Arctic Circle Trail

Endelig fik jeg tid og mulighed for at vandre Arctic Circle Trail om sommer. Jeg har gået turen på ski, med vores lille rejsefirma ”dit eventyr”, hvilke var en fantastisk tur. Derfor var lysten stor til at se den storslået natur om sommeren.

Ruten går fra Kangerlussuaq til Sisimiut med forskellig muligheder for alternative ruter og tillæg. Bl.a. at gå fra Indlandsisen.

Det var netop vores plan at gå fra Indlandsisens kant, hvor jeg har været så mange gange og starte eller slutte indlandsis krydsningerne. Derfor kunne det være herligt at gå den anden vej, denne gang.

Arctic Circle Trail er den mest klassiske og populær vandrerute i Grønland. Den består af ca. 165 km igennem meget varieret terræn. Som skifter mellem det ene storslåede skue til det andet. Undervejs kan man overnatte i små fangstmandshytter eller medbragt telt. Undervejs er der godt med dyreliv.

Ruten kan udvides med ca. 40 km hvis man starter ved Indlandsisens kant, her fra kan man gå til Kangerlussuaq af vejen 37 km, eller igennem terrænet uden stier.

Mere information om turen til slut.

Indholdsfortegnelse

Her under vil jeg beskrive følgende:

• Vores tur
  • Information om turen
    • Overnatning
    • Ruten
    • Kort og guide
    • Hvornår kan du gå den
    • Kommunikation
    • Folk på ruten
    • Mad, fuel og andre fornødenheder
    • Kangerlussuaq
    • Sisimiut

Vores tur

Arctic Circle Trail, vandre

Arctic Circle Trail er den mest klassiske og populær vandrerute i Grønland, det var hvad der ventede os. Jeg havde været oppe og arbejde i 10 dage før og fik selskab af min kæreste, Tine.

Samme dag den 29. juni blev vi kørt ud til Indlandsisen, af Birthe som er en af mine samarbejdspartner i KTC og Niviarsiaq Uld. Det er lige storslået at køre ud til isen hver gang, det er en meget varieret og en flot tur. For Tine var det første møde med Grønland og en ekstra oplevelse.

Ude ved isen blev vi forladt, og vi gik op i terrænet og lagde os højt med udsigt over isen, sø og en ubeskrivelig udsigt.

Vi havde sat 11,5 dag af til turen fra Indlandsisen til Sisimiut, god tid og 2,5 dag oven i, i Sisimiut.

Da lejr var i orden, gik vi en rundtur ned på isen, Dejligt at gense start stedet for Indlandsis krydsninger om sommeren, noget anderledes med smelte vandrender, søer, osv.

Blev en herlig start på turen, med udsigt, snehare og hygge.

Næste dag var det tid til at starte vandringen. Vi fulgte vejen lidt for at komme ud af den landtunge, der er omgivet af is. Vi mødte igen sneharer og Moskusokser.

Først var vi oppe og se på en stor Moskusokse tyr, men på vejen ned så vi 3 Moskusokser højt oppe. Vi gik der op og fandt 2 voksne Moskusokser med 2 kalve. Vi var helt tæt på og de holdt øje med os. Jeg rejse mig op for at tage billeder. Pust sagde det, og jeg gav et helt op. Fordi 10 meter lidt oppe til højre lå 6 mere, vi ikke havde set. De samledes og løb lidt væk, men blev inde for 50 meter med deres kalve. En stor oplevelse, dem bliver jeg aldrig træt af at møde. Nu var turen i gang.

Vi gik ind i terrænet, uden stier eller markeringer. Vi holdt højde det meste af dagen. Til slut gik vi ned til en sø, for at få vand og se efter en lille sti, der stort set ikke var der. Her var meget pilekrat og noget hårdere at gå, indtil vi slog lejr ved søen.

De næste 2 dage gik vi videre op og ned, videre forbi Kangerlussuaq by via Køkkenfjeldet. Vi havde mange sjove oplevelser, bl.a. en ren der kom løbende i mod os, en tyr der viste sig at ville markere sit område. Kort tid efter fik den selskab af en endnu større tyr, de to løb på siden af  os og lavede udfald mod os, ca. 30 m før fik de kolde fødder og vendte om, det havde jeg ikke oplevet før.

