Vandretur, Hillerød til Tisvilde, via Pøleåstien [Mikroeventyr] af og med eventyrer Erik B. Jørgensen

Dette mikroeventyr skulle jeg lige tage mig sammen til at tage af sted på. Fordi det var ikke som om januar 2023, gjorde noget for at være tillokkende. Det var regnvejr og overskyet, med en del oversvømmelser til følge. Så lysten var ikke den sammen som normalt. Men da jeg stod derhjemme, kom tanke hurtigt ”ud på tur, aldrig sur”, så jeg fik pakket onsdag formiddag, og kunne gå hjemmefra klokken 11.30.

Så var det ned til S-toget og tag det til Hillerød, hvor jeg startede min vandretur mod Tisvilde. Første del var af Pøleåstien, med et obligatorisk stop ved Frederiksborg Slot. De først godt 6 km, var ud igennem Hillerød og ud langs hovedvejen, for at komme ud til Strødam Engsø. Det var ikke den mest spænende strækning, men der var altid noget at se og det er gratis træning.

Vel ved Strødam Engsø, kunne jeg nu følge Pøleåen, ad rute-32. En lille asfalteret cykelsti, men en del oversvømmelser, som jeg blev advaret mod af folk på cykeltur og fuglekikker, men jeg har gode støvler på, så det var ingen problem.

Ved Solbjerg Engsø, kunne jeg nyde en pause, og kort efter en super flot solnedgang, over en halv times tid. Dejligt med en kortvarig opklaring. Jeg bliver altid belønnet for at tage af sted.

Jeg forsatte langs Pøleåen, så også en bæverhule, og bævernes start på en dæmning. Det er altid fedt.

I det sidst lys og tiltagende mørke, kom jeg til kanten af Helsinge, og gik ind i den lille skov, Høbjerg Hegn, hvor der er friteltning. Her kunne jeg sætte teltet op for natten og hygge mig resten af eftermiddagen og aften.

Efter en god nats søvn, kunne jeg nyde min morgenmad og the, mens jeg ventede på lyset. Det havde regnet i løbet af natten, men nu var der tørvejr.

Efter at jeg havde pakke sammen, kunne jeg vandre videre, med de obligatoriske kolde fingre, efter sammenpakningen af et vådt telt.

Turen ud af Helsinge og ud langs hovedvejen, var igen ikke videre spændende, så det var god træning og en god måde at få varmen i fingrene igen.

Vel ude af byen ramte jeg ruten Tisvilde-Hillerød og en del af ”Esrum-Tisvildevejen”, en overraskende fin lille rute, af små jordstier i skel mellem markerne, der slog vejen forbi gamle gravhøje som, Attershøje.

Stien tog mig videre ud til Holløse Bredning, et stort genetableret vådområde, hvor jeg kunne holde pause i et fint lille fuglekikkerhus. Her begyndt regnen også at falde, og jeg måtte i regntøj.

Derfra var der ikke langt til Tisvilde Hegn, hvor jeg kunne hygge mig i skoven, med gammel troldeskov, godt med bakker og høje, som Galgebjerg og Frederikshøj.

Jeg var også forbi ”Den forsvundne landsby, Torup”, som blev tilsandet i 1500-tallet og forsvandt, for først at blive genfundet i 1965. Fint lille sted.

Så var der ikke langt igen, jeg var også forbi Harehøj, med den flotte udsigt til Kattegat og Hesselø Bugt.

Jeg sluttede af med at gå af den lille sti ”De tusind trapper”, ja navnet siger sig selv, det var lidt ekstra træning og god varme i regntøjet.

Minieventyret sluttede med jeg kom ind i Tisvilde by og gik igennem sommerhusene til Tisvilde Station, hvor jeg kunne tag lokalbane til Hillerød og S-tog retur til Lyngby, mens jeg kunne glæde mig over jeg tog afsted, fordi eventyret er altid derude!

Se min film fra mikroeventyr/minieventyret her:

Data fra turen Hillerød til Tisvilde

Vandretur, Hillerød til Tisvilde, via Pøleåstien [Mikroeventyr] Kort, rute af eventyrer Erik B. Jørgensen

• Dag 1. onsdag den 11. jan. 2023: 16,2 km og godt 4 timer.
  • Dag 2. torsdag den 12. jan. 2023: 23 km og godt 6 timer.

Link til området Hillerød til Tisvilde

Tak for du ville læse/se med. Jeg håber du kan finde en masse inspiration her, samt rundt på min hjemmeside.

Relateret indlæg

Facebook Indlæg fra turen

Indlægget er opdateret: 20. december 2023

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.