Vi vil med det blogindlæg afslutte vores daglige beretninger, fra dette herlige eventyr😊
Først vil vi sige tak for du ville følge med. Vi håber det har kunne inspirere til små eller store eventyr. Hvad end du har lyst til.
Der skal selvfølglig lyde en kæmpe tak til Mikkel for alle hans historiske indlæg, så vi alle kunne blive klogere. Og så jeg kunne finde endnu flere historiske steder.
Også tak til alle jer der har hjulpet os undervejs, det sætter vi stor pris på!

Vores oplevelser idag

Vores dag handlede om at komme videre og igang med vores hjemrejse.
Jeg var igen tidligt oppe, ingen grund til at ændre for meget ved tidsforskellen.
Jeg sad og hygge og en time efter fik jeg liv i Karen. Humøret var lidt bedre idag, efter skuffelsen over vores udsat hjemrejse.
før og efter morgenmaden fik vi pakket vores takser.
Så var det tid til lidt lidt. Morgen var startet med tåge, men nu var der sol og blåhimmel.

Derfor ville jeg gerne rundt i byen og tag nogle flere billeder, i det gode vejr.

Vi fik også set den store sten, der ligner en mand i profil, måske Knud Rasmusssen?
Vi måtte også have en is i hånden og middagsmad i rygsækken.
Vi så også en sej måge, der stod på en sten og sprang i vandet og kom op med en fisk.
Vi fik også tid til at besøge det gode skib og Nikolaj Kirk og besætningen. Nu var de frigivet og vi kunne komme ombord og se det hele og få endnu en hyggelig snak.
Da vi var retur. Kunne jeg lige spole håndbold semifinal i OL lidt tilbage, så Karen kunne se afslutningen. Flot spillet.
Klokken 12 kørte Per, fra Kap Favel Hotel, os til helikopterlandingsplads.  Hvor vi kunne sige tak for nogle gode dage og den store hjælp.
Så var det bare at tjekke in og vente på helikopteren. Da helikopter ankom, gik der kort tid før vi fløj mod Qaqortoq, vi havde sat os, så vi kikkede mod øst når vi fløj mod nord. Så vi kunne stort set, se hele vores padlerute mellem Qaqortoq og Nanortalik. En rigtig fin oplevelse.
30 minutter senere var vi i Qaqortoq, der var godt 1,5 time til næste afgang, så vi satte os. Kort efter afgik den næste helikopter. Jeg spurgt lige for en god ordens skyld og den næste helikopter var 15.30. Jeg måbede noget da hun sagde den er aflyst!
Jeg magtede ikke endnu et døgns forsinkelse. Heldigvis fulgt hun, hurtigt op med sætningen, vi arbejder med at sende jer med båd til Nanortalik. Ro på.
Vi skulle vente lidt længere og så med rutebåd til Nanortalik, afgang klokken 17.15 og ca. 1,5 times sejlads.
Karen var tæt på panik igen, med chance for mere udsættelse, samt hun blev trist over at miste den næste helikoptertur, da det var hendes første gang i helikopter.
Vores bagage kom frem, så vi kunne tag den med. Dog manglede vi Karens taske?
Heldigvis var det en alletiders dame i lufthavnen, der hjalp med bådaftalen og opsporing af vores manglede taske. Den var røget med videre til Narsarsuaq, så den ville vi se senere.
Men ekstra tid i Qaqortoq, kunne vi endelig møde folkene i “Visit Southgreenland”, især Sarah, der har været meget behjælpelig, med kontakter og information, på vores ekspedition. Sidst vi var her, var hun på sejlads.
Et herligt møde med dem og snak om de frede UNESCO, ruiner og historie.
Efterfølgende hentede vi vores bagage i lufthavnen og gik til båden.
Det var en dejlig sejlads fra Qaqortoq til Narsarsuaq, da vi sejlede mest i områder vi ikke have været. Især den strækning fra Narsarsuaq og ind i fjorden, som vi havde hoppet over, den gang vi blev stoppet af is. Der var tre andre med, der vist også have mistet helikopteren.
Da vi ankom i Narsarsuaq, holdt en ny venlig medarbejder fra Airgreenland der tog sig af os. Hun havde også Karens taske.
Der er åbenbart kaos på kysten for tiden, da der er strandede passager mange steder. Narsarsuaq var helt fyldt op, så både hotel og Vandrehjem, var fyldt. Så vi fik en lækker Airgreenland lejlighed/hus, som medarbejder normalt bruger.
Vi kunne kort efter gå ned på hotellet og få en dejlig gang aftensmad. Vi fik også en god snak om vores ekspedition.
Karens humør var tilbage igen. Sejladsen havde været fin, fordi der var en helt lille hundehvalp med. Samt hun elskede lejligheden.
Da vi kom retur, lå den tredje rejseændring til os. Vi var udsat 1,5 time i morgen, samt en time sende i Danmark.
Nu må vi se om den plan holder.
Det er vilkårne i Grønland. Jeg kan ikke mindes en rejse i Grønland, med mere end to stop, hvor jeg er kommet hjem til tiden.
Mange af flyvningerne her oppe, kræver piloten kan se. De kan ikke flyve i tåge og skyer. Så der er ofte dårligt vejr rundt omkring på kysten, der så påvirker de andre flyvninger.
Så skal mam her op, det bær du. Så husk at sætte ekstra dage af både op og især hjem. Det er ikke som at flyve på charterferie.
Aftens var stort set gået

