I sommeren 2018 blev det til endnu et lille cykeleventyr, fra den 3-23 august. Det er ved at blive min kæreste, Tine og min tradition at tage på cykeltur, af flere årsager.

Den en årsag er at vi er meget ligeværdige på tur, eller ret sagt jeg skal knokle for at være med. Da min kæreste cykler rigtig meget MTB. Hvor i mod er vi ude og vandre og mange andre ting, så bliver min kæreste størrelse et problem.

Den anden årsag er at cykeltur, er let at tage på efter mange af mine andre eventyr. Hele sommeren 2018 gik med “Far og datter i Vildmarken, 45 dage i Danmark“, en fantastisk tur med min datter.

Selv om jeg har været på tur, hele sommer med min datter. Så er det super vigtig at min kæreste og jeg også laver ting sammen. Samt jeg kunne komme på tur igen, juhu!

Jeg kommer lidt ind på følgende herunder:

  • Klargøringen og planlægning af cykelturen
  • Dagbog fra turen
  • Turdata
  • Skadet på tur
  • Overordnet
    • Vejret
    • Midges
    • Trafikken
    • Mad
    • Overnatning
    • Transport til Skotland
  • Relateret indlæg

 

Klargøringen og planlægning af cykelturen

Jeg kom hjem fra “Far og datter i Vildmarken, 45 dage i Danmark” den 31. juli 2018. Jeg hyggede mig med min datter en dags tid mere, til hun skulle hjem til sin mor den 1. aug. Så skulle jeg pakke ud og ordne alt fra vores tur og pakke til en ny. Den 3. aug. om morgen drog vi så på cykeltur, det gik pænt stærkt.

Det vil også sige, at det var ikke mig der planlægger cykelturen, det gjorde min kæreste. Vi talte om hvor vi skulle hen før, jeg hørte om stederne og fortalte om mine ønsker. Men langt det meste stod min kæreste for, fordi jeg havde gang i alle de andre ting. Derfor er det også sjovt og dejligt, når nogen kommer og siger til min kæreste, at hun er heldig at hun kan komme med på mine ture. Det er så hyggeligt at se min så stille kæreste koge helt over.

Det samme når der kommer alle de søde kommentarer, hvor nogen på den en eller anden måde skriver, at jeg bør hjælpe min kæreste lidt, eller vente på hende. Så koger hun også. Fordi det er ofte mig der er træt, da hun cykler mere og jeg kommer fra en anden tur. Men jeg synes det er sjovt.

Selve planlægningen er mest på computer. Vi kikker på lidt kort sammen og snakker om de store linjer. Så låner Tine en masse bøger på biblioteket. Resten er ved computeren.

Til selve turplanlægning bruger vi mest:

  • Bikemap.net (har heatmap hvor flest køre, til at blive inspireret af)
  • Kommot.com (ofte den der har de bedste ruter)

Her kan man planlægge ruten og se høje profiler og meget mere. Man skal dog have sund fornuft, fordi de kan godt tage nogle noget alternative ruter, der ikke er helt hensigtsmæssigt.

Tine bruger også meget ”RejseCyklisten” (Facebook) og andre forummer til at spørge om gode råd. Denne gang fandt hun også nogle søde mennesker i Skotland der gav en masse råd.

For mig er det vildt dejligt Tine vil stå for det, så vi kan få de her ture samme og jeg kan komme på ture, hvor jeg ikke har stået for det hele.

Det der også gør det let at tag på cykeltur, er at når vi har styr på vores cykler og setup. Så er det stort set det samme vi skal have med på alle turen. Lidt mere eller mindre varmt tøj. Så det tager ikke lang tid at pakke udstyr til turen, det er ruten og de steder vi vil se der tager tid. Derfor er det let for mig at komme hjem og pakke på kort tid. Så længe Tine har gjorde det store og rigtig fine arbejde med planlægning, så skal jeg bare have GPS-sporet over på GPS’en og så er vi klar.

Dagbog fra turen

Helt i bunden af dette indlæg kan du læse korte dagbogs beretninger, fra vores tur, det er vores opslag fra sociale medier, vi har samlet. Samt der er lidt data om turen. (Kommer mere overordnet info, nederst i artiklen).

 

Turdata

Her er de samlede tal fra vores tur.

  • Tid: 3-23 aug.
  • Km i alt: 1190
  • Højdemeter op i alt: 11.268 meter
  • Højdemeter ned i alt: 11.268 meter
  • Punkteringer: 0

 

Skadet på tur

Noget vi slet ikke har nævnt nogen steder. Er at jeg blev skadet få dag inde i turen, jeg fik problemer med en sene på bagsiden af knæet. Jeg havde nok overbelastet den lidt, og fik et dumt vrid i den en aften, da vi var på vej i lejr. Så jeg havde store smerter når jeg cyklede. Men vi holdt på, så efter nogle dage, kunne jeg cykle, men næste ikke gå når jeg stod af cyklen. Jeg var lidt ynkelig. Faktisk først gang nogensinde jeg har haft en længere varende skade på tur.

Jeg holdt på, spiste lidt piller og lavede en masse udstrækning. Jeg vurderer også at det kunne ikke skade at holde på. Selv om det var nogle lange timer sidst på dagen for mig.

Hvad vil jeg sige med det. At nogen gang går tingene ikke som planlagt, men vi valgt ikke at skrive om det på vores tur, da det ikke var vigtigt. Det var turen der var vigtig. Så meget ødelagde det ikke.

Det vilde med skaden, var at jeg måtte humpe rundt og cykle meste med det venstre ben. Så snart vi var hjemme og jeg ikke skulle cykle, så kunne jeg løbe og lave alt hvad jeg plejer. Det var en ren cykelskade, efter 1-2 uger mærkede jeg intet til det, på mine små cykelture.

 

Overordnet

Det er altid fedt at være på tur, og den her var ingen undtagelse.

 

Vejret

Vejret var blandet, men vi var i Skotland, så det var bedre end jeg forventede.

 

Midge/knot/Mitter

Der var midge/knot (små sort fluer der bider) og de er vildt irriterende. Der var dog ikke så mange som jeg har hørt om og oplevet andre steder. Det er svært at forud sige hvornår de kommer. Men når de kommer, så kommer der en del. Myg så vi til genglæd ikke så mange af. Tine er ekstra plaget af midges og myg, da de bare tiltrækkes af hende. Så hun bruger meget energi på dem. Det vil være en god ide at have mygge/midges net med til hovedet.

 

Trafikken

Trafikken kan du næste fornemme var slem mange steder. Problemet er der ikke er meget plads og mange folk har ikke tålmodighed, så de overhaler steder man bare ikke bør overhale. Rigtig mange køre rigtig pænt og tager fint hensyn, problemet bliver når man hver gang skal tage stilling til om det er en der køre pænt eller ikke, når man se en bil i bagspejlet. Så skal du til Skotland, så udgå A-vej som de kalder de meste trafikkeret vej, så meget du kan. Men de kan ikke undgås helt. Nu var vi der også i højsæsonen, i august så kan du undgå den er det også meget bedre. Jeg ville også overveje en gul-trafikvest og lyst.

 

Mad

Skotland er et flot og dejligt land at rejse i. Der var godt med små købmænd og supermarkeder, så vi kunne handle mere end vi havde forventet. Men der kunne godt være langt imellem nogle spisesteder.

Vi kunne google os til det mest. Men der skal søges meget for alt kommer op, f.eks. for at finde et sted at handle måtte vi søger på mange ord på Google map som ”supermarked”, ”localstore”, ”store”, ”gasstation”, men det gjorder vi altid aften før, så undersøgt vi to dage/etape frem, så vi havde så godt styr på hvor og hvor meget vi skulle handle.

