Dato: 13. maj og 14 maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 31 / Dag 39 og 40
Pos (google):  66  23 37.5 / 12 53 41.5 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  50,8 km (i alt 1208,7 km)
Rotid: 9t40m (16.30 til 02.10)
Vejr: Alt. 8/8 lave til 4/8 høje, en masse tunge mørke skyer, en del regn først på turen. Vindstille til 10 m/s med stød på 12-14 m/s forskellige retning, mest v og sv. 6-10 grader
Bølger, havblik til 50 cm bølger forskellige retninger, lokal op til 80 cm bølger kort.

Fik læst lidt og set lidt podcasts. Blev færdig med Karsten Paarup beretning om hans DK rundt forsøg, en god og alsidig beretning, meget ærlig om alt, sjovt at læse. I seng kl. 22. Ville sove så længe som muligt, det blev kl. 7. Selv om jeg prøvede at placere telt godt, have jeg en stor knold lige på midten af mit underlag i nat. Der var yoghurt til morgenmad i dag. Vejr udsigten er ikke blevet bedre ser ud til der er et hul i eftermiddag og aften. Gik i gang med at gennemgå alle min ting for fejl og hvad jeg ikke skal bruge mere. Lave min lynlås på dækstaske, prøve at lave lynlåsen i min pagaj taske men måtte lave den på en anden måde. Fik samlet en stank med ting jeg vil sende hjem, langt undertøj, reserve handsker, hue, pagajluffer, gamle kort, osv. blev til en 5 kg, dejligt. Ved 9 tiden var jeg klar til at gå i butikken og gå en tur, men så begyndte det at regne. Så ville jeg heller læse, så lå og hyggede mig lidt, kl. 10.30 holdt regne op, gik op i byen, på vejen satte jeg mit store batteri til ladning, samt kom af med affald. I butikken og handle lidt, de vældig flinke damer, havde god tid, viste mig et klip af en kajakmand blandt spækhugger taget oppe omkring hvor jeg også så dem, her er de bare tæt på.

Var med inde til kaffepause, fik en kop juice i stedet. Hyggeligt at snakke lidt, fik igen en masse at vide.

Da jeg ville sende pakke kunne de ikke sende til udlandet her, sendt den til min kammerat i Norge i stedet, kunne ikke bære at tage det med tilbage, når jeg lige var så glad for den ekstra plads.

Kunne se jeg kunne komme af sted sidst på eftermiddagen, så gåtur blev droppet tilbage i telt, lidt at spise så sove en time, op kl. 14 pakke og trække i tøjet, tog slet ikke så lang tid som jeg forventet 40 min i stedet for to timer. Da det begyndte at regne og blæse en del, satte jeg mig i telt i kajaktøj og læste ind til 15.30 så pakkede jeg sammen og kunne padle af sted kl. 16.30. En underlig følelse, fordi her er det ikke specielt godt vejr, 6 m/s og regnvejr. Men det er vejret længe fremme jeg går efter der skulle være en åbne fra 18 til 24 med 4-6 m/s må tag de huller jeg kan få. Hader altid at ro efter prognoser, kan godt lide at kunne se det selv. Men hvis der er dårligt må jeg stoppe. De første 8 km gik super, med lidt lokal vind og bølger, men  lå godt i mellem øerne, så skulle jeg krydse 4 km over til Rødøya det er her de snakker om vejret skifter. Men kom fint over en 8-10 m/s i korte periode og bølger på 50 skråt forfra, her går det altid godt og hurtigt fremad.

Jeg var indstillet på at hver km jeg får er godt, så min krop var indstillet på at arbejde indtil vejret stoppede mig eller kræfterne løb ud.  Det er sjovt når jeg roer på den måde, bliver jeg ikke træt så hurtigt, fordi jeg ved aldrig hvad vejret bliver om næste hjørne. Sådan gik det der ned af med hop fra ø til ø. Meget lokal vejr, pludselig vind med kraftige stød, men søen rejste sig ikke særlig meget, så det gik fint. Jeg var heldig at kunne lige i læg en del af tiden, ellers gav jeg den gas under krydsene. Vejret var med mig, ved ikke om det er den lille munk der er på spil igen, fordi under mange af krydsene var det stille lige hvor jeg var. Passerede polarcirkelen på mit kort, skulle være en globus på en ø, men kunne ikke se den, underligt, tog lidt billeder af solnedgange klokken var blevet 22, så roede jeg videre sydpå.  Det hele går over al forventning, bliver lidt mørkere end forvente, men stadig let at se alting jeg skal bruge, men tager pandelampe på, så jeg kan tænde den, hvis jeg skulle møde et skib. Pludselig kunne jeg se globussen, et lidt andet sted end forvente og syd for polarcirklen. Igen lige som på Grønland ved mange af varden, for dem som har læst min bog ”Oplevelser i ukendt land”, så blev vejret godt lige omkring globussen da jeg kom, månen den en vej og solnedgang den anden, helt fantastik. Det nu ikke fordi det lige er Polarcirklen det betyder ikke så meget for mig. Dame i købmand sagde der var en englænder han rullede ved polarcirklen det skulle jeg ikke nyde noget af, når jeg skal ro videre, ikke grundt til at udfordre skæbne, vil heller videre.

Jeg bliver ved med at være heldig og kan forsætte, vejret er ikke helt som prognosen, jeg har vindstille og pludselig har jeg 6-10 m/s i en kort periode. Det er vanvittigt smukt. Da det bliver ”mørkt” tus mørke, kan jeg pludselig dufte lyngen og træerne, sanserne bliver skærpet. Roer i mellem Stigen og Lyrøya der er virkelig smukt. I end af øen , blæser den voldsomt op kommer lidt krapsø, kan mærke jeg er træt og jeg skal ud i det åbne, så takker af for i dag og går i land og slåer lejrer, på den dejligst ligge græsmark. Sikke en dag. Havde lige fået teltet op da der knækkede endnu et samleled, jeg behøver ikke sige jeg var tosset. Men fik det ordet, slut med reservedel igen. Ind i telt er allerede ved at blive lyst igen. Skifte tøj, mad, dagbogen her, så skal der snart soves. Ser ud til jeg første kommer af sted i morgen aften eller tidligt Søndag morgen, men det kan ændre sig mange gange.

Så 9 havørne i dag, 4 geder dem på land, en del måger, kun lidt andre fugle. Kun få skibe i dag.

Jeg er godt træt nu, så mere dagbog må I have til gode.

Ja selv om det var fredag den 13, som min kæreste sagde, blev den en super god dag, dejligt at få et godt hug mere.