Alle depoter og udstyr klar til afgang, “2. Thule til Thule ekspedition”

Endelig var det tid til at lukke alle depoterne, tasker og udstyr, så det kan sendes afsted, så vi kan komme på “2. Thule til Thule ekspedition” .

Efter at alt maden blev pakket, sammen med alle mine hjælper, nåede vi også at pakke vores mad i tønder. Hundemaden var pakket tidligere, også i tønder (for et år siden).

Så skulle jeg bare lægge hvad der ellers skal ud til det enkelt depoter, i tønderne med mad.

Ved hvert depot er der en masse ekstra ting. Der er ikke nogen grund til at køre med alt, når vi kommer til depoter alligevel.

I depoterne er der ekstra sokker, handsker, mad til os selv og hundene, mv. Der er også andre forbrugsting, creme, toiletpapir, batterier, tandpasta, mv.

Samt der er ekstra godter i hver depot. Kan være cola, æblemost, bøffer, kornflaks, andet slik, pandekager, en bøf, alt muligt forskelligt. Så der er noget ekstra godt ved at komme til depot og når vi har en hviledag.

Alt det er letteste at pakke selv, da jeg skal have helt styr på hvad der er i de enkelte depoter. Så jeg krydsede af på et stykke pap, når jeg lagde ting i de enkelte depoter.

Ud over depoterne skulle alt det sidste til slæde pakkes og kontrolleres.

Det var alverdens ting, medicin til os og hundene skulle pakkes, termokander skulle have tap på så de ikke er så kolde at rør. Køkkenkassen skulle pakkes med alt der skal bruges i teltet, nødtaske skulle pakkes med ekstra tøj, hvis vi skulle falde igennem isen og blive våde. En del skulle syes, som værktøjsrulle og tøj.

Så der var meget at lave her til sidst. Selv om jeg synes jeg længe havde styr på det hele.

Efter 3 arbejdsdage var jeg færdig med depoterne og alt det andet. Så var der to dage tilbage til at alt skulle være færdigt.

Derfor fik jeg hjælp igen af 2 af de deltager jeg har været på ekspedition med på “Nordøstgrønland, kajak i skrønernes land“.

De kom og hjalp med at mærke alle depoter og få dem vejet og pakket. Alle ting skal have deres egent nummer, vægt og depotnummer. Både til fragtdokumenter og til vores egent brug.

Det gik der en hel dag med, en kæmpe hjælp at have hjælpe igen.

Da rækkerne med de enkelte depoter begyndte at fylde op og vi efterfølgende fyldt container begyndte det for alvor at gå op for mig at nu er det endelig snart tid til den vildeste ekspedition.

Til slut var container pakket og der var pakket 3 paller med 3 depoter til Island. Det er sådan at depoterne skal flyves ud. Flyveren kommer fra Island med ski på. Så de tager 3 depoter med fra start og lægge dem ud på vejen til Qaanaaq. Vi forventer det kommer til at tage små to uger at få lagt depoterne ud. Depot 1 bliver dog lagt ud med helikopter, da det skal ud før flyveren kommer.

Alt logistik med fly og transport, står vi ikke for det gør ”POLOG” der styres af tidligere Siriusfolk, vi kender. Det er de ekspert i .

Den sidste dag, gik med at ordne små ting. Kontroller alt igen og lave fragt-dokumenter.

Det endte med det skal 3,5 tons udstyr op i alt. Det er uden brændstof så samlet kommer hele ekspeditions udstyr og mad til at veje, 4,2 tons.

Her er en video jeg lavede da alt var pakket

Her er en video, hvor jeg fortæller lidt om hundens mad:

Hver hund får 400 gram pemmikan hver, samt 125 gram svinefedt og en tørfisk hver i depoterne.

Den sidste uge før afgang er det tid til skiferie for at sige farvel til min kæreste og datter.

Så skal der kun ordnes elektronik og personlige ting, dem er der også nok af, det kan altid bliver bedre.

Den 12. feb. er der afgang, så er det alvor og det vi har ventet på så længe. Dejligt at kunne lægge et kæmpe logistik arbejde bag mig og nyde det hele.

Erik

Relateret indlæg

10 Comments on “Alle depoter og udstyr klar til afgang, “2. Thule til Thule ekspedition””

  1. Det er vildt – der er godt nok meget planlægning.
    Rigtig god tur, Erik – det er altid en fornøjelse at følge dig.
    Pas godt på dig selv, hundene og hinanden :).

  2. God tur Erik…
    Fedt og følge med i dit liv igen
    Pas på jer selv .

  3. I ønskes en rigtig god tur, glæder os til at følge og høre om jeres tur.
    Vh. Lene og Svend

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *