Vandretur i Sirdalsheiane og ved Lysefjorden, Prædikestolen og Kjeragbolten, Norge, med Erik B. Jørgensen og Tine Henriksen august 2023

Endelig var det tid til at tag på vandretur med Tine, min kone. Efter min lange tur “Finland på langs – til fods“, og en tur med min datter: Hardangervidda, Finse til Rjukan, vandretur [Far og datter i Vildmarken] (film), var det tid til at være sammen med Tine.

Vi havde allerede planlagt vandreturer ved Rondane, Dovre og Jotunheimen, men lige op til afgang blev det sydlige Norge ramt af stormen ”Hans” der mildt sagt smadrede det meste af indlands Norge, men massive oversvømmelser, jordskred og andre ulykker.

Derfor lavede vi vores planer om morgen før afgang, efter tre dages forsinkelse. Vi valgt at køre over Jylland og tag færgen fra Hirtshals til Kristiansand, så vi ikke kørte igennem Oslo området, der også var hårdt ramt. Samt vores ruter lagde vi om til området Nordøst for Stavanger, så vi kunne opleve Sirdalsheiane først og senere den noget mere berømte Lysefjorden, med bl.a. Prædikestolen og Kjeragbolten.

Mere om vores ture herunder.

Vandretur i Sirdalsheiane

Blog, Lysefjord, Sirdalsheiane, Norge, 2023, af Erik B. Jørgensen

Fra Kristiansand kørte vi direkte op til området Sirdalsheiane. Vi kendt intet til området før, jeg havde fundet det på UT.no og lavet en rute, hvor vi kunne gå en rundtur.

Vi ankom meget senet og gik op og slog telt, uden at kunne se ret meget. De næste fem dage gik vi vores rundt tur, og blev meget klogere på området.

Vi kom blandet forbi nogle DNT hytter, dog uden at bruge dem, da jeg forsat bedst kan lide at gå med alt selv.

Men vi gik forbi følgende DNT hytter

Vi fik alt slagt vejr på vores lille rundtur, og ruten gik igennem en fantastisk natur, som du selv kan se I vores lille film fra turen. Turen endt dog meget vådt.

Data fra Sirdalsheiane

Kort, Dag 1-5, Sirdalsheiane, Norge, 11-15 aug, 2023

• Dag 1, den 11.aug: 15,35 km, 6t52min
  • Dag 2, den 12.aug: 19,35 km, 8t20min
  • Dag 3, den 13.aug: 15,63 km, 7t25min
  • Dag 4, den 14.aug: 19,34 km, 9t
  • Dag 5, den 15.aug: 15,50 km, 5t30min
  • I alt 85,17 km

Her er vores lille film fra Sirdalsheiane:

Lidt mere om Sirdalsheiane

Sirdalsheiane er et smukt naturområde beliggende i Norge, i Sirdal kommune i Vest-Agder fylke.

Sirdalsheiane byder på imponerende landskaber med fjelde, skove, søer og åbne sletter. Meget af området er over trægrænsen, som bliver passet af en masse får, der er på sommergræs. Området er en del af det sydnorske fjeldlandskab og er kendt for sin enestående naturskønhed.

Sirdalsheiane har et omfattende netværk af vandrestier og ruter. Områdets spor er fint mærket men er tekniske og kræver fokus på hvor man sætter fødderne og det gør også sporerne langsommere end mange andres steder. Se på UT.no de har tidsangivelser på mange af delstrækningerne, de giver et fingerpeg om hvad der er at forvente.

Området har flere imponerende fjeldtoppe, hvoraf nogle kan bestiges. Populære topper inkluderer Blåfjell, Kjerag, og Rosskreppfjellet. Fra toppene kan du nyde fantastiske udsigter over det omkringliggende landskab. Vi besøget ikke nogen toppe, men fik alligevel super gode udsigter, når vi gik over nogle af områderne

Der er flere hytter og overnatningsmuligheder i Sirdalsheiane-området, der giver dig mulighed for at tilbringe flere dage i naturen. En del hytter er normalt bemandet i sommermånederne og giver dig mulighed for at opleve området, med lidt mere komfort, eller købe ekstra mad. Ellers kræver det medlemskab af DNT (Den Norske Turistforening), så du har en nøgle til de hytter der ikke er bemandet. De hytter vi passerede var ikke bemandet.

Sirdalsheiane er hjemsted for en rig mangfoldighed af flora og fauna. Du kan forvente at se forskellige fuglearter, vildt, og muligvis endda rensdyr, afhængigt af sæsonen.

Udover vandring er der også mulighed for aktiviteter som fiskeri (husk fisketegn), bærplukning, og skiløb om vinteren. Sirdalsheiane er et fantastisk sted at opleve Norges dejlige natur. Husk det er et ødeområde, så søger for at havde godt udstyr med, styr på færdighederne og have god tid. Der var meget dårlig mobildækning i området, så have en eller anden form for nødsender med.

Lysebotn, imellem turene

Efter vores først rundtur i Sirdalsheiane. Kørt vi ind over fjeldet og ned til Lysefjorden og byen Lysebotn, i bunden af fjorden. Vejen dertil gik over det flotte fjeldområde, og ned at den ikoniske snoet vej til Lysebotn.

