Vandretur, Skarresø rundt plus omegn [Mikroeventyr] (film) md eventyrer Erik B. Jørgensen

Januar måned er ikke altid den mest spændende måned vejrmæssigt. Så da vejrudsigten pludselig havde en dag med sol og næsten ingen vind, så var det bare afsted på mikroevnetyr! Derfor kørte jeg mod Jyderup og Skarresø, mandag den 10. jan. 2022. Her kunne jeg vandre ud i det skønnest vejr, først op igennem Store Møsted skov, ned til ådalen ved Bromølle Kro og Bromølle Skov.

Jeg havde forvent småstier ned ved åen, men det var mere skovveje og ikke så meget følelse af ådal, men flot. Det gik videre op igennem Bredvang, til den stor gård/herregård og jagtejendom Rangle Mølle, over i Regstrup Skoven, hvor jeg for første gang fik udsigt ud til den flotte Skarresø. Super flot område. Hele området består af småskove der hænger sammen, så jeg gik vider til Skovhave og forbi Astrup Gods, for at sende dagen ved Bjergsted Bakker. Her var et lille dejlig shelter. Jeg havde været meget nervøs for det ikke var der, fordi på udinaturen.dk var det markeret med der stod ingen information. Samt i Shelter appen, havde det heller ingen kommentar eller billeder. Men heldigvis var det her, og nu har det en kommentar og billeder.

Jeg fik en hyggelig aften, med halvmåne, stjerneklart og en god nattefrost. Næste morgen tirsdag den 11. jan. gav jeg mig god tid, solstod op 08.37, men jeg ville gerne have solen helt op, så jeg kunne se ordentlig. Så jeg gik videre 08.45 tilbage af vejen jeg gik i går, så jeg kunne forsætte rundt om Skarresø, via Astrup Skov, forbi den gamle middelalderborg Skarreholm, hvor der kun er borgbakkerne og få sten tilbage.

Efter nordsiden af Skarresø kom jeg til Jyderup, hvor stien blev mere præget af hundelufter og mange fra byen der gik tur. Men jeg skulle ikke lagt fra Jyderup og ind i Delhoved Skov, før jeg igen havde det for mig selv. Jeg krydsede retur til Store Møsten skov og slog et smut over i Tornved Skov, før jeg igen var retur til bilen. En rigtig fin tur, dog meget mere skovvej end forventet, jeg havde troet det ville være mere mindre stier. Jeg kunne stort set havde cyklet det hele uden problemer. Men som altid skønt at være på vandretur/mikroeventyr.

Du kan se min film fra turen her:

Data fra turen

Kort over vandrerute Skarresø og omegn rundt, 10-11 jan 2022, med Erik B. Jørgensen

• Mandag den 10. jan. 2022: 18,2 km, 4,5 time med pauser og møde.
  • Tirsdag den 11. jan. 2022: 15,5 km, 3,5 time

Jeg fulgt lidt forskellige ruter, både Skarresø rundt, Stenstien, dele af Jyderup stien og Sjællandsleden, Cykelrute Danmark på tværs nr. 4 og Istidsruten nr. 44 Som altid havde jeg selv sat min rute sammen ude fra mine behov og ønsker. Vil du til området kan du let lave dagsture det, eller tage en enkelt overnatning som jeg gjorder. Herunder kan du se flere link til ruter, historie og information.

Link til området omkring Skarresø

Jeg håber du fik en masse ud af at se med. Jeg nød det i hver tilfald.

Relateret indlæg

Facebook Indlæg fra turen

Indlægget er opdateret: 26. april 2024

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.