Dato: 1. juni 2011
Lejr / dag:  Lejr 44 / Dag 57
Pos (google):  62 19 39.9 /  05 39 21.3 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  40,2 km (i alt 1883,0 km)
Rotid: 8t50m (07.10 til 16.00)
Vejr: 6/8 mellem og 4-2/8 lave, lidt sol, regn byger. 4-6 m/s lange periode på 8 m/s med stød på 10-12 m/s fra s. 8-12 grader.
Bølger 20-40 cm bølger i perioder 60-100 cm. Enkelt sted med 1 meter dønninger.

Aften gik som altid for hurtigt, brugt en del tid på at se frem på ruten og vejrmeldinger, uha der er dårligt vejr på vej. Skulle også lige gøre klar til i morgen. Men kom da rimeligt tidligt i seng kl. 21.30 skulle dog lige snakke lidt i telefon her efter, men det var hurtigt klaret. I løbet af aften kom en Norsk sejlbåd og kastede anker ret ud for mig og lå der natten over. Op kl. 05.30 gøre klar, synes der var mere vind end forventet med fint alligevel. Kom på vandet kl. 07.10 og tog mod Ålesund efter en time, blæste det op fra syd til 4-6 m/s og der kom bølger på op til 40 cm, lave regn skyer kom ind og lavede vinden. Så jeg droppede at ro forbi selv Ålesund by og holdt mig Nord for. Kunne hurtigt konstatere det blev en arbejdsdag af de hårdere. Jeg holdt på og kunne nyde synet af Ålesund og øerne, var mange færger og både på kryds og tværs, så skulle holde godt øje, pauser var ikke nemt at holde på så blev meget korte eller helt op af nogle sten for at være i læg.

Krydsede over Breidsundet skulle lige krydse mellem en 4 både, men gik fint, dog tog vinden til bølgerne blev højere. Turen om til Flø, blev ganske hård og bølger på en meter, men de var meget tætte og træls. Samt der kom mange kraftige vind stød på op til 12 m/s. Pludselig så jeg to små joller, men to mand i hver der lå og fiskede. Jeg tænkte er de sindssyge at ligge her ude? En af dem rejste sig op, hvordan kan han det. Men alt har en forklaring fordi efter 500 meter kom jeg over til dem og her blev bølgerne og vinden markant mindre, dejligt. Rundt Flø var det meget flot og hyggeligt en masse små gårder, små marker, stengærer, en del køer, m.v.  Det var også en både i gang med at rense bunden for tang ud for havnen. Men så kom der modvind og mod bølger heldigvis ikke høje men bare hårdt arbejde med kraftige vindstød der gjorder jeg kunne lige lidt stille og kikke mig rundt. Her var flot, men gik ikke stærkere end 3-4 km/t dog når det vinden kort holdt op røg jeg op på 6-7 km/t i meget kort tid. Kom nær Fosnavåg kom jeg lidt mere i læg og med bølger, det var noget skønt. Pludselig så jeg en kajak komme i mod mig, det måtte var Tor. Ganske rigtigt og også i en Empower fra Arrowkayaks. Vi roede ind ca. 30 min mens snakken gik. Tor har en kajak butik her i Fosnavåg YST UTE Padlesport. Vi lage til tæt på hans hus og gik i land, fik vores kajakker op, jeg fik pakket mit grej og fik alt op. Jeg bliver vejrfast her til på lørdag, så pakker de ting jeg vil have med mig, det meste og Tor er så flik at køre mig til Volda og jeg tager færgen over, hvor min kammerat Jesper fra Sirius hente mig. Vi kørte til Sandane hvor jeg skal være på besøg de næste dage. Fik pakket ud, kom i bad og vi fik aftensmad, frisk bagt rugbrød.

Så en del fugle i dag, men i meget små flokke, lunder og lomvie for første gang i lang tid, gæs, en sæl, havørn, fiskehejre, havterne, osv.