Regnvejrsdag, Skandinavien rundt i kajak. Telt og kajak i lille fjord, Norge

Dato: 6. juni 2011
Lejr / dag:  Lejr 47 / Dag 62
Pos (google): 61 28 36.1 / 05 03 23.3 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  48,7 km (i alt 1977,9 km)
Rotid: 9t35m (06.35 til 13.25 og 13.55 til 17.00)
Vejr: 8/8 lave støv regn til regn. Vindstille til 2 m/s. 8-11 grader.
Bølger, mest havblik, lokale steder 20-50 cm bølger. Ingen dønninger

Jeg nærmeste røg i seng i går kl. 21.20. Gav et sæt i mig da vækkeuret ringede kl. 5. Synes godt nok min krop er noget brugt fra i går, jeg må ha brugt nogle flere kræfter ude ved Stad end jeg regnede med.

Der var en fantastik sol opgang, selv om det ikke varede længe før der var skyer over alt.

Fik alt ordnet, helt utroligt hvor der sidder sand i alt endnu, virkelig fint sand. Fik pakket og ordnet alt og kom på vandet kl. 06.35 allerede 10 min senere var jeg på land igen, manglede lige en liter vand for at være helt fyldt op, så var lige ind og forsyne mig i et elvleje, satser selv om det er lemming år. Roede roligt af sted, hold da helt op min krop, sådan har den ikke været siden starten. Der er havblik og næsten vindstille, men strømmen er ved at vende. Ro langs de stejle klipper, her er virkelig specielt og flot.

Hastighed var ikke enorm mellem 4,5 og 5,5 km/t men virkelig stille. Selv om der til tider er bølger, ligge jeg helt stille i dem, ifølge GPSen, så må være vind og strøm mod hinanden.

Jeg føler jeg roer meget hurtigere men teknikken har nok ret.  Kommer forbi nogle gamle fine byer, samt der er mange vandfald højt oppe i fjeldene her så masser at se på. Begynder hurtigt at støvregne, gør det hele endnu mere stille og hule artigt. Kroppen var forsat virkelig træt, så dagen gik noget langsom, gik hurtigt på podcasts.

Men jeg klarede den til Florø, gik lidt tid med at finde en butik måtte lidt mere ind i byen end forvente så måtte ro lidt ekstra, til gengæld var der bådbro lige ud for REMA 1000. Ind og handle, ikke meget bare lidt lidt til i aften og i morgentidlig, var klaret på 30 min. Fik også en snak med en ældre mand i båd der var på ferie.

Regnen var taget til nu, men forsat vindstille og havblik, roede ud af havnen, her mødte jeg redningsbåden var i går igen. Ved et gammelt fisker hus, var der pludselig noget der sprang i vandet? Så var der to odder der løb, der var min. 4 odder to i vandet og to der løb. De mødes 20 meter der fra og løb og svømmede væk, sjovt at se som om de leger, svømmer som delfinder der hopper, så op på land og løbe kort hoppe ud i vandet igen. Sjov oplevelse igen uden billeder var for langt væk, 50-100 meter.

Syd for Florø var det tid til lidt kryds, var 9 km syd på til den ø, jeg gerne ville, gik fint men sigten faldt til 5 km i åbent vand og omkring øerne var den ca. 2 km.  I syd kanten af øen var det nok for i dag. Fandt en lille vig og ro ind i, pludselig så skulle jeg på toilettet sad noget uroligt de sidste 5 min, indtil en egnet lejrplads var fundet i land og så på toilet, ikke så praktisk at skulle af med tøjet i regnvejr. Da jeg var tilbage i tøjet igen, fik jeg slået lejrer, var mange skov snegle her, så ville have lidt billeder, typisk var næste alle sammen væk eller lå så de ikke var til at tage billeder af. Da jeg kom tilbage til teltet var der på den kort tiden, kravlet en skovsnegle ca. 20 cm op af teltet, så var der billeder alligevel.

Nu sidder jeg i teltet har fået aftensmad og cola, får kanelsegle til dessert. Regnen falder tungt, brænder køre og tøjet tørre. Ser ud til der bliver tid til at læse lidt i aften og få sovet.

Til Karsten der har spurgt om at ro Norge fra syd. Kan jeg kun sige på nuværende tidspunkt, at jeg ikke tror det gør så meget hvilke vej, Jeg synes strømmen er meget lokal og ikke generelt en retning, vinden er det samme.

Så er det kun om man er til det øde og hård til sidste eller først.

P.S. nyhedsbrevet næsten færdigt regner med jeg kan sende det på torsdag eller fredag.