Denne sommer 2019, stod den også på cykeltur med min kæreste Tine. Denne gang skulle Irland udforskes. Turcykling er vores store ting sammen. Tine cykler meget MTB, og hun er stærk og udholdende på en cykel. I modsætning til vandring, skitouring med pulk og solo kajak, kan vi på cyklerne let udligne vores forskel i kropsstørrelse og fysisk. Så her skal jeg arbejde for at følge med. Igen var det Tine der havde planlagt det hele (hvilket hun efterhånde har gjort på alle vores cykelture), da jeg igen igen var på ekspedition lige op til. Denne gang var jeg væk fra 12. feb. til 10 juni, på “2. Thule til Thule ekspedition“.

Efter sidste års fantastiske tur til Skotland, havde vi talt om at vende tilbage til Skotland eller tage til Irland. I løbet af foråret, besluttede vi det blev Irland denne gang. Jeg havde en drøm at cykle Irland rundt, men det gik hurtigt op for Tine, det ikke var muligt på 3 uger, uden at hoppe en masse spændende ting over. Tine fandt hurtigt ud af, at noget af den flotteste natur vil vi finde i det sydvestlige, vestlige og nordlige Irland. Samtidig fik indtryk af, at den vestlige og sydlige del af Irland var langt mindre cykel venlig. Derfor besluttede Tine hurtigt at turen, skulle være sådan her i grove træk.

  • Fly fra København til Dublin.
  • Tog fra Dublin til Cork, i det syd-vestlige Irland
  • Her fra cykle langs den sydvestlige del af Irland mod vestkysten og op langs vestkysten til tiden var gået.
  • Tog fra hvor vi nåede til og tilbage til Dublin
  • Fly fra Dublin til København

Prioriteten var at cykle, det vi kunne. Der var ikke noget, vi skulle ikke nå. Ingen forudbestilte overnatningssteder. Flybilletten tilbage til København var vores bagkant. Så der var tid til at cykle ud på de mange fine klippehalvøer, der er langs vestkysten. Så kan vi altid tage tilbage og cykle fra hvor vi kom til og videre op nord om Irland.

Jeg kommer lidt ind på følgende herunder:

  • Video med billeder og filmklip fra turen
  • Klargøringen og planlægning af cykelturen
  • Turdata
  • Overordnet
    • Vejret
    • Midges/knot
    • Trafikken
    • Mad
    • Historiske seværdigheder
    • Naturmæssige oplevelser
    • Overnatning
    • Transport til/fra og i Irland
  • Relaterede indlæg
  • Dagbog fra turen

 

Video med billeder og filmklip fra turen

Her en film, med billeder og filmklip fra turen, som giver et godt indblik i vores fine cykeltur, i Irland. Filmen er lavet af min kæreste, Tine Henriksen.

Klargøringen og planlægning af cykelturen

Når vi skal afsted på vores cykelture, ender det altid med jeg har travlt. Jeg var hjemme igen fra “2. Thule til Thule ekspedition” den 10. juni, og så var der kun 14 dage til afgang. Jeg havde en del arbejde, og der er lidt mails efter flere måneder off-line, og der var møder og foredrag. Men jeg kom i gang med den fysiske træning med det samme. Jeg nåede også 3 cykelture, før der var afgang igen.

Tine havde alt logistik klar. Hun havde skaffet ruterne til vores GPS, købt kort og en mini guidebog, købt fly- og tog billetter. Så alt det logistiske var på plads.

Udstyret var der styr på fra vores andre ture. På den måde er det let at gå til. Jeg finder pakkelisten frem i Excel. Så er det bare at finde frem og se på notaterne fra de andre ture.

Efter 14 dag, der fløj afsted, var det tid til eventyr igen, herligt.

 

Turdata

Her lidt deltaljer om vores tur. Vores dagbog fra sociale medier er sat ind under indlægget, hvis du vil læse mere og se endnu flere billeder.

Her er de overordnet turdata:

  • Tid:
    • Afrejse 25. juni.
    • Cykeltur fra 26. juni til 13. juli. (18 dage i alt)
    • Hjemrejse 14. juli.
  • Km i alt: 1.364 km
    • Gennemsnit per dag: 75,8 km (18 dage)
  • Højdemeter op i alt: 10.617 meter
  • Højdemeter ned i alt: 10.617 meter
  • Punkteringer: 0
  • Defekter: 0

Ruten fra syd mod nord

 

Overordnet

Vejret

Vi havde hørt meget om vejret i Irland. Primært historier om regn. Jeg havde aldrig forestillet mig, at vi ville få så godt vejr. Der gik over en uge, før vi skulle have regntøj på. Vi havde ingen dage med heldags regn. Det var kun byger. Jeg tror også, vi var heldige, da vi ofte kunne se regn andre steder. Vi havde rigtig meget sol og forholdsvis varmt vejr. Det var rigtigt sommervejr, med dagstemperaturer på mellem 16-24 grader. Nattemperaturer mellem 10-16 grader, vil jeg skønne.

 

Midges/knot

Efter vores tur i Skotland med midges/knot og myg, var vi spændt på Irland. Jeg tror, at det gode sommervejr hjalp os igen. Vi havde næsten ingen myg og relativt få midges/knot (i forhold til, hvad vi havde forventet). De kom kun ved vejrskift. Nu lå vi også på en del campingpladser med kort græs, der gør, at der ikke er så mange som ved wildcamping.

Vi havde mygge/midges hovednet med, jeg fik ikke brug for mit. Tine brugte sit nogle gange. Men jeg vil altid tage et med.

 

Trafikken

Cykling er ikke en udbredt måde at transportere sig på i Irland. Og vi mødte ikke mange cykelturister. Der er nogle km cykelstier omkring enkelte af byerne og i Dublin, men derud over er der ikke gjort noget særligt for cyklister. Men de vil gerne og er så småt på vej med (lidt) større opmærksomhed og faciliteter for cyklister.

