Reparation af kajak, kano på tur

På ture med kajak eller kano, kan det blive nødvendigt at repairer nogle små skader. Især på ekspedition, hvor ens kajak / kano skal arbejde hårdt og længe.

Jeg fik engang vist G/Flex Thickende Epoxy Adhesive, det er to komponent lim i tube. Kan godt fås i bøtter og flasker.

Det gode ved det her lim, er det er utroligt stærkt, det kan størkne selv når det er vådt. Det er lavet til plastik, glasfiber, metal, mursten, mv.

Jeg brugte det både på ”Danmark rundt i kajak – isvinteren 2009-10”, ”Skandinavien rundt i kajak” og ”Far og datter i Vildmarken – 45 dage i kano”.
Under ”Skandinavien rundt i kajak” lukkede jeg alle små skader. De små skader jeg havde, ved jeg ikke om gjorde noget, men det var en god føles at vide at der ikke var noget der udviklede sig.

Det er super nemt at arbejde med og der er let at lave glat, ved at bruge vand til slut. Jeg lavede en video med det, under Skandinavien rundt, som er her:

Er det noget? Er det West System der laver det, jeg har tube udgaven, G/flex 655-K Kit. Kan også findes som ”G-flex 655 K – fortykkelsesepoxy”

Det er super at have med, sammen med andre sæt til reparation. Jeg har også haft et glasfiber reparations sæt med på lang ture. Jeg har heldigvis aldrig haft brug for det.

Der er epoxy lim, glasfiber dug, glasfiber granulat til at lukke større huler, pensler, spartel, blande glas, handsker. Sættet hedder ” West system Glasfiber Boat Repair kit, 300 gram epoxy”

Jeg har også haft lidt kevlar dug med, lidt sandpapir, noget plastik fra en klar dunk og tab.
Tanken var at den klar dunke kan tabes for et større hul indvendigt, når der skulle lægges glasfiber på, til at holde det hele.
Men som sagt har der ikke været brug for det. Heldigvis.

Erik

Relateret indlæg

Indlægget er opdateret: 4. februar 2022