 

Overnatning

Der er godt med campingpladser og så er der en slags allemandsret. Man må slå telt op på statens jord. Men det er ikke let at se, hvad der er startens jord. Men vi sov i alle mulige fårefolde (der er får over alt), det er ofte statens jord. Vi havde ingen problemer, så længe man gør det med lidt omtanke.

Vand var også let nok at skaffe, så længe man tænkte lidt frem. Når vi skulle til at stoppe kikkede vi efter huse, og fik vand kort før vi skulle stoppe. Der var flere hus rundt om i landskabet end jeg havde forventet. Hvis man vil have lidt mere luksus, er der også en del B&B steder.

 

Transport til og I Skotland

For at komme til Skotland, valgte vi at flyve. Vi sløj med SAS til Edinburgh. Her cyklede vi fra. Retur tog vi toget fra Inverness til Edinburgh, en tur på 4 timer i skønt landskab. Du skal være opmærksom på, at det kræver ekstra billet til cykel i toget og du skal have styr på det i god tid, da der er et meget begrænset antal cykelpladser på hvert tog. Fra Edinburgh fløj vi hjem igen.

Færgerne, er bare at møde op, det var let og billigt.

På vejen ud, havde vi cyklerne pakket i papkasser, fra nye cykler, vi havde fået ved cykelhandleren. På vejen retur, tapede vi mindre pakkasser vi kunne få fat i rundt om cyklen.

—-0—-

Jeg kan kun anbefale en cykeltur i Skotland. Vi er dog lidt arvelig over vi ikke fik den Nordvestlige top med og de fine små øer deroppe. Men der er ikke tid til alt.

Erik

P.S: Flere billeder på min Instagram og Facebook side!

 

Relateret indlæg

 

Dagbog fra turen

Herunder kan du læse kort om vores tur, det er vores opslag fra sociale medier, vi har samlet. Samt der er lidt data om turen.

3 aug. Edinburgh til Skov
Dag 1
Lejr 1
31,2 km
411 meter op
227 meter ned

Endelig eventyrtid? Har også været hjemme er par dage!
Nu er vi i Skotland klar til 3 spændende uger på turcyklerne, med min dejlige kæreste, Tine Henriksen ?

——

Så kom vi til Edinburgh, Skotland. Vi fik samlet cyklerne og begyndt at cykle nord på?‍♂️.
Meget var by, med dårlige cykelstier, men hvad gør det, når man er på tur og nye eventyr?
Det var flot især den røde togbro, fra 1964 der er meget kendt?
Vi havde 3 timer til det blev mørkt, men vi er i gang og kunne gå til ro i teltet i en stor skov.
Nu skal vi rigtig opleve Skotland næste tre uger. Vi skal nok tage dig med rundt?
Helt mærkeligt at være på tur, når jeg ingen planlægning har lavet. Tine har stået for det hele og lagt vores spændende rute. Dejligt at komme hjem og så bare pakke og afsted på dette eventyr?
Erik

4 aug.
Dag 2
Lejr 2
79,2 km
666 meter op
637 meter ned

En flot, men skyet dag⛅️. Vi er forsat på vej nord på. En del af dagen har været på en større A-vej, med en del trafik????…det kræver lidt is i maven, da de må køre ret stærkt, og der er ingen cykelsti/skulder ?
Men det er den eneste vej op gennem nationalparken ?
Heldigvis var det forsat flot. Så længe vi er nysgerrige ser vi masse af sjove ting som, naturen, dyr, stengærder, skilte om cykelvenlige veje, sjove skilte, faldstammer uden på husene??, gamle byer og meget mere.
Vi hygger os ? Dejligt at få Skotland ind under huden mens vi stille og roligt bevæger os ud i det skotske Højland ???????
Erik

5 aug.
Dag 3
Lejr 3
75,1 km
1121 meter op
890 meter ned

Så kom vi op i det smukke skotske højland ? Cairngorms National Park ??????? Sikke en flot dag ⛰
Vi fulgte den eneste vej op (og op og mere op) gennem de bølgende bjerge. Masser af blomstrende lyng, blomster, fine elve, gamle broer, enkelte gamle kirker, slotte og fæstninger.
Der er blevet trampet godt i pedalerne på bakkerne og gjort masser plads til lækker kage ? undervejs ?

