Erik B. Jørgensen, packraft, PR-49, Noatak River

Så kom dagen hvor der skulle padles løs. Jeg var stadig i et vældigt humør over gårsdagens oplevelser.

Jeg fik pakket packraften, altid lidt bøvlet de første gange, hvordan skal tingene ligge. Pludselig er alle mine rutiner fra vandringen ligegyldige.

Da det hele lå godt i packraften og var sikret med pakkeremme, satte jeg af og hoppede op. Jeg skulle lige finde mig til rette, først så slingeredee raften noget, men lynhurtigt fik jeg justeret tagene og min placering, så padlede vi lige.

Holdt jeg op med at padle, skulle jeg lige vende mig til at, så drejede jeg rundt. Det er bare en dyr gummibåd jeg er i, der ligger højt på vandet. Jeg var dog overrasket over, hvor godt jeg kan manøvre den.

De mange timer i kajak sidder i kroppen, så teknikken kørte. Nu var det spændende hvad kroppen vil sige til det.

Jeg fløj af sted med et snit på 7-9 km/t. Hver time var det i land og strække ben og tisse af. Jeg fik godt ondt i røven af at sidde. I løbet af dagen kunne jeg godt mærke at arme, skuldre, ryg og mave, lavede noget nyt.

Noatak River bugtede sig stille og roligt der ned af, en perfekt start. Senere kom der nogle lette foss (vandfald), kan næste ikke kalde dem det. Jeg kørte med klatten, træk tag, styrtag, gode rute valg. Uden om sten og smarte manøvre. Var godt tilfreds.

Der sad jeg selvfed i packraften og klappede mig selv på skuldren over endnu en god passage. BANK sagde det, da jeg ramte en sten og bank, bank og bank. Flot Erik tog lige fire sten i træk på et let stykke, øv.

Ellers kom jeg godt igennem dagen, ramte et par lave steder. Kroppen holdt godt, kunne godt mærke det til slut.

Mødte måger, så to store måge unger, en tern, en grizzly der svømmende over foran mig, men havde travlt med at løbe væk og ravne, dejligt.

Sidst på dagen opdagede jeg at en af mine tønders spændebånd, havde lavet hul i bunden, og der var et hul fra et sammenstød, ak sådan er det.

Lige før jeg skulle stoppe, mødte jeg et ægtepar, Verner og Heidi fra Finland, på omkring 50 år. De padlede i en Ally foldekano. De kom 40 km vest fra Helsinki. De har 10 dage her på floden og var i gang med dag fire. De hyggede sig, fiskede og regnede med en 20 km om dagen.

Vi sad og snakkede en halvtimes tid. De var ved at spise og drikke kaffe. Jeg fik en sandwich og snakken gik. Et hyggeligt lille møde. Har også haft et lille fly cirklende over mig i dag og så et til aften igen. Skal nok til at vende mig til mere menneskelig aktivitet igen.

Jeg padlede kort videre og slog lejr mellem en masse buske. Alting tager lidt længere tid, nu når det hele er pakket på en ny måde.

Desværre havde jeg lavet lidt flere skader end forventet, to huller og tre steder med slagskader i gummidugen. Jeg valgte at lave dem alle med det samme, så jeg har sat gummilapper på.
Hullerne er fra tønden, spændebåndet har haft en metalsplint. Resten af hullerne er under den kasse jeg sad på, laveste sted. I morgen lægger jeg noget mere under. Overvejer at have mit skum underlag i bunden, selv om det bliver vådt. Skal lige tænke lidt.

Idag jeg lod min GPS, tracke mit spor hele dagen. Jeg har padlet 57,8 km. Min rute ud i grovluftæine siger 474,7 km, i dag klarede jeg 34,7 km af ruten. Så jeg padler noget mere end de 20% ekstra jeg troede. Men jeg er godt tilfreds med dagen, hvis vi lige glemmer hullerne i min nye pack raft.

Aftenen går hurtigt, med det ekstra arbejde jeg har pålagt mig selv og jeg skal have omplantet nogle ting. Så det blandet andet bliver lettere at få fat i mit store kamera.

Erik

Dag / Lejr: 61/52
Pos: 20 67 53.329 / 156 49.804
Km / Km i alt: 57,8/57,8 km padlet, tracket med GPS.
Vandret 785,3 fra grænsen til Noatak River (+ 54,5 km ud til start). Alt i grove luftlinjer, gik i praksis noget mere.
Højde: ligger i 434. Startet i 514 meter
Tid padlet: 08.30-17.3
Vejr: 8-25 grader. En del sol. Få til mange skyer. Let til frisk vind skiftede retninger.

 

 

Packraft PR-49, Noatak River

Noatak River, bjerge og måge unger

Erik B. Jørgensen, Noatak River

Noatak River, packraft PR-49

Kano, Noatak River, tur

Huller i packraft, klar til reperation

Hul, packraft, reperation

Samarbejdspartner Alaska på tværs

Indlægget er opdateret: 10. december 2020