Dato: 27. juni 2011
Lejr / dag: Lejr 62 / Dag 83
Pos (google): 59 12 28.8 / 10 33 55.2 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  43,7 km (i alt 2747,5 km)
Rotid: 7t45m (06.30 til 14.15)
Vejr: 8/8 lave, lidt regn. 4-6 m/s ind til 14, så 8 m/s syd. 9-12 grader
Bølger, 30 til 70 cm. Ude 1 meter dønnninger. Enkelt steder større

Det lykkes mig faktisk at komme tidligt i seng kl. 21, men endt med at snakke telefon og svare mails til 21.45. Først her kunne jeg lægge mig og sove, i selskab med mine drømme. Op kl. 5, uha det er tidligt. Det er 6 rodag i dag, siden pause, det her jeg ikke prøvet siden første uge på turen, ellers har der været en vejrfast.

I det jeg tog mit sidste tøj på kunne jeg høre plask og dunk. Den klassiske lyd af en kajak der glider på land. Det var Morten en lokal Nordmand der ville hilse på, snakken gik mens jeg tog telt ned og pakkede. Glæde var stor da der kom 4 stk ½ liter cola frem og kage, som jeg kunne tage med. Jeg var så uhøflig at give mit affald retur. Morten var først startede her i feb. med at ro, men han ville gerne hilse på. Ca. 35 min efter var jeg klar, vi roede ud 06.30, desværre kunne vi ikke ro så længe sammen, da Morten skulle på arbejde samt kendte sine egne begrænsninger i bølger (stor respekt for det). Bølgerne var allerede pæne i Larvikfjorden, så da øerne slap op efter 10 min, sagde vi pænt farvel.

Jeg begyndt krydset og kunne med det samme konstater at vinde var lidt mere end vejrudsigten lå mellem 4-6 m/s fra syd, der hang lave mørke skyer over alt og der kom hurtigt tætte bølger på 50-70 cm med dønninger på en meter ind i mellem. Men jeg var i strålende humør og min krop var fin, så hyggede mig faktisk over, ende med at gå tæt på klipperne på den anden siden, her var krapbølgerne mindre og det er altid lidt sjovt.

I forhold til forholdende hyggede jeg mig. Kan godt se weekend er over og solen er væk, stort set ingen både eller folk nogle steder. Tiden gik og efter 3 timer i selskab med bølger og ænder, kunne jeg svinge ind i Tønsbergfjorden, det blev det ikke meget mere stille af før jeg var nået et stykke ind, nu var der en del både. Talte kort men en ældre fisker i en lille båd, der skulle høre hvor jeg var på vej hen og hvor jeg kom fra. Så kom regnede pludselig så kunne jeg hygge mig med det, kunne nu ro fra ø til ø, her er mange huse igen, besluttede hurtigt at krydse over fjorden da jeg skal ud igennem fjorden mellem to øer og ud til Oslofjorden, her ligger en del øer ud som jeg kan bruge som læg. Kl. 10.30 kom en front ind og vinden tog hurtig til, nu var den 8 m/s. Her mellem Nøtterø og Tjøme, var det godt nok de store bådes land, hold da hop nogle speedbåde og luksus skib der lå, samt kæmpe sejlbåde, kan godt se jeg nærmere mig Oslo. Ved en række bade broer var jeg inde efter vand, så det var sikret. Jeg har fået en del spørgsmål om jeg har set nogle bademymfer ingen, jeg tror de gemmer sig i deres hytter. Men i dag i blæst og skyet vejr, stod der pludselig en model i en sommerkjole på en bro, jeg kikkede noget indtil jeg fik øje på fotografen. Jeg vil tro det var en model, en ung pige, men var bare noget mærkeligt syn, passerede på 20 meter, var så paf af jeg senere fortrød at jeg ikke var stoppet og spurgt om jeg måtte tag et billeder, fordi der passede slet ikke til situationen jeg var i.

Da jeg kom ud til Oslofjorden holdt jeg Nordøst ud igennem små øerne, forsat en del huse, da jeg løb tør for øer, besluttede jeg at stoppe for i dag, har 8 m/s her i læg af øen, så gider ikke et 8 km kryds nu til næste ø, nok nærmere 12 km til rigtigt land. Jeg fandt en perfekt vig lige ud til Oslofjorden og roede i land som en anden erobrer af en øde ø. Fine strand super teltplads, kom af tøjet og måtte på toilet ikke godt, det skal være om morgen. Fik lavet mad, nød Mortens cola og kage. Havde set nogle gamle militærstillinger så ville gå en kort tur. Fandt hurtigt ud af jeg ikke var på en øde ø, der var vej og militærstillinger over alt. Øen er et stort forsvars anlæg i god gamle stil, men stillinger der er umulige at komme væk fra, så det bare at kæmpe til sidste mand. Så jeg endte med en 1,5 timers tur, på besøg i en masse stillinger, selvfølgelig har man muret alt til og ødelagt løbegange og alt, ak. Endt ved den gamle kasserne, her er forsat aktivitet, var en masse unge mennesker til spisning, der var resturant, kajak udlejning og al verdens ting, så meget for min øde ø. Kunne læse at Forsvaret har haft stillinger her fra 1913 til 2004, her efter er øen overdraget til os civile.  Fik taget en del billeder, nu jeg tilbage i teltet til en ny cola og lidt aften hygge, vejret er allerede begyndt at stilne ser godt ud for i morgen, gad vide om jeg slutter Norges kyst i morgen, hvem ved?

Der er kommet i nyt dyr på bane, nu er der kommet en helt del Svaler.