Vi stødte på enkelte undtagelser. Den ene er Aran Islands (Inish More), hvor du kun kan komme til som fod-passager, her er der udlejning af hundredevis af (hvis ikke over tusind) cykler hver dag, og du kører på de små veje blandt ikke-vante cyklister, der ser måbende til, når du med lethed kommer kørende op ad bakke med fuld oppakning, og de er overbevist om, at du kører på e-bike. En anden undtagelse er “The Great Western Greenway” – 42 km cykelsti fra Westport til Achill, hvor du kan leje cykler i begge ender og undervejs, og så blive kørt tilbage. En strækning der betegnes som “World Class” og den længste off-road cykelsti i Irland, og meget familievenligt. Vi havde virkelig set frem til denne strækning, men … altså…det var en ok tur. Men igen igen stod det bare lysende klart, hvor cykel forkælede vi er her i Danmark. Med hundredevis, hvis ikke tusindvis af smukke danske cykelsti kilometer, var Greenway nok ikke helt så “World Class”, som vi havde forestillet os. Og så havde enkelte byer lidt basic cykeludlejning til et par timers rundtur.

Alle cykelturister med oppakning hilste på hinanden. Men det siger ikke så meget. Den føste uges tid mødte vi nogle enkelte cykelturister dagligt. Den sidste del af turen mødte vi nogle enkelte cykelturister i løbet af ugen. Til gengæld var der mange motorcyklister der lig’som følte sig “forbundet” med os. Der var i hvert fald mange der hilste på os i forbifarten.

Vi var på forhånd opmærksomme på, at Irland (endnu) ikke er designet optimalt til cykelturisme, så vi havde begge gule trafikveste og/eller kraftige lygter på. På dage med regn eller lidt dårligere sigt kørte vi med lygterne tændt hele dagen.

Trafikken viste sig at være en virkelig positiv overraskelse, efter en noget blandet trafik oplevelse i Skotland. Landevejene er ofte relativt smalle og biler/lastbiler må typisk køre 80-100 km/t uanset om vejen bugter sig, og der ikke er udsyn. Der er ingen cykelstier, “skulder”/plads på ydersiden af vejkants striben. Folk kørte som oftest virkelig pænt og tog hensyn. Langt de fleste tog også hastigheden af ved overhalinger, og blev bag ved os når de ikke kunne se frem. Noget helt andet end Skotland. Vi prøver også at være søde, ved at vinke bilerne frem, når vi kunne se, at der var fri bane frem efter, og hilste pænt på dem der viste hensyn. Noget mange var glade for.

Der var mange områder, hvor vi havde vejen meget for os selv. Dog var trafikken tæt ved de store turistattraktioner. Vi undlod også at køre strækningen ”Ring of Kerry”, da alle lokale sagde der vil være rigtig meget trafik og især busser. Men det gav så en virkelig flot tur op igennem ”Killarney National Park” og ”Gap of Dunloe”, som var en skøn tur.

 

Mad

Flere havde sagt til os, at i Irland fik man kun mad der var overstegt i en frituregryde. Men det var absolut ikke tilfældet. Vi var overrasket over hvor mange spisesteder der var, og med forholdsvis god mad. Ved at søge på Google, kunne vi let få et godt overblik over spisesteder, samt der var en del flere på turen, end vi kunne finde via Google. Og enkelte af de steder, vi fandt på Google, fandtes ikke ude i virkeligheden. Der er selvfølgelig fish and chips, burger og den slags mad. Lige noget for mig, og det var fint og til en rimelig pris. Der var også salater og andet de fleste steder.

Der var også mange supermarkeder. Vi søgte igen på Google 1 til 2 dage frem, for at vide hvad der var. Det er en god ide at søge lidt bredere end supermarked, det var også en god ide at søge på de forskellige butikkers navne (Spar, Tesco, Centra og SuperValu) og ”local store”, da der en del butikker ude i de små samfund. Så vi kunne handel stort set hver dag, uden problemer.

Dog har campingpladserne – modsat i mange andre lande, sjældent noget til salg/minimarked.

Vi kan næsten ikke nævne Irland uden at nævne deres bar/pub kultur. Eller deres whisky. For os fyldte det ikke så meget. Ingen af os bryder os om alkohol. Der var altid en pub i hver en flække, og du kunne næsten få et måltid mad til din øl. Vi spiste frokost på pub nogle gange, men det var “tungere”/lidt federe mad.

 

Historiske seværdigheder

Irland har en historie, der går mere end 10.000 år tilbage, og det er ikke gået stille for sig. En historie der også bærer præg af blodige krige med englænderne. Generelt når vi er på cykelture, holder vi os til historiske steder og seværdigheder, hvor det er nemt at have cyklen med, eller steder hvor vi kan parkere dem nogenlunde sikkert/ude af syne. Og sådanne steder var der en del af undervejs. Imponerende stencirkler fra bronzealderen, rester af gamle kæmpe store borge (specielt på Aran Island, Inish More), gamle afbrændte kirker og klostre – det var næsten “så sikkert som Amen i kirken”, at kom vi til en afbrændt kirke/kloster, så var det englænderne, der havde brændt det af i en af de utallige konflikter.

Naturmæssige oplevelser

Irlands Atlanterhavs kyst er rå og vildt flot. Klippekyster med klipper på op til 200 meters lodret fald, hvor Atlanterhavet i uendeligt mange år har gnavet i sig af kyststrækningen. Det er suppleret af et indland lige bagved ofte fyldt med smukt højland. Vi var ikke et øjeblik i tvivl om, at cyklen var den helt rigtig transportform at komme rundt på. Den frihed det giver at cykle i de smukke omgivelse er genial. Vi kunne stoppe op, hvor vi ville – i modsætning til biler og busser, der var tvungen til at holde gang i hjulene på de smalle landeveje uanset udsigter.

