Dato: 26. juni 2011
Lejr / dag: Lejr 61 / Dag 82
Pos (google):  58 59 53.5 / 10 03 09.0 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  48,8 km (i alt 2703,8 km)
Rotid: 10t20m (06.40 til 17.00)
Vejr: 2/8 til 1/8 mellem til høje, sol. Vindstille til 4 m/s fra nø, senere 4-6 m/s s-sv. 11-15 grader
Bølger, 10-50 cm, enkelt kap og skær 70 cm.

Blev faktisk en fin aften, nåede at slappe lidt af og lave lidt udstrækning, men kom så også først i seng kl. 22. Op kl. 5 igen efter en nat men vildt mærkelige drømme. Lidt mærket i kroppen, men fik gjort klar. Da jeg var på toilet og kom tilbage lå der en Svane i vandet lige ud for teltet og kikkede på mig, den hvæste af mig, der kom en mere til og så lå de bare og kikkede på mig og spillede smarte. Gad vide om det er rygtes at jeg giver mad? Måtte betale mig fra overfald med en skive brød. Fik pakket og kunne ro videre kl. 06.40. Solen stod lige i øjnene så på med solbrille og kasket. Men det ikke så varmt i dag, var vindstille inde mellem øerne men så snart jeg var fri var der en 2-4 m/s fra nø, modvind, men det gjorder ikke så meget, var modstrøm også det tog toppen af farten, jeg krydsede ud og ind mellem øer, indtil land ud fra land, modstrømme alle steder, så kunne klar en 4-5 km/t. Snart var der ikke så mange øer og jeg kom ud i det lidt mere åbne, det gav ikke store bølger men var lidt kapsø på en 10-30 cm lidt fra alle retninger. Måtte beklage mange gang over for ænder og ællinger, fordi de er over alt, mødt også en svane med kun en unge. Snart kunne jeg krydse over mod Jomfruland, her ´støtte jeg på en stor flok sæler midt mellem småørene. Grundt det gode vejr tog jeg en beslutning om at ro direkte over Langesundsfjorden, et stort åbent kryds i  et farvand der er kendt for store bølger, men vinden er fra land i dag så det kun modstrømmen der hindre mig. Krydse første til Jomfruland, ligner fuldstændig en Dansk kyst og så over til Stråholmen, der blev mere Norge igen. Havde fået af vide der skulle være en ø der hedder Danmark, men kan ikke se det på mine kort, men må være Jomfruland der menes.

Der var godt med krapsø ud fra Stråholmen grundet en masse skær, også gik jeg i gang med et 12 km kryds, meget af dagen havde i forvejen gået med små kryds. Det eneste nye var at jeg så 3 tejst det er længe siden jeg har set dem. Kom over til land igen efter 3 timer ved Nevlunghavn, her var jeg blevet advaret om en barsk kyst, selv i dag er der godt med krapbølger. Jeg skulle virkelig tisse, men gik lidt før jeg fandt en ø der skærmede nok til jeg kunne blive glad igen. Kysten her virker barsk og det var hoppe i krapbølgerne på 30-70 cm alt efter om der var øer, skær, osv. Igen skulle jeg tisse, men blev mere ud over det hele end der hvor det skulle.  Men jeg kom rundt til Stavern og vupti kom jeg ind mellem øer, alt var stille og der var sort af både og mennesker der er på Søndags tur og solbadning. Ser meget pænt ud her, men gamle store bygninger og fæstninger, ser ud til det har været meget rigt her. Kom en stor Colorline færge ind, den var godt nok stor og ekstrem lang. Over vejede om jeg skulle krydse Lavikfjorden. Men klokken var ved at være 17 og  da jeg så et super godt sted, stoppede jeg.

Op med telt, der er flere solbader på øen, men ingen hvor jeg er. Folk sejler ud og ligger sig rundt omkring. I det område jeg sov i nat. Var der mange mærkede steder til både, så er der en masse fortøjnings steder, så de må have en bog hvor de kan se hvor de er. Var virkelig mange både på weekend tur.

Vel i telt, havde jeg fået en venlig sms igen fra en flink mand der tilbød hjælp. Nu har jeg været ude for det nogle gange, hvis I vil have fat i mig, når jeg er på vandet så er det den anden telefon, det jeg mener men at det skal være vigtig, er bare jeg ikke altid har mulighed for at snakke, man er velkommen til at sende SMS eller ringe hvis man står inde på land og vil hils. Det er VIGTIGT. Den anden telefon ser jeg først hver aften.  Skifter snart nummer igen, når jeg når til Sverige men alt sammen kan ses på min hjemmeside under kontakt, når det sker.

Nu skal der gøres klar igen igen. Kom til at tænke på det er faktisk utroligt længe siden jeg har roet 5 dage i træk, plejer altid at komme dårligt vejr. Det blev en dag i modstrøm hele dagen, fik af vide at det er normalt i det område her, derfor kom jeg kun 48,8 km i dag på over 10 timer.