Dato: 21. sep. 2011
Lejr / dag: Lejr 132  / Dag 170
Finland Lejr 2 2/ Dag 26
Pos (google):  60 10 49.7 / 25 54 36.9 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  61,9 km (i alt 6023,7 km)
Distance roet i Finland: 1040,7 km (i alt)
Rotid: 11t20m (07.55 til 19.15)(Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 6/8 til 8/8 lave, en del regn. 5-7 m/s sydvest til vest. 11-12 grader.
Bølger 30 til 150 cm syd til sydvest, enkelt dønninger på 2 meter

Aften gik men mange telefon samtaler, om alt muligt, så før jeg var færdig med alt var klokken mange, men jeg ville gerne strække lidt ud, så det gav jeg mig også tid til. Så lage mig først kl. 23.00. Men som altid skulle jeg op kl. 06.30. Fik gjort mig klar så jeg kunne ro ud kl. 07.55. så snart jeg kom fri af land, kom der lidt vind fra vest i ryggen, samt en del bølger fra syd til sydvest. Fordi jeg gerne skulle nå til Helsingfors i dag, måtte jeg spar de km jeg kunne, derfor gik jeg direkte mod næste kap. 22 km væk, ville koste min. 5-10 km at søge ind bag øerne, så det var et langt stykke i åbent vand. Så snart jeg kom ud i det åbne vand, kom bølgerne de lå på 50-100 cm mest fra sydvest. Bølgerne var meget runde, lidt som at være tilbage i det åbne havn i Norge, helt mærkeligt at mærke det igen. Efter et par timer tog vinden til og bølgerne voksede, jeg fik lidt mere at lave da bølgerne steg op til 150 cm i visse områder. Vejret var mørkt da der hang tunge regnvejrsskyer over mig. Det blev 4 lange timer over, især fordi det gik op og ned og vugge frem og tilbage hele tiden. Især den sidste 1,5 timer blev noget vildere end jeg havde forvente, bølgerne blev mere tætte og stejle, da der blev mere lavvandet, så jeg skulle være opmærksom. Pludselig kom der en dønning på 2 meter rullende, hold da op tænkte jeg. Men lidt efter kom der ud af ingen ting endnu en 2 meter dønning, denne gang knækkede den, så pludselig sad jeg i et højt støtte tag og da de forsvandt forbi mig sad jeg tilbage men en følelse af det var min refleks der havde reddet mig, sådan bølger har jeg ikke oplevet længe. Så det var dejligt at nå over, kappet ved Porkkala. Her kunne jeg ro ind bag en ø og få lettet trykket var i sidste øjeblik, også dejligt men en rigtig pause, uden at sidde klar hele tiden. Herfra kunne jeg ro mere nordøst over inde bag en del øer. Her støtte jeg på et militær anlæg med de små patruljebåde jeg havde set i går, samt tidligere havde jeg set et stort militærskib, det er grov som de er aktiv når jeg når her ned, tætter på Rusland? Eller hvorfor. Her inde var mere stille og som altid en masse store hytter og en del der var ved at blive bygget. Pludselig stod der en Elg i vandet foran mig, jeg skulle lige tænke en gang og kikke igen, jo det var en elg, den begyndte at svømme fra den ø jeg var ved og mod land, så jeg kunne ro hen mod den og tag lidt billeder, før jeg skyndt mig væk, den gik i land i nogle siv og forsvandt. Sikke en oplevelse. Vejret lukkede mere og mere ned, regne faldt tæt nu, det blev disset. Så endnu en lille patruljebåd. Hele dagen har jeg igen mødt mange ænder, men især store flokke af skav ved øerne og kæmpe flokke med bramgæs. Så 2 ravne, en havørn og en lille rovfugle måske dugehøg? Jeg holdt på så ud til jeg kunne nå Helsingfors. Da jeg nærmede mig byen, var der mange sejlbåde uden og øve.  Pludselig så jeg 3 kajakker, hold da op, kajakker i vandet, første gang i jeg nøder nogle i Finland. Jeg roer dem op, 3 kvinder, men de forsætter bare har kun en kort snak. Jeg skynder mig i læg af en ø og ringer til en Henrik som bor her omkring. Han har skaffet mig ind i den lokale kajakklub, der skulle den Danske ambassadør også vente. Så jeg roede ind i byen, i det sidste lys og efter 11t20m ankom jeg til Merimelojat kajakklub dejligt efter 61,9 km. Men her ventede også en hel velkomst komite, blev helt paf. Her var Johan fra kajakklubben, der var Jens-Otto den Danske ambassadør, samt endnu en fra ambassaden. Så var der en del folk fra klubben, et tv-hold, et hold fra Finlands største avis. Så der var fuld kaos på da jeg kom op på den lille bro. Der var folk over alt, folk der sagde velkommen, så skulle jeg snakke med tv fra MTV3 den Finsk TV2, så med avisen så skulle der tages billeder, osv. Jeg nåede slet ikke at lande, da jeg slet ikke var forberedt på det. Vi var en flok der bar kajakken op i depot rummet. Jeg snakkede men folk til højre og venstre. Så var det tid til at pakke de ting ud jeg skulle bruge. Så var det tid til sauna og kajaksnakke, men en del medlemmer af klubben. Der var mange mennesker, fordi de have haft kapkajak løb, kajakpolo, og andre der havde roet en tur, så der var mange. Men et hyggeligt møde. Efter en god time, kom Jens-Otto og hentede mig og vi kørte ind til byen til Ambassadør boligen, her blev der lidt mere roligt, fik hils på hans familie, samt vi fik snakket lidt. Jeg fik lidt mexicansk mad. Vi nåede også at se MTV3 lille udsendelse sidst i nyhederne, fint lille indslag.

Klokken 23, gik vi hver til sit, Jens-Otto havde arbejde at gøre, det havde jeg også.

Fik lidt af et chok da jeg så vejrudsigten, siger til en del vind de næste mange dag nu, men et hul til i morgen middag. Så kan det godt være jeg skal videre i morgen. Det må jeg tage stilling til i morgen. Kom i hver tilfælde først af sted op på formiddagen hvis det er.

En stor tak til Henrik for at søger for kontakt til kajakken klubben. En stor tak til Merimelojat kajakklub og alle folk der, især Johan for stor gæstfrihed. Samt til Jens-Otto Ambassadøren som fik fat i alle medierne og fik lavet en lille happening ud af det. Sikke en dag.

Nu er jeg pænt træt, men har lige en del ting at orden endnu. Men tror jeg ender med at holde på igen i morgen, må se.