Grej, Kajak

Nødreparation af kajak med Epoxymasse


Det er altid godt at have et nødreparationssæt med til sin kajak, når man er på tur / ekspedition. Så man kan lave sin eller andres kajak. Men jeg har længe ledt efter et bestemt produkt jeg har set flere gange. Nu er det fundet.

Araldite Epoxymasse (andre producenter skulle også lave det) Det er en lim i voksform, der er inderkerne af en slags voks, men et lag uden på af en anden slags voks. Når de to ældes sammen, får man en reparationsmasse til at fylde et hul ud med og får tætnet sin kajak igen. Det gode ved det her er at det virke også når man er på vandet. Det vil selvfølgelig blive bedre hvis man var på land og kunne følge forskrifterne. Det virker i alle temperaturer (-40 til +120 grader). Men her har man muligheder for at lave et lille hul, der kan være lavet på en klippe eller andet, inde til man kan komme i land.

Blev brugt under min 4 Star BCU prøve med Collin, som skulle lave en kajak til søs. Her er der ikke meget der virker, tab, lim, osv. falder normalt af.

Det ligger nu som noget af det jeg kan komme til når jeg er i min kajak, som instruktør eller turleder, sammen med mit grej til reparation af tabt / beskadiget luge (læse artikel om det HER).

En anden ting jeg er begyndt at have med, er to luftposer / opdriftsposer af 35 liter, som nemt kan lægges ned i en kajak der har fået en skade f.eks. i forreste pakrum, så kan man lægge opdriftsposer ned i pakrummet, og puste dem op, så kan der ikke være meget vand i rummet og man kan ro hjem og få lavet en reparation.

Små tinge der er gode at have med når man har ansvaret for andre og sig selv.

Her kan du læse hvad jeg ellers har med som nødgrej på længere ture / ekspeditioner, fra Danmark rundt i kajak, vinter. Som er gemt væk til brug på land.

Araldite Epoxymasse kan købes hos Langeskov XL-BYG Grønfeldt A/S, de har fået det hjem efter jeg fortalte om det. Kommer til at koste omkring 100 kr. for en pakke med 50 gram. Du kan skrive en mail til dem, de sender gerne ud la@xl-groenfeldt.dk

Erik

P.S. Som altid høre jeg gerne dine små tricks og råd. Samt hvis du har ønsker til noget jeg skal skrive om

You may also like

5 kommentarer

  • Poul Bekker-Hansen

    Jeg bruger Denso tape også kaldet VVS tape, som er baseret på en tjærelignende masse. Det klæber på alt, man kan endda hoppe i vandet og udføre nødreparationer til havs. Det klæber til alt også dig selv, så det sviner lidt.

    1. december 2011 at 14:48 Svar
  • Poul Erik Abrahamsen

    I 1970 da SAS fik sine første B747 (Jumbo) blev der udviklet en kraftig aluminium tape til en godkendt midlertidig reparation af motorenes inlet guide vanes, som havde tendens til at revne i starten. Senere blev det brugt til alle mulige skader på flyskroget og vinger indtil final reparation.

    Tapen er fantastisk til at lukke selv større skader på kakjakken, indtil man kan lave en final reparation. Den klæber fint, og når den bliver gnedet godt på plads, bliver den siddende i al slags vejr.

    Jeg har ikke partnummeret på tapen, men det bliver lavet af 3M,
    tapen kaldes “Scotch TM perssure sensitive tape” 75 mm bred. Det er dyrt, men der er til mange kajakker i en rulle.

    Mvh Poul Erik

    27. marts 2011 at 18:57 Svar
    • Erik

      Hej Poul Erik
      Mange tak for dit råd, det vil jeg se på.
      Mvh
      Erik

      28. marts 2011 at 08:27 Svar
  • Geo Uldbjerg

    Ved du om araldite og tilsvarende epoxy produkter også fungere på plastkajakker?
    Min erfaring siger, at det kan være meget svært, at få ting til at fæste på plastkajakkerne.

    13. december 2010 at 11:12 Svar
    • Erik

      Hej Geo
      Jeg har ingen erfaringer med at lime plastik med det. Men i følge brugsanvisningen, står der kan lime “de fleste plasttyper”
      Det der gør det godt, er hvis der er et hul hele vejen igennem, så er kan voksen få rigtig godt fat, samt lim er svært at få til at dække hele hullet.
      Men især det man kan lave en nødreparation, mens man er på vandet, ind til man kan komme i land og få det lavet.
      Mvh
      Erik

      14. december 2010 at 08:30 Svar

    Skriv en kommentar