Hærvejen er noget jeg altid har hørt om, er stødt på, har vandret på og set skilte til. Begrebet hærvejen og også et bredt begreb. Da det dækker flere og flere veje/ruter, nu fra flere steder i landet og både som vandrerute og cykelrute.
Hærvejene er de gamle vigtige veje, der forbandt de Jyske byer. Vejen løb ned i midten af Jylland, så den fulgte de højeste steder og derved krydsede vores åer højt, så de var lettere at krydse. Vejen er opstået for lang tid siden, mennesker har altid haft behov for at rejse, handle og mødes. Der har allerede været veje/stier tilbage i stenalderen. Langs hele hærvejen ligger der mange gravhøje, er vejen opstået på grund af dem? Eller er det vejen, der har fulgt gravhøjene? Det er der ingen, der ved.
Vejen har lige siden haft en betydning. Det er her soldater har rejst op og ned igennem Jylland, under de slag der har været internet i landet, og når vi har kæmpet mod fremmede styrker. Hærvejen har dog været meget mere, det var meget mere en handels vej, så varer kunne fragtes til de forskellige områder og markeder. Det var også vejen for alle studene, der blev drevet til Tyskland for at blive solgt.
I nyere tid har den oprindelige rute mistet sin betydning, fordi vi har anlagt større og større veje, der ligger bedre i andre områder og mange byer ligger ikke på den gamle vej mere. Men hærvejen har altid rykket sig lidt, efter de politiske situationer, vejr og vind, mv. I dag er vores “hærveje” vores store motorvejsnet.
Den gammel hærvej ligger naturskønt og går igennem en masse historiske steder. Derfor er det igennem de sidste mange år blevet en populær rute for vandrere eller cyklister.
Det er let at finde information om Hærvejen, da der er en rigtig god hjemmeside ”Hærvejen.dk”, med masser af information, her kan man også bestille en kortpakke, hente en app og downloade GPS spor.
Far og datter i Vildmarken, 45 dage i Danmark, på Hærvejen
Jeg havde lyst til at se mere af hærvejen og også vise den til min datter. Derfor var det oplagt at vælge at cykle hærvejen (cykeldelen) under “Far og datter i Vildmarken, 45 dage i Danmark”. Efter vores første etape, med packraft og vandring, blev vi efter 9 dage, hentet og transporteret til Frederikshavn. (du kan læse om den første etape her: KLOSTERHEDEN OG ULFBORG (STRÅSØ PLANTAGE) )
Cykeldelen af Hærvejen, løber fra Frederikshavn til grænsen eller omvendt, også kaldt National cykelrute 3. Vi ville gerne cykle hele ruten og udvidede den lidt.
Jeg havde sat 15 dage af til denne etape 2. Hærvejen cykeldel er ca. 450 km, men vi ville også gerne udvide ruten, med en tur til ”Lille Vildmose”, øst for Aalborg og prøve at se elge. Samt jeg regnede med vi havde ok tid, så jeg ville gerne cykle, videre fra grænsen til Fyn, via noget af Gendarmstien, over Als og med Færge til Faaborg. Det var mere for at være klar til etape 3, der skulle være havkajak fra Middelfart.
Vi havde en fantastisk tur ned igennem Hærvejen. Vi så masser af historie, natur og dyreliv. Vi sov primært på primitive lejrpladser, fordi det er let og der er mange af dem.
Det var herligt at kunne se vores dejlige natur og samtidigt se en masse meget vigtige historiske steder for Danmark. Som Frederikshavn, Slaget på Grathe Hede år 1157, Fyrkat, Viborg, Jelling stenene, Immervad Bro, Frihedsbroen ved Kongeåen, Frøslev lejeren og meget mere.
Karen var 9 år på denne tur, og det var først gang hun for alvor skulle cykle langt hver dag. Det længste hun havde cyklet på en dag før turen var 25 km. Vi cyklede i starten mellem 30-50 km om dagen, sidst på turen var dem mere 40-55 km om dagen. Med vores ekstra ture, blev det til 635 km. Vi kørte hele turen, med en hviledag undervejs.
Det kan lyde af mange kilometer, men vi havde hele dagen til at cykle i, og vi havde fantastisk vejr.
Det var en dejlig oplevelse, at opleve vores land sammen og på cykel, det gør det lettere at få dækket nogle km, når man rejser med sit barn.
Der er dog også enkelt områder, jeg var ked af ruten ikke tog os igennem, Lindholm høje i Aalborg og Vejleådal omkring Tørskind.
Info om Hærvejen
Drømmer du selv om at rejse på noget af Hærvejen, til fods, på cykel, med hestevogn, eller på andre måder, så er der en masse information at finde.
Overordnet hjemmesider
- Hærvejen.dk her finder du stort set al den information du behøver.
- Pilgrimsvandring.dk har en masse information til vandre, men også om steder man bør se.
Kort og vejfinding på Hærvejen
Hærvejen er rigtig godt beskrevet og dækket godt både med fysiske kort, GPS kort og en app.
Kort, fysiske, der findes en helt kortmappe, med både vandre- og cykelruten, som en guide til de historiske steder. Desværre dækker den kun fra Viborg og til grænsen. Her ved Hærevejen.dk kan du bestille kortsættene.
Vil du ikke købe kortene, ligger de også til fri download her på Hærvejen.dk.
App om Hærvejen. Der findes en udemærket app, der har offline kort og information. Jeg brugte den ikke så meget da jeg både havde fysiske kort og GPSkort. Du kan se mere om appen her på Hærvejen.dk
Digitale kort
Der findes en digitale kort og hjælpe midlere.
- Kort, digitale, kan du hente på Naturstyrelsens side ”Udinaturn.dk”, under “Cykelruter”.