Dyrevildt oplevelserne var lidt mere bisare i dag ??
Fasaner: Vi så flere levende (ca. 100) end døde (ca. 20).
? Pindsvind: Vi så flere flere døde (5) end levende (0)
Kaniner ?: Alt alt alt for mange døde (200+++) og kun 1 levende ?
Hjorte: 1 død
Ryper: 1 levende og 1 død

Alle de døde dyr var Road Kills ? ?? Vi gætter på at kaninerne kan lide at sidde på den lune asfalt og ikke har en chance at komme væk, når bilerne kommer blæsende hurtigt forbi. Der lå så ufatteligt mange små kaniner ?
Tine Henriksen

——

En lille sjov ting jeg morer mig over er, vi ser en del gamle telefonbokse rundt omkring. Selv steder hvor der er 3-5 huse. Det vilde var de virker fandt vi ud af.
Erik

6 aug.
Dag 4
Lejr 4
50 km
680 meter op
938 meter ned

En flot dag? Meget blandet! Ikke meget fremdrift ?
Morgenen startede direkte med bakker på op til 24% stigning ? Så vi måtte trække.
Ellers gik det op og ned ind over højlandet, i de mange farver??. Rigtig meget flot natur.
Det gik ikke så stærkt.
Vi spiste frokost og handlede i den hyggelige by Grantown om Spey.
Derfra kørte vi på et nedlagt jernbanespor, Dava Way, med græs og skærver. Vildt flot, men pænt langsomt at cykle.
Vi sluttede dagen i højlandet, slog lejr på de store græs og lyng sletter.
Flot dagen uden de store enkelt oplevelser.

7 aug.
Dag 5
Lejr 5
52,5 km
531 meter op
817 meter ned

??????? Det skotske højland er meget mere end smuk natur ?
Det er også brutal krigshistorie ??og midges ?
Efter en super flot formiddag på små veje, landede vi på slagmarken for den sidste og en af de voldsomste krigsnedslagtninger i Skotlands historie “Culloden Battlefield”, 16. april 1746 kl. 13-14 længere tid tog det ikke på brutal vis at gøre det af med 1.500 mand ? vi brugte et par timer på museet ? inden vi trillede ind til Inverness og kiggede på byen.
Stort kompliment til det søde personale (der selv cykler), der foreslog at vi kunne stille cyklerne med alt vores udstyr inden i foyeren ?
Midges de små berygtede skotske higlands bæster, der bider. Vi har været forskånet, ind til i aftes, hvor 10-20.000 små bidende fluer gjorde os selskab ved teltet ?
Tine Henriksen

8 aug.
Dag 6
Lejr 6
53,8 km
763 meter op
777 meter ned

I dag stod turen primært på sagnsomspundne Lock Ness og nærområdet. Turen langs den lange sø, bød på mange oplevelser.
Der var overraskende varieret natur, fra skov til højland. Det samme med vejret. Vi har haft tøjeksercits, da vejret har skiftet mange gang, mellem sol og kraftig regn☀️???
På toppen af dagens højdedrag, stod vi og tog billeder i dejlig sol. Få minutter efter kørte vi ned i kraftig slagregn og 6 grader? Vi er meget glade for vores regntøj!
Hele eftermiddagen og aftenen er den ene byge efter den anden kommet ind over området.
Natten tilbringer vi på en campingplads i Fort Augustus.
Endnu en dejlig dag, med altid glade Tine Henriksen ?
P.S: Mangler forsat at se uhyret, som jeg hørte så meget om som barn ?
Erik

