Dato: 23. sep. 2011
Lejr / dag: Lejr 134  / Dag 172
Finland Lejr 24 / Dag 28
Pos (google):  60 19 33.7 / 26 07 08.9 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 48,8 km (i alt 6105,4 km)
Distance roet i Finland: 1122,4 km (i alt)
Rotid:. 8t45m (07.55 til 13.30 og 14.20 til 17.30)(Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 8/8 lave til 3/8 mellem, en del sol. 5-11 m/s fra vest. 11-14 grader.
Bølger, 10 til 80 cm, sydvest til vest. Enkelte steder dønninger på 120 cm fra sydvest

Aften gik som næsten alle de andre aftener, kan kun endnu engang reklamere for ”Hjælp min kone er forsat skide sur” virkelig sjovt alt lave madpakke til. Lag mig allerede 21.40, sov super, dog havde jeg drukket så meget at jeg måtte bide i det sur æble og stå op 04.30 og tisse, for så at sove til 06.30 op og gøre klar. Blæser forsat kan dog mærke vinden er gået mere i vest. Fik kylet det hele i kajakken og roede ud 07.55. Det var lige på og hårdt fordi så snart jeg kom fri af øen, kom jeg ud i lidt mere åbent, så vinden fra vest tog til. Det gjorder bølgerne også de kom lidt fra forskellige retninger alt efter hvor mange øer der var, men mest fra sydvest. De steg hurtigt til 50-80 cm i starten var de tætte og træls, men jo mere åbent der blev, jo mere dønning artig blev de. Jeg skulle uden og et markant kap, Varlaxudden. Som altid er der lidt mere gang i den sådan steder, her var der dønninger på 120 cm ind i mellem forsat skråt bagfra. Her lå en lods station. Kom fint rundt, og roede videre i det åbne en 8 km mere, så var jeg også ved at være træt af at blive skyllet over, drejet og skubbet til. Samt jeg var glad for at kunne lægge mig i læg af en ø og tag mig en stille pause. Jeg gik inden om nogle store øer, læg er jo dejligt, samt ved færge lejet mellem Tirmo og Sundön, mødt jeg Henrik fra det Blå-hvide bånd. I dag i egenskab af journalist for en avis og et padle blad. Henrik tog lidt billeder og lidt mig i land ved siden af kabelfærgen. Jeg gik i land og vi sad og snakkede i 50 min og mine ture og selvfølgelig mest om den her tur. Et ganske hyggeligt møde. Men klokken 14.20 var jeg klar til at ro igen. Jeg var lidt kold, samt de første 5,5 time havde taget lidt kræfter, Henrik havde fået af vide at der var målet 11 m/s der ude. Jeg fik hurtigt varmen, selv om vinden blæst forsat. Nu kom jeg ind i lidt mere beskytte vand men en del øer, så bølgerne var ikke ret høje mere, men vinden havde forsat godt skub på, heldigvis mest i ryggen. Sådan holdt jeg på. Som altid er der et hav af hytter og det her er endda et område men mange hytter, ligger over alt. Kan også se det er ved at være weekend, folk er på i hytter. Har som altid set en del fugle, dog mest sidste på dagen. Kun lidt skav, lidt spredte flokke af ænder, toppet skallesluger og svaner. Både i går og i dag har jeg set mange fiskehejre, det er noget nyt. Mange svaner har store grå unger med sig, i går så jeg et par med 8 næste fuldvoksne unger, det er flot har ikke set andre med så mange, har set flere med 5-6, men 8 stk.

Ellers så jeg et skilt på vandet med salg af fisk, det er smart tænkt. Der er også en del sø mærker her i området med bogstaver på, så det nemt at se om man er på rette vej, her i mellem alle øerne, altså hvis man har et søkort hvor de er på.

Slut på dagen var kræfterne ved at være brugt, enten var det lejer tid ellers var det 4 km over til næste ø, med lidt vind. Så jeg trak splitten og gik i land, efter en lidt kort dag. Fandt et sted der lige var plads til min lejr. Mere behøves ikke. Op med lejr og i gang med alle rutiner i mit lille hjem.

Hvis du vil se indslaget i Finsk tv på MTV3 kan du se nyhederne her, det er i slutningen af udsendelse lige før vejret, ca. 1 min jeg taler Engelsk og det er Finsk tekstet.

Til endnu et svar på spørgsmål, om jeg har slidsår eller skader.

Jeg har været virkelig heldig eller bare godt forberedte. Jeg har haft 5 små vabler den første uge. Til tider lidt øm hud i fingerne men ikke ret meget, tror det er fordi jeg skifter pagaj hver dag mellem min Grønlænder og Avannaq. Nogle få gang har mine ben sovet, mest inden for den første time, så det over. Har i starten haft lidt ondt under min fødder af at presse, men det har de vænnet sig til nu.

Det eneste jeg har, er jeg oplever lidt træthed omkring min højreskuldre, dage som i dag og de sidste mange, når jeg er i stor sø, det stammer fra en let skade jeg fik for et år siden, en dag vi legede lidt for meget med rul i strøm. Men jeg søger for at passe godt på og holde min skulder beskyttet, så mærker jeg ikke noget til det andet end ganske lidt. Så jeg skal ikke klage. Men jeg træner også meget op til mine ture, faktisk altid.

Jeg mangle jeg bare at forklare overskriften, og det er ikke til at bære. I går da jeg bar ting i teltet, opdagede jeg en af mine dåse cola var gået i stykker og løbet ud i min taske, var lige ved at vride taske for det ikke skulle gå til spille, men jeg skulle have nok. Da jeg så skulle pakke i morges var der en løbet ud i kajakken. Noget af en lussing fra morgenstunden. For det så ikke skal være løgn, var der løbet en ud da jeg kom frem. Hvad sker der, kan dåser ikke holde til lidt transport en hel liter cola spildt en hele dagsration på 3-4 dåser. Simpelt hen ikke til at bære, livet er hårdt.