- Cykelruter, kan hente her ved Vejdirektoratet. Her er en oversigt over alle de nationale cykelruter.
Ruten, Hærvejen
Overordnet synes jeg, at cykeldelen af Hærvejen var rigtig godt beskrevet, kortdækket, skiltet, og masser af indkøbs- og sovemuligheder. Der er enkle steder ruten ligger mærkeligt og er forvirrende mærket. Men ikke noget man ikke kan løse ved et godt kik på kortet eller appen.
Der er enkelte steder jeg synes ruten ligger helt idiotisk. Især når man skal igennem Nørresundby og Aalborg. Der bliver man ledt øst igennem byen, i de kedeligst industrikvarter. Det giver ingen mening. Da man kører lige forbi Lindholm Høje i Nørresundby, som er super fint historiske sted. Hvis jeg skulle retur, ville jeg køre fra Vodskov, køre over Nørresundby og Lindholm Høje, og ramme ruten, når Hærvejs ruten kørte over broen fra Nørresundby til Aalborg.
Så synes jeg også, at det er synd at cykelruten kører uden om Vejleådal og Tørskind. Så man ikke kommer igennem den fantastiske natur, og historie bl.a. Bindeballes Købmandsgård. Det skal dog siges, at her er cykelruten, for det mindste pæn og dejlig, selv om den går uden om.
Til sidst er det afslutning ved grænsen. Her slutter cykeldelen ved en kedelig ny grænse overgang. For enden af en vej er der en lille p-plads, her kan man så se en grænse overgang og de ”midlertidige” grænsevagter. Sikke en trist afslutning. Vi kørte videre til afslutning på vandreruten som er en herlig gammel grænseovergang, i en lille skov, med en fin allé ned til. Der ville jeg helt sikkert slutte min tur, hvis jeg skal råde. Det var et virkelig fint sted.
Overnatning langs Hærvejen
Når man cykler Hærvejen er der masser af gode muligheder for overnatning. Da man dækker en god strækning hver dag. Man kan vælge at overnatte på flere måder. Hele turen, kan man overnatte på Bed & Breakfast steder, Campingpladser og hoteller, hvis man vil det. Ligeledes er det muligt at overnatte i shelter og på primitive lejrpladser hele vejen. Fra Viborg til grænsen ligger der også en række Pilgrims Herberger, du kan læse mere om her på Hærvejen.dk.
Overnatning er let at finde via Google, og apps der dækker B&B.
De primitive lejrpladser kan let findes på ”udinaturen.dk”, her.
Vi sov udelukkende på de primitive pladser.
Tekniske niveau
Hærvejen er mest på vej, grusstier og enkelte stier. Det kan køres på normale cykler med lidt omtanke. Det vil være at fortrække at køre på turcykler der er lavet til tasker, mv. Det går lidt op og ned, så det er rart at have nogle gear at vælge i mellem.
Man passerer kun få cykelhandlere på turen (flere cykelhandlere, der er markeret på kortene, er lukket). Så husk de basale ting, så du kan lave småting på din tur.
Overordnet
Hærvejen, cykeldel er en rigtig fin rute. Der er ikke ret meget trafik på ruten og meget er helt uden trafik. Den kan klares af alle aldre og i alle tempo. Det er let at planlægge, og der er ikke langt imellem overnatnings- og indkøbsmuligheder. De fleste steder er åben fra 1. juni til 1. september, men meget vil også være åbent uden for sæson. Kan let selv se mig køre den uden for sæson, da det giver nogle andre oplevelser. Jeg var selv overrasket over, hvor få mennesker vi mødte, når vi cyklede i højsæsonen. Det var kun i byer og de meget populære turistmål, der var lidt mennesker.
—- 0—-
Det var ikke helt slut på turen, fordi vi havde heldigvis mere tid. Så vi kørte videre mod Als, vi tog noget af Gendarmstien, kørte over Dybbøl og så det ude fra, videre over Sønderborg og til Fynshav. Her fra sejlede vi til Bøjden og cyklede til Faaborg og sluttede vores etape, lidt nord for Faaborg. Så var vi klar til tredje etape, der var havkajak, i en dejlig stor dobbelt kajak.
Cykeldelen var en herlig etape på “Far og datter i Vildmarken, 45 dage i Danmark”. Karen synes det var lidt hårdt med ”alle” de bakker. Men jeg synes, at hun klarede det godt med de 30-55 km per dag. Det var let, når vi kunne handle næste hver dag og få en tiltrængt is i løbet af dagen.
Der var masser af natur og historie, vi kunne snakke om i løbet af dagen. Jeg håber, at Karen i fremtiden kan huske, at hun har set de forskellig steder. Som altid er det bare skønt at have tid og nærvær med min datter.
—- 0—-
God tur hvis du begiver dig ud på Hærvejen.
Erik
Relateret indlæg
- Andre indlæg om cykelture
- “Far og datter i Vildmarken, 45 dage i Danmark”, etape 1, KLOSTERHEDEN OG ULFBORG (STRÅSØ PLANTAGE)
Indlægget er opdateret: 11. januar 2022
Hej Anders
De dele jeg har set er mulige. Men jeg ved det ikke 100%. Dog mener jeg der er flere delstrækninger, hvor cykler er forbudt, da ruten går over privat jord.
Hej Erik,
Ved du om de to vandreruter på hærvejen også er til at cykle hvis man nu er kyndig på en MTB/Cross cykel? Fx den der starter fra Hirtshals?
Dejligt at høre den kunne bruges?
Tusind tak for din kommentar?
Rigtig godt fortælling om en far og datter på en skøn cykeltur til grænsen via Hærvejen tak for en god fortælling og god vind fremover. Ollie 6200.