9 aug.
Dag 7
Lejr 7
55 km
427 meter op
453 meter ned

??????? Caledonia Way er Skotlands velkendte cykelrute 78. Den skærer sig i lige linje gennem terrænet fra Inverness til Campbeltown (eller omvendt), og følger vandvejen fra hav til hav, gennem store søer, et hav af kanaler og sluser. Her går også en masse vandreruter.
Dagens strækning fra Ford Augustus til Ford William var bla. anlagt på nedlagt jernbanespor og pramdragerstier. Rigtig fin og igen anderledes dag i rigtig skotsk sommervejr ??? 10 gr, modvind og en del regn.
Vi følger kun ruten til Ford William, og har taget en “Food Ferry” (passagerfærge) med plads til cykler over fjorden, hvor nye eventyr venter i morgen ?
Tine Henriksen

10 aug.
Dag 8
Lejr 8
82,5 km
983 meter op
979 meter ned

??????? Skotland er også Harry Potterland ?? I dag besøgte vi den berømte bro ? ved Glenfinnan.
Det var en dag i smukke karakteristiske skotske omgivelser. Grønne frodige bjerge, der rejste sig i alle retninger og former ? der desværre ikke kan gengives på billeder.
Vi havde proviantstop i Mallaig ????og sidst på eftermiddagen tog vi færgen til Isle of Skye ?
Tine Henriksen

11 aug.
Dag 9
Lejr 9
76 km
837 meter op
852 meter ned

??????? Isle of Skye, kendt for rå smuk natur, unikke muligheder for vandring, havkajak, mountainbike ? – og mange turister ?
Skye er en masse halvøer, der stikker i alle retninger med frodige bløde bakker og rå klippekyst.
Der ER super flot, og vi har haft en meget varieret tørvejrsdag ? – men træls at komme hertil på cykel i højsæsonen ? De få hovedveje, der fører dig rundt på Skye er meget trafikeret, og der køres stærkt 60mph/104 km/t ??. Og der er ikke cykelsti eller “skulder”, og der er ikke plads til en bil og en cykel på en vejbane, selvom flere forsøgte ? Enkelte steder kunne vi køre på gammel nedlagt vej.
Skye er mange steder foreslået som godt til tur/racercykling, men undlad at gøre det i sommerens travlestes uger ?
Men vi hygger og glæder os til at se mere?
Tine Henriksen

12 aug.
Dag 10
Lejr 10
66,9km
994 meter op
948 meter ned

Endnu en flot dag her i Skotland?.
Idag åbnede Isle of Skye endelig op, for lidt mere rå natur?.
Skulle dog lige zigzag igennem de mange biler og andre turister, men bedre i dag.
Vejret har været meget Skotisk idag☁️?, overskyet og regn sidst på eftermiddagen. (Vi har været meget heldige, vi har ikke haft så meget regn som forventet ind til videre ?).
Vejret gav et fladt lyst, men det var forsat været flot at cykle og se på naturen.
Var igennem Portree by og videre ud til klipperne The Storr. Samt vandfaldet Mealt Falls.
Der er lidt midges, men de er ikke så glade for mig ? men de kan bedre lide Tine. Hende elsker de ?
Så fedt at kunne dele sådan ture som kærester? Det er ekstra fedt at kunne gøre det på så lige forhold, fordi er der noget lille Tine kan, så er det at cykle ?‍♀️?
Erik