Her lejede vi et værelse på Lysebotn camping. Heldigvis holdt det op med at regne, og vi kunne få tørret teltet og alt vores grej. Samt personalet var søde at låne os deres tørretromler.

Dejligt at få nulstillet og styr på alle stumperne igen.

Vandretur fra Oanes til Lysebotn, Lysefjorden nordside

Blog, Lysefjord, Prædikestolen, Norge, 2023 af Erik B. Jørgensen

Efter vores lille nulstilling og nye forsyninger af mad i rygsækken. Så tog vi om morgen færgen fra Lysebotn til Oanes. Herfra vandrede vi de næste fem dage, først lidt på asfaltvej, så kunne vi vandre ind på ”Skogstien”, før vi gik over på ruten ”Lysefjorden rundt”, hvor vi bl.a. kom forbi ”Prædikestolen” (Preikestolen), en flot oplevelse, på trods af der er virkelig mange mennesker. Kan klart anbefale at teltet oppe i bagområdet til Prædikestolen og gå der ude til solopgang.

De sidste tre dage gik vi ind langs Lysefjorden, på nordsiden, ad meget kuperet vandrerute, der var teknisk og langsom, men virkelig smuk. Dog er der en lidt kedelige afslutning da man går igennem en dal, fyldt med elmaster og elledninger, men forsat fedt at gå tilbage Lysebotn og ikke hoppe et stykke over, og tag færgen.

Det er muligt at lave andre rute og bruge færgen til at gå fra andre steder eller en kortere tur, end vores.

Vel retur i Lysebotn, lejde vi igen et værelse, og fik styr på vores ting og pakket til den sidse tur, en dagstur.

Data fra Lysefjorden, nordside

• Dag 1 (6), den 16.aug: 13,48, 5t52min
  • Dag 2 (7), den 17.aug: 12,68, 8t10min
  • Dag 3 (8), den 18.aug: 12,61, 8t
  • Dag 4 (9), den 19.aug: 18,52, 7t15min
  • Dag 5 (10), den 20.aug: 15,93, 4t45min
  • I alt 73,22 km

Se vores film fra Lysefjorden og Prædikestolen her:

Endagstur til Kjeragbolten, Lysefjorden

Blog, Lysefjord, Kjeragbolten, Norge, 2023 af Erik B. Jørgensen

Den sidst dag på vores tur, var en dagstur til Kjeragbolten. Den meget berømmet sten der er kilet fast mellem to lodrette klipper og med et fald på 1.084 meter ned under den.

Et sted der skulle oplevelse, men som ligger pænt langt fra hvad jeg har lyst til og normalt laver. Men en dejlig tur at lave med Tine. Samt det var sjovt at opleve og få den oplevelse med.

Vi parkerede på den store p-plads. Det koster 300 NOK, for 24 timer. Penge går til personale og vedligeholde stien og området.

Data fra Kjeragbolten

• Dag 1 (6), den 21.aug: 10,22, 4t45 min, 740 højde meter op og ned igen.

Se vores lille film fra vores besøg ved Kjeragbolten her:

Lidt mere om Lysefjorden

Lysefjorden er en smuk fjord beliggende i det vestlige Norge, og den byder på en fantastisk naturoplevelse for vandrere. Her er en kort beskrivelse af området og hvad man kan forvente som vandrer:

• Spektakulære klipper: Lysefjorden er kendt for sine imponerende klippeformationer, især Prædikestolen (Preikestolen) og Kjeragbolten. Disse klipper tilbyder fantastiske udsigter og er populære vandremål.
  • Preikestolen er en flad klippeplatform, der hænger 604 meter over Lysefjorden. Vandreturen til Preikestolen er velmarkeret og moderat udfordrende, og belønningen er en utrolig udsigt over fjorden og omgivelserne. Der er som minimum 4 km hver vej fra parkeringsplads og op. Dog er der også mange mennesker, ca. 300.000 om året, fordelt på de få sommermåeder.
  • Kjeragbolten er en kæmpe sten fanget mellem to klippevægge, og den ligger omkring 1000 meter over fjorden. Vandringen til Kjeragbolten er mere krævende end til Preikestolen, med stejle stigninger og udsatte stier. Belønningen er en unik mulighed for at stå på stenen og nyde en betagende udsigt. Har ca. 50.000 besøgende om året.
  • Nordsiden af Lysefjorden byder på en blanding af skovklædte stier, stenede områder og alpine landskaber. Dette giver vandrere mulighed for at opleve en række forskellige naturtyper.
  • Ud over vandreture kan området omkring Lysefjorden også tilbyde aktiviteter som klatring, kajaksejlads, faldskærmsudspring (base jumping) og bådture. Ud over at bo i telt, er der flere DNT hytter, B&B og hytter.
  • Husk det er et krævende området, med alt slags vejr og forhold.
  • På vores ruten var der rimelig mobildækning, dog med længere strækninger uden dækning, så have en form for nødsender med.

Meget mere om Lysefjorden her:

Jeg håber du kan bruges vores ture som inspiration eller lidt underholdning en dag.

Tak for at se med.

Relateret indlæg

Facebook indlæg og YouTube dagbøger fra turen

Dag 0

Dag 1

Dag 2

Dag 3

Dag 4

Dag 5

Dag 6

Dag 7

Dag 8

Dag 9

Dag 10

Dag 11