Dato: 6. sep. 2011
Lejr / dag: Lejr 120  / Dag 155
Finland Lejr 10 / Dag 11
Pos (google):   63 15 18.3 / 21 38 51.2 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  47,8 km (i alt 5397,9 km)
Distance roet i Finland: 425,9 km (i alt)
Rotid: 10t50m (07.00 til 17.50)(Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 8/8 lave til 6/8 mellem lidt sol. 6-14 m/s sydøst til sydvest. 12-15 grader
Bølger, 10 til 100 cm syd og lidt lokale retninger

Blev en stille eftermiddag på stranden, jeg skal lære at slappe af og nyde sådan en dag. Har mega dårlig samvittighed over ikke at ro, selv om det er dårligt vejr. Det er bare for dumt, men sådan har jeg det.

Jeg fik læst, se podcasts, limet min bukser er lidt utætte, osv. Sluttede af med at pakke en del ned og gik allerede i seng kl. 19. Jeg var optimist at stå op kl. 4 for evt. at udnytte hvis der var et vindstille hul. Et det blæste pænt selv ved teltet. Samt jeg burde nok kunne regne ud, at det er efterår, så klokken 4 er det helt mørkt som helt sort. Så traskede op efter min computer, ikke noget som at gå i en skov i helt mørke uden lys og mærke det hele, det altid skønt, vel tilbage igen, grinede jeg lidt af mig selv og gik i seng igen. Op kl. 6 så kunne jeg se lidt ud over vandet, blæser stadig men vandet ser bedre ud, så fik gjort klar og kunne ro ud allerede kl. 7.

Vinden lå på en 6 m/s fra sydøst, så jeg var lidt i læg og bølgerne fra også fra sydøst, de var ikke højre en 30 cm, lidt mindre end i går, men de var lige drejet en 50 grader, så jeg ikke skulle gå modbølgerne med havde dem skråt ind forfra. Herligt fordi jeg kunne holde en rigtig god hastighed, i forhold til i går.

Selv om skyerne hang lavt og det blæst var humøret højt. Jeg var dog helt klar over at vejret ville bliver hårdere i de åbne stykker. Så jeg tog hurtigt en beslutning om at det måtte blive øhop tur i dag. Så jeg tog den hele tiden fra ø til ø og gik nord om så jeg fik læg og kunne holde pauser der. Så snart jeg kom ud i det mere åbne var vind 8 m/s og bølgerne en 30-70 cm fra syd til sydøst. Men når jeg har bølgerne ind fra siden eller skråt så går min kajak super. Så humøret var højt, selv om jeg skulle arbejde hårdt. Men når jeg kan se jeg har en god hastighed og har en ny ø at se frem til, så synes jeg det til at klare og hyggede mig med det. Lige før øen Österö kom der 3 store motorbåde på række og så en sejlbåd for fulde sejl lige forbi mig, hilste på den sidst, vi gloede lig ånd svagt på hinanden og tænkt sikkert begge hvad laver den her ude. Vel i læg af Österö skulle jeg tag en beslutning, eller det var allerede taget, jeg turde ikke krydse over direkte en 16 km til Yttra Hamnskäret, fordi her var jeg overbevist om bølgerne og vinden ville blive for hårdt, fordi det havde frit spil til at udvikle sig der ud af. Så jeg gik i læg af øen mere sydvest og tog det mindre kryds over til Teilot, her have bølgerne ikke så stort tilløb, god beslutning, fordi det kryds blev dagens hårdeste fordi vinden tog til og lå på en 10 m/s med stød på helt op til 14 m/s så hastighed var pludselig noget mindre, men heldigvis slog vinden bølgerne i stykker, så de var ikke så høje.  Kun enkelt sæt der kom op på en meter. Det var dejligt at ligge i læg af Teilot efter små to timer. Frem efter var der mange små øer så jeg valgte at holde på, måtte desværre forstyr en del svaner, forstår ikke de er så bange for mig her. Så også en havørn igen, samt lidt flere ænder en de sidste dag, de også søgt i læg. Så sloges lidt med det kraftige vind mellem øerne smat det gav en masse strøm og bølger på de smalle steder. Selv om hastighed var helt ned de steder, var der mange steder jeg var i læg af øerne og kunne kom godt fremad. Som altid var der hytter over alt, selv på de mindste øer. Det gik også op for mig efterhånden som dagen var gået, at jeg ingen gode lejrpladser havde set. Det endt igen med jeg ikke kunne finde en plads, fordi her er store sten og siv ved de fleste kyster og der hvor der er en god plads ligger en hytte. Så det gav lige en 40 min oven i kontoen, indtil jeg fandt en plads med tilpas afstand til hytterne. Det ikke sådan jeg leder i hver en krog, jeg holder på og kikker godt og går ind de steder jeg tror er ok, har erfaret at det er bedre at holde på, en god lejrplads, spar meget tid.

Jeg endt med at finde en ok plads, kunne lige gå ind ved nogle siv, op på lidt græs og mos, kunne lige få teltet op mellem alle stenene og få pakket ud.

Så skulle jeg på toilet, efter at have rent 6 gange i går, endte jeg med at spise piller mod dårligmave, det have holdt maven i ro igen. Men var ikke ligefremt nogen succes endnu, så endt med en pille til.

Jeg skyndt mig at få skiftet tøj, fordi var blevet lidt kold den sidste halv time, var ved at have brugt mine kræfter, smat jeg har arbejdet benhårdt i dag og fået en del vand over mig. Så jeg var super tilfreds med oplevelsen, de 47,8 km selv om det kostede næsten 11 timer. Men forsat smuk natur her i Finland. Kan godt se jeg nærmere mig en stor by, fordi der kommer nogle kæmpe hytter.

Nu hygger jeg mig i telt, med min computer, biksemad med kødboller, kanelsnegle og sodavand.

Vejret ser dårligt ud i morgen igen, men forvent at kan ro igen. Skal gerne min til Vasa, skal have handlet samt jeg har et MEGET vigtig gøremål i Vasa, men mere om det senere.

Nu skal der gøre klar til i morgen, bl.a. bides chokolade stumper i min mysli., m.v.