13 aug.
Dag 11
Lejr 11
47,5 km
772 meter op
861 meter ned

Dagen startede med at Skotland eller Isle of Skye legede gemmeleg?
Vi kørte rundt i lave skyer ☁️
Det var ikke regnvejr, men heller ikke tørvejr. Men det gav nogle flot landskaboplevelser, bl.a. ved The Quiraing?
Da vi kom helt ud på nordøen, klarede det op og landskabet viste sig fra helt andre sider.
Vi fik besøgt ruinen “Duntulm”, før vi kom til Uig hvor vi skal med færge ude til de ydre Hebrider i aften ?
Nordøen har været virkelig flot og dejlig. Vi kan forsat godt mærke det er højsæson, men helt heroppe er vejene smalle så folk kører pænt (de fleste).
I Uig færgekontor kunne vi lægge vores tasker og tage en let tur op og se et særpræget bjergområde der hedder “Fairy Glen”, et meget specielt landskab.
Personligt er jeg bare træt af folk skal stablen sten som tårne og skrive f.eks. “Skotland 2018”?. Lad nu bare naturen være natur, så alle kan nyde den!? Ender bare med alt er hegnet inde.
En flot dag, hvor vejret satte sit præg på en del af oplevelserne. Det er så fedt?
Erik

14 aug.
Dag 12
Lejr 12
68,1 km
651 meter op
636 meter ned

En nat og formiddag med vådt i vådt – det regnede og blæste ??
Vi kørte rundt på North Uist i dag. En ø hvor der er masser af får, små gårde, lakseopdræt, tørveproduktion og ikke så meget turisme.
Som to små druknede mus, var vi rundt og se bl.a. stensætninger fra stenalderen, købe laks i en lille lokal butik, og se på naturen svøbt i regn.
Først på eftermiddagen kom der pauser i regnen, kropstemperaturen og humøret steg, og vi kunne vi se de store hvide sandstrande og mere af omgivelserne. Vi så også en del gamle bygninger og ruiner.
Vi så en flok højlands hjorte (Red deer, det regnfulde utydelige billede)
Vi endte på øen Berneray (via en dæmning).
Her var et hyggeligt lille fiskersamfund med gamle huse og sæler der lå på klipperne, da det var meget lavvandet, hvilket sås tydeligt i havnene.
Vi endte dagen med at tage en færge til Harris, hvor vi nu har slået lejr sammen med fårene ??
Herlig dag, og det meste af tøjet nåede at tørre i løbet af eftermiddagen og det igen har været flot?
Erik

15 aug.
Dag 13
Lejr 13
82,4 km
1605 meter op
1671 meter ned

??????? Isle of Harris (øen Harris) – rå, kold, blæsende og virkelig flot ?
I aftes da vi ankom med færgen til Leverburgh, Harris, skulle vi vælge side/rute.
Vestkysten lokkede med brede, smukke, hvide sandstande og denne rute er den nationale cykelrute. Østkysten lokkede med rå natur, lidt flere km, dobbelt så mange højdemeter og mindre veje ? Vi valgte øst.

Sikke en dag, det har været så smuk natur. Og mange dyr. Vi har set nok 100 sæler der lå dovne på klipper i de mange bugte og fjorde. Vi har set ørn, falk, gæs, islom, ænder, høns og som altid rigtig rigtig mange får ? Vi kom også forbi en meget fin og stemningsfuld nedlagt kirke.

Efter en solid frokostburger i Tarbert, tog Isle of Lewis (øen Lewis) os bogstavligt talt med storm og kold slagregn. Igen en meget rå natur, men på en helt anden måde, Det sydlige af Lewis er bjergrigt, lidt norsk fjeld agtigt ⛰
Det blæste så meget, at Tine flere gange måtte af cyklen for ikke at blive blæst ind på eller af vejen ? Til gengæld var det en fornøjelse, når vi havde rygvind ?‍♀️?
Det er altid en vurdering, hvornår det er cykelvejr – men blæst og regn er mere reglen end undtagelsen her ude på Skotlands Ydre Hebrider.
Nu har vi slået lejr på en mark ved en sø – det blæser stadig godt, og lige nu er det tørvejr, så vi forsøger at få tørret vores tøj ☀️?
Dagens etape kommer naturmæssigt ind blandt vores top 3 dage på turen ?
Tine Henriksen

