinden havde frit spil, så bølgerne rejste sig til mellem 1-1,5 meter, lidt som Grenen ved Skagen, men det gik fint, vandet er varmt og jeg var glad for at komme rundt. Det havde været en lang tur ned langs vest siden af tangen, da helt flad og der sker ikke så meget, samt godt med modvind. Nu var det side vind og store bølger, men det gik hurtigere og som sagt så mange gang før er det her Empoweren præster super. Snart kunne jeg sætte kurs mod Ljunghusen hvor kanalen kommer ud, men nu blev det i modbølger der faldt lidt til 50-100 cm og kraftig modvind, så tempoet var lavt. Jeg turde ikke og skifte til iPhone på vandet i dag så jeg kunne høre Touren, måtte vent til jeg kunne komme i land. Der var flere vindsurfer og Kite ude og udnytte vinden, ikke noget godt tegn for en langturs kajak, kan kun betyde vind hele vejen. Lige før Ljunghusen kunne gik jeg i land kort på sandstranden, meget kort træk lige kajakken op så den var fri af vandet, så tilbage og side og slappe af, få mad, tisse og skiftet til radio så var der Touren på P3, 20 min efter var det tilbage på vandet i vinden og bølgerne. Faktisk utroligt mange på stranden men ferien er også startet og der er forsat varmt.

Da jeg kom til kanalens udmunding gik der to moler lagt ud i vandet, omkring dem var der en masse store krap bølger, men ikke rigtigt noget der på virket mig, men jeg var træt nu og begyndte at se efter overnatnings muligheder for mig og familien, men der dukkede ikke nogen op. Endnu flere surfer kom på vandet. Jeg forsatte rundt langs land for at få lidt læg og bølgerne faldt til 30 cm efterhånden som kysten drejede mod sø.

Men efter 12 timer var der udsolgt, lige før den lille havn Skåren, gik jeg i land ved noget bevoksning nær hovedvejen, hvor det var muligt at gemme mig lidt. Fik teltet op mens jeg talte med Niels om der var noget overnatning i nærheden. Det var der nær Skåren men magtede ikke mere og var ved at blive kold, så jeg blev og fik alt ind i teltet. Fik lidt og spise og gik i gang med at gå mine ting igennem og hænge op.

Så skulle der findes et sted til mig og familie i aften og søndag. Men det var ikke nemt, alt i Trelleborg var optaget eller de ville ikke have hund. Ak prøvede Bed and Breakfast, campingpladser med hytter, osv. alt optaget, nej det var ikke meningen. Efter 1,5 time lykkes det mig at få noget i Malmø 30 min borte. Så der må vi køre til i nat når de henter mig omkring midnat. Nu skal der pakkes og søger for alt det der skal blive kan hænge og tørre og telt står ordentligt fast. Jeg er også pænt træt nu.

En dag med en masse ekstra arbejde om det var smart ved jeg ikke, men synes det er oplevelse at tage uden om de menneske skabte kanaler, men det er ikke nødvendigt. Så kan altid diskutere om det er arbejdet vær, især når det blæser og er store bølger som i dag