Cliffs of Moher (klippe kyst med 200 meters lodrette klipper) er et af Irlands mest besøgte turist attraktioner. Det er super flot, og et must hvis du kommer med bil, da der er gode parkerings muligheder. Og du kan komme ud langs kanten. Men der er rigtige mange turister. Som cyklist har du let adgang til rigtig mange storslåede kysttrækninger, som vi nød mindst lige så meget.

Der var flere rigtig gode og super flotte rundstrækninger og bjergpas.

 

Overnatning

Irland viste sig at være noget anderledes, end jeg havde forventet. Jeg tænkte Irland som Skotland, hvor der er ”alle mands ret” på statens jord. Men i Irland er der ikke ”alle mands ret”, samt næsten al jord er privat. Så vores tanker om at overnatte i naturen, kunne vi hurtigt se ikke var muligt af flere årsager. Den første årsag er, at det ikke er lovligt ret mange steder. Men landet er meget mere præget af landbrug (og får og køer over alt). Markerne var hegnet meget ind og låger låst. Så det ville ikke være hensynsfuldt at bruge markerne. En anden årsag (fik vi oplyst) er, at landejeren har et udvidet forsikringsansvar. Det betyder (som vi har forstået det), at overnatter vi på privat land uden at have fået lov, og kommer en af os til skade, er jord ejeren forsikringsmæssig ansvarlig. Det er en unfair situation at sætte landejerne i. Vi blev nogle gange foreslået at gå ind på den lokale pub og spørge, om der var nogen, der havde et hjørne land, vi kunne sove på mod lidt småpenge. Men det valgte vi ikke at gøre.

Derfor havde vi kun 3 overnatninger i naturen/wildcamping, i områder hvor der ikke var landbrug, eller andre muligheder. Ellers sov vi mest på de små campingpladser, der er de fleste steder. Campingpladserne er lette at finde på Google, samt de har nogle fine kort på campingpladserne over alle pladser. Prisniveauet lå mellem 10-12 euro per person, med bad.

Vi blev også nødt til at sove på B&B 3 gange. Da der ikke var andre muligheder i de områder. B&B var virkelig hyggelige og meget fine forhold. De lå i et prisniveau fra 70-90 euro, for 2 personer. Der var dog en enkelt gang, hvor vi brugte lang tid på at finde et sted, da alt var optaget – vi fik lige 40 km mere end planlagt, det nev lidt i lårene.

Så vil du til Irland, så er der mange muligheder for at tage turen i telt, eller med overnatning i seng på B&B og hoteller, hvis man vil have lidt mere luksus.

 

Transport til/fra og i Irland

Det er let at komme til Irland, med direkte fly fra København. Vi bruger helst SAS, da de har super god service når man har cykler med. Man skal bestille sin bagage som cykel, så bekræfter SAS om der er plads til cyklen eller ej på den afgang. Er der ikke plads, er de meget hjælpsomme, til at finde en afgang. Husk at tjekke om det kan betale sig at opgradere til SAS Plus, i forhold til at købe en ekstra bagage. Det kan det ofte.

I Irland er der rigtig fine tog. Den en afgang var vores cykler i en vogn for sig selv, til storbagage, der er aflås på turen. Den anden afgang skulle de ind i de normale vogne, hvor der var plads til to cykler. Det kræver en cykelbillet, der kan købes på nettet eller på stationerne.

—-0—-

Irland var virkelig en positiv oplevelse, det var så flot og dejligt som forventet. Men vi er meget positive over trafikken og de mange campingpladser og spisesteder, til nogle fornuftige priser.

Vi vil gerne tilbage og cykle videre mod nord og Nordirland – den strækning, som vi ikke nåede denne gang.

Erik

 

Relateret indlæg

Dagbog fra turen

Her er de dagbogsberetninger vi skrev undervejs på sociale medier.

Afgang
25 juni tirsdag

Fly fra København til Dublin
Tog fra Dublin til Cork
Overnatning på Hostel på en bar.

Første cykeldag
Dato: 26 juni onsdag
Km: 65,5 km
Meter op: 949
Meter ned: 951
Vejr: sol med en del skyer. Tiltagende vind til frisk vind fra øst.

Så er vi igang igen✋
Igår fløj vi til Irland. Her landede vi i Dublin, tog toget til Cork i syd. Vel fremme sove vi på et hostel i Cork.
I dag kunne vi så tag hul på 3 ugers cykling her i Irland?‍♂️.
Vi køre mod syd og tager vestkysten op. Så må vi se hvor langt vi når. Vi skal hygge os og nyde vi er på cykeltur igen.
I dag stod den på bakket terræn, men masser af gamle ruiner, flot natur og en masse marker, mest med græs. Samt en del fugle.
En flot start og det er oven i købet varmt 20 grader og tørvejr☀️?

Lang dag
Dato: 27 juni
Km: 103 km
Meter op: 1466
Meter ned: 1481
Afgang: 0910
Ankomst: 1910
Effektivitet: 6t16m
Vejr: 18-23 grader. Skyet til morgen, senere næsten skyfrit. Kraftig til hård vind fra øst. Så rygvind.

Anden dag på cyklen var med en hård vind, heldigvis i ryggen det meste af tiden.
Vi har cyklet mod vest det meste af dagen, langs kysten.
Turen har gået på trafikeret veje, små vej der kun er to små asfalteret spor, igennem åbne marker, skov og kystnært med små stande og stejle klippeskrænter. Et frodigt landskab, der bære præg af liv igennem mange tusind år. Så i dag stencirkler, grave og husruiner helt tilbage fra bronzealderen og frem.
Vi sluttede dagen med en tur ud og hjem til Irlands sydvestligste landfaste punkt, Mizen Head vildt flot sted.
Blev en lang dag, med masser af indtryk og godt med kilometer.

Godt op og ned
Dato: 28 juni, fredag
Km: 82,45 km
Meter op: 1068
Meter ned: 1080
Afgang: 1010
Ankomst: 1730
Effektivitet: 5t18m
Vejr: 18-22 grader. En del skyer, støv regn til morgen. Ellers tørvejr.
Frisk vind aftagende til svag fra øst. Gav lidt modvind i starten af dagen.

