Packraft en noget jeg er blevet mere og mere glad for, siden jeg først gang rigtig brugt en under “Alaska på tværs“, hvor jeg padlede de sidste 650 km, ned ad ”Noatak River” over 12 dage. Efter jeg havde vandret 900 km fra grænsen til Canada, over 60 dage.

Alaskana PR-49 Packraft er i princippet ikke andet end en stor “gummibåd”, dog en meget robust en af slagsen, der er bygget til Alaskas floder og elve. Det er en stor packraft, der kan tag meget grej eller 2 personer.

Den er primært lavet til jæger, der bliver sat af ved flod, langt inde i vildmarken, for at gå på jagt. Det kan være jagt efter elg, bjørn, mv. Når de har skudt det de skal eller tiden er gået, så kan de padle ud med deres kød og trofær.

Derfor er Alaskana PR-49 Packraft også en tungere packraft på ca. 7 kg. Men til gengæld kan den laste 385 kg.

Under “Alaska på tværs” var den perfekt, da jeg havde god plads til mit udstyr og proviant. Noatak River er en meget jævn flod, der er ikke rigtig fos undervejs. Her kom den virkelig til sin ret. Den var perfekt. Jeg kom dog til at lave 5 små huller i selv bunden, men det var fordi sad på en plastkasse, som slog hul når jeg ramte en sten, da gummien kom i klemme mellem kasse og sten. Men efter den dag, lage jeg et skumunderlag i bunden og havde ingen problemer mere. Kort sagt fejl 40.

Senere har jeg brugt den på små ture, og seneste under “Far og datter i Vildmarken, 45 dage i Danmark“, hvor vi tog en 3 dages tur for at se på odder. (Den tur kan du læse om her, PACKRAFT FRA SJØRRING TIL MORUP MØLLE). Der var fin plads til både mig, min datter og vores udstyr.

Her punkterede jeg for først gang min packraft. Jeg lage til ved nogle pæle og her var en sylespids knast der stak ud. Selv om det var træls, så var vi videre kort efter. Da jeg lappede den med det reparationssæt der medfølger, det er nøjagtig som at lappe en cykel. Skal sætte suppleres op, kan man bruge cykel lapper, samt sætte er det samme som til Airtracks, mv. man kan købe flere steder.

Packraften er opbygget med to kamre et til hver side, så alt luft kan aldrig slippe ud. I hver kamre er en ventil, der kan åbnes helt når luften skal ud, samt der er låg over, når ventilen skal beskyttes. Hele vejen rundt er der en snor til sikring og sikkerhed. Der er også to net-sæder med, som også kan bruges til at sikre udstyr.

Det hele leveres i en stor taske, med fodpumpe, reparationssæt, og en 4 delt pagaj. Det er muligt at købe ekstra 4 delte pagajer, hvis man vil have flere og de kan pakkes ned i posen, når de er 4 delte.

 

Data på Alaskana PR-49 Packraft

  • Mål
    • Længde: 274 cm
    • Bredde: 109 cm
    • Indvendig bredde: 43 cm
    • Pongtongdiameter: 33 – 38 cm
  • Materiale: PVC
  • Lastekapacitet: 385 kg
  • Egenvægt: < 7 kg
  • Klassificering: Whitewater klasse 1-3 (Klasse: White Water inddeles i sværhedsgrad fra klasse 1 til klasse 6. Hvor klasse 1 er meget let og klasse 6 temmelig ekstremt!)
  • Tilbehøre:
    • Reparationssæt
    • Pagaj, 4 delt
    • Net sæder/udstyrsnet
    • Fodpumpe
    • Tansporttaske
  • Pris ca. 16.000 kr.

Se ud til at firmaet bag Alaskana PR-49 Packraft er gået ned. Så der findes kun få af dem rundt omkring i butikker. Håber ikke den forsvinder, da den dækker et andet behov end mine andre mindre packrafts.

-0-

Packraft er en fed måde at rejse på, der kan lette ens tur eller åbne nye områder op.

Erik

Relateret indlæg

Indlægget er opdateret: 11. januar 2022

Bøger for børn og voksne og børn i naturen og friluftsliv, af Erik B. Jørgensen