Morgenen startede meget blandet. Vågnede til sol, ud med solceller. Kort tid efter begyndte det at regne med slud. Da vi vandrede af sted, skinnede solen, dog med en frisk is kold vind i næsen. Vi valgte at gå i skaltøj, fordi jeg regnede med en masse vejrskift i dag, og der er lidt svært at forklare Karen, hvis jeg ikke selv er i samme tøj. Vi vandrede der ud af, Karen havde forvandlet sig til hunden, Elsa og løb rundt og gøede, tissede og så efter Dino. Humøret var højt. Terrænet åbnede sig lidt i vådområder med små birketræer. Rundt i området var små øer med klipper, græs, osv. Her vrimlede med lemminger, sikke et liv.

Vi vandrede på de små plankebroer og ellers zigzaggede vi os uden om de store vandpytter. Pludselig så jeg en større fugle i bag træerne, der fløj op igen og cirklede op, slog ned i vådeområdet, for at cirkle op igen. Den kom tættere på. Hvad, en ugl? Tror det er en sneugle. Sikke et syn. Karen tilføjede kort efter, nu har vi set den far! (Tilføjelse fra de gode læsere: Det er en mosehornugle. Tak til Kim og Jonas for opmærksomheden)
Terrænet begyndte at gå opad, og der kom mere skov. Vi krydsede endnu en større hængebro. Dino går over uden problemer, det er jeg imponeret af.

Her fra gik det godt op ad, og Karen begyndt at snakke om ondt i benene, hun mente bestemt det var vokseværk. Jeg prøvede at forklare hende det bare var syre. Vi gik lidt hånd i hånd, det hjalp lidt. I skoven havde det været varmt, nu hev den kølige vind i os igen, da vi kom op til trægrænsen. Da vi kom op til en større slugt, begyndte der at komme store snestykker, vi gik let igennem dem  og Karen pjattede rundt.

Sneen tog bare til og til og nu var der ca. 90% dækket med sne i 50-70 cm. Flere steder kunne vi let gå på sneen, da der er et spor fra folk der tidligere har gået her. Efter en god time og en pause, begyndt vi at falde igennem sneen mere og mere. Karen begyndt at græde og sige hun var kold og tæerne frøs. Foran os havde jeg håbet at få et kik frem til næste sø, men det så ikke ud til sne situationen ville ændre sig. Alene på sporet var jeg forsat, men med Karen ca. 30 km mere i den her højde eller højere, sagde jeg til mig selv, “det er ingen skam a snu”, oplevelsen er det vigtigste. Karen skal have en positiv oplevelse, med nogle tilpas udfordringer. Jeg må dog indrømme, det gør lidt ondt i sjælen at vende, men havde ikke en gang lyst til at gå 30 km på snesko med Karen. (De siger rundt omkring, de aldrig har set så meget sne her før)

Vi gik tilbage, Karen var ikke glad og blev ved med at sige hun frøs. Pludselig begyndte hun at kravle og lege hund, så viste jeg varmen var tilbage, og det kun var brok. Det var en hård tur tilbage. Da sneen holdt op, fik jeg lokket Karen med ned til hængebroen i skoven, ved at snakke om alt muligt. Her viste jeg, at vi ville være i læ, og jeg havde set gode lejrpladser.

Vel fremme fik vi slået lejr og lidt at spise. Så kunne vi lege og pjatte igen.

Indtil Karen kun ville ud hvis hun måtte gå i sit Aclima net undertøj, da det ikke er lavet til ydrepåklædning var svaret nej. Så ville hun ikke ud. Da hun blev ved med at sige ud gerne ville ud, trak jeg hende i bukser og trøje ud over, hun var tosset på mig, skreg og græd. Jeg skred ud og tog billeder. Da jeg kom tilbage havde hun tegnet tegninger til mig og ville gerne i skole. Senere ville hun gerne ud, nu med bukser. Vi har klatret, leget og haft Friluftskole, bål lektion 1, vi tændte bål med birkebark, fik ild og sluttede igen, da vi ikke skulle bruge det.

Det har ikke været min dag, min ene lomme lynlås i mine skalbukser røg, og da jeg satte telt, og der kom en stor flænge i apsis ak. Det er nok noget mere slidt efter Alaska på tværs end forventet. Det gode var, at det kunne syes, og at vi har et andet telt til kanoturen.

Ellers har vi hygget, set mange måger, ryper og enkelt lille kjove.

Nu vender vi om, hygger os her i den flotte natur. Så tager vi toget og bus ud til Kanoen, hvis Dino må være med i bussen.

Dag/Lejr: 3/3
Dato: 11. juni
Km (grov luftlinie): 9,1 km (ialt 21,7 km)
Vandre tid (med pauser): 09.45-14.10
Højde: 561 meter, var oppe i ca. 790 meterPos: 68 15 767 / 18 35 031
Vejr: Meget blandet 2-8 grader, lidt sol, små byger af regn og slud. Mange skyer. Frisk vind fra syd.