Dag 3 her i Irland, bød på lidt nedlukket vejr, med de mange flotte og anderledes billeder det giver af den storslået natur her.
Vi har cyklet godt op og ned i dag, bl.a. på en del helt små veje.
Der har ikke været så mange stop eller historiske ting.
Det har “bare” været en dagsetape i det flotte landskab her, hvor vi passere igen nogle mindre byer. Billeder fortæller deres egen historie?

Rundtur, Ring of Beara
Dato: 29 juni
Km: 96,23
Meter op: 1673
Meter ned: 1682
Afgang: 0840
Ankomst: 1800 ca
Effektivitet: 6t12m
Vejr: 18-22 grader. Overskyet, med få huller. Støvregn til morgen, ellers undgik vi det.
Let til frisk vind fra vest.

Endnu en smuk dag her i Irland. Dagen bød på en cirkeltur. Vi lod telt og det meste af vores udstyr stå på campingpladsen. Så cyklede vi en rute der hedder “The ring of Beara”.
Igen gav det en del kilometer og højdemeter i benene, men helt anderledes uden bagage.

Dagen bød ikke på så meget historie eller speciel stop. Det var naturen og de storslået udsigter vi nød hele dagen?

Nu skal der lades op, i teltet, til vores videre færd ???

Black Wally, flot tur
Dato: 30 juni
Dag: 5
Km: 80,69
Meter op: 1066
Meter ned: 1078
Afgang: 0925
Ankomst: 1745
Effektivitet: 5t28m
Vejr: 18-22 grader. Regn til morgen. Kørte i overskyet vejr, med pletvis hul og sol. Fik let støvregn to gange, næsten ingen ting.
Let til frisk vind, lokale retninger.

?? Irland som cykel destination, har ingen af os erfaring med ? Men det Skotske Højland gjorde stort indtryk på os sidste sommer, så vi kiggede naturligt i retning af Irland.
? Atlanterhavet har på den vestlige side af Irland formet noget, der ligner en grovtandet sav. Der er masser af halvøer med rå, smuk og frodig natur stikkende ud. Der er nogle tusinde kilometers kyststrækning at udforske ?
Vi startede i det sydvestligste hjørne for nogle dage siden og har trampet cyklerne langs kysterne rundt på et par af de sydlige halvøer ?‍♂️
I dag ville vi dog ind-lands, hen over 3 små pas og , bla. “Healy Pass” og “Gap of Dunloe” og ind igennem Killarney National Park.
Vi fik en super flot dag, og var primært på små, smalle og kun let trafikerede land- og højfjeldsveje. “Højfjeldet” møder du allerede i 200 meters højde, herover vokser der kun græs, lyng og småbuske.
Nu sidder vi i telt, har fået mad i kroppen og der står the og chokolade klar til benene ??
Tine

Cykling i Irland
Dato: 1 juli
Dag: 6
Km: 62,79 km
Meter op: 717
Meter ned: 753
Afgang: 1000
Ankomst: 1630
Effektivitet: 4t3m
Vejr: 16-20 grader. Overskyet til over middag, så mere og mere sol. Frisk vind fra nordvest. Kølig vind.

?‍♂️ Cykling i Irland ??…Irland beskriver sig selv som en god og overset cykel destination. Cykling foregår på vejen, altså samme sted som bilerne, dog uden cykelsti eller plads på den anden side af vejbane markering ? Altså skal alle biler, der passerer dig, forholde sig til dig og vige for dig – ofte samtidig med at de kommer med 80-100 km/t ??
Du har nok bemærket de gule vindveste, vi kører med – det er min (Tine) beslutning og tro på, at vi bliver set nogle meter tidligere.
Du må cykle på N-veje, Nationale veje, der forbinder landsdele, lidt at sammenligne med vores hovedveje. R-veje, Regionale veje – som større landeveje. Og L-veje, Lokale veje – de mindre og helt små landeveje.
Der må typisk køres 80-100 km/t.
Det er kun motorveje, du ikke må cykle på.
Langt de fleste bilister kører hensynsfuldt, sætter farten ned, og kører pænt uden om ?

Vi bliver bare endnu en gang bekræftet i vores (DK) helt unikke forhold for cyklisterne ?
Vi har stort set ikke mødt andre cykelturister, måske et par stykker om dagen. Så ja, Irland er måske overset som cykelland.

Vi vælger typisk at køre på R og L veje, de er langt mere kuperede, mere “rustikke” i belægning, smallere og næsten ingen trafik.
Det giver lidt langsommere fremdrift ? men langt mere ro, overskud og ben der skal arbejde lidt ekstra ?
Vi kan dog ikke helt undgå N-veje og større R-veje, som i dag, hvor vi skiftede fra indland til halvø, og nu har camperet i baghaghaven hos et lille Hostel uden for Dingle med landlige udsigter og får der bræger om kap ?
Tine

The Slea head Drive
Dato: 2 juli
Dag: 7
Km: 59,63
Meter op: 533
Meter ned: 552
Afgang: 0940
Ankomst: 1430
Effektivitet: 3t32m
Vejr: 14-22 grader. Overskyet, huller med sol. Let til frisk vind fra nord.

I dag stod den på en lille rundtur her på vores cykeltur i Irland ??.
Vi sov på en lille campingplads ved et Hostel. Her efterlod vi det meste af vores bagage.
Så cyklede vi ud på Dingle halvøen og kørte “The Slea Head Drive”.
En fantastik flot tur, med gode kik til kysten frem og tilbage.
Der var skøn natur, gamle bygninger og borge.
Der var også en del biler og busser men alle var der for at kigge, så alle kørte stille og hensynfuldt. Så snart vi kom lidt væk fra kysten og ud på landet, var der næsten ingen trafik.
Blev en skøn og lidt kortere dag. Det giver lidt mere hvile til ben og røv.
Min bagdel kan godt mærke den ikke var siddet på en cykel de sidste 5 måneder, mens jeg har været på hundeslædeekspedition.
En hemmelighed vi ikke siger højt. I de 7 dage vi har cyklet, har vi ikke haft regntøj på?