Ca. 12 km vest for Kangerlussuaq, ligger havnen. Her ude ligger en masse hytter/sommerhuse. Vi slog vejen forbi Birthe og Holgers sommerhus en lille dejlig hytte. Her overnattede vi og tog vores depot af mad til de næste 8 dage.

Efter en dejlig nat, gik vi videre med noget tungere rygsække. Kort efter kom vi ind på selv Arctic Circle Trail. Herligt at være på ruten og kunne gå lidt hurtigere på de små stier. Vi var heldig at møde endnu en folk moskusokser en flok på 8, der var nede at drikke ved en sø. Vi opdagede hinanden på 50 meters afstand, og de var lynhurtigt oppe over det nærmeste bjerg. Imponerende at se.

Vi gik de næste dage igennem meget varieret terræn, fra sø til sø, med flotte sten formationer, bjerg og rigtig fjeld natur. Med et hav af små fugle, der fløj rundt og gav lyd til dagen. Vi mødte edderfugle med unger, ryper, sneharer og kunne undres over hvor mange ren gevirer, der ligger over alt.

Vi sov i kanocenteret. Der var dog ingen kanoer i den ende af søen vi kom fra. De lå pænt i den modsatte ende. Her kom også to Grønlandsk kvinder, der ville gå turen på 3 dage. Men en knæskade satte stopper for dem dagen efter og de måtte afbryde og hentes af en båd.

Derfor endte vi dagen efter i samme hytte oppe på højfjeldet, og da der allerede var to danske piger, der gik den anden vej, slog vi telt et stykke borte.

De dage her over fjeldet bød på mange flotte scener. Dog var myggene og fluerne også med hele vejen. Især da vi gik ned i Ole’s lakseelv, hvor vi skulle over et stort delta og en lille vandpassage, der var let klaret.

Det skulle være en kort dag til næste hytte. Men vi havde ikke lyst til at stoppe, så vi gik videre og over en rigtig god bakke. Godt oppe på fjeldet igen slog vi lejr med den flotteste udsigt. Herligt at være her i telt, selv om vi måtte holde os inde grundet myggene.

Arctic Circle Trail, ræve ungeDa vi nød denne herlige natur om morgen kom en ræveunge ude foran teltet. Den var med hele morgen, så på vores ting og holdt sig inden for en 10 meter af os. Super hyggeligt og en herlig start på dagen.

Midt på dagen kom vi til den anden store hytte på vores vej kaldte ”Hytten” lige ned til en stor sø. Her skulle vi bare spise frokost. Det var dog så herligt her at vi besluttede at blive og nyde hytten og omgivelserne.

Arctic Circle Trail, hytten

Videre på vores tur blev det super koldt, så det var på med hansker, osv. Vi valgte igen at passere næste hytte og gå videre. Vi fulgte nu et flod delta og det faldt konstant ned ad. Vi fulgte siderne hvor der kom mere og mere vegetation vi skulle igennem.

Lige før vi skulle slå lejr, skulle vi over en vandpassage, jeg ville gå ud men gled i slowmotion ned af en sten, selv om det lykkedes mig at holde balancen ned af stenen, kunne jeg ikke bibeholde den og måtte ned og sidde i det dejlige kolde vand. Lykkedes mig at holde rygsæk og kamera over vande. Ikke særlig stolt. Fordelen var jeg kunne hjælpe Tine over, fordi nu var jeg alligevel våd.

Vi gik et par km mere og slog telt. Heldigvis kom solen og der var lidt vind, så mit tøj tørrede lynhurtigt.

Næste dag kunne vi bevæge os ind i baghaven af Sisimiut. Vi skulle op af Mordor bakker, som jeg tydligt husker fra vinterturen, dog noget lettere med rygsæk. Vi nød det selv om det gik op og ned. Vi så ryper og havde godt vejr. Vi hentede 3 Grønlænder der gik foran os, vi havde fulgt i hyttebøgerne.

De gik dog hele vejen videre, da vi slog telt, lidt før Sisimiut med udsigt til Kællingehætten.

Vores sidste vandre dag, gik vi ned til Skiliften, her efterlod vi vores rygsække og pakkede en rygsæk, i form af en sidelomme. Nu stod den på top tur. Vi gik op, dejligt let uden rygsække. Vi fulgte ruten, men tog en der var pænt stejl i starten. Vi kom helt op på sidste højde ryg før vi skulle på toppen. Desværre stod skyerne helt tæt op af bjerget på sydsiden.

