(Billeder tilgår når vi har net igen)
En dejlig dag med mange indtryk og alt det vi drømte om da vi drog her op.
Jeg stod op ved syvtiden og nød morgen for mig selv. Jeg var ude med solcellerne med det samme, da solen varmede og der var få skyer. Jeg fik strukket lidt ud og fik drukket en ordentlig omgang morgen the, før jeg vækkede Karen.
Det var bare en skøn morgen, vi kunne pakke stille og roligt sammen.
Først etape idag var godt fem kilometer til Qassiarsuk, en lille bygde, som også har heddet Brattahild, den gang Erik den Røde slog sig ned her. En fin lille tur, dog i tiltagende vind og bølger, så fint vi ikke skulle videre.
Det er simpelthen det sted Erik den Røde fandt bedst, på hans første recce tur til Grønland, før han drog til Island og lokkede flere med her op i år 985.
De næste godt 400 år boede Nordboerne her i Østerbygd og lidt mod nord i Vesterbyg.
I Qassiarsuk havde vi også en aftale med Andrea fra Leif Eriksson Hostel, som vi har hyret til at køre os over land til den næste fjord.
Først gik vi en tur isen lille bygd, vi så på de gamle ruiner og besøgt de nyopførte (år 2000) museums bygninger af den gamle kirke og et langhus. Vi var nemlig så heldig at den lokale guide/museumsmand, havde set os og kørt op og åbnede.
Det var virkelige et godt besøg, fedt at vise Karen hvordan ruinerne har kunne se ud, samt få lidt fortællinger. De 90 kr per person var givet godt ud. Vi blev også anbefalet en ny app, der viser hvor mange af Nordbo ruinerne er, med fortællinger og historie, kaldt “Kujataa” den glæder vi os til at dykkende i.
Vi så også mindes mærket for Otto Frederiksen (se historisk afsnit), samt en tur i Købmanden og købe lidt små ting.
Så fiktion ellers kajakken på taget af dem pænt gamle Toyota og grejet ind bag i. Så gik turen over land, ca. syv km, der tog en time at køre på de dårlige veje.
Så der var god tid til at snakke med Andrea, hun kommer fra Spanien. Hun har arbejdet her om sommeren de sidste tre år, for et Spansk firma, der driver en rækker Hostel, lejrer og turen her i Sydgrønland.
De laver en række uge eller to uges ture her i området, med vandring og kajak, hvis man gerne vil her op og under guidede forhold.
Efter en hyggelig tur, men bumpet, var vi nu i Sermilik Fjorden, fyldt med isbjerge.
Vi sagde tak til Andrea og pakkede kajakken igen og padlede godt 2 km nord på.
Vi besøgt en virkelig fin Nordbo ruin, med flere hus, især et stod meget flot endnu.
Derfra padlede vi 80 meter retur, og slog lejr på den anden side af floden. Fordi det ville ikke være let at krydse floden til fods.
Det var drømmen af et lejr sted, fladt, lavt, flot og skøn natur.
Vi slog lejr og nød nogle skiver frisk franskbrød, fra butikken. Så gik vi en lille tur, hvor vi også hilste på tre Islandske heste. Der er stort set heste ved alle gårderne, men først gang vi møder dem ude i ingen ting.
Vel retur fik vi også stået på hænder og Karen fik lavet lidt spring.
Så var klokken også mange, så var det tid til mad og endnu en sejr i Yatzy.
Igen en virkelig skøn dag. Men først dag, uden havørn, hvad sker der