På B&B
Dato: 3 juli
Dag: 8
Km: 102,73
Meter op: 960
Meter ned: 876
Afgang: 0900
Ankomst: 1915
Effektivitet: 5t58m
Vejr: 18-24 grader. Få skyer, sol. Let til frisk vind fra nordvest.

?? De små højlands pas er lykken for en cykelturist ? Små veje, du er hurtigt over trægrænsen i 200moh = super flot, ingen busser og lastbiler ?
Vi startede ud fra havnebyen Dingle med en god og flot opvarmning hen over “Conor Pass” – Irlands højeste vejpas i 410moh ? efter den start på dagen var resten af dagens bakker hurtigt klaret.

Senere trampede vi os igennem irsk landbrugs- og strand idyl under en blå himmel ☀️
? Det er imponerende at se ruinerne af de gamle katedraler/kirker. Og se hvor store og magtfulde kirkerne har været (er), når man ved hvor fattigt/stor hungersnød, her har været.
Området her er primært irsk-turistet…hvilket skulle vise sig at blive lidt af en udfordring ?
Vi havde undersøgt, at der lå flere caravan- & campingpladser undervejs, og er de andre dage bare droppet ind.
Da vi ca kl. 15 var camping klar, blev vi mødt med “No Camping – kun for fastliggere” ?Og det viste sig at være det samme længere nordpå. Vi var klar på at “wild camp’e”, men der var bare ikk passende/uforstyrrede steder ?
Tålmodigheden slap op kl 18.30, da vi ramte Ballybunion, og vi heller ikke her var velkommen på i de store camper/trailer parks.
Nu sidder vi på et rigtig fint lille B&B lidt uden for Ballybunion med havudsigt, solnedgang, jordbær, vindruer og chokolade muffins ?
Tine

Bagende sol
Dato: 4 juli, torsdag
Dag: 9
Km: 109,64
Meter op: 911
Meter ned: 966
Afgang: 0925
Ankomst: 1900
Effektivitet: 6t31m
Vejr: 18-25 grader. Sol og få skyer. Rigtig brændende sol. Let til frisk vind fra nord, nordøst.

Det blev endnu en dag med bragende sol og skøn natur, her i Irland??
Efter en god nats søvn og lækker morgenmad på det meget fine Seashore B&B, var det op på cyklen igen.
Vejret var perfekt med sol, en let til frisk vind og lidt skyer.
Vi startede på dejlige små veje, ude på landet og langs kysten. Efter 30 km, skulle vi med en mindre færge på tværs af dyb fjord for at komme videre.
Fra færgen og en 15 km frem, måtte vi igen på de lidt større veje, men tilhørende trafik. Udvejs nød vi en frokost i byen Kilrush, på en lille cafe.
Resten af dagen har vi nydt på de små veje, vi har delt med få biler, og en del traktor. Det er højsæson for hø. Landmændene slår græs, vender græs, presser græs, kører græs hjem til ensilage, wrap’er hø og passer deres køer. Som gammel landmands søn, fortæller jeg løs om processerne til Tine??
Naturen var vild da vi kørte langs kysten og der var alle mulige former for klippekyst. Vi var ude og vende ved “Loop Head” – fyret for enden af denne her 30 km lange halvø.
Det var især den sidste strækning mod den mindre by Kilkee der var smuk.
Skøn dag, fik igen trampet en del kilometer og set en masse?‍♂️?
I dag lykkedes det – vi har fundet et fint sted at “Wild campe” for natten.
Nu skal vi se de 2 første afsnit af “Korpset” på TV2 Play. Jeg er så spændt. Vi instruktører har kun set afsnit 1 før.

Cliffs of Moher
Dato: 5 juli
Dag: 10
Km: 67,33
Meter op: 641
Meter ned: 721
Afgang: 1000
Ankomst: 1730
Effektivitet: 4t7m
Vejr: 16-22 grader. Overskyet, få perioder med sol. Kort støvregn. Let til frisk vind fra nord.

?? Vi fik en flot aften, hvor der var signal nok til nogenlunde at kunne streame de første 2 afsnit af Korpset – sjovt at se efter så mange måneders venten ?
? Dagen i dag bød på tre temaer: Den rå, den uventede og den turistede.

Den rå: Vi startede syd for Kilkee med at cykle/gå langs den vildeste kyststrækning. Det er så råt og flot, og vi bliver stadig lige imponeret, og laver (alt for) mange stop. Nuij det er flot ?

?️‍♂️ Den uventede: Ingen af os ved særligt meget om golf. Dagens stræk mellem Kilkee og Doolin er åbenbart et populært og flere steder også eksklusivt golf område.
Trump har et resort her. Og i Lahimch (havde vi hørt) er der “DUBAI DUTY FREE Irish Open” i disse dage…pudsig sponsor ??
Der var virkelig mange mennesker i byen, store parkerings marker uden for den lille by med små busser i pendul fart.
Da vi efter en bid frokost skulle videre nordpå, trillede vi relativt uvidende ad den menneskefylde/bilfrie hovedvej ud. Vi kom dog ikke så langt, da en ung mand stod ved en vejspærring, kiggede lidt underligt på os og spurgte om vi havde adgangspas til Irish Open. Mit svar var “Nej, vi har intet med arrangementet at gøre, vi skal bare videre nordpå”. Vi udvekslede et par ord og blikke. Jeg må have lydt meget stålsat, og han vidste måske også at den afspærrede ene kilometer ville betyde 17-20 km ekstra for os ? Pludselig stod vi mid i Irish Open. Vi trillede/gik langsomt igennem, sugede stemning og intensiteten til os. Aldrig har jeg set så mange mennesker være SÅ STILLE ? da slag skulle slås et par meter fra vejen og “QUIET” skiltet blev hævet. Sjov oplevelse.

