Dato: 19. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 104 / Dag 137
Sverige Lejr 41 / Dag 52
Pos (google): 64 15 17.1 / 21 11 50.6 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 50,1km (i alt 4726,5 km)
Distance roet i Sverige:1938,5 km (i alt)
Rotid: 10t30m (06.40 til 17.10)
Vejr: 6/8 til 8/8 af skyer i alle højder. Vindstille meget kort ellers 3-6 m/s nordvest. 13-16 grader
Bølger,havblik til 30 cm mest fra nordvest og vifte omkring det. Enkelt steder med 30 cm dønninger

Kan snart kalde mit telt, computer teltet fordi det var det aften gik med. I seng kl. 21.20 efter at have sagt farvel til familie og en datter der ikke vil sove. Op som altid kl. 5 blev helt glad da solen skinnede ind på telt og der var havblik, lidt mørke skyer ud mod øst.
Fik pakket sammen og rendt på toilet to gange, uorden i tingene. Roede stille ud kl. 06.40 da der var mange sten i vandet, så skulle passe på.

Var overbevist om det skulle blive en flot dag med den start og vejrudsigten var også fin. Men kort efter start kom der lave mørke skyer ind både fra øst og vest, der skabet en masse vind ca. 6m/s fra nordvest samt små bølger, men det gav nogle flotte naturscener da skyerne ligger i alle højder og i mange former.

Sådan forsatte dagen, når der kom lave mørke skyer ind, kom der vind, og når de var væk blev der mere stille, så hastigheden gik lidt op og ned. Da vinden også hurtigt lave små bølger, retningen skiftede som i går alt efter hvor jeg var i kryds og i forhold til kap. osv.

Jeg fulgte land lidt mere i dag. Efter små 3 timer kom jeg til den lille gamle by Ratan, her gik jeg helt uhørt i land og brugte 15 min på at få smidt affald ud og fyldt min vandpose op. Kikkede også hurtigt efter en butik. En lille hyggelig havn med lidt huse i god stand, men stod med følelsen af byen var forladt. Her var helt stille, som en hel westernfilm, hvor helten kommer og folk er flygtet, kan høre det knirker, manglede bare at der kom rullende de her grenruller igennem byen. Så ikke et mennesker kun en bil der kom kørende.

Videre det gik, var faktisk lidt køligt når det var overskyet, har haft langærmet jakke på de sidste mange dage, overvejer kraftig at tage tørbukser på snart.

Det blev endnu en stille dag, så en lille motorbåd, to biler, ikke et menneske i løbet af dagen. Der er ellers mange hytter og huse langs kysten forsat, men sommer er åbenbart forbi.

Oplevede lidt sjove dyre ting i dag. Kan se efteråret er på vej, fordi igen i dag så jeg store flokke af Skarv der flyver rundt sammen. Samt ved Ratan, var der flere hundrede svaler, samlet, el-ledninger var fyldt på af svaler på rækker, samt man der fløj rundt. Turen går nok sart syd på for dem.
Så der skete ikke så meget, kysten er forsat store sten og grantræer, bjergene er forsvundet igen, så det er forholdsvis ens. Hastighed var lidt lavere end i går, så det gik stille og roligt mod nord mens tankerne fløj rundt.

Da det var tid til at slå lejr var det lidt sandstrande, roede lidt frem og tilbage, for at sikre mig jeg komme til at lægge mig for tæt på et hus, men fandt en stor sandstrand, så var opgaven at undgå at få sand i alt. Valgte at lad kajakken lige nær vandet og bære mine ting 30 meter op hvor jeg kunne slå lejr i lidt græs / mås.
Selvfølgelig skulle der knække et samle led, i dag i hoved stangen, det er sjældent (nr. 23).

Så blev jeg vasket og fik gang i brænderen den køre hver aften og morgen efterhånden. Fik kylling ret, med pasta, grønsager, osv. god færdigretter. Har købt frostretter til 4 dage. Så de skal holde sige i 5 dage. Det er ikke noget jeg er så bange for, de tør op men er tætte. Så varmer jeg dem godt op, er gået fint indtil videre.

God aften, jeg skal ud og jagte net, for at sende det her.