Qassiarsuk / Brattahlid og den nordiske indvandring 985-1450
Vidste du at efterkommere af de nordiske indvandrere i Syd- og Vestgrønland skabte deres eget grønlandske samfund gennem 200 år før inuit indvandrede fra nord? Den nordiske udvikling af skibe til langfart havde været på sit højeste i år 800, og frem til år 900 havde skibene bevist deres værd ved lange togter til det europæiske kontinent og til f.eks. Irland, Skotland og endelig til Island i 971-972. Det næste skridt var Grønland, og de første nordiske bosættelser kom i 985, hvis man tror på de islandske sagaer. Det var i denne periode at Erik den Røde tog sin plads i historien. Det medførte en tilstrømning af 300-800 mennesker fra Island som begyndte at bosætte sig i hele Sydgrønland i de indre fjorde lige før år 1000. Bygderne fik nordiske navne, som nu er blevet omdøbt. Erik den Røde kom fra Island og bosatte sig med sin kone Tjodhilde og deres børn (bl.a. sønnen Leif der senere besøgte det nordamerikanske kontinent) på en gård ved elven. Brattahlid betyder “en brat li” (fjeldskråning), og det er lidt pudsigt da nærområdet er fladt. Måske var Erik med til at bygge det første lille kristne tempel eller bønnehus omkring år 1000, der netop blev placeret i området. Sønnen Leif rejste til Norge i år 999 og overvintrede hos Kong Olav Tryggvason, hvor Leif tog kristendommen til sig og derfter vendte hjem til Grønland med en flok præster. Tjodhilde blev kristen efter sønnens tilbagekomst, men faderen Erik nægtede i første omgang at lade sig omvende selvom både søn og kone stod overfor ham. Han lod sig til sidst overtale da Tjodhilde truede med at afskære Erik fra seksuelt samkvem i ægtesengen, hvis han ikke ville leve som kristen. Tjodhilde opførte derefter Grønlands første kirke ca. 100m fra deres gård. Derefter spredte kristendommen sig til alle gårdene, og der er indtil videre fundet 12 kirkeruiner i Sydgrønland. De nordiske indvandrere byggede også gårde i indlandet omkring Vatnahverfi og gennem de næste 50 år spredte de sig både i Sydgrønland og længere oppe i Vestgrønland. De sydlige bosættelser skete især ved Gardar (idag Igaliku), dalene ved Qorlortoq og Qorlortup Itinnera, i Uunartoq fjorden og i Ketils Fjord (hedder idag Tasermiut Fjord). I slutningen af 1200-tallet levede der ialt 1400-2000 mennesker i bygderne, mens der til sammenligning levede ca. 530.000 i Norge og 40-70.000 på Island på samme tidspunkt. Efter Brattahlid havde været det politiske centrum i Østerbygden i flere århundreder, blev også dette område koloniseret af inuit der ankom fra nord. Det var først i 1924 at der igen kom fåreavl på stedet, da Otto Frederiksen med succes genstartede fårehold som levevej med lånte får fra Qaqortoq. Han bosatte sig samme sted som Erik den Røde havde levet. Derefter ankom der yderligere 15 fåreholdere fra Qaqortoq til stedet. Der bor idag under 100 mennesker i området omkring Qassiarsuk

Skrevet af Mikkel Ring Jørgensen.
Vi kender hinanden privat fra Grønland af, og fra fælles interesser. Mikkel har bl.a. været medforfatter til en officiel historiebog udgivet af Grønlands Selvstyre, og har skrevet mange andre materialer beregnet til undervisning og formidling generelt. Mikkel brugte den første del af sit voksne liv med at rejse til Grønland på et personligt eventyr der varede flere år, hvor han oplevede mange sider af samfundet og naturen. Han var derudover den eneste dansker der studerede bl.a. inuitkultur, arktisk arkæologi og det grønlandske sprog på Grønlands Universitet. Mikkel er i dag uddannet på både universitetet, seminariet og konservatoriet i Danmark med forskellige uddannelser, og arbejder i Jylland med uddannelse og udvikling.

Turdata:
Afgang: 10.30-11.30 og 15.40-16.40
Ankomst: 16.40
——
Vejr: Sol hele dagen, få skyer. 10-16 grader. Let til frisk vind, ind i fjorderne.