Den turistede: Vi trampede videre i pedalerne, næste stop var en af Irlands største turist attraktioner “Cliffs of Moher”. Du kunne se spejling fra hundredevis af biler/busser på lang afstand ? Det er “bare” udsigt til endnu flere klipper, denne gang til 200 meter lodrette klipper mod Atlanterhavet. Alverdens sprog flyver omkring dig, kameraer klikker og der tages tusindvis af selfies i timen. Det er virkelig flot og imponerende. Og du har som bilist mulighed for at parkere og komme tæt på i modsætning til mange af de andre vildt flotte steder. Dog lidt skræmmende at se, hvor mange der trodsede afspærringer for at komme tættere på de eroderede kanter ?
?‍♂️ Med cyklerne har vi altid mulighed for at opleve det “langsomt” stoppe alle steder – også på de helt smalle veje, nyde udsigten og evt. tage billeder. Selvfølgelig skulle vi forbi her, men er du på cykel kan du finde rigtig mange flotte kyststrækninger ?

Dagens mål var Doolin, hvor vi nu sidder i teltet med lyden af Atlanterhavet i baggrunden ?
Tine

Aillwee Cave
Dato: 6 juli
Dag: 11
Km: 66,81
Meter op: 735
Meter ned: 760
Afgang: 0920
Ankomst: 1700
Effektivitet: 3t55m
Vejr: 16-20 grader. Overskyet. Regn fra 10-13. Lette små bygger efterfølgende. Lidt opklaring til aften. Let vind.

Så kom regnen, storslåede klipper og et besøg i en grotte.

I dag stod den igen på en rundtur. Vi lod teltet og det meste af vores grej være på campingspladsen i Donlin. Dejligt at være lidt lettere kørende.

Så kørte vi nord på langs kysten. Her tog en helt anden slags og unik geologisk natur over. Området hedder “Burren” og er kæmpe områder med kalksten, der er revnet/krakeleret så det ligger som kæmpe store puslespil, et imponerende syn.

En flot tur, selv om vi fik tures første rigtige regnvejr og måtte have regnjakkerne på?
Vi nød den anderledes natur over en strækning på 30-40 km.

Længere ude på ruten aflagde vi også et besøg i “Aillwee Cave”. Et større grottesystem. Vi tog en guidet tur i grotterne sammen med alle de andre turister der havde fundet vej her til. Alt omkring grotterne var frygteligt, men selve den guidede tur var fin. Samt det var tørvejr da vi kom ud?☁️

På turen videre hjem, så vi ofre-/begravelseplads fra bronzealder, handlede i den lille by Lisdoonvarna, samt spiste på en fin pub lige før vi var retur igen ?

Endnu en fin dag her i Irland???

Øtue, Inishmore
Dato: 7 juli
Dag: 12
Km: 36,12
Meter op: 432
Meter ned: 420
Afgang: 1300
Ankomst: 1830
Effektivitet: 2t47m
Vejr: 0verskyet, enkelte drup. Let til frisk vind fra vest. Opklaring sidste på dagen. Sol

?? Inish Mor (Aran Island) var ikke færdig med at imponere ?
Efter en en stille nat i telt i klitterne, blev vi vækket tidligt af viberne, der fløj rundt og sagde højlydt “God Morgen” ?

Inden vi skulle med færgen tilbage til fastlandet, var der endnu en rest af et gammelt fort “Black Fort”, vi gerne ville se. Det var op ad et par km meget ujævn vej, så vi gemte cykler/alt grej i noget budskas og travede op til kanten af klipperne i knap 100moh. Et nyt syn ventede, et stort landområde med helt mørke/sorte kalksten og klipper. Og selvfølgelig med de knap 100 m lodrette klippevægge med “udhæng” – det gav os en naturlig lyst til at holde os nogle meter fra kanten ?
Og så var der resterne af endnu et gammelt fort. Det er ikke dateret men menes at være på alder med fortet fra i går – ca. 3000 år gammelt. Der var også rester af nogle stenhuse (se billede).
Vildt imponerende ?

Nede i “centrum”/ved havnen var det vores tur til at opleve “rush our” og ankomsten af flere passagerfærger på en gang ?⛴?Dagsturister der skulle leje cykler ? og ikke var vant til at cykle ? Dem der skulle udvælge sig hestevogn, og dem der skulle ud med de små minibusser. Sikke et kaos ?

Vi nåede lige forbi en restaurant, vi forelskede os i igår, og fik en krabbeburger “to go” ??

Tilbage på fastlandet (Rossaveel) først på eftermiddagen, stak vi nord over. Smukt bjergrigt landskab lå som en kulisse resten af dagen ⛰ Efter flere mislykkede forsøg på at finde B&B overnatning (alt optaget ell ingen svar) endte vi på en camping plads kl 19.30.

Solen er gået ned, og det er vi næsten også – god nat fra Irland ?
Tine

Aran Island
Dato: 8 juli
Dag: 13, mandag
Km: 63,44+16,43=79,87
Meter op: 459+112=571
Meter ned: 471+118=589
Afgang: 0930
Ankomst: 1920
Effektivitet: 3t57m+51m=4t48m
Vejr: lidt af det hele. Byg i teltet til morgen. 6/8 høje skyer, sol og lummert. Senere 3/8 og sol. Let til jævn vind fra nord. 0-26 grader.

?? Inish Mor (Aran Island) var ikke færdig med at imponere ?
Efter en en stille nat i telt i klitterne, blev vi vækket tidligt af viberne, der fløj rundt og sagde højlydt “God Morgen” ?