Vores oplevelser helt overordnet

Det har været en fantastisk ekspedition som du sikkert har kunne fornemme.
Det har været en ekspedition, med alt det indenbære, af gode og dårlige ting.
Hvis der ikke var dårligt vejr, vådt og koldt til tider og planerne ikke holdt, så er det ikke en rigtig ekspedition.
Men vi har godt nok også fået vores del af unikke oplevelser, som man også får og skal have på en ekspedition.
Jeg har prøvet at få Karen til at tænke over vores oplevelser og sætte nogle ord på. Det kan hun ikke!
Du forstå måske hvor for efter det her.
Karen siger.
Ja det har været en god ekspedition. Det bedste var dyrene, især hval, sæl og polarræve.
Det værste var kulden og de gange med mange myg og fluer.
Hun vil gerne på 45 dages ekspedition igen, hvis det ikke går ud over hendes skole. Om tre år, er der lidt udfordringer, med skoleafslutning og start på efterskole.
Hun synes hun har savnet sin mor, venner, hund, og trampolin mere end de andre gange. Men hun kan ikke huske de andre gange.
Hun synes dog det skulle være 45 dage. Fordi det har vi gjort før, så turen måtte ikke være kortere.
Men 45 dage var lang tid, når vi så frem. Men nu når vi ser tilbage gik det meget hurtigt.
Hvor efter hun griner og siger hun ikke ved det.
Jeg tror som alle de gange det handler om kvalitetstid og nærvær. Vi kunne lave hvad som helst, der gav os nogle unikke oplevelser samme, som vi kun har.
Derfor kan jeg kun opfordre dig til at lave unikke oplevelser sammen med dine børn eller kære i tosomhed. Inden for det du brænder for og dine kommentarer er.
Det behøver ikke være langt og vildt, som mit måske er.

Sydgrønland er skønt

Sydgrønland har været skønt at opleve. Jeg har altid hørt det er så anderledes end andre steder i Grønland.
Det synes jeg ikke det er, det ligner meget de andre steder.
Men her er mange bygder og byer, en masse historie både Nordbo og inuit. Samt der er mange muligheder for at rejse rundt, med fly og helikopter, båd, egen båd, kajak og til fods.
Jeg følger senere op med et indlæg om de muligheder, når jeg er retur og har et fuldt overblik.
Vil du vide mere om historien, så gå tilbage og læs alles Mikkel små indlæg, her i dagbogen.
Hermed takker vi af for dagbogen, fra endnu en fantastisk ekspedition.
Turdata:
Dato: 5. aug.
Dag: 45
Lejr: 36, Airgreenland lejlighed i Nanortalik
——
Kajak
Km, kajak, ialt:  537,1 km
——
Vejr: Tæt tåge fra morgenstunden. Opklaring og få mellem høje skyer og sol.
Qaqortoq lave skyer og klart vejr, men ikke sol.
Nanortalik lave skyer. Støv regn til aften.
8-12 grader.

Den gode skib fra Danmark.

Stenen i Nanortalik der ligner en person i profil. Maske Knud Rasmussen?

Tjek in. Nanortalik lufthavn.

Qaqortoq.

Det gamle springvand i Qaqortoq.

Båden fra Qaqortoq til Narsarsuaq.