Dato: 31. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 114  / Dag 149
Finland Lejr 4 / Dag 5
Pos (google): 64 31 15.8 / 24 15 49.1 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 54,2 km (i alt 5172,9 km)
Distance roet i Finland: 202,9 km (i alt)
Rotid: 9t05m (07.25 til 12.50 og 14.50 til 18.30) (Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 8/8 lave til 4/8 mellem og sol. Vindstille til 7 m/s fra nordvest. 14-18 grader.
Bølger, havblik til 1 meter fra nordvest.

Da der var strøm hvor vi lå, blev det til en del mere computer tid. Men tvang mig selv i seng kl. 22.10. Blev en urolig nat med mange drømme og et smæld, da et samleled knækkede, mener det må være nr. 24 nu.

Som vanligt op klokken 6, gik op og hentede vores computer fra ladning mens jeg børstede tænder. Så var det bare at gøre klar og skifte samleled før vi roede af sted kl. 07.25 til en flot morgen, 6/8 skyer i forskellig højde, men med røde skyer af morgensolen, næsten vindstille og havblik. Det første lange stykke tid var det meget lavvandet så vi måtte godt ud, der for var der også godt med fugle, vi desværre jagede lidt med. Det var igen meget lummert og luft fugtigheden er høj, men der lå nogle regnvejrs skyer og truede, så gik et par timer før vi tog jakkerne af, men så kom solen også.

Sådan gik det ned mod Raahe en større by, vi havde udset os til at få handlet, jeg havde et på Google Earth og mit søkort at vi skulle kunne ro ind igennem byen i stedet for uden om. Så vi roede ind i en lille bugt og fandt floden igennem byen, en fin og speciel oplevelse. Da vi var kommet igennem byen fandt vi et lille optræks sted for små joller, hvor vi nemt kunne kom i land. Peter trak i et par short og jeg gik i mine tørbukser. Så vi lignede to der tager høns, som vi gik op i byen. Som altid glemte jeg mit kamera. Det er utroligt som de bygger her i byen, men først var vi igennem den gamle bydel for at finde centrum. Her er snorlige gader, men små gade spejle så man kan følge med. På vejen faldt vi over et pizzeria så vi fik en gang mad, mens vi så Finsk Morten Koch film i sort/hvid. Så gik den til centrum som var en noget nyere del af byen, vi fandt kun en Lidl butik og gik på rov, vi begge havde svært ved at finde aftensmad, men fandt en løsning. På vejen tilbage var vi forbi turist information da vi alligevel gik lige forbi, fik en snak med en flinke dame, var ikke rigtig noget at hente, andet end hun synes det var alt for koldt for kajak. Efter to timer i land kunne vi ro af sted igen. Men nu var situationen en anden, det var igen blevet overskyet og vinden var taget noget til. Så snart vi kom fri af byen og kom ud i vinden, havde vi en 6-7 m/s fra nordvest. Så bølgerne var allerede ved at bygge op. Vi runde Raahe industri område og gik syd over. Her så vi over i købte 2 havørne, så har vi set 3 i dag. Det er lige så meget som den blinde Svensker har set i hele Sverige, tror jeg har set over 20. Vi har været godt underholdt med fugle i dag. Men det var slut nu, for da vi valgt at tage det sidste stræk, og skråne over til et stor kap Hanhikivi, ca. 8 km, fik vi lidt at lave, vind skråt bag fra samt bølger på 70-100 cm der var tætte, men hastighed var god 6-8 km/t. Så desværre ud til at Peter kunne holde et lidt højre tempo end mig. Men det måtte jeg leve med. Vi kom rundt kappet, her var lidt sten og skær, så bølgerne rulle, så kom vi i læg og til stille vand, hvor vi fandt os en dejlig lille strand. Vi fik slæbt kajakkerne op, her måtte jeg konstater at jeg åbenbart for anden gang på turen, ikke har fået lukket en luge 100% var godt med vand i bagereste luge, heldigvis havde intet taget skade. Så kan jeg bedre forstå Peter roede stærkt. Vi slog lejr og sprang i teltene, så varmt er det ikke i aften. Jeg fik suppe med nudler og skaldyr, samt som altid sodavand, er gået over til dåse sodavand, så drikke jeg ikke så meget og de er nemmere at have med. Min computer var virkelig langsom til aften, så det tog lidt tid at få lavet alt. Desværre tager det lidt længer når alt skal laves på computeren og jeg ikke kan bruge iPhone til mail, vejr, osv.

Det ser desværre også ud til at den 3 VHF er stået af på turen, flot af et produkt der er vandtæt. Har nægtet at pakke den vandtæt, når de skriver hvor stærk den er. Jeg tror jeg skal være test person, for folk der mener de laver noget der er vandtæt, med alt det jeg har ødelagt.