Inden vi skulle med færgen tilbage til fastlandet, var der endnu en rest af et gammelt fort “Black Fort”, vi gerne ville se. Det var op ad et par km meget ujævn vej, så vi gemte cykler/alt grej i noget budskas og travede op til kanten af klipperne i knap 100moh. Et nyt syn ventede, et stort landområde med helt mørke/sorte kalksten og klipper. Og selvfølgelig med de knap 100 m lodrette klippevægge med “udhæng” – det gav os en naturlig lyst til at holde os nogle meter fra kanten ?
Og så var der resterne af endnu et gammelt fort. Det er ikke dateret men menes at være på alder med fortet fra i går – ca. 3000 år gammelt. Der var også rester af nogle stenhuse (se billede).
Vildt imponerende ?

Nede i “centrum”/ved havnen var det vores tur til at opleve “rush our” og ankomsten af flere passagerfærger på en gang ?⛴?Dagsturister der skulle leje cykler ? og ikke var vant til at cykle ? Dem der skulle udvælge sig hestevogn, og dem der skulle ud med de små minibusser. Sikke et kaos ?

Vi nåede lige forbi en restaurant, vi forelskede os i igår, og fik en krabbeburger “to go” ??

Tilbage på fastlandet (Rossaveel) først på eftermiddagen, stak vi nord over. Smukt bjergrigt landskab lå som en kulisse resten af dagen ⛰ Efter flere mislykkede forsøg på at finde B&B overnatning (alt optaget ell ingen svar) endte vi på en campin plads kl 19.30.

Solen er gået ned, og det er vi næsten også – god nat fra Irland ?
Tine

Cruiser-dag
Dato: 9 juli, tirsdag
Dag: 14
Km: 76,02
Meter op: 867
Meter ned: 886
Afgang: 1003
Ankomst: 1645
Effektivitet: 4t25m
Vejr: 18-24 grader. Sol, 4/8 høje skyer. Flere skyer til aften

Det blev en rigtig cruiser-dag, ud ad de små og bugtede veje, i et nyt og anderledes storslået landskab, her i Irland??
I dag ændrede landskabet sig lidt igen. Der var hele dagen igennem kik til bjergene. Meget af tiden i dag var langs den flotte kyst eller søer – højlands lignende landskab. Dog forsat frodigt, men lidt mere barsk.
Så malkekørerne forsvandt og der var flest får og lidt kødkvæg.
Området har også en del små idylliske hvide sandstrande, beskyttet i små bugter. Her ligger de små byer eller campingpladserne også.
Så der er rigtig sommer stemning mange af stederne. De få badende er ofte med våddragter, da Atlanterhavet er endnu koldere end de danske have.
For en gangs skyld fik vi stoppet i ok tid. Så der var været tid til is, et kik på stranden og en rolig aften.
Vi ligger på en lille campingplads med udsigt til vand, bjerg og regnen der falder rundt om os, men ikke her…endnu ?
Dejlig dag igen. Har nu cyklet i 14 dage, og har en lille uge igen.

Dagsregn
Dato: 10 juli
Dag: 15
Km: 60,25
Meter op: 645
Meter ned: 650
Afgang: 1000
Ankomst: 1550
Effektivitet: 3t35m
Vejr: 16-22 grader. Overskyet. Regn det meste af dagen, korte ophold. Let til frisk vind fra vest.

Endnu en dag, hvor landskabet ændrede sig, er så vildt.
Det blev en flot dag igen, dog var det meste af turen i regnvejr. Regnen gav selvfølgelig sit præg og visuelle udtryk.
Jeg er så imponeret af, hvordan landskabet ændrer sig på vores tur.
Vi kørte langs Killary fjorden, der er smal og dyb. Fik lov til at cykle på begge sider af fjorden?
Landskabet blev meget frodigt, masser af græs, bregner og andet der elsker fugten. Men der kom også små skovområder.
I bunden af fjorden, løb en fin elv. Her var fluefiskerne godt igang. Samt der var nogle pænt eksklusive spise og overnatningssteder.
Efter fjorden kørte vi op i højlandet omringet af bjerge. Mange steder graver de tørv. Tørven ser vi ligger ved mange af husene, som de bruger til opvarmning.
Men uanset om det var fjorden, højlandet eller langs kysten, var det igen meget smukt.
Vi vidste det skulle regne hele dagen og der var ikke nogen campingpladser hvor vi ville komme til i dag. Så fra morgenstunden besluttede vi at sove i tørvejr på et B&B.
Før vi kom frem spiste vi på en lille hyggelig cafe og fik handlet lidt i byen Louisburgh.
Det er et sødt ældre ægtepar der har det lille fine B&B. Nu sidder vi i udestuen, hvor der på bedste irsk vis er serveret eftermiddags the the og kage. Imens kan vi se bygerne kommer ind over, mens alt vores udstyr står og drypper af på badeværelset. Og ja, den gammeldags drejetelefon virker, den var ikke bare til pynt ?
Irland er godt nok et fint sted at cykle???

Great Western Greenway
Dato: 11 juli
Dag: 16
Km: 82,16
Meter op: 651
Meter ned: 672
Afgang: 0930
Ankomst: 1720
Effektivitet: 6t14m
Vejr: overskyet, regn byger, enkelte ophold med sol. Frisk til hård vind fra vest

