Dato: 28. juni 2011
Lejr / dag: Lejr 63 / Dag 84
Pos (google):  59 05 49.8 / 10 54 02.6 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  29,2 km (i alt 2747,5 km)
Rotid: 6t30m (06.30 til 13.00)
Vejr: 6/8 mellem tykke til skyfrit til 4/8 høje super tynde- 4/8 høje. 6-10 m/s. 15-20 grader.
Bølger, 30-70 cm, dønninger på udvalgte steder 1 meter

Fik set lidt podcats, osv. og kunne for en gangs skylde lægge mig tidligt kl. 21. Op kl. 5 frisk og klar, vejret er helt stille. Gang i vejrudsigter noget dårlige nu 5 m/s og 10 m/s til middag, ak. Men op til 20 grader. Så jeg erklærer sommer, frem med Sandiline shorts, kortærmet jakke og langærmet vand afvisne trøje. Nu går jeg fra Erik ”den røde” til Erik ”den grå”. Så må jeg håbe jeg kan holde varmen. Kun ro ud kl. 06.30 klar til en dejlig dag = lejr ved den Svensk grænse. Roede lig ud af vigen så fik jeg 6 m/s fra syd lige i hovedet, hvad v ar det? Heldigvis gad det ikke nogle rigtige bølger kun en 30 cm og enkelt dønninger på 1 meter. Kun ro en 6 km/t det fint, kunne se en Oslo færge passer og en ude i horisonten. Selvfølgelig gik vi på kollision kurs. Men det gik, selv om jeg drejede lidt af og den store færge passerede 1 km borte. Desværre skabte vinden stille og roligt mere sø, og efterhånden var der 50 cm bølger. Da jeg nærmede mig øen Rauer, var det meget modstrøm og bølger på 70 cm, fik den ene vasker efter den anden, men vandet er varmt så det går ment, de sidste mørke skyer passede og sol kom frem, så humøret var højt, nu ville vinden nok falde tænkt jeg. Men NEJ vinden tog til nu 8 m/s, de næste 7 km ned til Strømtangen fyr 7 km tog 2 timer. Jeg var nu lidt mere i læg så bølgerne faldt til 30-50 cm men det var rent mod strøm, mod bølger, mod vind. Bølgerne var tætte, så jeg blev forsat vasket. Begyndt at bande lidt lå på 3,5 til 4,5 km/t. Men forsat god vejr, men vinden og bølgerne lammer så meget jeg ikke kan høre noget. Var en vindsurfer ud det synes det var sjovt at passere tæt forbi og kikke, samt der var lidt både. Ved Strømtangen Fyr, var der store krapbølger, men gik fint rundt selv om de gloede noget fra bådene. Jeg tog kurs direkte over vandet her fra 5 km til næste øer, kunne hygge mig i bølger fra siden på 50-70 cm og godt med vind. Det gav meget små pauser igennem dagen. Holdt fint varmen i mit nye tøj, men gad godt det stillende lidt, kom ind i en masse små øer, men gav ingen ro, forsat kraftig vind, nu mellem 8-10 m/s.

Begyndt at forstå at målet for i dag nok ikke var muligt, hvis jeg skal hænge sammen til flere dage. Fornuften sagde stop og viljen sagde grænsen. Da jeg gik rent mod syd var vinden konstant 10 m/s og da jeg så en lille bidt strand, men fald græsplæne og et stort flot træ bag, vandt fornuften og jeg gik i land kl. 13 med sølle 29,2 km bag mig på 6,5 time. Var faktisk begyndt at blive lidt kold. Slog telt og lavede en tørre snor til mine ting. Kunne konstatere at min langærmet rojakke, har jeg slidt hul under begge arme, så kan jeg bedre forstå jeg var lidt fugtig i går. Har også taget nogle tæsk. Gik mine ting igennem og fandt overskyde vintertøj frem, så jeg kan sende det hjem og få lidt mere plads, når jeg finder en butik og posthus igen.

Har fået gjort klar igen, snakket en del telefon, snakket med JyllandsPosten kommer en artikel omkring den 16/7 ved ikke om det holder.

Vejret ser ok ud i morgen, jeg må se om det så holder denne gang.

P.S. er faktisk blevet sundheds freak siden Henrik var på besøg, har spist gulerødder lige siden og begyndt at købe hver gang jeg handler.