Før top forsøget lagde vi rygsæk og vandrestave og kravelede op ad. Da jeg ikke er særlig glad for højder og skyerne kom mere og mere op over Kællinghætten, stoppede vi 20 meter før toppen, lige før man skal kravle op af et fast reb.

Vi skyndte os ned af, fordi nu væltede skyerne over bjerget fra syd, og vi befandt os hurtigt midt i skyerne. Jeg bandede noget, da det var svært at finde ruten. Men heldigvis kom vi så hurtigt ned vi lige kunne se ruten. Vi kom godt nok ned af en anden ruten, men så længe vi kunne finde markeringerne var det fint. Halvvejs nede ramte vi på den sti, vi havde fulgt op og var kommet under skyerne. Glade over ikke at være fanget i dårlig sigt.

Vi samlede rygsækkene op og gik videre ind i Sisimiut.

Arctic Circle Trail, Præstefjeldet

Her havde vi 2,5 dag på vandrehjemmet. Vi fik gået byen tynd, set på butikker, fik købt kunsthåndværk og sælskinds sko og handsker. Vi tog en aften tur op på Præstefjeldet, vi var på besøg ved en af mine tidligere kollegaer fra Sirius. Kort sagt nogle herlig og begivenhedsrige dage.

Så var der kun tilbage at flyve hele vejen tilbage til Danmark. Efter en herlig ferie med mange minder. Kan klart anbefales.

Information om turen

Overnatning

Undervejs på Arctic Circle Trail, kan man gratis benytte de fangstmandshytter der ligger undervejs. De starter uden for Kangerlussuaq og er hele vejen til Sisimiut. Det er muligt at gå ruten fra hytte til hytte. Guide forslår over 9 etaper.

Hytterne er simple men dejlige. Nogle er meget små en 10-12m2 med 6 køjeplaser et lille bord og kogested. Andre har ovne, sovesal til 20 personer.

Der er ingen service eller mulighed for at købe mad. Alt skal medbringes selv. De fleste hytter har madrasser. Du skal dog være opmærksom på at, der kan kommer flere til hytterne, så der kan blive fyldt.

Går du fra Indlandsisen er der ikke hytter før 12 km efter Kangerlussuaq.

Et telt kan med fordel medbringes, hvis du vil være uafhængig af hytterne og ledige sovepladser, og hvis du ønsker at gå ekstra. Dog giver det ekstra kg, der ikke altid er ønsklige.

Ruten

Arctic Circle Trail, Varde

Ruten fra Kangerlussuaq til Sisimiut er markeret med varder (små stensætninger, ikke som den på billede) der er malet med en rød halvbue. Dog er der lange stykker der ikke er mærket og stien kommer og går.

Derfor kræver ruten et godt kort og lidt opmærksomhed. Vejfindingen er dog forholdsvis simpel, fordi der er gode opfang som bjergpas og sø, så ruten finder man igen.

Stien er generelt meget lille og single track. Der er til tider dele af ruten der er i våde områder, der kan presse dig op i terrænet alt efter hvornår du går ruten.

Ruten går en del op og ned og er for trænede vandre. Især fordi det generelt ikke er muligt at blive hentet. Ca. halvvejs kan man blive hente af en båd, ellers er det med helikopter.

Ruten kan gås begge veje, langt de fleste går fra Kangerlussuaq til Sisimiut. Fordelen ved at gå fra Kangerlussuaq er at det er sjovere at tilbringe nogle dage i Sisimiut til slut. Fordele den anden vej, er at chance for at få en kano på den store sø er større.

Kort og guide

Der findes rigtige gode kort over ruten i 100.000, det kræver 3 kort. hvor ruten er tegnet ind. Dog mangler der et par hytter.

Der er skrevet en rigtig fin guidebog ”Trekking in Greenland, The Arctic Circle Trail” af Paddy Dillon udgivet af Cicerone, over turen med kort, højdeprofil, hytte og rutebeskrivelser. Her er ruten sat til 9 etaper, hvilke passer fint hvis man vil have lidt hygge tid.

Hvornår kan du gå den

Ruten åbner først rigtig op i juni, her kan der forsat være meget vådt og elven kan være dybe at krydse.

Fra midten af juni til først i sep. går de flest, her er ruten generelt god at gå.