?? Great Western Greenway – en 43 km lang “World Class” cykelrute i det vestlige Irland.
Fra den hyggelige morgenmadsstue på nattens B&B kunne Mayo-halvøens konturer skimtes. Og fra at være klar til at tage turen syd på indlands, besluttede vi i stedet at trille længere mod nord og mod den varmt anbefalede Achill Ø. Med en “World Class” cykelrute i sigte var forventningerne høje ?…måske lidt for høje ?
Vi startede ud med en trafikeret tur ind til Westport ?? med et smut forbi Westport Hause, så vi glædede os til nogle timers trafik fri cykling mellem Westport og Achill.
? Greenway’en, en finstenet grussti, er bygget på en gammel jernbane strækning mellem de to byer…på en stor del af strækningen ?
Vi er bare et forkælet cykelfolk i DK…flere km var til en start det, vi kalder en helt normal cykelsti, der går langs en trafikeret hovedvej i landlige omgivelse (cykelstier er her stort set ingen af i Irland). Dog var der fuldt stop eller chikane for os cykler hver gang, der var en sidevej eller indkørsel til ejendom ?
Efter 15 km gik ruten lidt væk fra landevejen og fortsatte ud til først Murany og så Achill Øen i nemt terræn og varieret natur. En sjov detalje er, at der til alle skilte og markeringer er brugt de gamle jernbanesveller – god stil.
Bestemt et fint terræn, men ligger ikke på top 5 liste over strækninger/naturoplevelser her i Irland.
? Greenway’en er en meget turist- og familievenlig rute. Vi mødte mange ikke-cykelvante turister, der havde lejet cykler for at cykle en tur i sikre omgivelser uden trafik ? Vi kan se, at cykeludlejningsstederne giver en cykelhjelm med, men de glemmer at fortælle, hvordan cykelhjelm skal sidde/spændes – det gav nogle gode smil undervejs ?
Fremme i Achill efter masser af regnbyger ?? trillede vi op på til en campingplads på den nordlige del af øen.
Nu vil vi prøve om vi kan streame det nyeste afsnit af korpset på TV2 Play ?
Tine

Wild camper
Dato: 12 juli
Dag: 17
Km: 88,88
Meter op: 943
Meter ned: 923
Afgang: 0930
Ankomst: 1750
Effektivitet: 6t59m
Vejr: 14-19 grader. Overskyet, få små lette byger. Frisk til hårdvind fra nordvest.

?? Tak Achill Island for at give os en helt fantastisk formiddag i super flotte omgivelser ?
Og tak for at minde os om, at det ikke altid er den lige vej fra A til B, der er den bedste, selvom det er råkoldt, gråt og der er vand i luften ? Men at omveje, og ekstra loops kan give store natur oplevelser ?
? Finregnen kunne høres på teltdugen, og det krævede lidt ekstra indre overbevisning at gøre klar til ekstra kilometer og par store omveje her på øen.
Men vi blev meget positivt overraskede. Virkelig flotte både kyst- og bjerg områder.
?Og så har de rigtig mange får på øen ? og de går frit rundt ? bla. ved og på vejene og på golfbanen hvor de trimmer græsset ? Bonus blev at vi stort set kørte i tørvejr hele dagen ☁️
Tilbage på fastlandet cyklede vi nordover ad en af de nationale hovedveje med mange lange lige strækninger langs bjerg, hav og højmose. Heldigvis var der ikke så trafikeret som frygtet, og der blev taget fint hensyn, selvom det var en 100km/t-vej ??
? Vi er de seneste uger blevet lidt klogere på, hvorfor der ikke er så stor begejstring for, at vi som turister “wild camper”. Det er bla. et forsikringsspørgsmål. Landejer kan gøres ansvarlig, hvis der skulle ske os noget, på hans jord, “Inspireret” af amerikanske forhold ?
Så med fravær af officielle campingpladser her i området, sidder vi på et lille hyggeligt B&B værelse i byen Bangor ?
Tine

Sidste rigtige cykeldag
Dato: 13 juli
Dag: 18
Km: 102,41
Meter op: 963
Meter ned: 971
Afgang: 0910
Ankomst: 1855
Effektivitet: 7t43m
Vejr: 14-24 grader. Høje skyer fra morgen, mere og mere sol. Sidste på dagen skyfrit. Friskvind fra vest.

Det blev en lang cruise og skøn dag i den skønne natur og i historiens tegn ?
Vi forlod B&B i en sværm af mittens/knot. Igen viste vejret sig fra sin rigtige gode side hele dagen. Ingen regn, sol fra frokost og en del medvind??
Landskabet viste sig også fra sin bedste side. Vi var godt langt ude på landet, og langs den flotte kyst.
Vi holdt pause ved en tankstation og SPAR supermarked. Her var kongen af tankstation en hund, der gik rundt. Ingen ejer at se. Men mens jeg ventede ude, nåede den at pisse på dækkene af samtlige 10 biler og en traktor der var forbi ? Den ejede stedet?
Vi har også besøgt flere historiske steder i dag, bronzealder markeder, en stencirkel og to gamle klostre.
Hver gang der er en ruin og informationstavle, laver vi lidt grin med, at det nok er Englænderne der har brændt det af. Det var det sørme også med de to kloster. Der var været godt gang i uafhængighedskrigen her i Irland igennem tiderne.
Efter en masse kilometer og timer i sadlen ankom vi til en campingplads uden for byen, Ballina.
Det er faktisk vores sidste rigtige cykeldag. De næste dage bliver hjemrejsen i forskellige etaper.

Slut for denne gang
Dato: 14 juli

Tak for denne gang ? Vores cykeltur i Irland er kommet til en ende. Nu er hjemrejsen begyndt.
Vi tog toget fra Ballina til Dublin og her fra flyver vi hjem i morgen.
Vi kan se tilbage på 18 dage på cyklen og godt 1.400 km i det sydlige og vestlige Irland ??
Vi er begge enige om at Irland har været en stor positiv oplevelse. Selvfølglig er der skøn natur, men Irland har været et godt cykelland?‍♂️?.
? Bilerne har kørt overraskede pænt og taget hensyn. Der er godt med små supermarkeder, barer og cafe’er i de fleste byer, så det er let at få mad.
Der er en del campingpladser og B&B. Wild camping er ikke let, hvis man vil opføre sig pænt. Så det blev til 2 overnatninger i naturen, 3 B&B og resten på små og store campingpladser.
Vi havde hørt maden var frygtelig. Men vi har fået masser af god mad. Især når man er glad for en burger ??
Nu skal vi hjem og fordøje alle indtryk. Tak for du var med og tak for alle jeres kommentarer og likes✋??

 

Indlægget er opdateret: 11. januar 2022