16 aug.
Dag 14
Lejr 14
75,2 km
851 meter op
860 meter ned

I dag cyklede vi i historiens fodspor.
Efter en noget træls start på dagen. Så blev det en flot og lærerig dag?
Det regner altid et sted i horisonten, og det kan være svært at forudsige, hvornår det rammer os. Så vi startede dagen med flere tøjskift, da vejret ikke kunne bestemme sig.
Mine batterier til GPS’en drillede og min cykel væltede ned i en hundelort. God start?
Men så holdt regnen op for en stund, solen kom frem og gav nogle fine regnbuer.
Vi besøgte tre forskellige stencirkler fra stenalderen. De var imponerende og lå smukt.
Vi besøgte også et tårn, kaldt en Broch, som var hus og forsvarsværk på sammen tid. Fra omkring år 0. Imponerende byggeri i 3-4 etager.
Ellers fik vi bevæget os rundt øen og set det meget skiftende landskab.
Der er overraskende mange huse rundt omkring i landskabet (i min verden). Samt meget trafik til tider.
En dejlig historisk dag?
Erik

Link
• Callanish Stones https://en.m.wikipedia.org/wiki/Callanish_Stones
• Dun Carloway https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dun_Carloway
• Broch https://en.m.wikipedia.org/wiki/Broch

17 aug.
Dag 15
Lejr 15
69,2 km
934 meter op
955 meter ned

??????? Så blev det igen tid til sceneskift ? og en ny Skotlands “etape” er blæst igang ?‍♀️?
? Kl. 06.15 stod vi klar på havnen i Stornoway, Ydre Hebrider. De sidste forblæste km på Isle of Lewis blev kørt, og vi sejlede til Ullapool på fastlandet.

Kontrasten fra de Ydre Hebrider sås allerede ved indsejlingen – dybe fjorde omgivet af høj/gammel skov og stejle klippevægge.
Vi måtte lige bruge 20km på den uundgåelige trælse hovedvej med hurtig trafik, inden vi kunne dreje ind i mindre trafikerede og super flotte bjergrige omgivelser.
Vi passerede den dybe og imponerende kløft, Corrieshalloch Gorge.
Den fortsatte ivrige blæst bragte regn/støvregn jævnligt i løbet af dagen, og de mange modvinds-km gav røde kinder og trætte ben til os begge ?
Det er en fornøjelse med de forskellige skift i sceneriet over vores tur, og det skotske højlandsvejr giver nogle spændende nuancer med på vejen ?
Tine Henriksen

18 aug.
Dag 16
Lejr 15
0 km
0 meter op
0 meter ned

??????? Skotland er også masser af vind ?
Det er ikke overraskende, og har også været med i Tines planlægning af rute og retninger. Den seneste uge har være noget blæsende, ind i mellem til vores fordel andre gange til udfordring for benene, der skulle trampe lidt ekstra. Andre gange med kastevinde, der gerne tog fat i de tætpakkede cykler. Tine blev enkelte gange taget lidt ud af kurs ? eller måtte af og trække, hvor det var værst.
Vi havde set det komme i vejrudsigten – “vejrfast” ? Det var i dag lovet storm og vindstød af kuling og som direkte modvind, ikke de bedste forudsætninger for cykelfremdrift i højlandet ? Vi valgte derfor i går at køre til en lille campingplads, så vi havde adgang til vand og en lille købmand i nærheden ???

Jeg nød min første rigtige hviledag i en måned. Og det gjorde min krop også.
Vi har nydt den flotte udsigt fra teltpladsen, set film, læst bøger og bare ladet ben og cyklerne få en pause for første gang 15 dage ? Her til aften er vinden er ved at lægge sig, og vi glæder os til at se, hvad der venter os igen i morgen ?
Erik

