Dato: 15. juli 2011
Lejr / dag: Lejr 77 / Dag 102
Sverige Lejr 14 / Dag 17
Pos (google):  56 10 00.7 / 14 58 47.1 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  72,3 km (i alt 3475,6 km)
Distance roet i Sverige: 696,6  km (i alt)
Rotid: 11t45m (04.15 til 16.00)
Vejr: 2/8 lav og sol kort ellers 8/8 mellem, enkelt dryp. Vindstille til 9 m/s syd. 14-16 grader
Bølger, havblik til 1 meter og dønninger på 1-2 meter

Fik hørt Touren hele eftermiddagen, samtidigt med jeg fik ryddet op. Gik i seng kl. 18, sov super. Have sat vækkeuret til kl. 3, men lovet mig selv det var op hvis jeg vågende efter 02.30. Så det  var op kl. 02.40, hentede mine ting fra opladning og fik gjort klar. Valgte at tage tørbukser på i dag, fordi, de sidste dage er jeg blevet lidt kold til slut på dagen, når jeg er blevet våde af bølger, og det så der ud til jeg skulle blive i dag også.

Fik rullet kajakken på min fender, ned til vandet, så var det afgang fra sandstrand, men dønninger, kom fint ud, men med 3 bølger der gjorder mig godt våd. Ellers var det super vejr, næsten vindstille og kun lidt små dønninger og solen på vej op. Gik fint mod nord, dog kom der 50-100 cm dønninger efter en 500 meter. Men fine dejlige bølger, der er runde og jeg kan holde god fart i rent lykke bølger. Sådan gik det til Åhus her kunne jeg ligge lidt i læg ved en tange og få tisset. Nu skulle der tages en beslutning, vejrudsigten sagde det ville blæse op fra mellem 10 og 12 til en 6-9 m/s fra s. Dønningerne var pænt store allerede, enten skulle jeg gå helt ind i bugten eller krydse over mod Nogersund. Det tog ikke lang tid, jeg har ikke den store tildens til at gå omveje, så gik næsten direkte over omkring nogle små øer, vind tog til holdt sig dog mellem 4-6 m/s fra s, til gengæld var dønningerne nu 1-2 meter. Men stadig bølger jeg kunne holde mellem 6-8 km/t i, selv om jeg blev vasket en gang i mellem, så humøret var højt og der var god musik i ørne. Kommer i en speciel stemning i de her store bølger, virkelig en fornøjelse i dag. Eneste minus er jeg har svært ved at tisse, måtte gøre forsøget der ude, gik noget lund fik kun lidt vand i tørbukserne.  Da jeg ramte land igen nær Nogersund, var der en masse store sten langt ud i vandet og ved hver kap, kom jeg lidt for tæt og måtte krydse igennem, men enkelt panik brems, men gik fint.

Efter Nogersund, drejede kysten lidt mere mod nø, så bølgerne kom mere ind bag fra og vinden var nu mellem 6 og 9 m/s fra syd, gjorder bølgerne blev lidt mere trælse og tætte, men holdt hastigheden.

Her efter kunne jeg dreje ind i læg ved Hörvik og holde pause. Var nået meget længer end jeg havde forventet med den vejr udsigt. Jeg ville helst krydse videre over mod nø, 15 km, men var lidt usikker. Valgt at ro lidt syd på langs land, men efter 3 km, kunne jeg se jeg ville få vinden i ryggen og bølgerne så ok ud, så krydse over, var 10 km over, i store dønninger og god rygvind, fløj over. Måtte dog til en halsbrækkende manøvre for at få iPhone gjort klar så jeg kunne høre Touren. Ville gi den et par timer mere, for besøg i aften, af Niels og Lotte, de på vej på ferie med deres lille campingvogn, de vil komme forbi og gi aftensmad. Så jeg roede videre, selvfølgelig var der en masse sommerhus her, så svært at finde en plads, roede ned til en badestrand, her var en fantastisk plads, hvor de kan holde, der var en familie ved at slå lejr der, så jeg roede lige om på den anden side og fandt en perfekt plads, helt i læg og i havblik. Så var det op med lejre. Niels og Lotte vil først være her 19-19.30 så jeg skyder mig at få ordnet alt, håber at nå en lille lur, fordi skal videre i morgen.

Virkelig fed dag, ikke at jeg har set meget, men ren terapi at ligge i de store bølger og dønninger i høj fart, elsker min Empower i dette element. Samt perfekt at tage tørbukser på i dag, i den slags vejr.

Har set meget få både, dog et par dansker. En del fugle langs stranden, ser en del Edderfugle ællinger for tiden, ganske små, det lidt sent synes jeg?