Der kan være til tider være mange myg og fluer, så husk myggenettet.

Fra midten af aug. til slutningen af sep. kan der komme nattefrost og en periode uden myg og fluer.

I sep. kan der kommer mere dårligt vejr og sne.

Ellers er ruten ikke mulig at gå, så skal det være på ski. Ønsker du at gå Polarruten på ski, er det bedst i februar til april. Det er ikke et område med meget sne, så der kan være lidt sne. Det er også koldt, det er ikke unormalt at opleve minus 30 grader i løbet af dagen og ned til minus 40 grader om natten.

Her kan man også køre rute over 3 dage på hundeslæde, en fantastisk tur.

Her kan du læse de tog dagbøger fra turen om vinter. Se under ”Vintergrund kursus”.

Kommunikation

Der er ikke mobildækning undervejs på turen. Derfor vil jeg ikke råde nogen til at gå turen uden satellit telefon eller for det mindste en nødsender af en eller anden art.

Du kan ikke være sikker på at møde folk.

Folk på ruten

Selv om det er Grønlands mest populære og klassiske vandre rute, skal du ikke forvente at den er overrandt. De fleste går i mellem juni og først i sep. Ud fra gæste bøgerne i hytterne, kunne jeg tælle en 50-60 hold hver år i begge retninger (dem der skriver). Så omkring 150-200 personer hvert år, er mit gæt. Vi kunne læse at der var nogle hold foran os, samt vi mødt 3 hold der gik i mod os.  Et hold indhentede os, men måtte hentes af båd, på grund af knæskade.

Er du først kommet i rytme et andet  hold, må du forvente at I følges fra hytte til hytte, der er svært at hoppe en hytte over uden at få en lang dag.

Mad, fuel og andre fornødenheder

I Kangerlussuaq er der et Supermarkedet og en lille kiosk. Du kan kun købe de mest basale ting. Derfor bør du medbringe mad selv. Eller bestille det i forvejen så du er sikker på det er der.

Supermarkedet har et lille udvalg. De har lidt gasflasker og sprit til brænder. Skal du bruge renset benzin er det i kiosken.

Skal du bruge en del renset benzin, leje satellit telefon, nødsender, andet grej og logistik. Kan KTC hjælpe med det, et lille firma. Du kan kontakte KTC, Holger på mail hhm@ktc.gl.

I Sisimiut er der mange supermarkeder, sportsbutik, osv. Her kan du købe det meste. Jeg vil dog aldrig satse på, at du kan købe alt til din tur her.

Kangerlussuaq

Kangerlussuaq er hoved lufthavnen i Grønland og her lander alle fly fra Danmark. Det er en gammel Amerikansk base, som i dag stadig har lidt militær aktivet fra Danmark og USA. Ellers er det primært hovedlufthavnen, hvorfra folk fordeles ud til resten af Grønland.

Der er også en bygd, med dagligt liv, skoler, supermarkedet, lille svømmehal, osv.

Her er mange turist udbydere. Med endags ture til indlandsisen, vandreture, Moskusokse safari, god Restaurant ”Roklubben”, lille museum om basen og meget mere. Kommer du for at vandre kan du gå herfra, eller blive kørt de første 10 km ud forbi havnen. Du kan også tage en udflugt til Indlandsisen som tager en 4-5 timer.

Det er ikke en normal Grønlandsk bygd, da den er meget præget af lufthavnen.

Sisimiut

Arctic Circle Trail, Sisimiut

Sisimiut er Grønlands anden største by med ca. 5.500 indbygger. Det er en livlig storby, med mange supermarkeder, butikker, lidt cafe og spisesteder. Her er en storfiskeflåde, byg og anlæg skole og andet industri. Det er en livlig by at komme til efter turen. Men flere udflugts muligheder, topture, sejllas, stort museum.

Selv om det er en storby, er der mange kontraster og mulighed for at møde Grønland. Der er “Brættet” hvor du kan købe dagens fangst af fisk, sæl, osv. Der er hunde rundt i byen og mange butikker med Grønlandsk kunst.

En herlig by at besøge.

–0–

Overordnet en rigtig fed vandretur, rigt på natur og dyreliv, der kræver fornuft og omtanke.

Her lidt billeder fra turen

God tur

Relateret indlæg

Indlægget er opdateret: 3. februar 2022

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.