Computere, it system og hvad der til høre, giver altid problemer, det er reglen. Sådan var det i går aftes. Skulle sætte mail op og teste satellit systemet op. Så virkede SIM kortet pludselig ikke, så vi måtte skifte SIM kort og dermed telefon nr. Men nu virker det.

Det betød jeg kom sent tilbage 2345. Men mit gode hjerte løb af med mig, så jeg lavede en gang boller igen før jeg kunne hoppe i seng lidt over midnat. Jeg fik en lorte nat, men mærkelig drømme. Men kl. 7 var det gang i den igen, som alle de andre dage.

Efter en god gang morgenmad og Michael historie om mad. Drog vi ned på vores lille sø for at øve. Dagens første lektion, var march. Vi tog skiene på og gik rundt på den lille bidte sø. Når vi alle 10 går på række med to pulke, fylder vi halvdelen af søens diameter. Men vi gik rundt, øve procedure som når vi varmereguler går folk ud til siden når de arbejde og ind på række når de er færdig, så er det let for mig at se når alle er klar igen, uden jeg behøver at råbe. Vi øve skift foran, det skal vi gøre hver 15 min.

Efter det var der tid til at øve ski. De første lektioner i langrend teknik, hvordan man rejser sig hvis man vælter, gå op af bakke, dog lidt svært på en flad sø.

Teltslåning skulle også øves, i dag med lektion i at fordele sig ud i telt hold, når vi går med pulke. Rent som at se Den Kongelige Livgarde folde ud. Op med telt, ser smukt ud. Blev endda tid til at tænde brænderne en tur i teltet igen.

Vi så på hvordan man kan grave sig ned i storm, hvad gør man hvis en skulle blive væk og sikkerhed i storm, med at holde øje med hinanden.

Dagens sidst lektion var redning, var gennemgang og øvning af person i glecher spalt igen.

Var super godt tilfreds. Det var tid til middag, men først slæbte vi alle vores ting op til vandrethjemmet. Efter middagen, gik jeg alles grej igennem og fik skrevet ned hvad den enkelte har af fællesgrej og mad. Så jeg letter kan holde styr på hvordan folk bliver letter, efterhånden som vi spiser maden.

Det var det og klokken var kun 14. Af to hold, kørte jeg folk ned til den lokale gymnastiksal og svømmehal til et bad og nogle skulle handle lidt.

Derefter fik jeg en anden bil, så jeg kunne få trailer på og køre alt overskydende mad og grej ud på lageret. Få opdateret de sidste ting og selv få et dejligt bad. Passede med jeg fik aftensmad med ud. I mens jeg fik vejrmeldinger for de næste dage, ser super fint ud, herlig

Klokken 19 kunne vi sætte os til bords til Moskusokse steg, flødekartofler, ærter og tyttebær. Samt den vildeste dessert. Jeg behøver næsten ikke at sige, at det igen var til Michaels historier om mad og glæde over maden, så flere havde svært ved at spise af grin.

Min sidst opgave var at tape alle deltagernes fødder, forfod og hæl ind i Tensoplast. Det beskytter rigtigt godt mod vabler, de første dage, hvor vi skal gå med steigeser. Det er pænt hårdt for fødderne. Det handler om at få en så god start som altid.

Det blev en super hyggelig aften. Men nu er vi også klar, tror alle bare gerne vil ud til den is. Det gør vi så i morgen.

Aftens sluttede med det her, her efter venter en gang boller. Så skal der sove.

Dato: 8. april

Dag / Lejr: Forberedelse dag 4 alle

Pos: Kangerlussuaq

Distance / Højde: —

Føre: —

Vejr: minus 1-5 grader. Vindstile til let vind, fra øst. Skyfrit og sol.