19 aug.
Dag 17
Lejr 16
107,8 km
1271 meter op
1273 meter ned

??????? En af de dage, hvor vi bare ønskede at både de fantastisk smukke omgivelser og cykelbenene kunne fortsætte i en uendelighed.
Sikke en dag ? Det har været så storslået, og absolut endnu en dag til Top-3-listen – der vist rummer en stor håndfuld dage efterhånden.
Vi cyklede af sted fra Laide, ud i den kølige, tørre og let skyede morgenstund. Vinden havde lagt sig ? Let vind betød dog rigelige mængder af de små bidende fluer, “midges” ? så Tine fik testet kombinationen af cykling og hovednet. Men smilet forblev stort ?
Vi cyklede langs vestkysten og ind i landet, der rejste sig med flotte grønne bjergmassiver, og bare en enkelt smal vej, der snoede sig op og ned og ud og ind mellem fjorde, bjerge og søer. Og det forblev tørvejr ?
Nu sidder vi over Lochcarron med udsigt til fjorden og nyder endnu en lækker lokal hjemmebagt kage ??
Erik

20 aug.
Dag 18
Lejr 17
81,4 km, min gps gik ud, mangler 2,5 km
521 meter op
558 meter ned

??????? Det blev en OK dag, men det var mindst lige så hårdt mentalt som fysisk ?
Landskabet var store bløde frodige bakker og brede dale, med floden løbende stille ned igennem.
Dog matchede hverken trafik eller bilernes hastighed naturens gode stil ?
Tiden er kommet til at bevæge os fra vestkysten retning mod Inverness. Vi havde bevidst undgået de større indfaldsveje, men … ?? ?? ?? ?? Det koster bare mental energi og toppen af overskuddet/begejstringen, når bilerne kommer bagfra med begrænset oversigt/sving i høj hastighed, og du selv cykler på vejbanen – det var 3 timer, der bare skulle overstås, inden vi kunne dreje ind på en roligere vej og samtidig nyde omgivelserne ? Det er endnu en bekræftelse af, at vi i DK har verdensklasse forhold for cyklister ???
Humøret steg igen da vi kom på landevejen, hyggelige omgivelser, og gjorde stop for natten i Dingwall ? der også kunne byde på lækker indisk aftensmad ?
Erik

21 aug.
Dag 19
Lejr 18
30,8 km
282 meter op
279 meter ned

Eventyr er mange ting. Men det er også afslutninger!?
Vi er i gang med de sidste dage. Nu kunne vi ikke undgå at bevæge os ind på de store veje og mod byerne.
Dages mål var ikke andet end 25 km væk. Vi skulle til Inverness by. Vi kørte på cykelrute 1 ind mod byen i tæt trafik ???? Men selv her var der flot natur at se på, når vi kunne tillade os også se til siderne? I Inverness kunne vi se lidt mere på byen (vi var også her tidligere på turen).
Det viste sig, at de havde nogle cykelbutikker med en masse lækkert tøj, så forsvandt noget af tiden her ?
Vi endte på campingpladsen igen. Så vi fejrede det også med endnu en gang indisk mad i teltet. Det var endnu engang godt?
I morgen skal vi med toget mod Edinburgh?
Erik

22 aug.
Dag 20
Lejr 19
19,2 km mest transport og byvandring
126 meter op
169 meter ned

The End! Et eventyr er slut. En oplevelse rigere. En oplevelse sammen?
Der er forsat sult på mere ??????? men det må blive en anden gang?
I dag var en transport dag. Vi tog toget? fra Inverness til Edinburgh, en tur på 4 timer i skønt landskab.
Det blev også til et par timer, trækkende rundt i Edinburgh centrum og se lidt på den travle by.
I morgen flyver vi hjem✈️
Nu skal vi fordøje indtrykkene fra Skotland. Jeg glædes over alle de oplevelser vi kan få sammen, og at jeg er så heldig at have en kæreste der lyster eventyret og er så stærk på en cykel ?
Vi snakker allerede om hvad de næste eventyr skal være?
Tak for du var med, på den her tur?
Håber du snart er klar på næste, så bare følg med her?
Erik

Indlægget er opdateret: 11. januar 2022