Det blev ikke den bedste nat på turen. Lejrpladsen var perfekt, men de mange kraftige vindstød i løbet af natten, væggene mig mange gange. Det medførte en masse drømme.
Så da jeg stod op klokken fem var jeg lidt klatøjet.
Der var råkoldt ude og der var en frisk vind ind fra sydøst, ikke et ønske scenarie for sidste padle dag.
Men da jeg vækkede Karen klokken 6, lagde vinden sig og da vi padlede af sted, var det vindstille og lidt små lunt, perfekt.

Det var med meget blandet følelser jeg sad i kajakken. Jeg glæder mig til at komme hjem til min dejlige kæreste. Jeg glæder mig også til en pause for at padle. Men jeg bliver også helt tom, når jeg afslutter en tur/ekspedition. Det er nok fordi jeg afsluttet en ny hverdag, noget trygt. Et meget simpelt og lige til liv slutter.
Det er også min store passion at rejse på denne måde.
Så er der selvfølglig også tiden med min datter der slutter.
Jeg glæder mig til en pause, det gør hun også ved jeg. Men omvendt så har vi det godt og lære mange sider af hinanden at kende. Vi får skabt det her unikke bånd og oplevelser samme, som vi kan mindes sammen, resten af vores liv.
Så jeg var. Nok lidt mut i kajakken i dag.
Humøret faldt også da vi pludselig fik en frisk til hård modvind klokken ti. Jeg frygtede det var fjordvinden der var kommer meget før en normalt. Samtidigt var vi på et sted hvor fjorden er meget smal, så vores modstrøm var ekstra kraftig. Så vi kunne lige padle 3-3,5 km/t.

Heldigvis lagde vinden sig lige så pludseligt som den kom efter en times tid. Skyerne blev også afløst af mere og mere blåhimmel og sol. Så livet blev godt igen.

Vi fik også foræret en del dyre oplevelser igen.
Først en sæl, vi ikke så men hørte, da det gav et kæmp plask 15 meter skråt bag os, da den dykkende.
Vi så i løbet af dagen tre polarræve. Den først så kun jeg, det var en lille unge, der løb på stranden og forsvandt ved nogle klipper.
Så så vi begge en voksen polarræv, der løb væk fra stranden. Sidst på dagen så Karen en polarræv højt oppe i terrænet. Jeg nåede ikke at se den.

Idag var fuglens dag. Vi mødte tre lom, der overhovedet ikke var bange for os. Jeg synes de plejer at være sky. Så.da vi mødte tre, skyndte jeg at tage mit store kamera. Jeg blev noget overrasket over at se tre lom i søgeren, der svømmede direkt mod os. De kom helt ind på 15 meter af os og svømme rundt. Jeg tror det var en voksen og to store unger. Da vi padlede videre, fik vi et par skrig med.

Senere mødt vi en ravn på stranden. Den gik stille og roligt rundt og undersøgt tangen. Den var helt cool med vi kom tæt på. Den hoppe op på en sten, før den fløj væk. De plejer ikke at være så roligt.
Der er forøverigt mange ravne i folk for tiden. Så flyver de 4-10 stykke sammen.

Sidst på dagen, mødte vi en stor mågeunge og de to forældre på afstand. De var også rolige og lod os komme tæt på.

På den måde blev det en god dag.

Efter små seks timer og godt 20 kilometer, kom vi ned til den store sø Tasersuaq. Her slog vi lejr og tømte kajakken totalt for første gang på turen, så alt kan tørre.
Mens det tørre gik vi en tur ind til den store frede sø. Her var også nogle nordboruiner markeret.
Vi gik 2,5 km ind og ud langs søen. Jeg fandt den en ruin og en kirke, vil jeg sige. Men de var også i ekstremt dårlig stand. Det er lidt mærkeligt at næsten alle ruinerne her i det sydlige område af vores tur er i dårlig stand, i forhold til ruiner i starten af turen.

Vel tilbage, fik jeg pakket. Samt ringet til vores bådpickup imorgen. Som altid var satellitforbindelse dårlig, men det lød til vi bliver hentet i morgen tidlig.
Så har vi 1,5 dag i Nanortalik til at på pakket udstyret til skibet hjem samt opleve Nanortalik museum, mv. Det skriver jeg også om.

Vores sidste aften i telt, forsvandt mellem fingrene på os. Vi hygge, fik pakket lidt om, samt Karen fik popcorn.
Vi fik også nogle snakke i løbet af dagen og vores ture og oplevelser samme, det er altid skønt.

Nu vil vi tag vores sidste nat i telt, på denne tur, på dette dejlige sted.

Turdata:
Afgang: 07.13
Ankomst: 13.08
——
Vejr: Overskyet fra morgenstunden, opklaring og sol fra klokken 12. Overskyet igen fra klokken 16.00. Enkelte dryb. Svag til hård vind fra sydøst. Mest svag vind. 8-13 grader.